До розіграшу
залишилось:
15 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

"Конспект уроку із зарубіжної літератури для 5-го класу на тему "Г-К Андерсен "Соловей". Протиставлення "справжнього" і "штучного" в казці""

Про матеріал

Урок розрахований на учнів 5 класу загальноосвітніх шкіл. В ньому використані різні форми і прийоми навчання срямовані на краще розуміння казки учнями, розкриття їх творчих здібностей, досягання успіху в оволодінні навчальної теми.

Перегляд файлу

Конспект уроку зарубіжної літератури в 5 класі

 

Тема уроку: Ганс Крістіан Андерсен «Соловей». Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці.

 

Мета уроку: розкрити суть протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці; навчити учнів досліджувати проблемні питання, робити висновки (власне розуміння образу Солов’я), визначати чинники, що допомагають людині стати творцем свого життя;

розвивати у дітей навички високого рівня ( аналіз, синтез), логічне мислення виділення головного, коментування ключових епізодів;

виховувати любов і повагу до мистецтва, естетичні смаки.

 

Теорія літератури: літературна казка, образи, антитеза, іронія.

 

Хід уроку

 

1.Актуалізація опорних знань

 

Вступне слово вчителя.

Яким літературним талантом потрібно володіти,щоб мати не лише пам’ятник за життя від удячних  читачів, а й пам’ятник своїм казковим героям! Мова йде про видатного данського казкаря Г. К. Андерсена, пам’ятник його Русалочці, що став символом Данії. Сучасні письменники  нині змагаються за високу міжнародну премію імені Андерсена - золоту медаль, що присуджується раз на два роки. Кому не знайомі з дитинства казки Андерсена?

- Діти впізнають на екрані образи улюблених персонажів казок Андерсена.

- Сучасна українська письменниця Ірен Роздобудько у серії «Життя видатних людей» написала і про Андерсена.

 

(Звучить уривок з книги І.Роздобудько (учениця))

 

 

Учень: У квітучій Данії, де народився я,

Бере мій світ своє начало,

Там данською пісні мені співала,

Казки шептала матінка моя.

II. Оголошення теми й мети уроку.

 

Учитель:  Сьогодні наш урок стосується казки  Андерсена «Соловей», яку ви прочитали вдома.  Чарівний спів Солов'я, як і нашу матінку - природу, ні з чим не можна порівняти. Соловей з казки Андерсена зворушив своїм співом  навіть імператора. Справжньому солов'ю протиставляється штучна пташка. Вона красива, блискуча, але може виконувати  лише одну пісню. Про «справжнє» і «штучне», про живого солов'я, як втілення сили природи і мистецтва ми поміркуємо на уроці.

Запишіть у зошити тему уроку.

 

III. Мотивація навчальної діяльності.

 

Учитель:  Кожній людині потрібно в житті самореалізуватися, тобто знайти своє місце і обрати те, чим вона може займатися,щоб принести користь іншим і самій бути щасливим. А для цього треба  навчитися розрізняти : що в житті є справжнім, а що - ні, тобто, штучним, і погодитися з думкою, що тільки той, хто жив для інших, а не для самого себе, може сказати, що прожив своє життя недаремно. В цьому нам допомагають кращі твори світової літературної класики , а зокрема казка Андерсена «Соловей».

 

IV. Робота над темою уроку.

 

Літературна вікторина.

  1. Звідки китайський імператор дізнався про солов'я? (З японської книги)
  2. Хто знав , де знаходиться соловей? (Маленька кухарочка)
  3. Які звуки придворні спочатку сприйняли за спів солов'я (Мукання корови, кумкання жаб)
  4. «Звучить добре і схоже, але чогось не вистачає». Про кого хто сказав? (Про штучного солов'я прості рибалки)
  5. Як виглядав штучний соловей?
  6. Чому живий соловей покинув палац імператора?
  7. Штучний соловей не міг розрадити хворого імператора, тому що…. (Неживий, його слід завести)
  8. Як придворні реагували на хворобу імператора? (Відвернулися від нього)
  9. Що за обличчя визирали з-за Смерті? Милі та потворні? (Добрі і недобрі справи імператора)
  10. Що відповів справжній соловей про винагороду за врятування імператора? (Його щирі сльози - найвища нагорода)

 

Літературна гра «Лови помилку»

  1. На квітах у імператорському палаці були причеплені бантики й етикетки з назвами. (Ні. А що?)
  2. Імператор захотів, щоб солов'ї співали дуетом. (Так. А що таке дует?)
  3. Солов'ї чудово співали разом. (Ні. Чому?)
  4. На грудях імператора сиділа кішка. (Ні)
  5. « Музику сюди! Музику! - кричав імператор. Співай хоч ти, мила пташечко, славна, золота!» І дорогоцінна пташечка заспівала. (Ні.)
  6. Імператора врятував своєю піснею справжній соловей. (Так)

 

Звукова гра.

Учні відтворюють звуки мукання корів, кумкання жаб, булькання придворних дам.

 

Учитель:  Послухаємо спів справжнього солов'я.

Чим ці звуки відрізняються? (Одні – штучні, без душі, а спів солов'я – живий, це – мистецтво)

В українській літературі теж є образ солов'я. Т.Г. Шевченко писав: «Світає. Край неба палає. Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає».

В 9 класі на уроках української літератури ви зустрінетесь з образом солов'я в творах українських письменників-романтиків.

В українському фольклорі, українському музичному мистецтві ми теж зустрічаємося з образом соловейка.

 

(Учениці співають пісню «Ой, у гаї, при Дунаї»)

 

Учитель співає « Ой у вишневому саду….»

« Сміються, плачуть солов'ї…»

«Ой, у вишневому садочку…»

— Діти, як спів солов'я впливає на душу людини? Які емоції викликає ? З якими почуттями пов'язаний образ українського солов'я?

— Повернімося до казки Андерсена «Соловей»

 

Інтелектуальна гра «Як ви вважаєте….»

  1. Як ви вважаєте, чому спів солов'я чули кухарочка, прості рибалки, а придворні – ні?
  2. Чому імператор, який читав книжки, був освічений,  розумний, не знав про соловейка, що жив у його саду? (Оточив себе підлабузниками, не знає справжнього  життя народу?)
  3. Чи змінився характер імператора в кінці розповіді? (Зрозумів , що лише жива, вірна душа здатна співчувати, прощати, бути милосердною)
  4. Про що свідчить остання фраза казки – привітання-імператора - «Доброго ранку!»? (Що він простив тих, хто його зрадив)
  5. Хто ж переміг Смерть? Чому?
  6. Чому казка називається  «Соловей», а не «Солов'ї»?

 

Учитель:  Отже, автор порівнює живого і штучного солов'їв, не шкодуючи художніх означень (епітетів). Але у таблиці вони переплуталися. Слід відновити лад, знайшовши відповідні епітети і дії, що характеризують справжнє і штучне.

 

Маленька сіра пташка

Осипала коштовним камінням

Співав, як шарманка

Співав так, що виступали сльози

Непримітна

Дорогоцінний

Дорога іграшка

Живий птах

Механічний

Справжній

Жив на волі

Жив на шовковій подушці

Мовчав у важку для імператора хвилину

Прогнав співом Смерть

 

Учитель:  Різке протиставлення персонажів, їх характерів, дій називається… (антитеза)

Запишіть термін у зошити.

Наведіть ще приклади антитез у казці.

(Живе - неживе, палац - природа, придворні - народ)

 

Робота з текстом.

 

Учитель:  Знайдіть цитату «Навіть лакеї і покоївки дали зрозуміти, що вони дуже задоволені, а це ж багато значить! Відомо, що найважче догодити саме їм».

Як автор судячи з такого висловлювання ставиться до своїх героїв? (Із гумором, легкою насмішкою, іронією). Запишіть у зошит термін «іронія»

 

Схарактеризуйте образ Солов'я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Висновки

  1. Отже, у чому справжня краса? (У щирій, милосердній, співчутливій красі)
  2. Соловей. Це втілення сили чого? (Природи, мистецтва)
  3. Як ви думаєте, чи сила мистецтва є такою великою?
  4. А сила природи?
  5. Чому ви надаєте перевагу - прогулянці на природі чи перегляду телепередачі про красиві екзотичні місця? Чому?
  6. Чому треба вчитися людям? (Вмінню прощати, по-доброму ставитися до людей, бути вірним.)
  7. Що з уроку ви взяли для себе, що зрозуміли? (Треба вміти розрізняти справжню красу від несправжньої)

 

Учитель:  Зверніть увагу на вислови, прислів’я.

Не все те золото, що блищить.

Прислів’я

Життя коротке - мистецтво вічне.

О. Уайльд

Живе той, хто не живе для себе, хто для інших виборює життя.

В. Симоненко

Чим більше краси бачить людина навколо себе, тим більше хвилює, зворушує її краса – і створена іншими людьми, і первозданна.

В. Сухомлинський

Який із висловів ви вибрали б як епіграф до нашого уроку?

Казку «Соловей» перекладено 150 мовами світу. А українською мовою її переклали Марія Загірна, Михайло Старицький, Оксана Іваненко.

Російською мовою - Марко Вовчок.

 

VI. Підсумкове слово вчителя.

 

Письменник у казці протиставляє живу красу штучній красивості. Андерсен прославляє свободу, простоту, дружбу, взаємодопомогу, красу живої природи. А от фальшиві цінності — це показне багатство, любов до влади, грошей, золота, милування своїм високим становищем.

Справжні мистецькі твори — картини, скульптури, — хоч і не живі, але якщо в них вкладено душу творця, здатні впливати на людину, навіть лікувати її душу.

У казці Андерсена в боротьбі, в протистоянні перемогло добро, мистецтво, отримало перемогу над смертю. Андерсен, як і всі казкарі світу, прагнув утвердити добро на землі, пробуджуючи його в людських душах за допомогою своїх казок.

 

VII. Домашнє завдання: творче завдання «Що для мене є справжнім у житті?» (письмово)

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
19 січня
Переглядів
646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку