8 – клас
Тема. Обчислення за формулами, пов’язані з використанням кількості
речовини.
Мета. Сприяти формуванню предметних компетентностей:
учень/учениця називає одиницю вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро; пояснює сутність фізичної величини кількість речовини (знаннєвий компонент);
установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини); обчислює число частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання (діяльнісний компонент);
робить висновки щодо значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач (ціннісний компонент).
ключових компетентностей (з урахуванням інтегрованих змістових ліній):
учень/учениця вдосконалює вміння використовувати в мовленні хімічні терміни, поняття, символи, сучасну українську наукову термінологію і номенклатуру; формулювати відповідь на поставлене запитання; брати участь в обговоренні питань хімічного змісту і робити висновки, чітко, зрозуміло й образно висловлювати свою думку; складати усне і письмове повідомлення на хімічну тему, виголошувати його;
виявляє допитливість щодо хімічних знань; оцінює значення використання сучасних пристроїв для пошуку хімічної інформації, її оброблення;
демонструє прагнення до самовдосконалення; осмислення результатів самостійного вивчення хімії; розуміння перспектив власного розвитку упродовж життя, пов'язаного із хімічними знаннями;
виявляє ініціативність, здатність генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень; зміцнюючи віру в себе, у власні можливості; готовність до змін та інновацій;
усвідомлює причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; розуміє важливість гармонійної взаємодії людини і природи, відповідального й ощадного ставлення до використання природних ресурсів як джерела здоров’я і добробуту та безпеки людини і спільноти; влаштовувати власне життєве середовище без шкоди для себе, інших людей і довкілля.
Тип уроку: урок формування предметних та метапредметних компетентностей.
Методи й методичні прийоми: словесні (бесіда, диспут), наочні (ілюстрація); частково-пошукові.
Форми роботи: колективна (групова), фронтальна.
Обладнання: мультимедійний пристрій; ПК з виходом в інтернет.
Хід уроку
МОБІЛІЗУЮЧИЙ ЕТАП УРОКУ
БЛОК «ВХІД»
І. Організаційний етап:
- привітання;
- визначення відсутніх;
- перевірка готовності учнів та класного приміщення до уроку;
- організація уваги;
- створення сприятливої атмосфери.
Доброго дня! Як говорив французький письменник та філософ епохи Відродження Мішель де Монтень: «Найкращім доказом мудрості є безперервно хороший настрій». Ми провели прекрасний захід – відкриті батьківські збори «Хто зверху» і вже отримали подарунки від «Святого Миколая», але попереду ще новорічні свята, які подарують ще кращий настрій: зі святковою ялинкою, пухнастим білим снігом…
Скоро скажемо один одному:
Порадіємо новому господарю року…
а це пухнасте створіння подарує нам щастя в новому році!!!
ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
І щоб зовсім налаштувати вас на позитивний лад, покажу ще одне фото пухнастого створіння:
Хто це?
(відео – «Пищевая моль»
Яке відношення все це має до теми, яку ми зараз вивчаємо?
ІІІ. Мотивація
Чому виникла необхідність введення такої величини і одиниці вимірювання в хімії? (як перекладається «моль»?)
Шлях від добутої в природі сировини до продуктів ужитку дуже довгий. І в кожній країні створені цілі інститути, які розраховують кількості необхідних товарів, а вже хіміки прораховують кількість сировини, яка повинна пройти не один десяток перетворень, щоб задовольняти ті чи інші потреби людей. Ми теж навчимося цьому, але пізніше, а сьогодні попрацюємо над простішими розрахунками, які знадобляться нам при вивченні більш складних тем.
ІV. Цілепокладання
Так, тема сьогоднішнього уроку: «Обчислення за формулами, пов’язані з використанням кількості речовини».
На уроці ми будемо розв’язувати задачі. Робити ви це будете в групах. Сьогоднішня ваша мета – не бали в журналі, а скоріше своя внутрішня оцінка, яку ви поставите самі собі. Ваше завдання не просто пережити цей урок, а з’ясувати «прогалини» у своїх знаннях, розібратись в матеріалі за допомогою своїх колег по роботі, бути активним учасником процесу, отримати задоволення від нього.
Хочу запропонувати вам своєю «формулою успіху»:
М+О+Ль+Ч =
(мислення + обговорення + лінощам – НІ! + чесність = задоволення) .
ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ
БЛОК «КОНТРОЛЬ»
V. Самоперевірка
Які основні поняття ми з вами ввели вже?
Кількість речовини
Маса
Кількість атомів
Молярний об'єм
Кількість молекул
Молярна маса
Об'єм
Число Авогадро
Відносна молекулярна маса
Які позначення вони мають? (провести лінії відповідності в групах, один учень біля дошки; колективне обговорення)
Які одиниці вимірювання мають дані величини? (провести лінії відповідності в групах, один учень біля дошки, колективне обговорення)
Постійні величини?
Озвучте записи: NA, M (H2O), Vm (H2O), Mr (H2O), m (H2O), n (H2O),
N (H2O), N (H), V(H2O)
Чи пов’язані величини між собою? Озвучте записи.
Як знайти m, N, V?
БЛОК «ПРАКТИКА»
VІ. Фронтальна робота
m (H2) - ? n (H2) = 5 моль
n (O2) - ? N (O2) = 60,2 * 10 23
V (O2) - ? n (O2) = 2 моль
n (H2O) - ? m (H2O) = 3,6 г
n (H2) - ? V (H2) = 112 л
N (H2O) - ? n (H2O) = 0,5 моль
Якщо кількість речовини можна розрахувати різними способами, то існує і взаємозв’язок між формулами:
(робота з формулами)
VІІ. Колективна робота
(Групи змінні - всі формули записуються на дошці, а у підсумку утворюється схема: класифікація складних речовин).
(В класній кімнаті в повітрі міститься приблизно 288 л карбон(ІV) оксиду).
Токсична дія вуглекислого газу полягає в подразненні дихальних шляхів, запамороченні, головному болі, шумі у вухах, психічному збудженні, непритомному стані.
Дано:
m (бертолетової солі) = 24,5 г
N (O) - ?
БЛОК «РЕФЛЕКСІЯ»
VІІІ. Підбиття підсумків
Сьогодні ми познайомились тільки з деякими властивостями деяких представників основних класів неорганічних речовин, а з другого семестру почнемо вивчати їх більш досконало, бо, як бачите з тексту задач, це важливо знати!
ІХ. Власне рефлексія
Виконайте завдання письмово, якомога швидше
Урок корисний, просто клас!
Лиш трішки щось не зрозуміло.
Ще треба буде постаратись.
Так! Важко все ж таки навчатись!
Х. Інформація про домашнє завдання:
(в Classroom)