Тема уроку: Індія.
Навчальна мета: сформувати в учнів уявлення про характерні риси ЕГП Індії, особливості природних умов та ресурсів, загальні закономірності розміщення населення й господарства, культурно-історичні особливості країни;
розвиваюча мета: вдосконалювати практичні навички і вміння самостійно здобувати знання; розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, формувати культуру спілкування;
виховна мета: виховувати інтерес до предмета.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма проведення: урок-подорож
Методи навчання: інформаційно-рецептивний (словесний, наочний); інтерактивні («асоціативний кущ», «мікрофон» ).
Форми навчання: розповідь-пояснення, бесіда.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.
Основні поняття: хінді, сикхи, касти, «зелена революція», Боллівуд.
Обладнання: підручники, атласи, дидактичний матеріал, презентація, техніка для демонстрації, відеоматеріали.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
Учитель. Доброго дня всім! Посміхніться один одному і побажайте успіхів на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Картографічний тренінг: показати на карті Азію, країни - Китай, Японію.
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. Сьогодні ми познайомимося з однією з азійських країн. (На фоні мелодії). Вона являє собою своєрідне сплетіння сучасності та минулого. Це там можна подорожувати безлюдними караванними шляхами, високими недоступними перевалами, бродити неходженими стежками. Це там можна кожного дня спостерігати нове свято. Це там можна загубитись у потоці машин або серед стада корів на вулицях великого міста. Це там, щоб зрозуміти кожного жителя, потрібно знати півтори тисячі мов і говірок. Я думаю, ви вже зрозуміли, про яку країну йде мова?
Учитель. Так, це Індія.
Тож давайте здійснимо заочну мандрівку до цієї країни.
Оголошення теми і мети уроку.
З якими речами особисто у вас асоціюється Індія? («Асоціативний кущ»).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя. Мандруючи до Індії, в якому напрямку ми будемо прямувати (на південь Азії).
Перша зупинка «Картографічна».
Офіційна назва – Республіка Індія. Площа: 3,3 млн. км2. Населення: 1,28 млрд. чоловік. Столиця: Нью-Делі. Глава держави: президент. Державний устрій: федеративна республіка. Входить до Співдружності націй, яку очолює Великобританія. Є ядерною державою.
Адміністративний поділ: 29 штатів, 6 союзних територій. Офіційні мови – хінді та англійська. Грошова одиниця – індійська рупія.
Республіка Індія розташована в Південній Азії на півострові Індостан, що за формою нагадує трикутник, наче відгороджений від іншої Азії високою стіною Гімалаїв.
На півдні, сході, заході країна омивається Аравійським морем і Бенгальською затокою Індійського океану.
Індія межує з Пакистаном, Афганістаном, Китаєм, Непалом, Бутаном, Бангладеш і М'янмою. (Учні показують на карті).
Близькими морськими сусідами Індії є острівні держави Шрі-Ланка і Мальдівська Республіка. Існує низка нерозв’язаних територіальних питань (Пакистан та Китай), що ускладнює відносини між країнами. Сепаратистські настрої у штаті Пенджаб, корінні жителі якого, сикхи - налаштовані на відокремлення від Індії.
Висновок (роблять учні): ЕГП - вигідне і зручне, але напруженим є становище у штаті Пенджаб, відносини з Пакистаном, нестабільність у Афганістані.
Друга зупинка «Історична».
Розповідь учителя. Європейці почали колонізацію Індії ще в XVI ст. Португальців, голландців, французів, англійців привабили її легендарні багатства. Англійці отримали перемогу над суперниками в ході тривалих війн, і з середини XIX ст. до 1947 р. Індія фактично була сировинним додатком Британської імперії, звідки вивозилися практично всі промислові вироби.
Винаходи індійців. Першими почали розводити домашню птицю, винайшли десяткову систему обчислень.
Ігрова хвилинка.
«Чарівна скринька». Учитель. У цій скриньці знаходиться те, що також належить до винаходів індійців. А, що б ви швидше відгадали, я пропоную розгадати загадку:
Як лежали в темній скрині,
то були слабкі, безсилі.
Як на дошку вони стали,
грізним військом вмить постали. (Шахи).
Висновок. Пройшовши надто складний шлях розвитку, Індія отримала незалежність у 1947 р.
Третя зупинка «Природна».
Розповідь учителя. Велика частина території Індії - рівнини і плоскогір'я (Декан). На півночі країни розташовані знамениті Індо-Гангська низовина (колиска давньої цивілізації) і найвища гірська система світу - Гімалаї.
Для Індії характерний субекваторіальний мусонний клімат, що виражається в чергуванні вологого і сухого сезонів року. Земельні ресурси - природне багатство країни, оскільки значна частина ґрунтів має високу родючість. Велика кількість тепла і вологи дозволяє збирати 2-3 врожаї на рік. Річки Індії мають величезний енергетичний потенціал і є джерелом зрошування. Найбільші річки - Ганг, Інд, Брахмапутра. Найвологіше місце на Землі – м. Черрапунджі (12000 мм опадів на рік), на заході – пустеля Тар, де опадів не буває по кілька років.
Робота з картою атласу. Визначити якими корисними копалинами забезпечена Індія? (Інформацію заносять до робочого зошита).
Розповідь учителя. Індія має у своєму розпорядженні величезні запаси залізних руд і значні – марганцевих, кам’яного вугілля і нафти, і того, що особливо приваблювало європейців – золота і коштовного каміння. Лісові ресурси виснажені.
Висновок. Таким чином, Індія в природному відношенні - одна з найбагатших країн світу, «перлина у короні Британської імперії».
Четверта зупинка «Народна».
Розповідь учителя. Запитання. Що ще є багатством кожної країни? (Її народ).
Індія займає близько 2% площі світової суші, а її населення становить близько 15% населення планети. За кількістю жителів Індія посідає друге місце після Китаю.
Середня густота населення становить 364 осіб на км2 і є однією з найвищих у світі. У деяких районах густота населення сягає понад 750 осіб на км2.
Для Індії характерна висока народжуваність, пов'язана з традиційно ранніми шлюбами і багатодітними сім'ями.
Завдання (учні виконують у робочому зошиті).
Визначити тип відтворення населення та природний приріст, і порівняти з Україною?
Розповідь учителя. Середня тривалість життя індусів до недавнього часу становила всього 32 роки, нині перевищує 62 роки. Чоловіче населення Індії за чисельністю переважає над жіночим: на 100 жінок припадає 107 чоловіків.
Близько 65% населення країни проживає у селах. Підсилення міграційних процесів привело за останні півстоліття до формування таких гігантських агломерацій, як Мумбаї (Бомбей), Калькутта і союзна територія Делі з однойменною столицею. Найбільші міста: Мумбаї, Нью-Делі, Колкатта, Гайдарабад, Бангалор,Ченаї.
Індія – найбільш багатонаціональна країна у світі. Процес формування нації ще не закінчений. Найбільші етнічні спільності – хіндустанці та бенгальці. Серед народів Індії широко поширені різноманітні релігійні вірування, звичаї та традиції. 82,6 - індуїсти (вірять в багатьох богів та культ явищ природи). У країні найбільше у світі мусульманського населення - понад 120 млн. осіб. В Індії діє складна кастова система, що розділяє людей приблизно на 3 тис. груп. Поширені також такі релігії як сикхізм, буддизм, християнство.
Розповідь (учениця). Індійські міста дуже шумні - безперервно сигналять автомобілі, з мегафонів звучить музика, а торговці перекрикують один одного, навперебій пропонуючи товари. Переповнені людьми автобуси, викидають клубки вихлопних газів. На автомобільних дорогах, поряд із сучасними видами транспорту, повсюди зустрічаються рикші, велорикші, слони, худоба тощо. Рикша - це двоколісний візок, що його тягне людина. Велика кількість тварин на вулицях ні в кого не викликають подиву. Містом розгулюють корови, кози і навіть мавпи. Великою проблемою міст є відведення нечистот.
Індієць,сільський житель, цілий рік працює на зрошувальних полях. Працює переважно вручну, для обробки грунту і як транспортний засіб використовує худобу. Частину зібраного врожаю він обмінює на предмети першої необхідності.
Він сповідує індуїзм; не знає державної ( англійської) мови, ледве читає другою державною мовою - хінді; його дружина неграмотна. У родині, переважно, четверо дітей, троє з них уміють читати й писати. В його будинку немає електроенергії й газу. Харчується він, в основному, рослинною їжею. Найчастіше на його столі буває рис, борошняні вироби, каша, боби, овочі, картопля, кисле молоко; паливом у його господарстві служить солома та сухий гній.
Висновок. Індія – найбільш багатонаціональна країна у світі. Більшість населення проживає у сільській місцевості. Великий відсоток неосвіченого населення.
П'ята зупинка «Економічна».
Розповідь учителя.
Сільське господарство Індії.
Індія – аграрно-індустріальна країна. Сільське господарство - основа індійської економіки. У ньому зайнято близько 60% економічно-активного населення. Крім того, воно забезпечує сировиною багато ключових галузей країни, особливо текстильну, джутову і цукрову промисловість.
Провідна роль належить рослинництву. В Індії виділяють два сільськогосподарських сезони: літній («хариф») - сіють з кінця травня, урожай збирають у кінці вересня, і зимовий («рабі») - сіють у жовтні, урожай збирають у квітні. Основна частина врожаю припадає на літній сезон, забезпечений вологою, яку приносять мусони.
60 % земель зайнято під зерновими, особливе місце серед яких посідає рис. Також культивують бавовник, джут, арахіс, кунжут, рапс, цукрову тростину, каву, чай.
У харчуванні індійців велику роль відіграють бобові, овочі, фрукти, прянощі, олійні та цукрова тростина.
Індія посідає провідне місце по збору та експорту чаю. Чайні плантації приурочені до передгірних районів країни. Індії належить перше місце у світі за площею, зайнятою цукровою тростиною, але врожайність цієї культури і збір низькі.
Важливу роль відіграють тютюн, кавове дерево, кокосова пальма, банани, ананаси, цитрусові.
Вправа «Агрономи». Завдання. Вибрати культури вологого періоду і сухого. Пояснити їхні особливості (учні виконують у робочому зошиті).
Рис, цукрова тростина, виноград, пшениця, ячмінь, рапс, бавовник, арахіс, гірчиця, джут.
Розповідь учителя. Тваринництво - другорядна галузь сільського господарства Індії. За поголів'ям худоби країна посідає перше місце у світі (1/5 світового поголів'я), але худоба (корови, воли, буйволи, вівці) мають дуже низьку продуктивність і використовуються переважно як тяглова сила.
Індійці-індуси є вегетаріанцями, вважають корову священною твариною. Поряд з цим Індія є одним з найбільших експортерів шкіри.
Для покращення породності худоби в країні створено декілька державних ферм, де вирощують, племінну худобу.
Промисловість.
За абсолютними розмірами валового національного продукту Індія входить до перших 15 країн світу. Якщо ж його поділити на кількість населення, то країна опиниться серед найвідсталіших і найбідніших.
У структурі промисловості переважають галузі легкої та харчової промисловості. Домінують дрібні підприємства, розповсюджені домашні промисли, де переважно використовується ручна праця.
Вправа «Промисловці». Завдання. Вказати галузі промисловості, у яких використовується дана сировина (учні виконують у робочому зошиті).
Види сировини |
Галузі промисловості |
Центри |
Залізна руда |
|
|
Марганцева руда |
|
|
Кам'яне вугілля |
|
|
Боксити |
|
|
Слюда, графіт |
|
|
Гідроресурси |
|
|
Чай, прянощі |
|
|
Бавовна, джут |
|
|
Розповідь учителя. Енергетика. У недалекому минулому основним паливом були сухий гній (кізяк) та дерево. Зараз вони відіграють чимале значення в побуті основної частини населення. Поряд з тим зростає використання промислових джерел енергії. Найбільше значення має кам'яне вугілля.
Чорна металургія. «Індійський Рур», що лежить у долині р. Дамодар, вугільно-металургійна база, над її створенням працювало немало українських фахівців. Про це, зокрема згадується в романі Олеся Гончара «Собор». За об'ємом капіталовкладень і темпами росту посідає одне з провідних місць. В кольоровій металургії найбільшу роль відіграє алюмінієва промисловість, яка розвивається на власних покладах бокситів.
Машинобудування і металообробка. У країні виробляють електромотори, тепловози, вагони, літаки, електронні машини. Бангалор - центр електронної промисловості і космічних досліджень, тут також виробляють верстати, літаки, засоби зв'язку. Індія забезпечує великі поставки літаків на світовий ринок. З 1990-х рр., завдяки зарубіжним інвестиціям, у країні почали розвиватися сучасні галузі - телекомунікації, радіоелектроніка, а також виробництво реактивних літаків і космічних ракет. На сьогоднішній день кожен другий програміст у світі – індієць; вони створюють більше 30% всього програмного забезпечення.
Хімічна промисловість. Налагоджено виробництво мінеральних добрив, хоча воно не задовольняє потреби сільського господарства Індії. Розвивається нафтохімія, виробництво пластмас, хімічних волокон.
В легкій промисловості найбільше значення має джутова та текстильна галузі.
Харчова промисловість добре розвинута. Світове значення має виробництво чаю (перше місце у світі). Розвинені цукрова і маслоробна галузі.
Кіноіндустрія. За кількістю фільмів Індія посідає одне з перших місць у світі. Кіноіндустрія, що базується під Бомбеєм, за що названа Боллівудом, щорічно випускає більше фільмів, ніж кіностудія будь-якої іншої країни, зокрема США. Зазвичай індійські фільми вирізняються простим сюжетом, але в них багато музики і танців.
Кустарні промисли відіграють велику роль у виробництві тканин, предметів домашнього вжитку, художніх прикрас та сувенірів.
Транспорт. Зовнішні зв'язки.
За словами індійців, залізничний транспорт найшвидший і найпопулярніший у цій країні. Однак, на ефективність його роботи негативно впливають нерівномірність густоти залізниць у різних частинах країни, різноколійність доріг тощо. Головні залізничні магістралі проходять долиною Гангу і вздовж морського узбережжя. Найважливіша лінія Мумбай – Нагпур - Колката.
Друге місце посідає автомобільний транспорт. Національні автостради з'єднують між собою найбільші міста країни.
Зовнішньоторговельні перевезення майже повністю здійснюються морським транспортом.
Повітряним транспортом здійснюються переважно пасажирські перевезення — міжнародні аеропорти Делі, Колката, Мумбай належать до найбільших у світі.
У сільській місцевості зберігається роль гужового і в'ючного транспорту. У деяких містах поряд із сучасним транспортом пасажирів і грузи перевозять рикші та велорикші. Індія має зовнішньоекономічні зв'язки з більш як 150-ма країнами світу.
Імпорт: машини, обладнання, сталь, кольорові метали, хімічні добрива, нафта і нафтопродукти.
Завдання. Назвіть види продукції, що визначають «обличчя» Індії на світовому ринку.
Експорт: джутові вироби, чай, рослинні та ефірні масла, шкіра, вироби кустарних промислів, коштовне каміння, залізна, марганцева, хромітова руди.
Висновок. Індія - аграрно-індустріальна країна. Сільське господарство – основа індійської економіки. У структурі промисловості переважають галузі легкої та харчової промисловості.
Шоста зупинка «Туристична».
Розповідь вчителя про сарі, свято Холі, заклинателів змій, залізну колону, тіку, Тадж-Махал. (Відеоматеріали).
Висновок. Індія має багату культурну спадщину.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Аукціон знань.
«Уявіть ситуацію…». Повернувшись після подорожі, Ви зустріли знайомих і вирішили поділитись враженнями: «В Індії можна побачити… ( «мікрофон»).
VІ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.
Домашнє завдання. Опрацювати §19, закінчити роботу над таблицею, скласти ребус.