Конспект уроку. Хімія 8 клас. Тема: "Обчислення за формулами, пов’язані з використанням кількості речовини"

Про матеріал
Для відпрацювання вміння проводити обчислення за формулами, пов’язані з використанням кількості речовини, пропонується групова форма роботи. Реалізація наскрізних ліній відбувається через зміст завдань.
Перегляд файлу

8 – клас

Тема.   Обчислення за формулами, пов’язані з використанням кількості

              речовини.

 

Мета.  Сприяти формуванню предметних компетентностей:

учень/учениця називає одиницю вимірювання кількості речовини, молярний об’єм газів за нормальних умов, сталу Авогадро; пояснює сутність фізичної величини кількість речовини (знаннєвий компонент);

установлює взаємозв'язок між фізичними величинами (масою, молярною масою, об’ємом, молярним об’ємом, кількістю речовини); обчислює число частинок (атомів, молекул, йонів) у певній кількості речовини, масі, об’ємі; молярну масу, масу і кількість речовини; об’єм даної маси або кількості речовини газу за нормальних умов; відносну густину газу за іншим газом, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання (діяльнісний компонент);

робить висновки щодо значущості математичних знань для розв’язування хімічних задач (ціннісний компонент).

ключових компетентностей (з урахуванням інтегрованих змістових ліній):

учень/учениця вдосконалює вміння використовувати в мовленні хімічні терміни, поняття, символи, сучасну українську наукову термінологію і номенклатуру; формулювати відповідь на поставлене запитання; брати участь в обговоренні питань хімічного змісту і робити висновки, чітко, зрозуміло й образно висловлювати свою думку; складати усне і письмове повідомлення на хімічну тему, виголошувати його;

виявляє допитливість щодо хімічних знань; оцінює значення використання сучасних пристроїв для пошуку хімічної інформації, її оброблення;

демонструє  прагнення до самовдосконалення; осмислення результатів самостійного вивчення хімії; розуміння перспектив власного розвитку упродовж життя, пов'язаного із хімічними знаннями;

виявляє ініціативність, здатність генерувати ідеї, брати відповідальність за прийняття рішень;  зміцнюючи віру в себе, у  власні можливості;  готовність до змін та інновацій;

усвідомлює причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; розуміє важливість гармонійної взаємодії людини і природи, відповідального й ощадного ставлення до використання природних ресурсів як джерела здоров’я і добробуту та безпеки людини і спільноти; влаштовувати власне життєве середовище без шкоди для себе, інших людей і довкілля.

 

Тип уроку:   урок формування предметних та метапредметних компетентностей.

 

Методи й методичні прийоми: словесні (бесіда, диспут), наочні (ілюстрація);  частково-пошукові.

 

Форми роботи:  колективна (групова), фронтальна.

 

Обладнання:  мультимедійний пристрій; ПК з виходом в інтернет.

 

Хід уроку

МОБІЛІЗУЮЧИЙ ЕТАП УРОКУ

БЛОК  «ВХІД»

І. Організаційний етап:

- привітання;

- визначення відсутніх;

- перевірка готовності учнів та класного приміщення до уроку;

- організація уваги;

- створення сприятливої атмосфери.

Доброго дня! Як говорив французький письменник та філософ епохи Відродження Мішель де Монтень: «Найкращім доказом мудрості є безперервно хороший настрій». Ми провели прекрасний захід – відкриті батьківські збори «Хто зверху» і вже отримали подарунки від «Святого Миколая», але попереду ще новорічні свята, які подарують ще кращий настрій: зі святковою ялинкою, пухнастим білим снігом…

C:\Users\qaz\Desktop\novyi-god-_.jpg  Скоро скажемо один одному: C:\Users\qaz\Desktop\d616c65a2071a6f6ee52dd4c7395f580_XL.jpg

 

Порадіємо новому господарю року…

C:\Users\qaz\Desktop\b7bc5103e8b36042a4150c90ab9f1db4.jpg а це пухнасте створіння подарує нам щастя в новому році!!!

 

 

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

І щоб зовсім налаштувати вас на позитивний лад, покажу ще одне фото пухнастого створіння:

 C:\Users\qaz\Desktop\печать\dv32jniF_400x400.jpg Хто це?

(відео – «Пищевая моль»

 

Яке відношення все це має до теми, яку ми зараз вивчаємо?

 

ІІІ. Мотивація

 Чому виникла необхідність введення такої величини і одиниці вимірювання  в хімії? (як перекладається «моль»?)

 Шлях від добутої в природі сировини до продуктів ужитку дуже довгий. І в кожній країні створені цілі інститути, які розраховують кількості необхідних товарів, а вже хіміки прораховують кількість сировини, яка повинна пройти не один десяток перетворень, щоб задовольняти ті чи інші потреби людей. Ми теж навчимося цьому, але пізніше, а сьогодні попрацюємо над простішими розрахунками, які знадобляться нам при вивченні більш складних тем.

 

ІV. Цілепокладання

Так, тема сьогоднішнього уроку: «Обчислення за формулами, пов’язані з використанням кількості речовини».

 

 На уроці ми будемо розв’язувати задачі. Робити ви це будете в групах. Сьогоднішня ваша мета – не бали в журналі, а скоріше своя внутрішня оцінка, яку ви поставите самі собі. Ваше завдання не просто пережити цей урок, а з’ясувати «прогалини» у своїх знаннях, розібратись в матеріалі за допомогою своїх колег по роботі, бути активним учасником процесу, отримати задоволення від нього.

 

Хочу запропонувати вам своєю «формулою успіху»:

М+О+Ль+Ч = C:\Users\qaz\Desktop\2339ad6aef1798aa2318bc672e866c6a11-resize-3000x3000-same-promodj-41e5f8.png       C:\Users\qaz\Desktop\760899_smiley-face-png.png

(мислення + обговорення + лінощам – НІ! + чесність = задоволення) .

 

ЕТАП  ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ

БЛОК «КОНТРОЛЬ»

V. Самоперевірка

Які основні поняття ми з вами ввели вже?

Кількість речовини

Маса

Кількість атомів

Молярний об'єм

Кількість молекул

Молярна маса

Об'єм

Число Авогадро

Відносна молекулярна маса

 

Які позначення вони мають? (провести лінії відповідності в групах, один учень біля дошки; колективне обговорення)

C:\Users\qaz\Desktop\Безымянный.png           

Які одиниці вимірювання мають дані величини? (провести лінії відповідності в групах, один учень біля дошки, колективне обговорення)

C:\Users\qaz\Desktop\Безымянный 2.png 

 

Постійні величини?

Безымянный 3.png

 

Озвучте записи: NA, M (H2O),  Vm (H2O),  Mr (H2O), m (H2O),  n (H2O),  

                              N (H2O), N (H), V(H2O)

Чи пов’язані величини між собою? Озвучте записи.

Як знайти m, N, V?

 

 

БЛОК «ПРАКТИКА»

VІ. Фронтальна робота

m (H2) - ?                 n (H2) = 5 моль

n (O2)  - ?                 N (O2) = 60,2 * 10 23

V (O2) - ?                 n (O2)  = 2 моль

n (H2O) - ?               m (H2O) = 3,6 г

n (H2) - ?                  V (H2) = 112 л

N (H2O) - ?              n (H2O) = 0,5 моль

 

Якщо кількість речовини можна розрахувати різними способами, то існує і взаємозв’язок між формулами:

C:\Users\qaz\Desktop\Безымянный 11.png
 

(робота з формулами)

 

VІІ. Колективна робота

(Групи змінні - всі формули записуються на дошці, а у підсумку утворюється схема: класифікація складних речовин).

 

  1. Відомо, що під час дихання людина виділяє через легені приблизно 0,335 моль вуглекислого газу за 45 хвилин. Скільки літрів вуглекислого газу утворюється в класній кімнаті після закінчення уроку, якщо на уроці були присутні 30 учнів?

(В класній кімнаті в повітрі міститься приблизно 288 л карбон(ІV) оксиду).

Токсична дія вуглекислого газу полягає в подразненні дихальних шляхів, запамороченні, головному болі, шумі у вухах, психічному збудженні, непритомному стані.

  1. В Запорізькій області, де працюють металургійні та хімічні підприємства, можна побачити, як із труб валить важкий бурий дим. Цей дим отримав назву «лисячий хвіст», до складу його входе нітроген(ІV) оксид. Цей оксид, потрапляючи в атмосферу, становить серйозну небезпеку для екологічної ситуації, оскільки здатен викликати кислотні дощі, а також сам по собі є токсичною речовиною, що викликає подразнення слизових оболонок. Одним із способів утилізації нітроген (ІV) оксиду є поглинання його розчином каустичної соди. Розрахуйте кількість молекул каустичної соди в зразку масою 180 г.
  2. Стічні води хімічного комбінату відповідають санітарним нормам, якщо вміст нітратної кислоти в них становлять 0,03 г/л. Визначте, чи не будуть перевищені санітарні норми, якщо у 1 л стічних вод виявлено 4,8  1020 молекул цієї кислоти?
  3. Для випікання печива як розпушувач тіста використовують харчову соду з добавкою оцтової кислоти. Яка маса харчової соди поміщається в чайній ложці, при використанні якої виділяється 1,344 л вуглекислого газу. Кількість речовини харчової соди та вуглекислого газу в ході реакції співпадають.
  4. Природний газ не має ніякого запаху. Щоб легше виявити його витік з побутових нагрівальних приладів і газопроводів, до нього додають трохи фосфіну, запах якого відчувається. Якому об’єму відповідає 0,56  1023  молекул цього газу?
  5. Під час виробництва сірки неминуче виділяється близько 3 кг сірководню на кожну тонну одержуваної сірки. Якому об’єму відповідає це значення?
  6. У середньому за рік курка несе 220 яєць. Маса кальцій карбонату, що міститься в яйці, в середньому становить 5 г. Скільки атомів Кальцію має відновитися в організмі курки за рік?
  7. За короткою умовою складіть текст задачі, використовуючи інтернет - інформацію про речовину

Дано:

m (бертолетової солі) = 24,5 г

N (O) - ?

БЛОК «РЕФЛЕКСІЯ»

VІІІ. Підбиття підсумків

  1. До яких класів речовин відносяться дані представники? До яких хімічних речовин вони належать?

 

Сьогодні ми познайомились тільки з деякими властивостями деяких представників основних класів неорганічних речовин, а з другого семестру почнемо вивчати їх більш досконало, бо, як бачите з тексту задач, це важливо знати!

  1. Наскільки комфортною та плідною була ваша робота в групах? В групах працювати легше, ніж індивідуально?

 

ІХ. Власне рефлексія

 

Виконайте завдання письмово, якомога швидше

  1. Прочитайте всі десять завдань.
  2. Що називають «кількість речовини»?
  3. Що таке «молярна маса»?
  4. Як позначається «маса»?
  5. Яке значення має «молярний об’єм»?
  6. Запишіть формулу розрахунку кількості речовини, якщо відома маса.
  7. Запишіть формулу розрахунку кількості речовини, якщо відомийоб’єм.
  8. Запишіть формулу розрахунку кількості речовини, якщо відома кількість молекул.
  9. Що таке «молярний об’єм»?
  10.  Ви не повинні давати відповіді на ці запитання, подивіться на екран і виберіть той «смайл», який відповідає вашому стану в кінці уроку. Якщо ви зробили вибір, помахайте мені рукою.

 

Урок корисний, просто клас!

Лиш трішки щось не зрозуміло.

Ще треба буде постаратись.

Так! Важко все ж таки навчатись!

Х. Інформація про домашнє завдання:

Classroom)

  •                                                             Відео «Розв’язування задач»
  •                                                             Різнорівневі задачі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
5 лютого 2020
Переглядів
2276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку