Конспект уроку історія України 7 клас на тему: "Становлення Русі-України. Олег, Ігор."

Про матеріал
Урок розроблено до підручника Історія України 7 клас авторського колективу Бурлака, Желіба...
Перегляд файлу

                    Становлення Русі-України. Олег, Ігор.

 

 

Мета: визначити напрямки внутрішньої й зовнішньої політики князів Олега та Ігоря; показувати на карті напрямки їх походів; розвивати ключові компетентності; виховувати почуття гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії наших предків.

Формувати групи компетентностей:

  •        Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;
  •        Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості вивчення історії своєї  держави; формувати патріотизм та громадську позицію;
  •        Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;
  •        Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;
  •        Історична компетентність хронологічна знати послідовність правління та походів, просторову вміти показувати напрямки походів, інформаційну, логічну, аксіологічну.
  •         

Очікувані результати: учні мають знати напрямки походів перших київських князів, дату повстання древлян проти князя Ігоря; вміти розмістити в хронологічній послідовності відомості правління перших князів (Аскольда, Олега та Ігоря), їхні походи; показати на карті напрямки походів київських князів ІХ-   Х ст.; визначити внесок у розбудову Київської держави Олега та Ігоря.

Ключові  поняття «полюддя», «данина».

Тип  уроку: урок  засвоєння  нових  знань.

Обладнання:  підручники, зошити, ілюстративний  матеріал, історична  карта, атласи, контурні  карти, картки, роздатковий матеріал.

                                  Хід  уроку:

О, незрівнянна земле руська, якою тільки красою, багатством ти не наділена: багатьма озерами, річками і джерелами, горами крутими, пагорбами високими, дібровами пишними, полями чудовими, звіриною різноманітною, птицею незліченною, містами великими, селами дивними. 
«Повість минулих літ»

епіграф до уроку  
 

І. Організаційний момент

Шкала “Настрою”

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Виконати онлайн вправу “Розселення слов'ян” https://learningapps.org/view20723241

Вправа “Історична математика”

Запишіть роки визначте їх століття та назвіть подію, що відповідає даному року.   882 рік –    839 рік -   1187 рік -  860 - 

Проблемне питання: князь Олег Віщій є одним з найсуперечливіших персонажів стародавньої історії України. Давайте розбиратися ким був Олег до того, як став Великим князем. І давайте з'ясуємо, Олег чи герой Русі?

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Князь Олег

     Близько 870 р. у Новгороді утверджується влада князя Рюрика, якого запросили новгородці. Одні історики вважають, що він за походженням був норман; інші виводили його з Данії; дехто наполягав на слов’яно-балтійському походженні, зважаючи на тісні економічні, торговельні та політичні відносини між племенами Балтійського помор’я і Славії. Рюрик дуже швидко почав прагнути одноосібної влади, що викликало невдоволення місцевого населення, яке зі зброєю в руках повстало на чолі із Вадимом Хоробрим. Никонівський літопис датує цю подію 872 р. Цікаво, що через кілька років знову зустрічаються записи, які свідчать про бурхливі події у Новгороді: під 875 р. записано в тому ж Никонівському літопису: «Того ж лета избежаша от Рюрика из Новгорода в Киев много новгородцких мужсй». 
    879 р. Рюрик помер у Новгороді, залишивши малолітнього сина Ігоря на руках його вихователя Олега. 

     Через три роки Олег організував похід на кривичів, далі захопив Київ, вбивши київського князя Аскольда. Причому вбив не у відкритому бою, а підступом, заманивши його на розмову від імені ватаги купців. 
 

Робота в парах  з історичним джерелом. Опрацюйте текст “Повісті минулих літ” про похід князя Олега на Київ”. Дайте відповіді на запитання до нього (с.28-29).

Олег (882? — 912 р.) давньоруський князь, якому, за літописами, Рюрик, умираючи, передав у 879 р. опіку над своїм неповнолітнім сином Ігорем і князювання в Новгороді. Мав велику дружину. Захопив Смоленськ і Любич (882 р.), убив київських князів Аскольда і Діра (882 р.). Пізніше підкорив деревлян, сіверян, радимичів. Після вдалого походу на Константинополь у 911 р. уклав із Візантією вигідний для Русі договір.

Робота з відеоматеріалом https://www.youtube.com/watch?v=O9S2FIzlhi4&t=153s

Перегляньте відео та складіть запитання до нього. Задайте запитання (за бажанням) будь-кому в класі.

 

Робота з історичним джерелом. Тріумф князя Олега в Константинополі

...Він (Олег) 907 року ходив з усім військом, із полками всіх підвласних племен на Константинополь; греки, щоб не допустити його до міста, ланцюгами замкнули Босфорську протоку, але Олег їх перехитрив: сказав своїм воякам поставити човни, у котрих приїхали, на колеса, і коли подув вітер у вітрила, човни поїхали на колесах під сам город. Греки так налякалися, що стали проситися в Олега, аби взяв яку схоче дань, аби тільки міста не чіпав, і Олег сказав їм дати по 12 гривен, себто по 6 футів срібла на чоловіка, на дружину і на князів, що по городах лишилися: у Києві, Чернігові, Переяславі й по інших городах. Велів пошити вітрила на свої човни з тих славних на цілий світ грецьких паволок, а на знак побіди над греками повісив зі своїми боярами свої щити на брамі царгородській.

Схарактеризуйте значення правління Олега для зміцнення Київської Русі.

Багато істориків уважають князя Олега засновником Київської Русі. Чи згодні ви з цією думкою? Свою відповідь обґрунтуйте.

 

Робота з таблицею «Перші київські князі» (продовження)

 

Для підбиття підсумків щодо діяльності князя Олега використовуємо проблемне питання. (Метод «Прес»). Дайте власну оцінку діяльності князя Олега.

  1. Князь Ігор

Після смерті Олега князювати на Русі почав син Рюрика – Ігор. Яким правителем був князь Ігор, ви дізнаєтеся, опрацювавши зміст підручника (коментоване читання) п.2  (с.32-33) підкреслити ключові слова та словосполучення.  

 

Робота з таблицею «Перші київські князі» (продовження)

Для підбиття підсумків щодо діяльності князя Ігоря використовуємо метод «Займи позицію». Дайте власну оцінку діяльності князя Ігоря ( за бажанням).

 

Робота з термінами та поняттями “полюддя, мито, шлях “із варяг у греки”, “грецький вогонь”.

Прочитай поняття підкресли ключові слова, повторити поняття стільки раз, скільки потрібно, щоб відтворити його по пам'яті. 

  1. Підбиття підсумків уроку.

Творчий проєкт

Створити світлину “Грецького вогню”

  1. Рефлексія

Використовуючи прийом «Уявний мікрофон» закінчити речення.

«Мені було цікаво на уроці, тому що…»

«Мені було не цікаво на уроці, тому що…»

«На уроці я дізнався(лася)  про…»

«На уроці я удосконалив(ла) вміння …»

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Самооцінювання. Оцініть свій успіх в опануванні теми “Становлення Русі-України”

  1. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати матеріал §4.
  2.  Виконати онлайн вправу 3 (с. 34).

 

 

 

 

docx
Додано
17 жовтня
Переглядів
206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку