Конспект уроку "Індія"

Про матеріал
Форма проведення: урок-подорож. Інтерактивні методи - "асоціативний кущ", "мікрофон". Вправи "Чарівна скринька", "Промисловці", "Агрономи", географічна задача на визначення природного приросту.
Перегляд файлу

Тема уроку: Індія.

Навчальна мета: сформувати в учнів уявлення про характерні риси ЕГП Індії, особливості природних умов та ресурсів, загальні закономірності розміщення населення й господарства, культурно-історичні особливості країни;

розвиваюча мета: вдосконалювати практичні навички і вміння самостійно здобувати знання; розвивати творчі здібності учнів, логічне мислення, формувати культуру спілкування;

виховна мета: виховувати інтерес до предмета.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок-подорож

Методи навчання: інформаційно-рецептивний (словесний, наочний); інтерактивні («асоціативний кущ», «мікрофон» ).

Форми навчання: розповідь-пояснення, бесіда.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення.

Основні поняття: хінді, сикхи, касти, «зелена революція», Боллівуд.

Обладнання: підручники, атласи,  дидактичний матеріал, презентація, техніка для демонстрації, відеоматеріали.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • характеризувати ЕГП, природно-ресурсний потенціал, населення Індії;
  • давати оцінку розвитку промисловості та сільського господарства країни;
  • визначати місце Індії у світі.

ХІД УРОКУ          

І. Організаційна частина.

Учитель. Доброго дня всім! Посміхніться один одному і побажайте успіхів на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

Картографічний тренінг: показати на карті Азію, країни - Китай, Японію.

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів. Сьогодні ми познайомимося з однією з азійських країн. (На фоні мелодії). Вона являє собою своєрідне сплетіння сучасності та минулого. Це там можна подорожувати безлюдними караванними шляхами, високими недоступними перевалами, бродити неходженими стежками. Це там можна кожного дня спостерігати нове свято. Це там можна загубитись у потоці машин або серед стада корів на вулицях великого міста.  Це там, щоб зрозуміти кожного жителя, потрібно знати півтори тисячі мов і говірок. Я думаю, ви вже зрозуміли, про яку країну йде мова? 

Учитель. Так, це Індія.

     Тож давайте здійснимо заочну мандрівку до цієї країни.

Оголошення теми і мети уроку.

 З якими речами особисто у вас асоціюється Індія? («Асоціативний кущ»).

 ІV. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь учителя. Мандруючи до Індії, в якому напрямку ми будемо прямувати (на південь Азії).

Перша зупинка «Картографічна».

Офіційна назва – Республіка Індія. Площа: 3,3 млн. км2. Населення: 1,28 млрд. чоловік. Столиця: Нью-Делі. Глава держави: президент. Державний устрій: федеративна республіка. Входить до Співдружності націй, яку очолює Великобританія. Є ядерною державою.

Адміністративний поділ: 29 штатів, 6 союзних територій. Офіційні мови – хінді та англійська. Грошова одиниця – індійська рупія.

Республіка Індія розташована в Пів­денній Азії на півострові Індостан, що за формою нагадує трикутник, наче відгороджений від іншої Азії високою стіною Гімалаїв.

На півдні, сході, заході країна оми­вається Аравійським морем і Бен­гальською   затокою   Індійського океану.

Індія межує з Пакистаном, Афга­ністаном, Китаєм, Непалом, Бута­ном, Бангладеш і М'янмою. (Учні показують на карті).

Близькими морськими сусідами Ін­дії є острівні держави Шрі-Ланка і Мальдівська Республіка. Існує низка нерозв’язаних територіальних питань (Пакистан та Китай), що ускладнює відносини між країнами.  Сепаратистські настрої у штаті Пенджаб, корінні жителі якого, сикхи - налаштовані на відокремлення від Індії.

Висновок (роблять учні): ЕГП - вигідне і зручне, але напруженим є становище у  штаті Пенджаб,  відносини з Пакистаном, нестабільність у Афганістані.

Друга зупинка «Історична».

Розповідь учителя. Європейці почали колонізацію Ін­дії ще в XVI ст. Португальців, голландців, французів, англійців привабили її легендарні багатства. Англійці отримали перемогу над су­перниками в ході тривалих війн, і з середини XIX ст. до 1947 р. Ін­дія фактично була сировинним до­датком Британської імперії, звідки вивозилися практично всі промис­лові вироби.

Винаходи індійців. Першими почали розводити домашню птицю, винайшли десяткову систему обчислень.

Ігрова хвилинка.

 «Чарівна скринька».  Учитель. У цій скриньці знаходиться те, що також належить до винаходів індійців. А,  що б ви швидше відгадали, я пропоную розгадати загадку:

Як лежали в темній скрині,

то були слабкі, безсилі.

Як на дошку вони стали,

 грізним військом вмить постали. (Шахи).
 

Висновок.  Пройшовши надто складний  шлях розвитку, Індія отримала незалежність у 1947 р.

Третя  зупинка «Природна».

Розповідь учителя. Велика частина території Індії - рівнини і плоскогір'я (Декан). На півночі країни розташовані знамениті Індо-Гангська низовина (колиска дав­ньої цивілізації) і найвища гірська система світу - Гімалаї.

Для Індії характерний субекваторіальний мусонний клімат, що виражається в чергуванні вологого і сухого сезонів року. Земельні ресур­си - природне багатство країни, оскільки значна частина ґрунтів має високу родючість. Велика кількість тепла і вологи дозволяє збирати 2-3 врожаї на рік. Річки Індії мають величезний енергетичний потенціал і є джерелом зрошування. Найбільші річки - Ганг, Інд, Брахмапутра. Найвологіше місце на Землі – м. Черрапунджі (12000 мм опадів на рік), на заході – пустеля Тар, де опадів не буває по кілька років.

Робота з картою атласу. Визначити якими корисними копалинами забезпечена Індія? (Інформацію заносять до робочого зошита).

Розповідь учителя. Індія має у своєму розпорядженні величезні запаси залізних руд і значні – марганцевих, кам’яного вугілля і нафти, і того, що особливо приваблювало європейців – золота і коштовного каміння. Лісові ресурси виснажені.

Висновок. Таким чином, Індія в природному відношенні - одна з найбагатших країн світу, «перлина у короні Британської імперії».

Четверта  зупинка «Народна».

 Розповідь учителя. Запитання. Що ще є багатством кожної країни? (Її народ).

Індія займає близько 2% площі сві­тової суші, а її населення становить близько 15% населення планети. За кількістю жителів Індія посідає друге місце після Китаю.

Середня густота населення ста­новить 364 осіб на км2 і є однією з найвищих у світі. У деяких ра­йонах густота населення сягає  понад 750 осіб на км2.

 Для Індії характерна висока народжуваність, пов'язана з традиційно  ранніми шлюбами і багатодітними сім'ями.

Завдання (учні виконують у робочому зошиті).

Визначити тип відтворення населення та природний приріст, і порівняти з Україною?

Розповідь учителя. Середня тривалість життя індусів до  недавнього часу становила всього 32 роки, нині перевищує 62 роки. Чоловіче населення Індії за чисельністю переважає над жіночим: на 100 жінок припадає 107 чоловіків.

Близько 65% населення країни проживає у селах. Підсилення міграційних процесів привело за останні півстоліття до формування таких гігантських агломерацій, як Мумбаї (Бомбей), Калькутта і союзна територія Делі з однойменною столицею. Найбільші міста: Мумбаї, Нью-Делі, Колкатта, Гайдарабад, Бангалор,Ченаї.

Індія – найбільш багатонаціональна   країна у світі. Процес формування нації ще не за­кінчений. Найбільші етнічні  спіль­ності – хіндустанці та бенгальці. Серед народів Індії широко поши­рені різноманітні релігійні віруван­ня, звичаї та традиції. 82,6  -  індуїсти (вірять в багатьох богів та культ явищ природи). У країні найбільше у світі мусульманського населення  - по­над 120 млн. осіб. В Індії діє складна кастова система, що розділяє людей приблизно на 3 тис. груп. Поширені та­кож такі релігії як сикхізм, буд­дизм, християнство.

Розповідь (учениця). Індійські міста дуже шумні - безперервно сигналять автомобілі, з мегафонів звучить музика, а торговці перекрикують один одного, навперебій пропонуючи товари. Переповнені людьми автобуси,  викидають клубки вихлопних газів. На автомобільних дорогах, поряд із сучасними видами тран­спорту, повсюди зустрічаються рик­ші, велорикші, слони, худоба тощо. Рикша - це двоколісний візок, що його тягне людина. Велика кількість тварин на вулицях ні в кого не викликають подиву. Містом розгулюють корови, кози і навіть мавпи. Великою проблемою міст є відведення нечистот.

 Індієць,сільський житель, цілий рік працює на зрошувальних полях. Працює пе­реважно вручну, для обробки грунту і як транспортний засіб викорис­товує худобу. Частину зібраного врожаю він обмінює на предмети першої необ­хідності.

Він сповідує індуїзм; не знає дер­жавної ( англійської) мови, ледве читає другою державною мовою - хінді; його дружина неграмотна. У родині, переважно, четверо дітей, троє з них уміють читати й писати. В його бу­динку немає електроенергії й газу. Хар­чується він, в основному, рослинною їжею. Найчастіше на його столі бу­ває рис, борошняні вироби, каша, боби, овочі, картопля, кисле мо­локо; паливом у його господарстві служить солома та сухий гній.

Висновок. Індія – найбільш багатонаціональна країна у світі. Більшість населення проживає у сільській місцевості. Великий відсоток неосвіченого населення.

П'ята зупинка «Економічна».

Розповідь учителя.

Сільське господарство Індії.

Індія – аграрно-індустріальна країна. Сільське господарство - основа ін­дійської економіки. У ньому зайня­то близько 60% економічно-активного населення. Крім того, воно забезпечує сировиною багато клю­чових галузей країни, особливо тек­стильну, джутову і цукрову промис­ловість.

Провідна  роль належить рос­линництву. В Індії виділяють два сільськогос­подарських сезони: літній («хариф») - сіють з кінця травня, уро­жай збирають у кінці вересня, і зи­мовий («рабі») - сіють у жовтні, урожай збирають у квітні. Основна частина врожаю припадає на літній сезон, забезпечений вологою, яку приносять мусони.

60 % земель зайнято під зерновими, особливе місце серед яких посідає рис. Також  культивують бавовник, джут, арахіс, кунжут, рапс, цукро­ву тростину, каву, чай.

У харчуванні індійців велику роль відіграють бобові, овочі, фрукти, прянощі, олійні та цукрова трос­тина.

Індія посідає провідне місце по збору та експорту чаю. Чайні план­тації приурочені до передгірних районів країни. Індії належить перше місце у світі за площею, зайнятою цукровою тростиною, але врожай­ність цієї культури і збір низькі.

Важливу роль відіграють тютюн, кавове дерево, кокосова пальма, ба­нани, ананаси, цитрусові.

Вправа «Агрономи». Завдання. Вибрати культури вологого періоду і сухого. Пояснити їхні особливості (учні виконують у робочому зошиті).

Рис, цукрова тростина, виноград, пшениця, ячмінь, рапс, бавовник, арахіс, гірчиця, джут.

Розповідь учителя. Тваринництво - другорядна га­лузь сільського господарства Індії. За поголів'ям худоби країна посі­дає перше місце у світі (1/5 сві­тового поголів'я), але худоба (ко­рови, воли, буйволи, вівці) мають дуже низьку продуктивність і ви­користовуються переважно як тяг­лова сила.

Індійці-індуси є вегетаріанцями, вважають корову священною тва­риною. Поряд з цим Індія є одним з найбільших експортерів шкіри.

Для покращення породності худо­би в країні створено декілька дер­жавних ферм, де вирощують, пле­мінну худобу.

Промисловість.

За абсолютними розмірами вало­вого національного продукту Індія входить до перших 15 країн світу. Якщо ж його поділити на кількість населення, то країна опиниться серед найвідсталіших і найбідніших.

У структурі промисловості пере­важають галузі легкої та харчової промисловості. Домінують дрібні підприємства, розповсюджені до­машні промисли, де переважно ви­користовується ручна праця.

Вправа «Промисловці». Завдання. Вказати галузі промисловості, у яких використовується дана сировина (учні виконують у робочому зошиті).

Види сировини

Галузі промисловості

Центри

Залізна руда

 

 

Марганцева руда

 

 

Кам'яне вугілля

 

 

Боксити

 

 

Слюда, графіт

 

 

Гідроресурси

 

 

Чай, прянощі

 

 

Бавовна, джут

 

 

 

Розповідь учителя. Енергетика. У недалекому минулому основним паливом були сухий гній (кізяк) та дерево. Зараз вони відіграють чимале значен­ня в побуті основної частини на­селення. Поряд з тим зростає ви­користання промислових джерел енергії. Найбільше значення має кам'яне вугілля.

Чорна металургія. «Індійський Рур», що лежить у долині р. Дамодар, вугільно-металургійна база, над її створенням працювало немало українських фахівців. Про це, зокрема згадується в романі Олеся Гончара «Собор». За об'ємом капі­таловкладень і темпами росту по­сідає одне з провідних місць. В кольоровій металургії найбільшу роль відіграє алюмінієва промис­ловість, яка розвивається на влас­них покладах бокситів.

Машинобудування і металооброб­ка. У країні виробляють електро­мотори, тепловози, вагони, літаки, електронні машини. Бангалор - центр електронної промисловості і космічних досліджень, тут також  виробляють верстати, літаки, засо­би зв'язку. Індія забезпечує великі поставки літаків на світовий ринок. З 1990-х рр., завдяки зарубіжним інвестиціям, у країні почали розви­ватися сучасні галузі -  телекомуні­кації, радіоелектроніка, а також ви­робництво реактивних літаків і кос­мічних ракет. На сьогоднішній  день  кожен  другий програміст у світі  індієць; вони створюють більше  30% всього програмного забезпечення.

Хімічна промисловість. Налагодже­но виробництво мінеральних доб­рив, хоча воно не задовольняє по­треби сільського господарства Індії. Розвивається нафтохімія, виробни­цтво пластмас, хімічних волокон.

В легкій промисловості найбільше значення має джутова та текстиль­на галузі.

Харчова промисловість  добре розвинута. Світове значення має ви­робництво чаю (перше місце у світі). Розвинені цукрова і маслоробна галузі.

Кіноіндустрія. За кількіс­тю фільмів Індія посідає одне з перших місць у світі. Кіноіндустрія, що базується під Бомбе­єм, за що названа Боллівудом, що­річно випускає більше фільмів, ніж кіностудія будь-якої іншої країни, зокрема США. Зазвичай індійські фільми вирізняються простим сю­жетом, але в них багато музики і танців.

Кустарні промисли відіграють ве­лику роль у виробництві тканин, предметів домашнього вжитку, ху­дожніх прикрас та сувенірів.

Транспорт. Зовнішні зв'язки.

За словами індійців, залізничний транспорт найшвидший і найпопулярніший у цій країні. Однак, на ефективність його роботи нега­тивно впливають нерівномірність густоти залізниць у різних части­нах країни, різноколійність до­ріг тощо. Головні залізничні магі­стралі проходять долиною Гангу і вздовж морського узбережжя. Най­важливіша лінія Мумбай – Нагпур - Колката.

Друге місце посідає автомобільний транспорт. Національні автостра­ди з'єднують між собою найбільші міста країни.

Зовнішньоторговельні перевезення майже повністю здійснюються мор­ським транспортом.  

Повітряним транспортом здійсню­ються переважно пасажирські пе­ревезення — міжнародні аеропорти Делі, Колката, Мумбай належать до найбільших у світі.

У сільській місцевості зберігаєть­ся роль гужового і в'ючного тран­спорту. У деяких містах поряд із сучасним транспортом пасажирів і грузи перевозять рикші та вело­рикші. Індія має зовнішньоекономічні зв'язки з більш як 150-ма країна­ми світу.

Імпорт: машини, обладнання, сталь, кольорові метали, хімічні добрива, нафта і нафтопродукти.

Завдання. Назвіть види продукції, що визначають «обличчя» Індії на світовому ринку.

Експорт: джутові вироби, чай, рос­линні та ефірні масла, шкіра, виро­би кустарних промислів, коштовне каміння, залізна, марганцева, хро­мітова руди.

Висновок. Індія - аграрно-індустріальна країна. Сільське господарство – основа індійської економіки. У структурі промисловості пере­важають галузі легкої та харчової промисловості.

Шоста зупинка «Туристична».

 Розповідь вчителя про сарі, свято Холі, заклинателів змій, залізну колону, тіку, Тадж-Махал. (Відеоматеріали).

Висновок. Індія має багату культурну спадщину.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Аукціон знань.

  1. Столиця Індії (Нью-Делі).
  2. Півострів, на якому розташована країна (Індостан).
  3. Державні мови (хінді, англійська).
  4. Тип відтворення населення(ІІ).
  5.  Основна зернова культура Індії (рис).
  6. Точка в центрі чола індійських жінок (тіка або бінді).
  7. Грошова одиниця (рупія).
  8. Колір середньої смуги індійського прапора, який символізує чистоту та істину (білий)
  9. Форма адміністративно-територіального устрою Індії (федеративна республіка).
  10. Основа індійської економіки (с/г).

 

«Уявіть ситуацію…». Повернувшись після подорожі,  Ви зустріли знайомих і вирішили поділитись враженнями: «В Індії можна побачити… ( «мікрофон»).

VІ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок.

Домашнє завдання. Опрацювати §19, закінчити роботу над таблицею, скласти ребус.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 лютого 2019
Переглядів
7795
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку