10 клас
Зарубіжна література
Конфлікт молодої людини й суспільства в романі “Червоне і чорне” Стендаля.
Образ Жульєна Сореля
Мета: формувати компетентності: предметні (розуміння ролі конфлікту головного героя роману Стендаля “Червоне і чорне” із суспільством; уміння висловлювати судження й обстоювати свою думку; навички ефективної роботи з текстом художнього твору; образне й логічне мислення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: прагнення нових знань; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію, опрацьовувати та презентувати її; комунікативну: толерантне ставлення до почуттів та думок оточуючих; загальнокультурну: гуманістичний світогляд; активну життєву позицію, неприйняття зла й насильства, прагнення дотримувати морально-етичних норм).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Обладнання: портрет Стендаля, текст роману “Червоне і чорне”, ілюстрації до твору, презентація.
Я не прошу у вас жодної милості...
Молодість моя заслуговує співчуття...
Ж. Сорель (Стендаль “Червоне і чорне”)
ПЕРЕБІГ УРОКУ
слайд 1 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (5 хв)
1. Вступне слово вчителя.
2. Мотивація навчальної діяльності з елементами бесіди.
На минулому уроці ми з вами познайомилися з панорамою Франції ХІХ ст. у романі «Червоне і чорне» Фредеріка Стендаля.
Жульєн Сорель – юнак, який прагне посісти помітне місце в суспільстві. Молодий, амбітний і водночас такий наївний.
Юнак постав перед вибором: кар’єра чи кохання. Чи актуальна така ситуація для сьогодення?
Так, дійсно. Адже щодня ми постаємо перед вибором, нехай не таким значущим, як у Жульєна Сореля, але від цього вибору залежить наше життя. Символічно, що ми з вами говоримо про це напередодні прекрасного свята – Дня закоханих. А символом цього свята є серце, яке прикрашає сьогоднішній наш урок.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (5 хв)
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (5 хв) слайд 6
1. Робота з епіграфом слайд 7
Поясніть слова Жульєна Сореля, що є епіграфом до нашого уроку.
2. Вступне слово вчителя
«Силою свого таланту,- писав про Стендаля Горький,- він підняв зовсім буденний кримінальний злочин на ступінь філософського дослідження суспільного ладу буржуазії на початку ХІХ століття». Стендаль не тільки досліджує індивідуальні явища, але й уміло викриває їх мотиви, що випливають із характеру тогочасного суспільства. Його аналізування психології героїв – це аналізування соціальної психології.
Саме тому конфлікт головного героя роману Жульєна Сореля із суспільством становить сюжетний стрижень твору, з яким ми продовжуємо ознайомлюватися на уроці.
(слайд 8) Конфлікт — це суперечність, зіткнення між персонажами. Саме конфлікт зумовлює розвиток подій у художньому творі. У процесі розгортання й розв’язання конфліктів виявляються риси характерів персонажів. У романі Стендаля ми спостерігаємо постійний конфлікт головного героя із суспільством.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ (15 хв)
Який же шлях пройшов Жульєн Сорель? Дослідімо це послідовно, відповідно до розгортання сюжету твору, намагаючись зрозуміти характер та особистість головного героя роману Стендаля.
Завдання: стисло перекажіть і проаналізуйте епізод, відповідаючи на запитання. (телефон)
слайд 10 Висновок (слайд сходинки) Як ви гадаєте, ті життєві сходинки, якими рухався Жульєн, були шляхом угору чи вниз? Звернімося до схеми.
2. Творчо-аналітична робота слайд 11
Проаналізуйте конфлікти Жульєна Сореля із суспільством. Складіть схему. Сформулюйте висновок.
Очікуваний результат
Конфлікти Жульєна Сореля із суспільством
слайд 12
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ (6 хв)
Постановка й розв'язання проблемних питань (запис до зошитів) слайд 13
· У чому полягає сутність внутрішньої драми Жульєна Сореля, зважаючи на авторський задум? (У боротьбі “природної людини” з “цивілізацією”, неможливості людям низького стану зберегти й проявити свою індивідуальність у тогочасному суспільстві.)
слайд 14 · Чому Сорель отримав такий суворий вирок? Чи заслужив він на нього?
слайд 15 VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ (5 хв).
Перевірити, на скільки ви зрозуміли зміст сьогоднішнього уроку, допоможуть тести, за які ви отримаєте оцінку слайд 16
слайд 17 VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1 хв)
Для всіх: схарактеризувати жіночі образи роману Стендаля “Червоне і чорне”.
Випереджальне (для охочих): переглянути екранізацію роману (1976, СРСР, реж. С. А. Герасимов) та попрацювати із завданнями під кр-кодами
слайд 18 VIIІ.РЕФЛЕКСІЯ (3 хв)
Слово вчителя. Сьогодні ми говорили про серйозні, не дитячі речі. Кожному з вас не раз доведеться вибирати: кохання чи кар’єра, кохання чи гроші, кохання чи... цей список можна продовжувати безкінечно. Чи правильним буде ваш вибір, покаже тільки життя.
Інтерактивний прийом “Незакінчене речення”
Напередодні свята закоханих я бажаю вам справжнього, щирого кохання без перешкод, як у Жульєна Сореля. А на згадку про наш урок хай залишаться у вас ці валентинки.
Додаткова вправа
Усний літературний диктант або інтерактивна вправа «Подвійне коло»
· Де народився Жульєн Сорель і в якій родині? (У Вер’єрі, у родині тесляра, власника тартака.)
· Як родичі ставилися до Жульєна? (Зневажливо.)
· Хто був таємним кумиром Сореля? (Наполеон.)
· Про що просила пані де Реналь вихователя своїх дітей? (Щоб він їх не бив.)
· Чим були для пані де Реналь її почуття до Жульєна? (Справжнім першим коханням.)
· Як жульєн спочатку ставився до пані де Реналь? (Сприймав її кохання до себе як перемогу над нею та над суспільством, яке ненавидів).
· Що пані де Реналь вважала покаранням собі за гріх зради чоловікові? (Хворобу сина.)
· Із якою метою жульєн їде до Безансона? (Учитися на священика.)
· За що семінаристи ненавиділи Жульєна Сореля? (Мав вигляд мислячої людини.)
· Хто рекомендував маркізові де ла-Молю взяти Жульєна Сореля за особистого секретаря? (Абат Пірар.)
· Що приваблювало знатну Матильду де ла-Моль у простолюдинові жульєнові Сорелі? (Гордість, тонкий розум.)
· “Батько її не може жити без неї, а вона без мене”. чиї це слова й про що вони? (Це слова Сореля про згоду маркіза віддати за нього дочку Матильду де Ла-Моль.)
1