Конспект уроку:"Історичні джерела та їх різновиди." 5 клас.НУШ

Про матеріал
Конспект уроку з предмету "Вступ до історії та громадянської освіти" за підручником Г.Хлібовської. 5 клас. НУШ
Перегляд файлу

Конспект уроку на тему: Історичні джерела (5 клас, НУШ, Хлібовська).

Мета уроку:

  • Ознайомити учнів з поняттям «історичне джерело», його видами та прикладами;
  • Розвивати в учнів уміння працювати в групах, з наочним матеріалом,.
  • Розвивати в учнів вміння критично осмислювати матеріал.
  • Виховувати в учнів шанобливе ставлення до історичних пам’яток та подій.

Тип уроку: комбінований.

Навчально-методичне забезпечення:

1.Г.Хлібвська, М.Крижановська, О.Наумчук. Вступ до історії України та громадянської освіти: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. – Тернопіль:Астон, 2022.

Хід уроку:

І. Організаційний момент уроку

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Попередня тема: Допоміжні історичні дисципліни.

А)Перевірка здійснюється методом «Хто впізнає?»

На екрані по черзі з’являються предмети, а діти повинні відгадати, яка допоміжна історична дисципліна їх вивчає. (Наприклад, монети – це нумізматика, письмове джерело – палеографія…).

Б)Бесіда за запитаннями:

1.Що таке метод?

2.Що таке усна історія?

3.Для чого науковці застосовують методи?

4.Які є види загальнонаукових методів?

IIІ. Мотивація навчальної діяльності

Пропонуємо за мотивацію взяти ребус з підручника. Для цього попросіть дітей відкрити підручник на сторінці 27 та   розгадати ребус, щоб дізнатися, яку тему на сьогодні нам підготувала чарівна Кліо.

(Джерело).

Коли діти відгадали слово, записуємо тему уроку в зошити.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Коли ви готуєтеся до уроку, то пригадуєте розповідь вчителя чи вчительки, переглядаєте записи в зошиті, читаєте параграф у підручнику, шукаєте тематичні інтернет-ресурси. Це означає, що ви користуєтеся різними джерелами інформації. Звісно, можна пригадати, щорозповідав учитель чи вчителька, але така підготовка доуроку буде неповною. Так само відбувається в історичнійнауці. Для того, щоб відтворити, як жили колись люди,вчені-історики використовують різні види історичних джерел.

Робота з поняттями: попросіть учнів знайти в підручнику поняття «Історичне джерело» та прочитати його в голос. А потім нехай діти запишуть його собі  в зошити..

Історичне джерело – це  джерело інформації, яке створене людиною в процесі життєдіяльності і яке може бути використане для одержання інформації про минуле людського суспільства

Розповідь вчителя: (за матеріалами підручника)

Історичними джерелами називають артефакти (предмети, створені людиною), документи, записи, фотографії, які виникли в той період, коли відбулася досліджувана історична подія. В результаті використання, опису та пояснення першоджерел виникає історіографія – статті науковців, біографії історичних осіб, підручники з історії.

Серед історичних джерел також розрізняють матеріальні й нематеріальні. До матеріальних історичних джерел відносять визначні місця, пам’ятки архітектури, скульптури, живопису, друковані й рукописні матеріали та їхні електронні копії. Натомість нематеріальні історичні джерела відображені у фольклорі, мові, народних танцях та іграх, звичаях, традиціях та обрядах. Повноцінне вивчення історії можливе за умови використання різних видів джерел.

Робота  в парах: Усно заповніть пропуски у схемі. Дайте відповідь на питання, які історичні джерела зображені на малюнках. (с.28 у підручнику).

 

Орієнтовна відповідь учнів: 1.Матеріальні:гроші, архітектурні будівлі…

                                               2.Нематеріальні: народні танці, розпис, вишивка..

2.Види історичних джерел.

Для того, щоб дізнатись, які є види історичних джерел, ми з вами станемо детективами і пограємо в гру «Дешифратор». (Для цієї гри вчитель заздалегідь пише на кожному слайді окремо назву одного з видів історичних джерел, але міняючи літери місцями, а діти повинні здогадатись і скласти назву самостійно.

У вас має вийти такий алгоритм:

1.Речові – на слайді ми напишемо  Рчеові

2.Писемні  - Пимнісе

3.Етнографічні – Етнофічнігра

4.Усні – Ніус

5.Лінгвістичні – Лінгвістиніч

6.Аудіовізуальні – Візуальніаудіо

Вчитель: Молодці. Ми з вами стали справжніми детективами і швидко розшифрували всі слова. А тепер давайте поглянемо на екран та побачимо, що досліджують ці види Вчитель: Молодці. Ви стали справжніми детективами і  швидко відгадали види історичних джерел. А для того щоб їх увіковічнити ці джерела в історії ви запишите їх види в  зошити. (Діти записують види історичних джерел самостійно з підручника).

А далі нам потрібно пограти у відгадайок. На слайдах показано різні приклади історичних джерел, і учні називають їх та визначають, до яких джерел відносяться дані артефакти. (Наприклад, монети, архітектурні будівлі,, назви народних казок, вишивка, аудіокасети і так далі.).

Розповідь вчителя. Науковці досліджують історичні джерела в кілька етапів. Насамперед, уважно вивчають кожне джерело окремо. Далі об’єднують в одне ціле факти, які отримали в результаті дослідження. Щоб отримати цілісне уявлення про певну історичну подію чи явище, слід дослідити не одне історичне джерело, а кілька. Інакше кажучи, історику потрібно вивчити комплекс (сукупність) історичних джерел, визначити роль і місце кожного джерела в дослідженні події.

ІІІ. Закріплення вивченого на уроці:

Для закріплення вивченого на уроці користуємось підручником. На с.30 в підручнику розміщені малюнки. Потрібно допомогти Кліо визначити зайву картинку.

 

ІV. Подача домашнього завдання.

1.Опрацювати матеріал підручника §4

2.Вправа в підручнику «Галявина творчості» (письмво) с.31.

docx
Додано
21 вересня 2022
Переглядів
6514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку