Запропонований конспект уроку хімії в 7 класі на тему "Вода" грунтується на матеріалі підручника авторів Попель П.П., Крикля Л.С. для 7 класу, містить допоміжну інформацію про речовину воду з інших джерел, передбачає залучення учнів до виконання випереджувальних завдань. Автор заохочує під час уроку обовязково робити акценти на знаннях, які учні отримали в процесі вивчення природознавства у 5 класі. Крім цього, для творчих учнів передбачено навчання висловлювання думки у поетичному слові, вміння систематизувати й узагальнювати набуті знання у нетрадиційній (нестандартній) формі.
Тема уроку: Вода, склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода – розчинник.
Мета:
Очікувані результати: Учень/учениця називає склад молекули води; наводить приклади водних розчинів; описує поширеність води у природі, фізичні властивості води; обґрунтовує значення води у природі та житті людини, життєдіяльності організмів; висловлює судження про вплив діяльності людини на чистоту водойм та їх охорону від забруднень; використовує здобуті знання та навички в побуті та для збереження довкілля.
Тип уроку: комбінований урок набуття та засвоєння нових знань і навичок з використанням міжпредметних зв’язків.
Основні терміни і поняття: Вода, фізичні властивості води, вода – розчинник, поширеність води у природі.
Обладнання й матеріали: Склянки з водою, скляні палички, фарфорова чашка, тринога, сухе пальне, сірники, пробірки із кухонною сіллю, оцтовою кислотою, молоком, олією, мідним купоросом; мінеральна вода; крейда; мультимедійна презентація «Вода та її роль у природі»; малюнки учнів, світлина річки Дністер, фізична карта півкуль світу, книжка «Вода – це життя» (Тернопіль, 2013 р.).
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою, природничі науки і технології, уміння вчитися впродовж життя, екологічна грамотність і здорове життя, соціальна та громадянська компентності.
І. Організаційний етап. Створення позитивного емоційного настрою.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
У ч и т е л ь. Гімном цій речовині стали слова знаменитого французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері: «У тебе немає ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не відаючи, що ти таке! Не можна сказати, що ти необхідна для життя! Ти – саме життя!», які і будуть девізом нашого уроку.
Проблемні питання, на які ми спробуємо сьогодні знайти відповідь наприкінці уроку: «Чому вода – це найважливіший природний оксид ? І чому саме вона є такою важливою для всього живого на Землі. Які властивості води роблять її неповторною та незамінною у природі.»
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
(Учні в зошитах записують тему уроку. На дошці записано план вивчення
теми)
1. Поширеність води у природі.
2. Склад молекули води.
3. Фізичні властивості води.
4. Вода – розчинник.
5. Охорона природних водойм від забруднення.
ІУ. Актуалізція опорних знань.
У ч н і дають відповіді на запитання, використовуючи отримані раніше знання на уроках природознавства, фізики, біології, географії.
У. Вивчення нового матеріалу.
В ч и т е л ь. Учений В.І. Вернадський писав: «Вода стоїть відокремлено в історії нашої планети. Не існує природного тіла, яке могло б зрівнятися з нею за впливом на перебіг основних геологічних процесів. Немає земної істоти, яка б не містила її. Вся земна речовина просякнута й охоплена нею». Вернадський – видатний вчений – природознавець, філософ, мислитель, хоча народився у Петербурзі, його мати була українкою, а корені роду Вернадських сягають Запорізької Січі. На все життя вчений зберіг любов до української мови, природи, культури, історії.
1. Бесіда про поширення води у неживій природі і живих організмах.
На воду припадає 60% маси тіл тварин, до 80% маси тіл риб, у деяких рослинах уміст води інколи перевищує 90% маси, а в огіркові 99%, в кавуні 93%. Людський організм теж не може існувати без води. Найбільше її міститься у склоподібному тілі ока – 99%, у крові – 90%, у м’язах – до 75%, і навіть в кістках 28%. Людина може прожити без їжі близько 30 днів, без води 5 днів, без кисню 5 хвилин. Нестача води в організмі спричиняє нервове виснаження, параліч м’язів, а втрата її 20% - смерть. Вода в організмі людини відіграє роль передавача енергії, вона здатна запам’ятовувати та передавати інформацію. Вода реагує на слова і музику.
У ч н і виступають із коротким повідомленням про Свячену воду.
У неживій природі вода трапляється на кожному кроці. У ч н і наводять приклади океанів, морів, річок, озер, струмків, пригадують хмари, вміст води в повітрі у вигляді пари, дощ, сніг, туман, льодовики Антарктиди й Арктики. Демонстрація світлини річки Дністер, яка омиває місто Заліщики, краєвидів Дністровського каньйону з водоспадами, струмками.
В ч и т е л ь доповнює розповідь про вміст води у земній корі (підземні води, входить до складу багатьох гірських порід і мінералів).
2. Склад і будова молекули води (поглиблення попередніх та отримання нових знань).
У ч н і записують у зошиті молекулярну, графічну формулу води. Вчитель демонструє кулестержневу та масштабну моделі молекули води, виготовлені із пластиліну. Пригадайте з курсу природознавства:
- хімічну формулу води;
- до простих чи складних речовин вона належить?
- обчисліть відносну молекулярну масу води;
- охарактеризуйте якісний та кількісний склад молекули води.
(Учні відповідають на поставлені питання, один учень виконує завдання на дошці, учні класу працюють в робочих зошитах).
А скільки зусиль доклали вчені, щоб встановити склад води! Лише у 1805 році вчені Гей-Люссак та Гумбольдт встановили класичну формулу води – Н2О. Це природний оксид, назва його Гідроген оксид.
3. Фізичні властивості води (експериментально-дослідницький етап).
В ч и т е л ь наливає у фарфорову чашку невелику кількість води, нагріває її на полум’ї сухого пального, в цей час пригадує з учнями правила поведінки під час нагрівання речовин. Коли вода випарувалась, ставить проблемні питання, на які учні намагаються дати наукове пояснення:
В ч и т е л ь поміщає на столі склянку, наповнену водою, і пропонує учням описати її властивості.
Робота в групах. Учні поділені на групи по 4 чоловіки, самостійно пригадують інформацію про фізичні властивості води, отриману на уроках природознавства, обговорюють отриману інформацію і записують на окремих аркушах. Після завершення обговорення групи делегують по одному представнику для захисту своїх спостережень, учні з кожної групи доповнюють властивості, записуючи їх на дошці.
Колір – безбарвний
Запах – не має
Смак – без смаку
Температура плавлення (замерзання) води – 0оС
Температура випаровування (кипіння) води – 100оС
Густина рідкої води за Т=4оС – 1 г/см3
Густина льоду (менша чи більша густини води) – менша (0,9 г/см3)
Під час замерзання вода розширюється чи стискається – розширюється на 1/11 від свого об’єму
Теплопровідність води – мала
Електропровідність – не проводить електричний струм (чиста, без солей)
Теплоємність – висока
Агрегатний стан – Вода існує у трьох агрегатних станах
Відома з віку рідина
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда.
Це все – звичайна є вода.
Учні роблять висновок про агрегатні стани води.
А зараз розгадайте загадки:
*Яку воду можна носити в решеті? (сніг)
*Сидить півень на вербі, спустивши крила до землі (дощ)
*Що це таке: пливе і ллється, часом й на камінь дереться (вода)
*Чому риби не вмирають взимку під льодом? (у воді розчинений кисень)
*Як нема – усе висихає, звірі, риби й птахи помирають. (вода)
В ч и т е л ь доповнює розповідь учнів про *поверхневий натяг: У воді найбільш високий поверхневий натяг з усіх рідин, крім ртуті. Поверхня води завжди вкрита плівкою з молекул, які зв’язані між собою особливим хімічним зв’язком (водневим). І тому сили поверхневого натягу примушують воду підніматися з глибини грунту і живити рослини.
*розклад води: при температурі 2500оС розкладається приблизно 11% молекул води. А при дії електричного струму вода розкладається з утворенням двох простих речовин. Учень на дошці записує рівняння реакції. Продуктами
У ч н і записують результати колективної роботи про фізичні властивості води в робочі зошити.
3. Дослідно-експериментальна робота – розчинність води.
У ч и т е л ь активізує увагу учнів, зачитуючи приказки:
- «Пропав, як сіль у воді»
- «Що у воду впало, те пропало»
- «Хоч море велике, та вода не годиться»
Про яку властивість води йдеться в цих прислів’ях ? Вірно. Вода є розчинником. Основна властивість води – це її розчинна здатність. Зараз ми дослідимо цю властивість води, провівши ряд дослідів.
Повторення правил безпеки під час роботи з лабораторним обладнанням.
У ч н і запрошуються вчителем до демонстраційного столу, де виконуються роботи:
Висновок з усіх дослідів: Вода розчиняє тверді речовини (сіль, цукор, купорос), рідини (оцтову кислоту, спирт), газоподібні речовини (вуглекислий газ).
Та чи всі речовини розчиняються у воді? Продовжимо експеримент.
Висновок: Речовини, які не розчиняються у воді, називаються нерозчинними. Зовсім нерозчинних речовин не існує, якась частка їх обов’язково розчиняється.
Вивчення розчинів ми продовжимо на наступних уроках.
4. Завершальний етап уроку: учні читають підготовлені вірші про воду та її роль у живій і неживій природі. Перегляд мультимедійної презентації «Вода та її роль у природі»
УІ. Узагальнення та систематизація знань.
Учні дають відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку «Чому вода – це найважливіший природний оксид ?»
Отримані на уроці знання про властивості води узагальнюються з допомогою вчителя у вірші-семиряднику:
Вода
Чиста,
Прозора,
Безбарвна, не пахне,
Замерзає
І стає парою,
Життєво важлива.
ЇЇ бережи!
Оцінювання вчителем роботи учнів впродовж уроку.
УІІ. Домашнє завдання. Опрацювати параграф. Підготувати цікаві повідомлення про воду на окремих аркушах у формі краплин води.