До розіграшу
залишилось:
14 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Цикл конспектів уроків зарубіжної літератури на тему: О. Уайльд "Хлопчик-зірка". для учнів 5 класу

Про матеріал

Мета:ознайомити учнів з життям і творчістю письменника; підготувати до сприйняття казки, визначити її тематику та особливості; формувати навички роботи з підручником, виразного читання й переказу тексту, уміння виділяти ключові епізоди та деталі, коментувати їх, визначати їх роль у творі, висловлювати власні судження; виховувати добросердність, несприйняття зла в будь-яких формах.

Перегляд файлу

Тема: О. Уайльд "Хлопчик-зірка".

Мета:ознайомити учнів з життям і творчістю письменника; підготувати до сприйняття казки, визначити її тематику та особливості; формувати навички роботи з підручником, виразного читання й переказу тексту, уміння виділяти ключові епізоди та деталі, коментувати їх, визначати їх роль у творі, висловлювати власні судження; виховувати добросердність, несприйняття зла в будь-яких формах.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, твір, ілюстрації до казки, фрагменти кінофільму.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

      Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці. Сьогодні по дорозі до школи я зустріла дятлика, який сидів на горісі і уважно щось розглядав, час від часу постукуючи по гілочці. Це він прилетів перевірити, чи здорове дерево, чи нема в ньому комах-паразитів. А ви що бачили?(Відповіді дітей).

 - Молодці, діти, уважні, це приємно. Ви зовсім як Ганс Крістіан Андерсен, який завжди бачив те, на  що інші уваги не звертали, тому й міг написати казку про що завгодно. Я думаю, ви впевнилися в цьому, читаючи його казки. А кого ще з казкарів ви знаєте? ( Шарля Перо, братів Грім, Олександра Пушкіна ).

Добре. А сьогодні ми познайомимось ще з одним дуже цікавим письменником Оскаром Уайльдом.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Робота над темою.

1.Слово вчителя. Я прошу вас відкрити книжки і подивитись на портрети Оскара Уайльда, їх там декілька, також уважно роздивіться його портрет на дошці. Скажіть мені, будь ласка, кого він вам нагадує? Правильно, мені теж здається,що він дуже схожий на принца. Екстравагантний, неординарний, дивний, він завжди модно одягався і понад усе цінував красу,вважаючи, що краса здатна облагородити й одухотворити життя. Саме в красі він бачив порятунок людства й вищу мету існування.

2.Перегляд презентації "Знайомство з Оскаром Уайльдом".

3.Робота в зошиті. Запис теми уроку.

Літературна спадщина: збірка  "Щасливий принц", "Гранатовий будиночок": "Молодий король", "День народження інфанти", "Рибалка та його душа", "Хлопчик-Зірка".

5. Слово вчителя.

В процесі роботи над казками О.Уайльд писав: "Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80 років". Також він зазначав,що його казкові твори є "повчанням, які з метою зацікавлення публіки викладено у формі вигадки".

Всі твори письменника просякнуті роздумами про співвідношення добра і краси в житті людини. Митець писав: "Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки". В казках О. Уайльда розсипано багато зірок, тобто мудрих істин, - і для дітей, і для дорослих. Вирушаймо на їх пошуки та відкриємо їх для себе…

6. Історія створення казки "Хлопчик-Зірка".(Робота з підручником).

7.Перегляд мультфільму "Хлопчик-Зірка".

8. Обмін враженнями про казку.

  • Що найбільше вас вразило в казці?
  • Що в казці фантастичне, а що реальне? ( реальні бідність людей, холодна зима, добросердність названих батьків Хлопчика-Зірки, краса хлопчика, його жорстокість; фантастичне – історія народження Хлопчика-Зірки, золотий одяг, розмови звірів у лісі.)
  • Які деталі, персонажі нагадують казку Андерсена "Снігова королева"?

   9. Складання сюжетного ланцюжка казки.(Запис у зошит).

Лісоруби в лісі – розмови звірів про мороз – важкий шлях – падаюча зірка – несподівана знахідка – доброта Лісоруба – красивий хлопчик – гарна врода та злий характер – жорстокі витівки – Хлопчик-Зірка зрікається матері – втрата вроди – покаяння -  пошуки матері – поневіряння – зустріч з батьками – вибачення – життя в палаці – нові життєві принципи хлопчика.

ІV. Рефлексія.

    - Чи сподобався вам урок?

    - Що найбільше вразило?

    - Що ви зрозуміли?

V. Д/з: прочитати зміст казки в підручнику, вміти переказувати; намалювати ілюстрації до казки.

 

 Тема: Оскар Уайльд "Хлопчик-зірка".  Казкові персонажі, їхня характеристика.

Мета:продовжити роботу над казкою, вчити аналізувати події, вчинки   героїв;розвивати навички образного мислення, вміння давати оцінку людським вчинкам; виховувати любов до читання, прагнення до самовдосконалення, толерантність, щирість, гума-нізм.

Тип уроку:урок формування вмінь і навичок

Обладнання:портрет автора, зміст казки, ілюстрації до неї, музика, роздатковий матеріал.

Епіграф:                 Зараз ми вміємо літати у небі, як птахи, плавати у воді, як риби,

                               нам залишилось тільки одне -

                                навчитися жити на Землі, як люди.

Б. Шоу.

 Хід уроку

І. Організаційний момент.

       Добрий день, діти. Приємно бачити вас здоровими і усміх-неними. Гарний настрій з ранку – залог успішного дня. Думаю, що наш урок додасть вам приємних емоцій. Сьогодні мені хочеться почати урок з музики. Будь ласка прослухайте її і скажіть:

-  Що ви побачили в своїй уяві?

-  Який настрій вона навіває?

- Як ви думаєте, чому саме цю мелодію я вибрала?

       Правильно. І в мене вона викликає лірично-романтичний настрій, який може з'явитися під час прогулянки зимовим парком чи лісом. Свіже морозне повітря, земля, дерева, кущі вкриті білим-білим снігом, і навкруги тихо-тихо. І вибрала я цю мелодію, бо вона дійсно нагадує мені початок казки, той зимовий пейзаж. Ось давайте зачитаємо. Хто готовий зачитати уривок під музику? (Читання уривку.)

ІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ.Робота над темою уроку.

1. Бесіда.

- Чи сподобалась вам казка?

- Чи співпадає її сюжет з сюжетом мультфільму, який ми дивилися на минулому уроці? В чому не співпадає?

- Що вам сподобалося більше літературна казка чи мультфільм? Чому?

2. Гра "Впізнай предмет".

Я пропоную вам гру "Впізнай предмет", яка допоможе нам перевірити , як добре ви знаєте зміст казки. У мене на столі лежать предмети. Ваша задача вибрати один з них і розповісти,яке відношення він має до казки. ( На столі: бурштиновий ланцюжок, нарцис, іграшкова жаба, камінець, іграшковий зайчик, корона. Діти по черзі беруть предмети й розповідають епізоди казки, пов’язані з ними.)

Підсумок. Я бачу, що зміст казки ви знаєте добре, тож переходимо до її аналізу.

3. Словникова робота

- Давайте згадаємо, що таке персонаж?

- Які бувають персонажі?

- А що таке характеристика?

Молодці, тож за роботу.

4.Характеристика казкових персонажів.( Робота в зошитах)

   1).    - Давайте розподілимо персонажів казки на головних і другорядних.

Головні персонажі Другорядні

Хлопчик-Зірка Лісоруби, сім'я, в якій ріс хлопчик,

 його друзі, жебрачка, звірі, Чаклун,

 Зайченя, придворні та король.

 

- Крім того, діти, ми з вами пам’ятаємо, що казка – це твір фантастичний, а це означає, що і персонажі казки теж не завжди всі реальні. Давайте поділимо персонажів на

Реальні Фантастичні та напівфантастичні

Лісоруби, їхні родини,                               Вовк, Коноплянки, Кріт, Білочка,

діти, жебрачка, придворні,        Зайченя, Чаклун.

король.

2)Робота з таблицею ( Робота в парах )

- Тепер, коли ми розібралися, які в нас є в казці герої, я пропоную попрацювати з їхніми характеристиками. Це буде робота в парах.

На кожну парту даю такі таблички, а ви поєднайте героїв з їхніми характеристиками. 

 

 

1)Хлопчик-Зірка

 2)Лісоруб

 3)Жебрачка

 4)Чаклун

А) Злий, жорстокий, користолюбний.

Б)терпляча, мудра, стражденна.

В)красивий і потворний, нещасний і сильний.

Г)Добрий, милосердний, відповідальний.

Молодці, діти . Ви добре справились з завданням. І я пропоную вам вікторину, яка допоможе зрозуміти, наскільки уважно ви читали казку.

5. Вікторина "Кому належать ці слова і як вони характеризують героїв?".

  • " - Чому ми радіємо, ми ж бачимо, що життя для багатих, а не для таких, як ми?...

- Твоя правда, комусь дається багато, а іншим – мало. Несправедливість розділила світ, і ніщо не поділене порівну, крім горя."

  • "…це було б великим злом залишити дитину гинути тут, у снігу, і, незважаючи на те, що я, як і ти бідний, і мені потрібно годувати багато ротів, я заберу його додому, і моя дружина буде піклуватися про нього."
  • "- Чому ти не зачиниш двері? У будинку вітер і мені холодно.

- Хіба в будинку, де є черстве серце, немає холодного вітру?"

  • "- Кожна комаха рідна тобі, не шкодь їй. Дикі птахи мають свободу. Не лови їх задля власного задоволення. Бог створив сліпими черв'яка й крота, і кожен має своє призначення. Хто ти такий, щоб нести біль у світ Божий?"
  • "- Мамо, я відрікся від тебе в годину моєї гордості. Прийми мене в годину моєї смиренності. Мамо, я дав тобі ненависть. Дай же мені любов. Мамо, я відштовхнув тебе. Прийми своє дитя зараз."

7. Казковий ермітаж.

        Вдома ви готували малюнки до казки. Давайте зараз зробимо виставку цих малюнків. Кожен помістить свій малюнок на дошці і коротенько прокоментує його.

8. Робота над епіграфом.

-  Давайте звернемо увагу на епіграф уроку. Як ви розумієте ці слова Б. Шоу?

- А що означає, по-вашому, "жити як люди"?

- Чи всі герої казки живуть, як люди?

- Діти, ми, люди, не завжди ідеальні, і інколи робимо помилки, але дуже важливо, щоб ми розуміли, що помиляємось і могли виправити їх. Це нелегко, це вимагає сили і сміливості, але, якщо ти людина, ти  це зможеш.

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Чи сподобався вам урок сьогодні?

- Що ви для себе відкрили, над чим задумались?

 - Де це може вам згодитись?

V. Оцінювання.

VІ. Д /з: Охарактеризувати Хлопчика-Зірку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема:О.Уайльд "Хлопчик-зірка". Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя.

Мета: навчити вдумливо читати художній твір, аналізувати прочитане, поглиблювати навички виразного читання; розвивати вміння характеризувати персонажі, давати оцінку їх вчинкам, простежити еволюцію образу головного героя, сприяти розумінню суті ідей, проголошених автором; виховувати віру в силу добра, любові до батьків, прагнення до самовдосконалення, якості характеру, які необхідні для соціалізації дітей у суспільстві. 
Тип уроку:урок поглибленої роботи над твором. 
Обладнання:портретавтора, діафільм, підручник, малюнки дітей до твору, роздатковий матеріал.

Епіграфи: 

Не золотом цінується людина,

 А розумом і серцем доброчинним.

 Ш. Перро

                                              Людина віддзеркалюється у вчинках.

 Ф. Шиллер

Хід уроку

 І.Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку.

Вступне слово.    Рада вітати вас сьогодні на уроці. Хоч на дворі зимно, та в класі світло і тепло від ваших посмішок. Чи готові ви до нових мандрів шляхами казки, до нових відкриттів? Чи цікаво вам це робити?Сьогодні у нас присутні гості. Як ви думаєте, а  їм буде цікаво?( Так, адже О.Уайльд говорив, що його казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80 років).

Казки О.Уайльда є дуже повчальними, читаючи їх ми вчимося жити. Б.Шоу сказав: "Зараз ми вміємо літати в небі,як птахи, плавати у воді, як риби, нам залишилось тільки одне – навчитися жити на Землі, як люди".

Тож вперед до нових відкриттів! Будемо читати, аналізувати і вчитися жити на Землі, як люди.

ІІІ.Презентація теми і мети уроку. (Запис у зошит).

ІV. Робота над темою уроку.

1. Бесіда.( звучить музика)     А почати урок сьогодні я хотіла би з розмови про зірки.

- Чи любите ви спостерігати за нічним небом?

 - Які ви там бачите зірки?

 - Чи зігрівають кого-небудь своїм виблискуванням ці далекі і прекрасні небесні тіла? 
О.Уайльд не раз говорив своїм дітям про те, що на кожного з них очікують різні життєві випробування, кожен може потрапити в багнюку заздрощів, жадібності, жорстокості, але справжня людина повинна вміти дивитися не тільки під ноги, а й на зірки «вони світять для тих, хто здатен підняти голову, побачити зоряне небо і оцінити його красу».

 За словником "зірка" – це велетенське,  самосвітне небесне тіло. А які асоціації у вас викликає слово "зірка"? Я роздаю вам промінці і прошу написати на них своє розуміння цього слова. Зробимо таку собі зірку на дошці і це буде початком

2. Створення нашого "Зіркового проекту".( діти пишуть, зачитують, приклеюють ).

 - Як ви думаєте, чому ми говоримо про зірки, як це пов’язано з темою нашого уроку? Правильно. Хлопчик – зірка прийшов на Землю з неба дуже загадковим способом. Гарний, як зірка, і, як зірка, холодний.

 - Чи не є це символічним змістом назви твору?

 -Давайте ж вияснимо, який він, цей Хлопчик-Зірка.

3.Перевірка домашнього завдання.

Вам додому було задано скласти характеристику Хлопчика-зірки.(Фронтальна перевірка)

 - Чому вона складається з двох частин?

 - Яким був хлопчик до зустрічі з жебрачкою?

4.Вибіркове читання.( Портрет його, поведінка з дітьми, дорослими, звірятами).

 -Чому він себе так поводив? ( Він бачив, що він найкращий, найспритніший, найталановитіший і це дало йому повід вважати себе надзвичайним, сином Зірки і поводитися з оточуючими зухвало, жорстоко). Іншими словами, він захворів на зіркову хворобу.

 - Як вирозумієте цей вираз "зіркова хвороба"? ( Зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших).

 - А як ви думаєте, це гарна хвороба?

Можливо, колись і ви  станете успішними, багатими, в чомусь перевершите своїх близьких та друзів, але не дай вам Бог захворіти зірковою хворобою, бо як бачите на прикладі Хлопчика-Зірки , це до добра не доводить. Як же не захворіти цією хворобою?

5.Продовжимо роботу над створенням нашого "Зіркового проекту". Роздаю вам зірочки, а ви напишіть свої рецепти-поради і приклеїмо їх на дошку. Можливо, комусь і допоможе цей наш "Зірковий проект", адже всі ми живемо серед людей і хочемо чи ні,   а треба будувати стосунки у суспільстві.

До чого довела ця хвороба нашого героя, давайте прослідкуємо.

6.Читання по ролям (епізод першої зустрічі Хлопчика з матір'ю-жебрачкою).

 7. Проблемне питання.

- Чи можна назвати красивою людину, якщо вона себе так поводить?

8.Коментар вчителя. Правильно, діти. Зовнішня краса, що викликає на перший погляд захоплення, але позбавлена любові й милосердя, стає потворною і бридкою. Так сталося і з нашим героєм. Але більше він так робити не міг. Це був так би мовити переломний момент в його житті. Коли він підбіг до друзів, вони від нього відвернулися зі словами: ти такий бридкий…. Він побіг до колодязя і побачив, що, дійсно, його обличчя було, як у жаби, а тіло покрилося лускою, як у гадюки. Хлопчик упав у траву і довго плакав, він зрозумів, що щойно він зробив найбільший гріх – відрікся від своєї матері. А всі ми знаємо, що може трапитися, коли діти

зрікаються своїх батьків. 

Бо, хто матір забуває,

Того Бог карає,

Того люди цураються

В хату не пускають.

Чужі люди проганяють.

І не буде тому

На всій Землі безконечній

Веселого дому.

                  Т.Шевченко

Кожна людина приречена на страждання, якщо вона не усвідомить, що любов до матері-це одна з визначальних цінностей життя. Саме це хотів сказати своїм читачам О.Уайльд, який любов до своєї матері проніс крізь усе життя.

9. Питання на роздум.

- Чи зміг би Хлопчик-зірка задуматись над своїми вчинками, якби з ним не сталося біди?

- А чому Хлопчик-зірка відмовляється від підтримки наймолодшої доньки Лісоруба?

Учитель: Він усвідомив, що поводився погано і має спокутувати свій гріх. Без любові до матері людина позбавлена справжньої краси. Саме любов до матері допомагає усвідомити герою людські цінності, подолати жорстокість і себелюбство.

- Як вирішив наш герой спокутувати свій гріх?

- Чому ніхто із стрічних не захотів допомагати хлопчикові?

10. Коментар учителя:Діти, я хочу вам розкрити один із авторських секретів: Оскар Уайльд був людиною дуже набожною. Він вірив у Добро, у Бога. І тому часто звертався до біблійної істини: «Кожному воздасться по справах його!». Тому і хлопчику ніхто не допоміг у біді. Він отримав по справах своїх.

- Скільки часу Хлопчик-зірка шукав свою матір?

11.Робота в парах. Картка "Шлях духовного  очищення Хлопчика- зірки".

12. Проблемне питання.

- Як ви думаєте, кому потрібно було вчинити такі тяжкі випробування героєві?

Коментар учителя: Це потрібно авторові. Він дає нам зрозуміти, що зраду матері можна спокутувати лише великою жертвою, треба заслужити прощення стражданнями. Жорстока душа не може відразу перетворитись на добру. Потрібен довгий час, щоб людина усвідомила все сама, а не хтось їй з боку підказував, щоб її власне серце зробилось милосердним,здатним на співчуття, щоб воно позбавилось тієї гордині, яка занапастила його душу.

- Чи виникає у вас співчуття до героя? Чому?

- Як ви думаєте, яке значення у казці мають прохання прокаженого віддати йому монети?

- Після чого і чому Хлопчику-зірці повернулася його бувша врода?

13.Перегляд уривку діафільму( де хлопчик вдруге зустрічається з матір'ю).

Учитель:  хлопчик омив матір слізьми. Він усе зрозумів. А мати, як кожна мати, пробачила своєму синові.

- Яким володарем він став. Зачитайте.

- Які вічні людські цінності усвідомив Хлопчик-зірка?

14. Теорія літератури.

 - Давайте повернемось до домашнього завдання,а саме до характеристики головного героя.

 - Чому вона складається з двох частин? Неначе мова йде про двох різних людей.

 - Як називається в літературі прийом протиставлення?(Антитеза)  -  Що ж протиставляється в даному випадку? (Краса зовнішня і краса внутрішня).

 - Що важливіше,як на вашу думку? ( Внутрішня краса завжди доповнює зовнішню і робить її ще яскравішою).

 - А що лежить в основі кожної казки? (Конфлікт).

 - Що таке конфлікт? (Від лат. Зіткнення, протиборство, протиріччя, зіткнення між героями, між героєм і суспільством або внутрішня боротьба із самим собою).

 - То який же головний конфлікт нашої казки? ( Співвідношення зовнішньої та внутрішньої краси).

 Висновок: зовнішня краса ніщо, якщо вона не зігріта з середини любов'ю. Найвищий прояв любові – думати про інших.

Я погоджуюсь з твердженнями Ш. Перро та Ф. Шиллера, що взяті сьогодні  епіграфом до уроку.(Зачитуються епіграфи).

     І так, всі питання розкриті, а наш урок добігає кінця. Дуже хочу почути:

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Чи сподобався вам сьогодні урок? Чи був він корисний?

- Що нового дізналися ви сьогодні?

 - Чому навчилися?

V. Оцінювання.

VІІ. Д/з: підготуватися до контрольної роботи.

А закінчимо ми урок «Великим навчанням», словами, які повторюють учні у східних країнах протягом багатьох століть. Для цього дружно, щиро, з душею повторюйте за мною: 
Коли у серці чесність, 
Характер наповнюється красою, 
Коли добро живе в душі, 
У домі буде порядок. 
Коли в домі буде порядок, 
У всьому світі буде щастя. 
                  Щасливої вам долі. Щасливої зірки. 
 

 

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
22 січня
Переглядів
422
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку