Конспект уроку: " Інтимна лірика Лесі Українки" 10 клас

Про матеріал
Тема. Ідея невмирущості справжнього кохання,засоби психологічної характеристики настрою ліричного героя у віршах «Все, все покинуть, до тебе полинуть…», «Уста говорять: «Він навіки згинув!», «Квіток,квіток, як можна більше квітів». Мета: ознайомити дітей із цікавими фактами особистого життя Лесі Українки, із її інтимною лірикою. Розвивати вміння виразно читати поезію поетеси, образно мислити, зіставити зорові образи з внутрішніми переживаннями Лесі Українки. Виховувати любов до художнього слова та поезії Лесі Українки, формувати почуття людяності, гідності, щирості, сердечності. Виховувати в учнів усвідомлення того,що кохання найважливіший екзамен людяності.
Перегляд файлу

Тема. Ідея невмирущості справжнього кохання,засоби психологічної характеристики настрою ліричного героя у віршах «Все, все покинуть, до тебе полинуть…», «Уста говорять: «Він навіки згинув!», «Квіток,квіток, як можна більше квітів».

 Мета: ознайомити дітей із цікавими фактами особистого життя Лесі Українки, із її інтимною лірикою.

Розвивати вміння виразно читати поезію поетеси, образно мислити, зіставити зорові образи з внутрішніми переживаннями Лесі Українки.

Виховувати любов до художнього слова та поезії Лесі Українки, формувати почуття людяності, гідності, щирості, сердечності. Виховувати в учнів усвідомлення того,що кохання найважливіший екзамен людяності.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет Лесі Українки, виставка друкованих видань про Лесю,збірки письменниці, презентація.

Слайд 1

 

 Стояла я і слухала весну ,

 Весна мені багато говорила,

 Співала пісню дзвінку, голосну,

 То знов таємно-тихо шепотіла.

 Вона мені співала про любов,

 Про молодощі, радощі, надії,

 Вона мені переспівала знов

 Те, що давно мені співали мрії.

           Велика і прекрасна наша земля. Змінюється,вічно оновлюється вона. Погляньте навколо:ласкаво світить сонечко,від його теплого поцілунку розкриваються повіки перших квітів,весняний вітерець грайливо пестить ніжні коси берізки і плакучої верби,в голубому небі пропливають легенькі хмарки,а довкола щасливим співом заливаються птахи.

Весна…Вже сама згадка про неї будить у серці щемну радість,тривогу. Це свято оновлення і відродження природи. Коли приходить весна,кожному з нас здається,що ти народжуєшся на світ вдруге,що весна ця особлива,краща,ніж були попередні.І від кожної весни ти чекаєш чогось нового: нових надій, нових сподівань. І я сподіваюсь на такі зміни.

 

            І. Організаційний момент

Слово вчителя.

Що ж хотіла змінити у своєму житті Леся Українка? Чому вона поклада великі надії на весну? Щоб дати відповідь на це запитання, ми повторимо і пригадаємо життєвий шлях поетеси.

 

 

              ІІ. Актуалізація опорних знань.

Мозковий штурм.

  1. Де і коли народилась Лариса Петрівна Косач?

       25 лютого 1871 року в м. Новгород-Волинську.

Слайд 2

   2.Скільки дітей мала родина Косачів?

             Шестеро.

Слайд 3

  1. З ким із своїх братів і сестер мала Леся дружні стосунки?

      Із братом Михайлом.

Слайд 4

  1. Де проходило дитинство Лариси?

     с. Колодяжному.

Слайд 5

   5. Який навчальний заклад закінчила Леся?

           Дівчина ніде не навчалася. Навіть до школи ніколи не

              ходила.

Слайд 6

6. Хто або що впливало на вироблення світогляду Лесі Українки, на формування творчого таланту, художнього мислення.

     Впливали три чинники:

  1. Вплив оточення, серед якого вона жила. Це батько – Петро Косач – культурна, освічена й гуманна людина.

Мати – Ольга Косач (Олена Пчілка) відома українська письменниця.

Слайд 7

Життя серед українських селян, народні пісні, казки, легенди з одного боку і культурна атмосфера сім’ї Косачів – з другого боку.

Дружба з родинами Старицьких і Лисенків, а також тепла зв’язки з дядьком Михайлом Драгомановим.

Слайд 8

  1. Чудове довкілля розкішних волинських лісів, що збудила в Лесі любов до природи.
  2. Важка та невиліковна хвороба, яка змушувала бути Лесю на самоті, спонукала до самозаглиблення.

    7. Що ж за хвороба завадила навчанню Лесі Українки?

            У 9-ому віці Лариса промочила ноги під час свята Водохреща. Занедужала, але звичайна застуда, як вважали батьки, не пройшла. З 10-річного віку Леся почала важко хворіти. Туберкульоз спочатку уразив кістки, потім – легені, а потім нирки. Хвороба закрила дорогу Лесі до школи, завадила спілкуванню з улюбленим другом – піаніно.

 

Слово вчителя. Але це не завадило стати Лесі Українці однією з найпередовіших постатей свого часу. Лариса Петрівна  добре знала 10 мов – вільно говорила і перекладала.

   8. У скільки років Леся Українка написала свій перший вірш?

          У 9 років «Надія», який присвятила своїй тітці Олені Антонівні Косач.

Слайд 9

   9. Яка подія змусила Лесю Українку побувати у Полтаві?

           Відкриття пам’ятника І. П. Котляревському.

 

Слайд 10

  10. Лікуючись, де побувала Леся Українка?

           У Криму, в Італії, Єгипті, Грузіїї.

  11. Де, коли померла поетеса?

           1 серпня 1913 року у грузинському місті Сурамі. Тіло було перевезене до Києва і 8 серпня поховано на Байковому кладовищі.

Слайд 11

Слайд 12

   Слово вчителя. Микола Євшан, один із перших дослідників творчості Лесі Українки, сказав: «Так мало звізд на хмарнім небі нашої літератури. А ті, що найясніше світили, - гаснуть».

   Але ж це не так! Зірка Лесі Українки не погасла. Навпаки! Вона з більшою силою засяяла на небі нашої літератури.

 

   ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.

   Пригадавши біографію Лесі Українки, ми знаємо, що поетеса була тяжко хвора, тому тепер ми можемо дати відповідь на питання: Чому ж Леся чекала приходу весни, тому що вона надіялася на своє одужання. Довгих 30 років поетеса вела боротьбу із своєю хворобою. А прихід весни – це пробудження проироди від зимового сну, бо надіялась на своє нове життя на життя без хвороби. От тому і розпочали ми сьогоднішній урок із вірша «Стояла я і слухала весну». Адже цей вірш можна з повним правом віднести не тільки до пейзажної лірики, а і до інтимної. Адже поетеса у цій поезії поєднала пейзажні малюнки з особистими переживаннями людини.

 

           ІV. Оголошення теми і мети уроку.

 

Слайд 13

       V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

Слайд 14

   Слово вчителя.Час іде невпинно: Мов би недовго вас батьки привели до першого класу, ви були маленькими хлопчиками і дівчатками, а сьогодні ви вже прекрасні юнаки і дівчата. Вам по 16 років. А це юність. А із юністю прийде перше кохання.

               

                              Кохання!..

   Розмова наша сьогодні піде про почуття, про яке здебільшого мовчать, а коли говорять – то пошепки. На світі не знайдеться людина, яка б була байдуже до цього почуття, яка б не пережила його солодких мук і гірких радостей, а також і розчарувань.

 

  •          Що ж таке кохання? Чому воно бентежить людські душі? Чому надихає на подвиги, на необдумані вчинки? Як ви розумієте це почуття?

          (Відповіді дітей про кохання)

   Слово вчителя.  Кохання – це взаєморозуміння і взаємоповага.

   Це коли твоя радість подвоюється в душі коханого, а сум ділиться навпіл.

   Кохання – це диво, яке не можна пояснити.

   Це найкращий скарб, який дало нам життя.

   Це єдність людських душ і сердець.

 

   У тлумачному словнику української мови слово любов пояснюється так.

      (Визначення спроектоване на дошку)

Слайд 15

   Словникова робота.

   Любов – це почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.

   Слово вчителя.

Василь Олександрович Сухомлинський у листі до сина писав: «Кохання – найсуворіший екзамен людяності».

Слайд 16

   Ці слова мені хочеться взяти девізом нашого уроку.

   Він із хвилюванням розповідав своїм дітям казку, яку почув від своєї столітньої бабусі Марії.

(Звучить музика із кінофільма «Довга дорога в дюнах» 4хв 14с.)

  

   Було це дуже-дуже давно... Коли Бог створив світ, він навчив усіх живих істот продовжувати рід свій - відтворювати себе подібних. Поселив Бог чоловіка і жінку у полі, навчив їх будувати курінь, дав чоловіку в руки лопату, а жінці - жменю зерна.

Живіть і продовжуйте рід свій, а я прийду че​рез рік, подивлюся, як-тут у вас.

Приходить Бог з архангелом Гавриїлом рівно через один рік. Приходить рано-вранці, на сході сонця. Бачить, сидить чоловік і жінка біля куре​ня, перед ними дозріває хліб на ниві, поряд із ни​ми - колиска, а в колисці дитина спить. А чо​ловік і жінка дивляться то на червоне небо, то у вічі один одному. І у ту мить, коли їх очі зустрілися, Бог побачив у них якусь невідому силу, незбагненну красу. Ця краса була прекрасніша від неба і сонця, землі і пшеничного поля - прекраснішою за все.

- Звідки ж взялась ця краса і що воно таке? -
запитав Бог.

- Це любов, - сказав архангел Гавриїл.
Бог подивився на людей і сказав:

- З цієї миті ви почнете старіти. А я прийду че​
рез 60 років і подивлюся, що залишиться у ваших
очах.

Прийшов Бог з архангелом Гавриїлом через 60 років. Бачить, замість куреня стоїть хата руб​лена, на пустирі сад виріс, сини поле орють, доч​ки пшеницю жнуть, а онуки на лузі граються. Під хатою сидить старий і старенька, дивляться одне одному в очі. І побачив Бог у очах чоловіка і жінки красу ще могутнішу і вірнішу. Побачив не тільки любов, а й вірність.

І подумав Бог: «А на що ж перетвориться твоя любов, коли люди почнуть помирати?»

Прийшов він ще через 3 роки. Бачить, сидить чоловік над маленьким надгробним горбочком, очі в нього сумні, але в них ще могутніша, незбаг​ненна людська краса. Уже не тільки Любов, не тільки Вірність, а й Пам'ять Серця.

- Людино, я всесильний, - промовив Бог. - Я
можу виконати будь-яке твоє бажання. Що ти у
мене попросиш?

-​ Залиши мені це почуття назавжди, - промо​-
вила людина.

-​ Добре! Хоч ви перетворюєтесь після смерті у
жменьку пороху, я залишу безсмертною вашу ду​-
шу, а з нею це святе почуття. Бережіть його і пе​-
редавайте дітям, онукам, правнукам. А я буду
оберігати справжню людську любов.

І передається це святе почуття від діда-прадіда онукам, дітям. Передається з покоління в по​коління, з роду в рід. Ось тому старі люди ка​жуть, що на любові і світ тримається. Так, на лю​бові до найрідніших людей, найтеплішого батьківського двору.

 

   Любов … Це вічна краса і людське безсмертя Ми перетворюємося в жменю пороху, а любов залишається вічно. Любов змінює цілий світ і нас в ньому, робить людей кращими, добрішими й благороднішими. Любов довго терпить, милосердствує, любов не заздрить, не величається, не гордиться, не безчинствує, не мислить зла, не радіє неправді, але радіє разом істині, все покриває, всьому вірить,усього сподівається, все переносить…

Слайд 17

   Отже, ми з вами прослухали легенду про любов, визначення, ваші думки, а тепер давайте складемо асоціативний ряд епітетів до слова любов.

       Любов – вірна, омріяна, сильна, терпляча…   А тепер я хотіла б вам запропонувати свій варіант, але у вигляді акровірша. Давайте пригадаємо, що таке акровірш?

   Акровірш – поетичний твір, у якому початкові літери кожного рядка читаються згори вниз, утворюють слово чи фразу.

Слайд 18

Ласкава,.. Всеосяжна,.. Гарна…
Юнацько-дивна,..Чиста і безхмарна,..
Близька,.. Безмежна,.. Вільна і відкрита,..
Оспівана,..Піднесена,..Талановита,..
Вражаючо-стрімка,.. і крилата.

Слайд 19

   Це почуття переживає кожна людина і переживає по-різному. До одних кохання приходе в юності, до інших в зрілому віці. Одних надихає, окрилює, іншим розбиває серце. Це почуття торкнулося і серця Лесі Українки. Воно надихнуло поетесу на прекрасні ліричні твори «Все, все покинуть, до тебе полинуть», «Уста говорять: «Він навіки згинув!», «Квіток, квіток, як можна більше квітів», а також поезія в прозі «Твої листи завжди пахнуть зов’ялими трояндами”.

   Інтимна лірика Лесі Українки невелика за обсягом але сповнена драматизму, несподіваних розв'язок .У ній - і протиборство зі стихією, і жадоба перемоги, і витривалість у смертельному двобої з ворогом, і революцiйна пристрасть. Стає зрозумілим чому поетесу звали дочкою Прометея. Мова піде пpo вірші, присвячені Сергію Мержинському. Лірична героїня цих творів не боїться показати себе слабкою, люблячою, ніжною і вразливою,але вона здатна на боротьбу і двобій навіть зі смертю заради справжнього кохання.

  Хто ж такий Сергій Мержинський, якого кохала Леся Українка, якому присвятила свої вірші, які стали шедеврами інтимної лірики поетеси.

   Документальний фільм про Сергія Мержинського.

   Виразне читання вірша «Уста говорять: «Він навіки згинув!» на фоні музики за мотивом пісні О. Пономарьова «Я люблю тільки тебе».

Слайд 20

  Поезія "Уста говорять:"Він навіки згинув!" є наступною сторінкою сумної історії стосунків ліричного героя та її коханого. Лірична героїня разом з поетесою пережила втрату коханого, не може його забути, тому їй здається, що коханий увесь час поряд і підтримує її. Засобом психологічної характеристики героїні в цій поезії є рефрен: "Я тут, я завжди тут, я все з тобою!" Саме ці повтори та останній рядок вірша - "Тебе нема, але я все з тобою!" стверджують ідею невмирущості справжнього кохання та розкривають психологічний стан ліричної героїні, у серці якої коханий житиме завжди.

   Виразне читання поезії «Все, все покинуть, до тебе полинуть».

   А зразу давайте проаналізуємо поезію Лесі Українки «Все, все покинуть, до тебе полинуть».

   Які художні засоби використовує авторка?

(Леся Українка використовує у своєму вірші епітети: зламаний, згублений, злую. Також використовує звертання: мій згублений світе, мій зламаний квіте. У поезії використано багато дієслів, які закликають героїню до дій.)

Слово вчителя.

   У поезії"Все, все покинуть, до тебе полинуть" лірична героїня виявляє готовність розділити долю коханої людини, викликати на двобій ту силу «злую мару», яка хоче відібрати її, померти разом з нею. Засобом психологічної характеристики героїні в цьому вірші є образні звертання до коханої людини: "мій зламаний квіте!", "мій згублений світе". Епітети у цих звертаннях підкреслюють трагічне, але справжнє кохання, що вмирає тільки разом із закоханими:

                       "З нами хай щастя і горе вмирає".

     Виразне читання поезії «Квіток, квіток, як можна більше квітів» (перша, третя строфа).

 

   Слово вчителя.

Наступна поезія "Квіток, квіток, як можна більше квітів" розповідає про час після смерті коханого, коли лірична героїня виконала його прохання і принесла на могилу всі квіти, що дала весна. Психологічний стан героїні передається за допомогою низки епітетів - характеристик весни.  Якщо в інших поезій Леся закохана у весну, обожнює її, то у цьому вірші вона наділяє весну негативними характеристиками: "убога", "ворожа", "люта", "лиха". Всі три поезії стверджують ідею невмирущості справжнього кохання.

   Слово вчителя.

Ще нікому не вдалося повторити навіть віддалено мотиви й образи інтимної лірики Лесі Українки. Своєрідна, ніколи не друкована за життя поетеси, вона є виразом найболючішої, найпрекраснішої, найшляхетнішої часточки жіночої душі. Стосунки поетеси із Сергієм Мержинським - це історія, у якій є дружба, підтримка, душевне єднання і... кохання без відповіді. Це історія нездійсненних мрій, вічної розлуки, гіркої самотності. Це було щось вище і сильніше за щасливу земну любов.

 

  VІ. Систематизація та узагальнення вивченого.

Робота в парах.

   Прослухавши інтимну лірику Лесі Українки, пройнявши її віршами, переживши почуття ліричної героїні і самої авторки, давайте спробуємо створити і записати ланцюжок емоцій ліричної героїні, які складають сюжетну основу інтимної лірики поетеси.

   Наприклад: сумні, тривожні, бентежні, лагідні, ніжні, віддані…

 

(Перевірка виконаного завдання)

 

   Ми висловили свої судження про любов, а що ж сказала про любов сама поетеса.

 

  «Любов – це чудова поема, що люди потім

  перечитують у спогадах без болю, без

  прикрого почуття.»

 

  «Кохання – це поставити на ясному верхів’ї

  того, кого кохаєш.»

 

   І дійсно! Леся Українка поставила не тільки Сергія Мержинського на верхів’я, а й своє кохання, хоча невзаємне.

   Ми з вами пригадали біографію Лесі Українки, прослухали історію її кохання, вірші інтимної лірики, а тепер давайте складемо сенкан. Якою перед нами постала Леся Українка!

Слайд 21 

 Наприклад:

  1. Леся Українка;
  2. Закохана, ніжна;
  3. Хвилюється, турбується, кохає;
  4. Готова на самопожертву заради коханого;
  5. Поетеса-лірик.

 

(Діти складають сенкан, і в цей час звучить пісня «Сіла птаха…»)

(Перевірка виконаної роботи)

Слайд 22

Любов — це джерело енергії і мораль​ної сили. Отож нехай невичерпним буде ваше джерело. Даруйте свою любов людям і повернеть​ся вона вам сторицею. Знайдіть у цьому непросто​му світі свою половинку і будете щасливі:

Минуле все, любов лиш вічна.

Міліють ріки, душі і слова.

І лиш вона пронизує сторіччя,

Перецвітає й знову ожива.

Слайд 23

  VІІ. Домашне завдання.

   Опрацювати матеріал уроку ст. 294 – 296.

   Навчитися виразно читати вірш інтимної лірики, який викликав особливі трепетні почуття у вас.

   Напишіть твір-мініатюру на тему: «Ростки підсніжника, як першого кохання, пробились у моїй душі.»

 

           VІІІ. Підбиття підсумків.

Рефлексія.

  1. Найбільше мені сподобалося…
  2. Найбільше мене вразило…
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Леся Українка

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Сім’я Косачів

Номер слайду 4

Леся із Михайлом

Номер слайду 5

Садиба сім’ї Косачів. Музей Лесі Українки. Музей Лесі Українки. С. Колодяжне

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Олена Антонівна Косач Тітка Лесі Українки

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Байкове кладовище, м. Київ

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Ідея невмирущості справжнього кохання, засоби психологічної характеристики настрою ліричного героя у віршах “Все, все покинуть, до тебе полинуть” , “Уста говорять: “Він навіки загинув!”, !Квіток, квіток…”Тема:

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Любов – це почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі. Словникова робота

Номер слайду 16

“Кохання – найсуворіший екзамен людяності” В. О. Сухомлинський. Девіз уроку:

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Ласкава,.. Всеосяжна,.. Гарна…Юнацько-дивна,.. Чиста і безхмарна,.. Близька,.. Безмежна,.. Вільна і відкрита,.. Оспівана,.. Піднесена,.. Талановита,.. Вражаючо-стрімка,.. і крилата.

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Іменник. Два прикметника. Три дієслова. Речення. Висновок(іменник)Сенкан

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Опрацювати матеріал підручника на ст. 294 – 296. Навчитися виразно читати вірш інтимної лірики, який викликав у вас особливі трепетні почуття. Написати твір-мініатюру на тему: “Ростки підсніжника, як першого кохання, пробились у моїй душі”. Домашнє завдання.

zip
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
16 жовтня
Переглядів
79
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку