Урок №__ Клас 10 Дата
Тема: Графічний аналіз рядів даних.
Різновиди діаграм, їх створення та налаштування.
Практична робота № 8. Графічний аналіз рядів даних
Мета:
навчальна:
розвивальна:
виховна:
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми: лекція, бесіда, інтерактивна вправа «закінчи речення», метод асоціацій, робота в парах, усний тест-слайд, робота з підручником, індивідуальна творча робота, експрес опитування, метод рефлексії.
Очікувані результати: після цього уроку учні повинні:
Основні терміни та поняття: діаграма, об’єкти діаграми.
Обладнання: дошка, комп'ютери, мультимедійний проектор, програмне забезпечення MsExcel, пілручник Й.Я.Ривкінд, Т.І.Лисенко, Л.А.Чернікова, В.В.Шакотько «Інформатика 10 клас. Академічний рівень».
Наочне оформлення: презентація, роздатковий матеріал (картки з кросвордом), інструкційні картки для практичної роботи.
Структура уроку
ІV. Закріплення вивченого, у вигляді практичної роботи (13 хв)
VI. Домашнє завдання (2 хв)
Хід уроку
( презентація, слайд №1)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтально усно повторити основний матеріал
Інтерактивна вправа. (слайди №2-5) Продовжити речення (за неправильні відповіді – бали не нараховуються). Учні читають і відповідаючий на питання вибирає наступного відповідача. Якщо учень не відповідає, то допомагає його сусід.
Оголошення теми і мети уроку
Учитель: Основні поняття ЕТ ви засвоїли, а щоб визначитись з темою нашого уроку, пропоную вам розгадати кросворд і по горизонталі ми прочитаємо ключове слово теми нашого уроку (слайд №6)
Робота в парах з картками «кросворд» (додаток 1)
Аналіз роботи в парах з демонстрацією правильних відповідей.
Учитель: Підводячи підсумки роботи кожної пари, можна зробити висновок, що ви знаєте визначення, розбираєтеся в термінології, отже, переходимо до опрацювання теми «Графічний аналіз рядів даних. Різновиди діаграм, їх створення та налаштування» (слайд №7)
Мотивація вивчення теми.
Де зустрічалися з діаграмами? (в житті – приклади, курс математики 5 клас) Учитель: Якщо електронна таблиця містить велику кількість числових даних, то проаналізувати їх (порівняти, оцінити їх зміну з часом, встановити співвідношення між ними та ін.) досить важко. Провести аналіз великої кількості числових даних значно легше, якщо ці дані зображувати графічно. Для графічного відображення та аналізу даних робочого листа використовуються діаграми .
IІІ. Пояснення нового матеріалу.
Типи діаграм. Учні переглядають вкладену презентацію «Типи діаграм» з коментарями вчителя і конспектують деякі теоретичні відомості
(слайди № 8-20)
Учитель: Діаграма - це подання даних таблиці в графічному вигляді, що використовується для аналізу і порівняння даних. (записати) На діаграмі вміст кожної комірки зображується у вигляді крапок, ліній, смуг, стовпчиків, секторів і в іншій формі. Групи елементів даних, що відбивають вміст комірок одного рядку або стовпця на робочому аркуші, складають ряд даних. Кожний тип стандартної діаграми має декілька різновидів. Розглянемо різні типи діаграм.
№ |
Типи діаграм |
Характеристика |
1 |
Секторна |
На основі даних, упорядкованих лише в один рядок або стовпець на аркуші, можна побудувати секторну діаграму. Секторні діаграми відображають розміри елементів в одному ряді даних, пропорційно до суми елементів |
2 |
Стовпчаста |
Її зручно використовувати, коли необхідно отримати наочну порівняльну характеристику одночасно в кількох рядках і стовпчиках таблиці. |
3 |
Гістограма |
Гістограму зручно використовувати, коли необхідно отримати наочну порівняльну характеристику будь-яких даних |
4 |
Лінійчата |
Лінійчату діаграму зручно використовувати, коли необхідно простежити, як змінюється одна величина в залежності від іншої |
5 |
Точкова |
Точкові діаграми зазвичай застосовуються для відображення та порівняння числових значень, наприклад наукових, статистичних або інженерних даних. |
6 |
Кільцева |
Як і секторна діаграма, кільцева діаграма відображає співвідношення частин до цілого, але вона може містити кілька рядів даних. |
7 |
З областями |
Діаграми з областями підкреслюють величину змін у часі, і за їх допомогою можна привернути увагу до значення загальної суми за змінами |
8 |
Поверхнева |
Поверхнева діаграма корисна, якщо потрібно знайти оптимальні комбінації між двома наборами даних. Як на топографічній карті, кольори та візерунки показують області, що належать до одного діапазону значень. |
9 |
Біржові |
Біржові діаграми найчастіше застосовуються для ілюстрації коливань біржових цін. Однак ці діаграми можна використовувати також для наукових даних. Наприклад, за допомогою біржової діаграми можна проілюструвати коливання денних або річних температур. |
10 |
Бульбашкова |
На основі даних, упорядковані у стовпці на аркуші таким чином, що значення x внесені в перший стовпець, а відповідні значення y та значення розмірів бульбашок — у суміжні стовпці, можна побудувати бульбашкову діаграму |
11 |
Пелюсткова |
Пелюсткові діаграми порівнюють зведені значення з певної кількості рядів даних. |
Первинне закріплення знань.
Учитель: Отже, давайте підсумуємо для якого набору данних використовується конкретный вид діаграм; (слайд № 21) (записати)
Тест-слайд. (слайд №22-25) Визначити тип представленої діаграми.
Основні елементи діаграми. (слайд №26)
Діаграма складається з багатьох елементів. Нижче наведено ті, назви яких можна прочитати на екрані, навівши на елемент курсор
На об'ємних діаграмах обмежена осями область, яка містить ряди даних, імена категорій, підписи таназви осей..
Елементи діаграми є об'єктами, над якими визначені дії переміщення та дії з контекстного меню. За допомогою контекстного меню найчастіше виконують команду Формат елемента. За її допомогою можна, зокрема, замалювати рамку, в якій є елемент, деяким кольором чи текстурою.
Демонстрація створення діаграм. (додаток 2, файл «демонстрація»)
Для створення діаграми за допомогою майстра необхідно виконати такі дії:
1. На робочому аркуші виділити дані, по яким слід побудувати діаграму, включаючи комірки, що містять імена категорій або рядів, які будуть використовуватися в діаграмі;
2. Вибрати закладку Вставлення, група Діаграма, вибрати тип діаграми.
Для автоматичного створення діаграми засобами Excel, необхідно виділити потрібний діапазон даних і натиснути клавішу F11. Програма на основі виділеного діапазону створить стандартний тип діаграми і розмістить її на окремому аркуші, ALT-F1 – вбудована.
Головною перевагою такої діаграми є те, що діаграма зберігає зв'язок з даними на листі. Якщо дані змінюються, автоматично відбувається оновлення діаграми. (записати)
Перед вами на екрані з’явиться діаграма, тепер ви можете змінити її на свій смак: розмір, розташування, параметри.
Редагування діаграми. Для налаштування вигляду діаграми використовують закладку Знаряддя для діаграм (Конструктор, Макет і Формат.) або контекстне меню будь-якого елемента діаграми.
Фізкульхвилинка для очей. Виконання вправ для зняття зорової та м’язової втоми. (слайд №27)
Експрес-опитування.
V. Підсумок уроку.
Узагальнення вчителем вивченого матеріалу.
Сьогодні на уроці ми з вами ознайомились з основними типами та видами діаграм, їх застосуванням, основними елементами діаграми; вчилися їх створювати, редагувати, настроювати.
Мотивація наступних напрямків роботи
Застосування діаграм є гарним наочним засобом для спостереження динаміки зміни даних у певній задачі, має широке практичне застосування, і вміння працювати з такими об’єктами MsExcel буде у нагоді кожному.
Оцінювання учнів
Учитель контролює роботу кожного учня і в кінці уроку виставляє всім оцінки. (додаток 5, файл «Статистика оцінювання») Коригування оцінки відбувається за допомогою виконання творчого домашнього завдання.
Рефлексія (слайд №28)
Учитель: Я сподіваюся, що наше спілкування на уроці було взаємозбагачувальним. Відкрийте, будь ласка, новий аркуш у книзі виділіть всю сторінку і залийте її. Кому сподобався урок і ви збагатилися новими знаннями та вміннями - червоним кольором; зрозуміли, але не все вдалося виконати – синім кольором; а кому уроці було нудно - жовтим.
Діти кольором висловлюють особисті враження.
Учитель: Скажіть, яку роботу вам сподобалося виконувати більше: тест-запитання, робота з кросвордом, побудова графіків, сприймання лекції. (слайд №29)
Домашне завдання. (слайд №30)
Опрацювати матеріали конспекту, виконати творчо завдання 5 на аркушах. Проаналізувати дані, зробити прогноз.
Дякую за увагу. Урок закінчено. (слайд 31)