Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6 класу на тему: «Образ Діка Сенда, моральні якості героя,його мужність і людяність за романом Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан».

Про матеріал

Творчість відомого французького романіста вивчається у 6 класі. Конспект уроку допоможе навчати учнів аналізувати художній образ, зрозуміти, що саме сила людського характеру дозволяє героям подолати всі перешкоди; розвиває навички аналізу художнього образу літературного героя.

Перегляд файлу

  Конспект уроку із зарубіжної літератури для 6 класу на тему: «Образ Діка Сенда, моральні якості героя,його мужність і людяність за романом Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан».

                                                           Хто з дитячих літ усвідомив, що праця –це

                                                           Закон життя...той завжди готовий на великі

                                                           Справи й у свій день знайде і волю, і силу,

                                                            Щоб її здійснити.

                                                                                                                    Ж. Верн

                                                            Дуже рано…він усвідомив своє становище

                                                            Й дав собі обіцянку "стати людиною".

                                                                                                                      Ж. Верн

Мета: продовжити вивчення творчості Жуля Верна; навчати учнів аналізувати художній образ; сприймати великий за обсягом  твір цілісно; допомогти учням, що саме сила людського характеру  дозволяє  героям подолати всі перешкоди; поглибити в учнів знання  про  особливості зображення героя в епічному творі (портрет, вчинки, ставлення до героя); розвивати навички аналізу художнього образу, навички уважного читача, чітко висловлювати свою думку, уміння робити нескладні висновки та узагальнення; поглиблювати навички  усного зв’язного мовлення; виховувати в школярів активну життєв позицію, кращі людські якості.

Обладнання: портрет Ж.Верна, тексти роману, виставка творів Ж.Верна,

 ілюстрації до роману, музичний супровід; інтерактивна гра "Сенкан"; проектні роботи учнів; схеми, картки-лото, глобус.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

                                          ХІД УРОКУ

І. Організаційний  момент

Підготовка класу до уроку

  -Доброго ранку, діти!

 Дзвоник всім нам дав наказ: до уроку швидше в клас!

 Біля парти станемо чемно –хай не пройде час даремно.

 Гостей привітаєм з усмішкою  .

 Будьте уважні і старанні всі,

 Сідайте тихесенько на місця свої.

ІІ. Етап підготовки учнів до сприйняття навчального матеріалу.

Вчитель: Напевно, ви всі сьогодні дивилися в дзеркало? А якими ви там себе побачили? Веселими чи сумними? З яким настроєм ви прийшли на урок? Давайте подумаємо про щось приємне, тому що ви знаєте, якщо людина прийшла на роботу чи ви приходите в школу з хорошим настроєм, то все у вас буде гаразд і ви всі будете отримувати тільки задоволення.

    А я прийшла сьогодні до вас з доброю усмішкою, з порадами друга, з великою надією, що ви мені допоможете провести цей урок, тему якого я пропоную зараз записати (запис в зошиті ).

(Лунає музика М. Дунаєвського з кінофільму, знятого за романом Ж.Верна «Діти капітана Гранта»).

 Саме ця пісня стала гімном вивчення творчості відомого французького письменника Ж.Верна у наші дні.

                                          Кто весел – тот смеется,

                                          Кто хочет – тот добьется,

                                          Кто ищет – тот всегда найдет.

-Прочитайте, будь ласка, епіграф до уроку!

  Бесіда з класом:

1.Як ви вважаєте, що ми сьогодні повинні з’ясувати для себе?

2.Про кого ми сьогодні будемо говорити?

3.Який твір ми вже вивчили, де також ми говорили про роль праці в житті людини?

4.Хто з героїв роману Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан» поставив перед собою мету- «стати людиною»?

  Сучасний французький літературознавець Гіслен де Дісбах пише: «У Жюль Верна не знайдеш героя, який не був би готовий ризикувати життям, щоб урятувати інших». Мета нашого уроку: на прикладі Діка Сенда довести слушність цих слів і визначити, чим герой приваблює юних і дорослих читачів.

   На сьогоднішому уроці ми продовжимо « мандрувати « на нашій шхуні разом з героями Ж.Верна.

- Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

_Вчитель. П’ятнадцятирічний капітан Дік Сенд…Він був одним із найулюбленіших героїв Ж.Верна. Письменник наділив юного капітана найкращими рисами, притаманними людині. Сам таким він хотів бачити свого сина: мужнім, працьовитим, наполегливим, з рішучою вдачею та добрим відданим  серцем. Це була мрія батька, щоб про його сина Мішеля, який на час створення роману був п’ятнадцятирічним юнгою, говорили так, як сказав капітан Халл про Діка Сенда: «Дік Сенд стане колись гордістю американського флоту».

ІY.Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель:  Герої творів Ж.Верна –благородні, сильні, мужні, великодушні люди із сильними характерами. Серед  героїв письменника немає ледарів і нероб. Жуль Верн був сам людиною працелюбною. Навіть в старості, втративши зір, він продовжував працювати –творити, надиктовуючи свої твори.

  Наша уявна шхуна пливе широкими хвилями океану, а щоб швидше ми з вами  «допливли» ви повинні бути активними, а ваші відповіді будуть оцінюватися  «вітрильниками», які допоможуть нам і нашим героям досягти мети. «Вітрильники»- це і є ваші символічні бали .

Y.Вивчення нового матеріалу

Евристична бесіда з класом:

   1.До якого жанру літератури слід віднести твір Жуля Верна «П’ятнадцятирічний капітан»?

   2. Роман письменника –це пригодницький чи історичний? Чому?

   3. Чому роман називається «П’ятнадцятирічний капітан»?

Що ми дізналися на уроках під час вивчення творчості Ж.Верна? Нам у цьому допоможуть юні дослідники, які самостійно готували проектні роботи по творчості письменника.

  • Презентація проектних робіт.

Учениця читає авторський вірш «Жюль Верн»

Його твори всі ми знаєм,

Й залюбки їх ми читаєм,

Він написав романів багато,

Де із злом борються завзято.

Народився він у місті,

Серед метушні,

Був завзятим й працьовитим,

Хочте вірте, хочте ні.

Моряком хотів він стати,

Читав про море книг багато,

Та мрію не дав здійснити його тато.

Засадив його за книги, й мрію розбив вщент,

І сказав: «Учися, сину!

Виросте з тебе поет.»

І на радість мамі й тату

Виріс син письменником.

І тепер про нього весь світ знає,

І з захопленням його твори читає.

Вчитель: Образ Діка Сенда- головного героя роману цікавий і багатогранний, як ми бачили це нам показали наші юні дослідники. А ми з вами спробуємо образ головного героя ,що викликає таке прихильне ставлення охарактеризувати цілісно. Коли людину починають вважати дорослою? Мабуть, це не визначається віком, а тим, як поводиться особистість, які вчинки здійснює. Саме на такі думки наводить нас образ головного героя роману – ДікаСенда.

Що значить стати людиною для Діка Сенда? Сьогодні ми, аналізуючи життя героя, спробуємо це з’ясувати.

   Перед вами «уявні» кораблики з вітрилами , на яких вказані схеми характеристики образу літературного героя. Ми з вами над цим починали працювати ще у 5 класі (Попелюшка, Мауглі, Том Сойєр) і уже у 6 класі ми уже більш детальніше працюватимемо над рисами характеру героя та його вчинках.

  Робота в мікрогрупах. Підготовка до характеристики образу  Діка Сенда з використанням тексту роману.

  • Ім’я;
  • Походження
  • Портрет
  • Мова
  • Характер
  • Мрія героя
  • Самохарактеристика
  • Відгуки інших героїв про нього

 - Авторське ставлення.

Складання плану характеристики образу Діка Сенда  (запис в зошиті)

      1). Історія героя.

      2). Риси характеру.

      3). Моє ставлення до героя.

Бесіда  з класом:

    А як же став капітаном наш  герой Дік Сенд?

    Чому саме Діка Сенда місіс Уелдон призначила капітаном шхуни?

-  Інсценізація уривку із роману (група юних акторів інсценізують уривок).

- Ви хочете поговорити зі мною

- Ні, я хотів би поговорити з капітаном Халлом, а якщо його нема, то з боцманом Говірком.

- Але ж вам добре відомо, що обидва вони загинули!

- То хто тепер командує на кораблі…

Запитання-відповіді. Чому роман називається «П’ятнадцятирічний капітан», якщо більшість подій розгортається далеко за бортом «Пілігрима» –на африканському континенті?

- Чому замість Північної  Америки «Пілігрим» прибув в Центральну Африку? Хто в цьому винен?

- Це говорить про те, що у Діка Сенда були вороги?

Гра «Атрибути Африки»

Завдання: відберіть ті картки, з яких Дік Сенд і його друзі зрозуміли, що вони знаходяться в Африці. Відповідь: 8-9-10-11-12-13-14-18-19.

    (оцінювання відповіді)

Фізкультхвилинка (лунає легка музика , де чути шум моря)

  Заплющіть оченята, уявіть тепле сонце, безмежне синє море. Лагідний вітерець пестить ваше волосся, теплі сонячні промінці торкаються ваших облич, морські хвилі гойдають вас. Вам легко і спокійно, вам хочеться підкорити всі вершини. Ви все знаєте, можете і вмієте. Хороший настрій вливається в ваше тіло синіми хвилями. Ви мрієте про щасливе майбутнє. Тож нехай корабель вашої мрії завжди приходить до пристані «Щастя».

-Що ж продовжимо тепер далі мандрувати з героями.

Робота з текстом.

  • Хто оточує Діка Сенда під час подорожі?
  • Як оточуючі говорять про Діка Сенда?

Учні зачитують уривки з твору, де оточуючі говорять про Діка Сенда.

Продовжіть речення:

- «П’ятнадцятирічний хлопчисько…» (Негору)

- «Мій юний друг» (Гарріс)

- «Мій любий друг Дік» (Джек)

- «Капітане Діку…» (Том)

- «Славний, відважний хлопець…»(Місіс Уелдон)

- Які риси характеру роблять образ Діка Сенда надзвичайно привабливим?

Давайте складемо  «асоціативне сонце» рис характеру Діка Сенда (рішучість, мужність, вірність, милосердя, жага до знань, вдячність).

Діти порівнюють свою схему із схемою на дошці.

- А зараз надамо слово юним художникам.

(Прийом словесного малювання).  Учні розповідають про те, що зображено на ілюстрації, чому саме цей момент із життя героя вони намалювали.

YI.Висновок та закріплення вивченого.

Бесіда з класом:

 Почуття вдячності до людей, які його (сироту) зростили; прагнення до навчання;мужність; вірність роблять образ Діка Сенда надзвичайно привабливим

  • Що відкрили ви для себе після цього уроку? Що нове ви для себе взяли?
  • Чи усвідомив Дік Сенд для себе, що потрібно для того, щоб «стати людиною»?
  • Чи хотіли б ви мати такого друга, як Дік Сенд? Чому?
  • Чи усвідомили ви, що праця – закон життя?

 

Складання «Сенкану»: Дік Сенд

                                           Мужній, рішучий

                                            Шукає, перемагає, знаходить

                                            Завжди готовий всім допомогти

                                            Капітан

УІІ. Оцінка діяльності учнів

  • Всі підраховують свої вітрильники. В кого найбільша кількість?  Вручення штурвалу новообраному капітану.

 

Вчитель:

    Ви вірно все для себе визначили. Не можна втрачати свою гідність, за будь-яких обставин треба залишатися достойною людиною

 Слова  подяки:

   -З яким настроєм ми закінчуємо урок?

  Я піднімаю велике «сонечко"» тому що щиро вдячна за активну роботу, за цікаві відповіді, за співпрацю і підтримку.

А свій урок я хочу закінчити  уривком із поезії Ліни Костенко.

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати, -

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола,

І трудись, забувши про утому.

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало.

Щоб на світі більше щастя стало.

Домашнє завдання:

  -Написати твір-мініатюру «Моє ставлення до  Діка Сенда»

  -Підготувати групі біологів, географів матеріали про відображення знань із цих наук у романі «П’ятнадцятирічний капітан"».

 - Групі юних дослідників знайти, як творчість Жюль Верна пов’язана з Україною.

 

 

 

 

doc
Додано
12 січня 2019
Переглядів
17259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку