Конспект уроку із зарубіжної літератури для 11 класу на тему: «Тема любові в романі М. А. Булгакова «Майстер і Маргарита».

Про матеріал
Конспект уроку із зарубіжної літератури для 11 класу на тему: «Тема любові в романі М. А. Булгакова «Майстер і Маргарита».
Перегляд файлу

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 11 класу на тему:

«Тема любові в романі М. А. Булгакова «Майстер і Маргарита».

Мета:

  • навчальна: продовжити роботу над аналізом тексту; усвідомити головні цінності, про які говорить письменник;  показати нерозривність любові та творчості в житті письменника і його романі;
  • розвивальна: розвивати монологічне мовлення учнів, уміння логічно викладати свої думки; розвивати читацьку активність учнів, створюючи на уроці емоційні і мотиваційні ситуації;
  • виховна: виховання любові до ближнього, добра, милосердя, відповідальності за свої вчинки.

Тип уроку: урок-бесіда, здобуття нових знань.

Обладнання: портрети М.О. Булгакова, О.С. Булгакової; мультимедійна презентація; фрагмент фільму «Майстер і Маргарита», виставка книг.

За мною, читачу! Хто сказав

тобі, що немає на світі справжньої,

вірної, вічної любові?

               М.О.Булгаков

Хід  уроку

I.Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань.

III. Робота над темою уроку

 Слово вчителя.

 Я дуже рада вас бачити, і сподіваюся, що тема, порушена М.А. Булгаковим в романі «Майстер і Маргарита», буде нами розкрита.

За мною, читач! Хто сказав

тобі, що немає на світі справжньої,

вірної, вічної любові?

  • З якого твору ці слова?

Так, дійсно, вони з роману М.О.Булгакова «Майстер і Маргарита», однією з провідних тем якого є тема любові між головними героями: Майстром і Маргаритою.

Зараз ви побачите фрагмент з фільму - епізод першої зустрічі Майстра і Маргарити.

  • Спробуйте охарактеризувати розмову героїв, спираючись на текст роману і переглянутий епізод. (Кадр з фільму)
  • Про що ця розмова? (Думки учнів)
  • Чи можна з цієї розмови здогадатися про силу любові і що Маргарита продасть душу дияволу заради коханого? (Думки учнів)
  •  І, тим не менш, в розділі є такі терміни, які говорять про фатальне кохання, визначене самою долею. Знайдіть їх і прочитайте. (Гл.13, с. 133 «Любов вискочила перед нами .. ..Так вражає фінський ніж!»)
  • Простежити, як розвивалося це фатальне почуття? Звернемося до розповіді Майстра. (Гл.13 «Вона приходила ..... я йшов їй відкривати» «... в перші дні свого

зв'язку ... створені одне для одного навік »)

  • У цьому описі багато принципових деталей. На які ж деталі звертає нашу увагу письменник? (Емоційний стан; туфлі з чорним замшевими накладками-бантами, зібраними сталевими пряжками).
  • Про що говорить ця деталь? Чи тільки про те, що він запам'ятав ці туфлі? Або ще про щось? (Туфлі дорогі.) (Закоханий помічає і пам'ятає все, що пов'язано з коханою жінкою.)
  • Знайдіть ще деталі, які говорять про добробут Маргарити. (Чорний шовк).
  • А чи є деталі, що говорять про бідність житла Майстра? (Дві кімнати в підвалі особнячка, червоні потерті меблі, кіптява  стеля, грубка.)
  • Деталі контрастні: дама в дорогих туфлях спускається в бідний підвал.

ФРАГМЕНТ ВІДЕО

  • Для чого Булгаков використовує контрастні деталі в цьому епізоді? (Для любові побут НЕ перешкода).

 

Висновок: Важко, напевно, посперечатися з тим, що для справжнього кохання побут - не перешкода. Побут в любові - не головне. Їй навіть подобалося готувати, витирати пилюку. Адже тут майже злидні. Про  можливості бути щасливим з коханою людиною в будь-яких умовах, навіть найнесприятливіших, говорить велика література. Адже справжня цінність любові незрівнянно вища побутової сторони нашого життя.

  • Що ж об'єднувало закоханих, крім їх почуття?
  • Чи були у них спільні інтереси? (Так. Він гарячково працював над романом, і ця робота поглинула і її.)
  • Звернімося до тексту. Прочитайте. (Гл.13. Запустив в волосся .... в цьому романі - її життя.)

Вона була музою, критиком, Єдиним читачем і співавтором.

Висновок: Отже, ми переконалися, що в цьому романі тема любові тісно переплітається з темою творчості, про яку ви будете говорить окремо.

Повернемося до наших закоханим.

Роман був написаний у серпні, але його НЕ друкували, а лише критикували. А потім викрили Майстри в тому, що Він не схожий на них, не так мислить, не так відчуває. «Настали безрадісні осінні дні ...»

  • З якими подіями в житті Майстра і Маргарити пов'язано цю пору року?
  •                      Знайдіть і зачитайте деталі, що характеризують цю пору року. (Осінь, дні безрадісні, став бояться темряви, захворів.). - Що сталося з їх відносинами? (Гл.13 Маргарита стала все частіше йде додому. Вона хотіла порозумітися з чоловіком. «Це було в половині жовтня, в сутінки ..." Через чверть години після того, як вона покинула мене, до мене у вікно постукали ...)

Учитель: А коли в половині січня, вночі, він повернувся в тому ж самому пальто, але з відірваними гудзиками, в його квартирі вже мешкав Алоїзій Могарич, провокатор і донощик, і Майстру нічого НЕ залишалося, як йти в клініку для душевнохворих.

Висновок: Ми бачимо, що еволюція любові "Майстра і Маргарити тісно пов'язана зі зміною пір року.

  • Працюючи з текстом, ми постійно звертаємося до художніх деталей.

У Булгакова прийом деталізації - улюблений. Які ж джерела прихильності до деталей? І чи є тут літературні традиції?

(Це гоголівська традиція, яку Булгаков вважав еталоном літератури. Мені здається, що епізод, в якому Майстер спалює свій роман, нагадує реальну історію про те, як Гоголь спалив 2 том «Мертвих душ»).

  •                      А як Маргарита боролася за свою любов, за право бути поруч з коханим? (Вона погодилася продати душу дияволу)

Учитель: Я не можу не сказати про ставлення православної церкви до цього твору. Воно негативне, тому що Маргарита продала душу дияволу. Але ми, читачі, бачимо в Маргариті якості православної людини, Вона не розгубили їх. Які це якості? (Милосердя, любов)

Звернемося до глави «Бал у сатани». Заради чого Маргарита оголена, з важким ланцюгом на шиї терпить всі муки протягом декількох годин? (Заради того, щоб бути разом з коханим).

Учитель: проте, Маргарита безцільно витрачає дар Воланда, єдине заповітне бажання, прощає Фріду.

  • Хто ця жінка, Фріда, і в чому її злодіяння?
  •                      Чому героїня просить за Фріду, а не за Майстра? (Тому що вона виняткової доброти людина).

«Я хочу, щоб Фріді перестали подавати ту хустку». І Воланд був вражений. Він диявол, він все знає, навіть те, що рукописи не горять. Але Він не знає світу любові, миру, милосердя. Фріда була прощена.

Учитель: І Воланд оцінив її бажання. (Читає фрагмент: «Це не береться до уваги ...»)

І вони знову були разом.

Учитель: Я вважаю, можна вже підвести підсумок нашої розмови.

  • Як ви думаєте, яку любов можна назвати фатальною, справжньою?

(Повна відмова від всіх благ, жертовність, збереження великодушності ...)

  • А рівноправні чоловік і жінка в цій любові?
  •                      Звідки ж Булгаков взяв цей опис любові? Адже важко таке вигадати, якщо сам не відчув. (Прототипом Маргарити стала Олена Сергіївна Шиловська, а прототипом Майстра - сам автор, та й вся історія кохання була немов списана з натури.)
  •                      Що втілює в романі Маргарита? (Абсолютну любов, ідеал, що стоїть вище за все, - навіть вище християнського ідеалу порятунку душі.)

Справжня любов завжди жертовна. Недарма про неї створено стільки легенд, недарма про неї стільки пишуть поети. Справжній любові покірні всі перепони. Силою любові відбивають у хвороби улюблених, рятують від смерті

Нехай велика земля, але навіть і вона

Має свою межу,

Але в світі цьому є одне,

Чому кінця не буде ніколи.

І це нескінченне - любов!

  • Як ви вважаєте, чи можлива в наші дні така любов?

(Думки учнів)

Слово вчителя. Отже, Майстер і Маргарита разом. Їм дарований спокій, а не темрява. А як же Михайло Опанасович і Олена Сергіївна? Похмурі сторони  роману все більше втручалися в життя. Булгаков перебував в такому стані, що будь-який одяг завдавав йому біль. Лежав на ліжку з якоюсь пов'язкою на стегнах, схожий на розп'ятого героя свого роману. І ніби збувалося головне… Він не заслужив світла, він заслужив спокій. Світла не «було в прямому сенсі. Він був сліпий.

Йшов 39 рік XX століття. 49 рік життя Булгакова. Тяжко хворий, Михайло Опанасович працює над романом. Олена Сергіївна записує.

 - Він мені ненависний, цей роман - відповів Майстер. Я багато пережив через нього. «Я благаю тебе - жалібно промовила Маргарита, - не говори так. За що ж ти мене мучиш? Адже ти знаєш, що я все життя вклала в цю свою роботу ».

А в щоденнику Олена Сергіївна для себе писала: «Я люблю роман нескінченно».

Останнє, що чув згасаючий Майстер, це клятву дружини:

«Я даю тобі чесне слово, що я перепишу роман, що я подам його, тебе будуть друкувати». А він відповів: «Щоб знали, щоб знали». Поруч була вона, його мила, добра, вірна подруга, на руках її і помер Михайло Опанасович Булгаков. Це трапилося 10 березня 1940 року. Останнє, що почув згасаючий Майстер, була клятва дружини: «Я даю тобі чесне слово, що я подам його, тебе будуть друкувати». Ледве зрозуміло Майстер відповів: «Щоб знали ... Щоб знали ...»

Він заслужив спокій, закінчивши роман. Але роман не був надрукований, і не було спокою їй. Олена Сергіївна проживе ще 30 років; і зробить все, що обіцяла чоловікові, і побачить роман надрукованим, і буде гладити обкладинки журналу «Москва» з романом свого Майстра.

Часто, ділячись спогадами про життя з Булгаковим, Олена Сергіївна говорила: «Якщо багато хто вважає, що у мене було трагічне життя, я відповім, що це було найсвітліше життя, яке може вибрати собі найщасливіша.

Звернення до виставки книг

Ми багато говорили про кохання Майстра і Маргарити. Про реальну любов більш детально ви зможете дізнатися з книги «Спогади про Михайла Булгакова», в якій опубліковані щоденники Олени Сергіївни Булгакової. Щоденники належать тій, яка була вірною дружиною генія, його музою, а для всього світу – блискучою Маргаритою.

Про життя М.О.Булгакова ви зможете дізнатися з книги Віктора Петелина «Життя Булгакова».

IV.Домашнє завдання

Зробити нотатки до твору «Я відкриваю Булгакова…»

 

docx
Додано
6 лютого 2020
Переглядів
1173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку