Тема. Обчислення значень виразів. Прямокутник
Мета. Продовжити формування умінь та навичок письмового множення на двоцифрове число; розвивати та закріплювати знання та навички розв’язування задач геометричного характеру; розвивати логічне мислення; правильне наукове мовлення; увагу; пам’ять; виховувати дисципліну, звичку до систематичної розумової праці.
Ключові компетентності
вміння вчитися: самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; залучення учнів до пошукової та дослідницької діяльності; організація самостійної роботи з інформаційними джерелами.
загальнокультурні: дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту, формувати духовно – моральні основи життя;
соціальні: продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі та команді;
громадянські: розвивати здатність добре мислити, з повагою ставитися до людей, до самого себе.
загальнопізнавальні вміння: робити висновок – узагальнення самостійно чи за допомогою вчителя;
контрольно-оцінні вміння: відповідати «своїми словами», зв’язно й послідовно описувати почуте, побачене;
інформаційно-комунікативна: удосконалення вмінь використовувати додатковий матеріал; складання схем; впровадження інформаційно - комп’ютерних технологій навчання; залучення учнів до роботи з різними джерелами інформації;
загальнокультурна: дотримуватися правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна: розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою; використання текстів здоров’язбережувального змісту при розв’язуванні задач;
проведення фізкультхвилинок
Обладнання, засоби навчання. Таблиця Піфагора (множенння). Картки для усного обчислення. Таблиця мір. Моделі об’ємних геометричних фігур, набір реальних предметів різної об’ємної форми, їх ілюстрації, зображення. Паперові та каркасні моделі многокутників та їх зображення (на екрані дошки). Тонкий кольоровий папір, кольорові олівці, фломастери, ножиці. Демонстраційні лінійки, учнівські лінійки (для індивідуальної роботи). Олівець.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Вправа «Супер»
Приготуйте праву долоньку.
Загніть мізинчик, якщо ви гарно виспались.
Загніть наступний пальчик, якщо вас розбудила рідна людина (мама, тато, братик, сестричка…).
Наступний пальчик загинає той / та, хто сьогодні хоч раз побачив / побачила усмішку.
Ще один пальчик загинає той / та, хто сьогодні зустрів / зустріла хоча б одного друга / подругу.
- А тепер скажіть: що у вас вийшло? (Уподобайка.)
Супер! Це значить, що ваш ранок удався! У вас є щонайменше 4 причини, які свідчать про чудовий ранок.
2. Створення умови для виникнення внутрішньої потреби залучення в діяльності шляхом аналізу уроку.
- Прочитайте речення, яке стане девізом нашого уроку.
«Продовжуйте відкривати таємниці математики!»
- До чого вас закликає вислів?
- Сьогодні ми обов᾽язково відкриємо ще одну математичну таємницю, а значить самостійно відкриємо нові знання.
- Пригадайте кроки для відкриття нового знання? (три кроки навчальної діяльності: спочатку потрібно пригадати те, що знадобиться для відкриття нового знання, далі виявити те чого ми ще не знаємо і не вміємо, потім самостійно знайти спосіб відкриття нового). (На дошці виставляються картки із записами кроків навчальної діяльності)
- Я бажаю вам успіхів у вашій навчальній діяльності.
ІІ. Актуалізації опорних знань.
1.Усний рахунок. Вправа «Ланцюжок» 1000:100+40*2-40*4:10 (24)
2.Математичний диктант.
● Від добутку чисел 10 і 4 відняти 19.
● Суму чисел 25 і 5 збільшити втричі.
● Знайти частку чисел 60 і 4.
● Число 100 зменшити вдвічі та збільшити втричі.
● Частку чисел 54 і 6 збільшити на 20.
● Знайти добуток чисел 16 і 10 та зменшити його на 20
Відповіді: 21, 90,15,150,180,140.
3. Робота в парах. Коментування усного і письмового обчислення добутку двоцифрових чисел. С. 76. № 402.
4. Самостійна робота. Обчислення добутків і часток. 76. № 403 (І ст. і ІІ ст.).
5.Фронтальна робота. Обчислення значень виразів на 3 дії різних ступенів. С. 76. № 403 (ІІІ ст.).
6.Вправа «Незакінчені речення»:
ІІІ. Фізкультхвилинка.
1.Пальчикова гімнастика .
КУЛЬКА
Вихідна позиція.
Пальці обох рук зібрані пучкою і стикаються кінчиками.
«Надуваємо кульку»: придати пальцям таке положення, яке буває, коли руки тримають м’ячик або кульку.
«Кулька лопнула»: пальці повертаються у вихідну позицію.
Пружну кульку я надую,
Мотузочок зав’яжу.
Ну а потім її здую,
Всім цей фокус покажу.
ІV. Повідомлення теми, формулювання мети і завдань уроку (Визначення основної мети і завдань відповідно до теми уроку із залученням учнів)
V. Ознайомлення, дослідження, вивчення та опрацювання нового навчального матеріалу.
1. Робота в парах. Розрізнення об’ємних предметів за їх геометричними формами. С. 77. № 405.
- Яка фігура зображена на малюнку?(прямокутник)
- Чому вона саме так називається?
2. Практична робота з моделями площинних геометричних фігур, їх розрізнення, називання, довільне називання особливостей кожної з фігур: трикутник, чотирикутник (різносторонній, прямокутник, квадрат, ромб, трапеція), будь-які многокутники, круг.
Знаходження на поверхнях об’ємних фігур площинних.
Перевірка результатів.
- Наведіть свої приклади.
5. Робота в групах за рисунком прямокутника АВСD. С. 77. № 406.
6. Робота в парах. Побудова квадрата. Поділ його на 100 рівних частин —квадратних сантиметрів. С. 77. № 408
7. Гра «Реставрація»
- Розташуй одиниці вимірювання довжини від найменшої до найбільшої.
8. Руханка
VІ. Повторення і закріплення навчального матеріалу. Формування та розвиток математичних і ключових компетентностей.
1. Робота в парах. С. 77. № 407. Аналіз даних таблиці і їх співвідношень (на перетині чисел записано їх добутки). Для знаходження закритих чисел слід виконати множення.
- Дослідження і виправлення помилок в обчисленнях.
2. Робота в парах. С. 78. № 409. Вимірювання довжини в дюймах.
VІІ. Повторення і закріплення знань і формування навичок в обчисленні периметра прямокутника.
1.Побудова прямокутника з Лего. Робота в парах.
- Побудуйте кожен свій прямокутник з одного набору цеглинок.
- Об’єднайте набори і побудуйте один спільний прямокутник.
- Що можемо сказати, порівнявши їхні периметр?
Висновок: Чим більші сторони прямокутника, тим більший його периметр.
VІІІ. Підсумок уроку.
Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності.
Коротке повторення суті / змісту здобутих математичних знань.
- Розгляньте прямокутники. «На око» визначте, у якого прямокутника найбільша діагональ.
Гра «Так – ні»
- Квадрат – це прямокутник.
Всякий прямокутник – квадрат
Самооцінювання і взаємооцінювання результатів навчальної діяльності учнів на уроці.