Конспект уроку хімії для 11 класу на тему: "Кам’яне вугілля, продукти його переробки"

Про матеріал

В даній роботі представлено розробку уроку хімії для 11 класу з теми: «Кам'яне вугілля, продукти його переробки» з використанням ІКТ (презентації «Кам'яне вугілля»; відео «Кам'яне вугілля»); інфографіки; кросворду; картки-інструкції; схеми-конспекту «Вугілля»

Перегляд файлу

КЗО «ГІМНАЗІЯ №3» ДМР

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку хімії

Тема. Кам’яне вугілля, продукти його переробки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11 клас

Тема.  Кам’яне вугілля, продукти його переробки

Мета:

  • навчальна: з’ясувати роль кам’яного вугілля як джерела різних хімічних речовин; ознайомити з основними принципами процесу коксування кам’яного вугілля; показати різноманітність використання продуктів коксування;
  • розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення, креативні здібності учнів;  
  • виховна: виховувати взаємодопомогу, допитливість, бережливе ставлення до природи; формувати стійкий інтерес до вивчення предмета

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форми роботи: круглий стіл за участю провідних фахівців: історика, геолога, хіміка, технолога; індивідуальна та групова роботи; лабораторний дослід №3 «Ознайомлення зі зразками продуктів коксування вугілля та різних видів палива»; прийом «Твій вибір»

Обладнання: колекції; картка-інструкція «Лабораторний дослід №3 «Ознайомлення зі зразками продуктів коксування вугілля та різних видів палива»; схема-конспект; презентація «Кам’яне вугілля»; відео «Кам’яне вугілля»;  інфографіка; кросворд http://learningapps.org/

Хронометраж

І. Організація класу – 1 хв

ІІ. Мотивація навчальної діяльності – 2 хв

IІІ. Вивчення нового матеріалу – 20 хв

ІV. Застосування знань, умінь, навичок – 15 хв

V. Підбиття підсумків уроку – 4 хв

VІ. Рефлексія – 1 хв

VII. Домашнє завдання – 2 хв

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності                                            (слайди 2-3)

Паливні ресурси: вугілля, нафта, природний газ

Навіщо вони потрібні???

У час атомної енергетики вугілля все ще залишається на першому місці в енергетичному балансі більшості країн світу. Водночас із року в рік зростає  його роль як цінної сировини для виробництва різноманітних речовин.

Тема.  Кам’яне вугілля, продукти його переробки

Завдання:

  • ознайомитися з інформацією провідних фахівців
  • переглянути відео та заповнити схему-конспект (додаток А)
  • виконати лабораторний дослід № 3 (картка-інструкція)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Історична довідка                                                                       (слайди 2,4)

Історик: Горюче каміння – викопне кам'яне вугілля – було відоме ще в давнину. Так, у 315 році до нашої ери учень Арістотеля Теофраст називав його «камінням, що горить», – «антраксом» (звідки і з'явилася назва «антрацит»). Певно, першими вугілля, як паливо, використовували давні китайці: за деякими відомостями, в одному із найбільших вугільних районів Китаю Фуншуй його застосовували для виплавки міді 3 тисячі років тому. Відомі китайські трактати II століття до н.е., де згадується про використання вугілля у виробництві фарфору, для випарки соляних розчинів тощо. За повідомленнями знаменитого мандрівника Марко Поло, який побував у Китаї у 1310 р., вугілля широко використовувалося в промисловості та для опалення. Приблизно до цього часу відносяться згадки про використання вугілля як палива в Англії та Німеччині та про закладання перших вугільних шахт в Англії.

Про видобування та використання кам'яного вугілля в Україні існують різні відомості. Так, при геологічних дослідженнях були виявлені відвали старовинної розробки вугілля в районі м. Бахмут (зараз м. Артемівськ), які свідчать, що вже у IX–X ст. місцеве населення видобувало і використовувало його як паливо при виробництві різних предметів побуту. Історія добування вугілля на території України починається з 1721р., коли поблизу Лисичанська було знайдено кам'яне вугілля. Першу кам’яновугільну копальню споруджено в 1795р. у Лисичанську. 

У ХVI столітті нашої ери лікар і алхімік Парацельс розглядав природне вугілля як «каміння, яке змінене дією вулканічного вогню», а природознавець Агрікола  говорив, що кам'яне вугілля – це нафта, що затверділа.

  1. Походження викопного вугілля, класифікація. Видобуток вугілля в Україні.                                                                                       (слайди 2,5)

Геолог: Викопне вугілля – тверда гірська порода, що утворилася із залишків відмерлих рослин в результаті біохімічних, фізикохімічних та фізичних перетворень. Крім органічних складових, у вугіллі завжди присутні мінеральні домішки, вміст яких коливається в широких межах (від 1–2 до 50%).

В основу природної класифікації вугілля лягли склад первинного матеріалу, з якого воно утворилося, і процеси змін цього матеріалу в природних умовах, які виявляються в результаті хімічних і петрографічних досліджень. Схематично ця класифікація виглядає так:

Клас 1. Гумусове вугілля. Утворилось із торфу, в основному за рахунок частин вищих рослин, які легко розкладаються (целюлоза, деревина, лігнін

Клас 2. Ліптобіоліти. Утворились тільки з найбільш стійких частин вищої рослинності (оболонка спор, смоли, шкірочка кутикули).

Клас 3. Сапропеліти. Утворились із залишків нижчих організмів (водоростей, планктону)

В Україні зосереджено близько 4% світових запасів вугілля. Основний видобуток корисної копалини ведеться в Луганській, Донецькій і Дніпропетровській областях. Причому на Луганську область припадає 43% видобутку. Донецька область посідає друге місце з 27-ма процентами. На Дніпропетровську область припадає 23%, а на Львівську і Волинську - 7% загального обсягу виробництва вугілля. 

  1. Характеристика кам’яного вугілля                                           (слайди 2,6)

Хімік: Кам'яне́ вугілля (англ. black, bitoumi-nous, mineral coal; нім. Stein-kohle) — тверда горюча корисна копалина, один з видів вугілля викопного, проміжний між бурим вугіллям і антрацитом.

Щільна порода чорного, іноді сіро-чорного кольору. Блиск смоляний або металічний. Нині в складі вугілля розрізняють органічну і неорганічну частини.  В органічній речовині кам'яного вугілля міститься 75-92 % Карбону, 2,5-5,7 % Гідрогену, 1,5-15 % Оксигену. Містить 2-48 % летких речовин. Вологість 1-12 %.

  1. Способи переробки кам’яного вугілля                              відео; (слайд 7)

Технолог: Існують три способи хімічної переробки вугілля – коксування, газифікація і гідрування.

Коксування – процес розкладу вугілля за високої температури й відсутності повітря. Кокс одержують на коксохімічних заводах. Кам’яне вугілля піддають сухій перегонці (коксування) шляхом нагрівання у спеціальних коксових печах без доступу повітря при температурі 1000ºС.

Процес коксування – це не лише добування необхідного для металургії коксу. Не менш цінними є продукти, які утворюються паралельно із коксом. Крім коксу, при сухій перегонці кам’яного вугілля виділяється суміш газів (коксовий газ)  і парів летких продуктів, при охолодженні яких до 25-70ºС утворюється кам’яновугільна смола та надсмольна вода.

Коксовий газ після очищення у своєму складі містить: Н2 (60%), СН4 (25%), СО (5%), N2 (4%), CO2, C2H4, амоніак, пари бензену  та деякі інші речовини. Амоніак вилучають, пропускаючи коксовий газ, що утворюється у розчин сульфатної кислоти, а амоній сульфат, що утворюється, використовують як азотне добриво. Бензен поглинають органічними розчинниками, а потім виділяють перегонкою. Звільнений від амоніаку і бензену коксовий газ використовується як паливо в промисловості (у скловарних, мартенівських печах), а також як хімічна сировина  для добування водню.

Кам’яновугільна смола – густа чорна рідина зі специфічним запахом. Вона піддається дробній (фракційній) перегонці, в результаті чого одержують кілька фракцій, які є джерелом одержання цілого ряду органічних сполук:

  1. легке масло (температура кипіння до 170ºС) у якому містяться ароматичні вуглеводні – бензен, толуол, ксилоли та інші речовини;
  2. середнє масло (температура кипіння 170-230ºС) – феноли, нафталін та пірідинові основи;
  3. важке масло (температура кипіння 230-270ºС) – нафталін та його гомологи;
  4. антраценове масло (температура кипіння 270-350ºС) – антрацен, фенатрацен, кселол, крезол;
  5. залишок – пек, який використовують у шляховому будівництві, для виготовлення електродів, кровельних матеріалів, лаку (пековий лак) – незамінний при фарбуванні залізних та дерев’яних конструкцій.

Надсмольна вода  містить розчинені гази – вуглекислий газ, сірководень, хлороводень, амоніак та солі амонію. Амоніак вилучають із розчину і направляють на виробництво азотних добрив. Із сірководню добувають сірку і сульфатну кислоту.

Газифікація – перетворення низькосортного вугілля, бурого вугілля і торфу за допомогою хімічних реакцій на суміш газоподібних і рідких вуглеводнів. Процес газифікації здійснюють у газогенераторних установках окисненням вугілля недостатньою кількістю кисню, водяною парою, вуглекислим газом за температури 800-900ºС. Утворену газову суміш використовують у промисловості як паливо. Із рідкої суміші добувають суміш подібну за складом до бензину.

Гідрування – перетворення вугілля на рідкі та газуваті вуглеводні під дією водню за температури 400-600ºС, певного тиску і наявності каталізатора. Продукти гідрування – це переважно суміш легких  вуглеводнів, за складом аналогічних легким нафтопродуктам, що утворюють фракцію бензину. Тому цей процес уважають одним із перспективних способів добування синтетичного бензину. 

Таким чином, з вугілля, завдяки значній різноманітності його складу, можна добути незрівнянно ширший асортимент продуктів, ніж з нафти і природного газу.

ІV. Застосування знань, умінь, навичок

Хіміки-дослідники виконують лабораторний дослід                  (слайди 2,8)

Лабораторний дослід № 3

Тема: Ознайомлення зі зразками продуктів коксування вугілля та різних видів палива.

Мета: ознайомитися зі зразками продуктів коксування вугілля, різними видами палива та основними напрямками їх використання.

Обладнання та реактиви: колекція продуктів коксування вугілля, набір різних видів палива.

                                                 Хід роботи

І. Інструктаж з БЖД

ІІ. Виконання роботи

  1. Розгляньте колекцію продуктів коксування кам’яного вугілля і визначте для кожного: агрегатний стан, зовнішній вигляд, колір; вкажіть застосування

 

Результати запишіть у таблицю

Назва

Особливості складу

Зовнішній вигляд, агрегатний стан, колір

Застосування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розгляньте колекцію зразків палива і визначте для кожного: агрегатний стан, зовнішній вигляд, температуру займання та теплоту згоряння (за довідником).

Результати спостережень запишіть у таблицю

Назва палива

Агрегат-ний стан

Зовнішній вигляд

Темпера-тура займання

Теплота згоряння

Шкідливі продукти згоряння

Кам’яне вугілля

 

 

 

 

 

Буре вугілля

 

 

 

 

 

Торф

 

 

 

 

 

Нафта

 

 

 

 

 

Природний газ

 

 

 

 

 

 

  1. Яке з палив доцільно використовувати в господарстві? Які види палива використовуються в нашій місцевості?

ІІІ. Висновок

V. Підбиття підсумків уроку

Прийом «Твій вибір»                                                                               (слайд 9)

Учні вибирають індивідуально вид роботи:

  1. Переглянути відео на тему: «Кам’яне вугілля» (робота учнів 11-а класу Бородай Юлії, Вінник Юлії)
  2. Розв’язати кросворд (робота учня 11-а класу Ігнатова Дмитра )

http://learningapps.org/display?v=pox1tye2a16

    

VІ. Рефлексія                                                                                    (слайди 10,11)

Рефлексія настрою та емоційного стану           

Яке обличчя Ви вибираєте?

Картинки по запросу грустное и веселое лицо         

 

 

VII. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника, відповісти на запитання.

Творче завдання:

 Інфографіка «Продукти переробки вугілля та їх застосування»

Розробити тести або кросворд http://learningapps.org/

 

 

 

 

 

 

 

Картка-інструкція

Лабораторний дослід № 3

Тема: Ознайомлення зі зразками продуктів коксування вугілля та різних видів палива.

Мета: ознайомитися зі зразками продуктів коксування вугілля, різними видами палива та основними напрямками їх використання.

Обладнання та реактиви: колекція продуктів коксування вугілля, набір різних видів палива.

                                                 Хід роботи

І. Інструктаж з БЖД

ІІ. Виконання роботи

  1. Розгляньте колекцію продуктів коксування кам’яного вугілля і визначте для кожного: агрегатний стан, зовнішній вигляд, колір; вкажіть застосування. Результати запишіть у таблицю

Назва

Особливості складу

Зовнішній вигляд, агрегатний стан, колір

Застосування

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розгляньте колекцію зразків палива і визначте для кожного: агрегатний стан, зовнішній вигляд, температуру займання та теплоту згоряння (за довідником). Результати спостережень запишіть у таблицю

Назва палива

Агрегатний стан

Зовнішній вигляд

Темпера-тура займання

Теплота згоряння

Шкідливі продукти згоряння

Кам’яне вугілля

 

 

 

 

 

Буре вугілля

 

 

 

 

 

Торф

 

 

 

 

 

Нафта

 

 

 

 

 

Природний газ

 

 

 

 

 

  1. Яке з палив доцільно використовувати в господарстві? Які види палива використовуються в нашій місцевості?

ІІІ. Висновок

Додаток  А

Схема-конспект «Вугілля»

Вугілля – тверда горюча корисна копалина органічного походження

 

Види вугілля

 

 

 

Кам’яне вугілля – …

 

 

Способи переробки кам’яного вугілля

 

 

 

Термічна переробка вугілля, що полягає в його нагріванні без доступу повітря до 900 – 1100 0С і витримуванні при цій температурі до 20 годин – …

Обробка низькосортного вугілля, бурого вугілля і торфу сумішшю повітря, водяної пари й вуглекислого газу – …

Каталітичний процес обробки твердого палива воднем при температурі майже 500 0С і тиску 20 – 70 Мпа – …

 

Продукти коксування

 

 

 

 

Використання продуктів коксування

 

продукти переробки кам’яного вугілля

застосування

кокс

 

коксовий газ

 

амоніак

 

кам’яновугільна смола

 

 

 

 

 

 

     

   

   

   

   

 

 

Стеблич Галина Федорівна

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скряга Наталя Миколаївна
    Урок прекрасний, все продумано до дрібниць.Презентація супер.Дякую дуже!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
6 травня 2018
Переглядів
5717
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку