Конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу на тему: "Маленька людина, або як стати великим. Роль «маленької» людини у сучасному світі. Повість «Шинель» М. В. Гоголя"

Про матеріал

"Маленька людина, або як стати великим. Роль «маленької» людини у сучасному світі. Повість «Шинель» М. В. Гоголя." Варто провести після прочитання твору. "Письменник — це очі, думки та совість суспільства. Честність, спроможність хоробро дивитися у вічі дійсності і відкрито говорити правду являють справжнього письменника. Його пильні спостереження, влучні здогадки та передбачення є відгуком часу...."

Перегляд файлу

Тема: Маленька людина, або як стати великим. Роль «маленької» людини у сучасному світі. Повість «Шинель» М. В. Гоголя

Мета: формування предметних компетентностей: схарактеризувати Миколу Гоголя як особистість різнобічну, ознайомити школярів з історією написання повісті «Шинель», розкрити значення поняття «маленька» людина; розкрити гуманізм письменника; аналізувати образ Акакія Акакійовича, визначити роль шинелі в його житті, розкрити вплив інших персонажів на долю головного героя; сформувати світогляд маленької людини у сучасному світі та її право існування; розвивати словниковий запас, навички зв’язного мовлення, критичного мислення, ідейно-художнього  аналізу художніх творів, творче і асоціативне мислення учнів, вміння порівнювати образи-персонажі, давати власну характеристику головному герою; виховувати у старшокласників потребу до високих естетичних  та гуманних цінностей;

формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та почуттів інших; розвивати навички роботи з художнім текстом; загальнокультурної: виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів, розширювати кругозір школярів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Форма уроку: психологічне дослідження.

Обладнання: портрет Гоголя, мультимедійна презентація з музичним супроводом, цитати, епіграф уроку

Епіграф:

Письменник — це очі, думки та совість суспільства. Честність, спроможність хоробро дивитися у вічі дійсності і відкрито говорити правду являють справжнього письменника. Його пильні спостереження, влучні здогадки та передбачення є відгуком часу....

 

                                       Хід уроку

І. Організаційний момент. Психологічне налаштування. (Слайд 1) Оголошення епіграфу уроку

Музикотерапія. Прийом «Поетична хвилинка»

Він з Полтавщини, родом з України

Книгам його судилось вічне життя.

Він жив, писав, творив у Росії

Та про свою Батьківщину - не забував.

 

Його серце любило, рідну неньку,

Дарувало людям всім своє тепло.

Він сміявсь з чиновників нещирих -

Так боровся за людське добро.

 

У нього в серці живе і Росія,

Країна гордощів, сили й зневаги,

Наче птах він літає над нами,

Сміхом бореться за правду свою.

 

Він прозорливець, слова великий чародій -

У найпотаємніші людські глибини проникає.

Його книжки в Канаді й Англії читають,

В Італії, Німеччині і Франції поважають.

 

Римські друзі «синьйор Нікколо» називають,

А  росіяни просто «Николаєм» величають.

Під псевдонімом В.Алов підписував твори,

За справедливість і правду його величають.

 

Світ багато довідався про Гоголя і Україну,

Про її народ, про біди з творів мудреця.

Він відкрив усім націям вільну Україну,

Тому його всі твори не знають забуття!

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  Земля України, це вона вигодувала, викохала Гоголя, і то не лише фізично, а – духовно, з дитинства наділивши його красою своєї поезії, буянням пісенної творчості, епічною величавістю дум, фантастичністю казок, переказами й легендами, дивовижно щедрою барвистою образністю – всіма багатющими плодами народного духу.

Багато місць на Україні пов’язано з перебуванням Миколи Гоголя. Ці місця – наша національна святиня, кожен дотик до них допомагає краще зрозуміти  письменника, наближає нас до його творчості.

Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Як свідчать спогади сучасників лише в дорозі він захоплювався, відчував натхнення і приплив нових сил. Дороги вели Гоголя до Москви і Петербурга, Рима і Парижа, Гамбурга та Єрусалима. Однак усі шляхи починалися з його рідного дому, з України, сюди завжди повертався думкою і душею. Навіть прихід у світ майбутнього письменника пов’язаний із дорогою. Є легенда, за якою Микола Гоголь народився прямо у степу на повозі, яка застряла в березневих коліях. Мабуть, у цьому є сенс, бо, майже все життя письменник провів у дорозі. У нього ніколи не було своєї сім’ї, тому він був дуже відданий своїм батькам і сестрам.

Це їхню тонку, образну, іскрометну народну мову він підслухав і вклав у вуста своїх героїв. А які ж його герої?

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

    - Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з творчістю Миколи Гоголя, з історією написання повісті «Шинель», її змістом та проблематикою, визначимо позицію автора та дамо власну оцінку зображеним подіям, повторимо, що означає поняття «маленька» людина, та як письменник  зображує її долю у творі; аналізуватимемо образ Акакія Акакійовича, визначимо роль шинелі в його житті, розкриємо вплив інших персонажів на долю головного героя, сформуємо світогляд маленької людини у сучасному світі та її право існування. Яке значення має «маленька» людина у сучасному житті?

Робота з епіграфом

  • Поясніть епіграф уроку. Чи вдало він підібраний? Яким письменник

повинен бути? (Слайд 2)

ІV. Актуалізація опорних знань

Асоціативна розминка

  • М.Гоголь – це … . (Слайд 3)

Експрес-опитування учнів

  • На які періоди можна поділити зрілу творчість М.Гоголя?
  • До якого циклу входить повість «Шинель»?
  • Яка збірка започаткувала петербурзький цикл? («Арабески»)

Робота з цитатою

  • Т.Шевченко писав: «Перед Гоголем слід благоговіти як перед людиною, обдарованою  найглибшим розумом і найніжнішою любов'ю до людей.»  (Слайд 4)                                                                                   
  • Як ви розумієте слова відомого українського поета Т.Шевченка?
  • Чи згодні ви з його думкою про Миколу Гоголя?
  • Назвіть відомі твори письменника. (Слайд 5)

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

- Яка ж історія написання повісті? Що змусило М.Гоголя написати «Шинель»? (Слайд 6)

Учні-дослідники (випереджувальне завдання). Розповідь учнів про історію написання твору

Одного разу в присутності Гоголя хтось розповів анекдот про бідного чиновника, котрий мав велику пристрасть до полювання. Багато років він збирав гроші на нову рушницю і, нарешті, накопичив 200 рублів. Купивши дорогу рушницю, він виїхав на полювання у Фінській затоці.

Рушниця лежала на краю човна і раптом впала у воду. Усі спроби відшукати її були марними. Повернувшись додому, чиновник від горя захворів і невдовзі помер. Усі, хто чув цей анекдот, дуже сміялися. І тільки Гоголь не сміявся, а глибоко замислився. Анекдот став першим поштовхом до написання повісті «Шинель.» Цей твір, хоча й називається «Шинель», зовсім не про шинель, а про те, що життя маленької людини порожнє, безрадісне і безнадійне.

Учні – літератори (випереджувальне завдання)

Повість «Шинель» (1842) відразу зайняла особливе місце не тільки серед творів петербурзького циклу, але й в усьому творчому спадку письменника. Бєлінський назвав її «одним з найглибших творінь Гоголя», Герцен – «колосальним твором». Достоєвський вважав, що гоголівська «Шинель» започаткувала в російській літературі традицію творів високого гуманістичного змісту.

VІ. Застосування знань, умінь і навичок

Обмін враженнями про почуте на первинне сприйняття тексту (реакцію читача)

  • Які враження справив на вас прочитаний твір?
  • На які питання ви хотіли б отримати відповідь на уроці?
  • На які частини умовно можна поділити сюжет повісті?
  • Що особливого у вашому прочитанні повісті?
  • Хто є героями оповідання? 
  • Яке ваше ставлення до них? Хто із героїв викликає у вас симпатію, а хто антипатію? Чому?

Бесіда за змістом повісті

  • Як ви думаєте, чому Микола Гоголь на початку твору не дає конкретних відомостей про героя, а   пише «у одному департаменті служив  один чиновник»?
  • Яка авторська характеристика героя з перших сторінок повісті впадає в  око? 

Творча робота (Слайд 7)

  • Розкажіть історію вибору імені героя.
  • Який момент підкреслює автор у цьому епізоді?
  • Що означає ім'я Акакій?
  • Окрім того, був  святий  Акакій  Синайський,  житіє  якого  знали  читачі  того  часу (повідомлення учнів-літераторів про Акакія Синайського)
  • Як  ви  думаєте, чому автор дав своєму герою таке ім’я? А   прізвище?

Мозковий штурм

  • Яким було життя Акакія Акакійовича?
  • Знайдіть  у  тексті  приклади,  які  вказують  на  замкнутість  життя  Башмачкіна.
  • Подумайте, з  якою метою Гоголь так детально описує спосіб життя головного героя?
  • Як  ви  думаєте,  чи  розумів  Башмачкін своє становище?  
  • Яким було ставлення до Башмачкіна на службі?
  • Чи обурювало це героя?
  • На  що  Башмачкін  ображався?  

Вправа «Займи позицію»

  • На які жертви він пішов заради здійснення мрії?
  • Як вплинуло на героя прагнення пошити шинель?
  • Яким був Акакій до дня, коли зумів придбати обнову? Скільки вона коштувала?
  • Як поводився Акакій Акакійович на вечорі в помічника столоначальника?
  • Про що це свідчить?
  • Що трапилося того вечора?
  • Чи  хто-небудь  співчуває  Башмачкіну?  
  • Як Акакій Акакійович ставився до служби?
  • Як би ви назвали його, вживши сучасну лексику, зважаючи на рід діяльності і ставлення до своєї роботи?
  • Охарактеризуйте головного героя. (Слайд 8)
  • Чи таким ви його уявляли?

Інтерактивна вправа  «Ланцюжок думок»

  • Чи мав Башмачкін мету в житті, мрію?
  • Чи є у вас мрія?  На що ви здатні заради своєї мрії?
  • Як історія перевернула життя бідного чиновника?
  • Як він вирішив віднайти кошти на пошиття шинелі?

Ситуація «Соціальна адаптація»

  • Поспостерігайте, чи відбилися життєві зміни на зовнішності героя?
  • Яким був Башмачкін, коли одягнув нову шинель? Виразне читання уривку тексту
  • Як до цього поставилися чиновники, будочник?
  • Які зміни сталися з Башмачкіним?

Психологічне спостереження за поведінкою героя

  • Як вплинула розмова з генералом на Акакія Акакійовича?
  • Якою була поведінка Акакія Акакійовича під час розмови з   високим чиновником та після неї?
  • Що спричинило смерть Башмачкіна?

Прийом «Спроектована ситуація»

  • Яка  трагедія  трапилася  в  житті  Башмачкіна?  
  • Як  чиновники  зреагували  на  його горе?  
  • Як поставився автор до смерті персонажа? Зачитати.
  • Як відреагували на сумну подію в департаменті?
  • Який фінал повісті?
  • Яка подія після смерті Акакія Акакійовича збурила нудне життя Петербурга?
  • Що заспокоїло привида?

Проблемне запитання

  • Так у чому ж полягає трагедія героя?

Метод «Прес»

-    Пригадайте, кого називають «маленькою людиною»?

-    Хто із відомих вам письменників порушував тему «маленької людини»?

-   Чи можна головного героя повісті Акакія Акакійовича назвати «маленькою людиною»? Чому?

-  Так, цей образ поповнив галерею чиновників, яка є досить великою у російській літературі. Подібні образи неодноразово зустрічалися в творчості М.Гоголя, зокрема у творах «Ніс», «Невський проспект», «Записки божевільного». У Лермонтова «Герой нашого часу», образ Максима Максимовича. Але у повісті «Шинель» образ Акакія Акакійовича змальовано глибше й ретельніше.

 Слово вчителя. Книгам М.В.Гоголя суджене вічне життя. А чи замислювались ви чому?  Світ, у якому ми проживаємо на даний момент  — складний. І те, що ми, знайшли таку проблему, як занепад моральних принципів, на мою думку є величезною проблемою. Жорстокий світ породжує жорстокість! А як же щирість, справедливість, дружба,  любов?  Люди перестали довіряти один одному. Людство стає жорстоким, по відношенню один до одного. Кожного дня по засобах масової інформації ми чуємо про жахливі випадки — вбивства, терористичні акти, шахрайство… Занепад моральності людства.

       Здається, що люди забувають про те, що все найкраще в житті — безкоштовне. Друзі, сім’я, щастя, любов, посмішки — все це ми отримуємо зовсім безкоштовно! Сучасні люди цінують зовсім не це, для більшості не є важливим те, що ти відчуваєш, чого ти бажаєш, чого ти досягнув або чого прагнеш досягнути. Їх цікавить хіба що, бренд твого одягу, модель телефону, марка машини і тому подібне. Нікому не важливий твій внутрішній світ, всім головне, щоб ти дорого одягався, гарно жартував і не застрявав у дверному прорізі. Мало хто розуміє, що дивлячись на людину або спілкуючись з нею ми бачимо тільки обгортку, ми знаємо її ім’я, але не знаємо її історію, жахливо те, що нам цього достатньо.

         Людство збідніло. Світ засіює меркантильність, жадібність та дріб’язливість. Змінюється світ, змінюються переконання, змінюється ментальність, змінюються люди. І мабуть, це явище є не поворотним. Це своєрідна деградація людства. 

Прийом «Спроектована ситуація»

  • Чи варто щось робити, для того, щоб змінити  наше сьогодення? Чи може

це зробити одна людина?

Метод сторітелінгу

  • Уявіть, що поряд тебе люди байдужі, черстві, які радіють від того, що тобі

боляче, насміхаються з твоїх хибних помилок. Як тобі відчувати у такому світі?

Слово вчителя.  У повісті «Шинель» Гоголь вперше зобразив персонажа приниженого, ніким не захищеного – «маленьку людину» з її убогим життям, нікчемними мріями і незначними радощами. Основний конфлікт –  конфлікт між «маленькою людиною» і суспільством.

Повість Гоголя ніби застерігає, що будь-яка людина може опинитися на місці Акакія Акакійовича, якщо всі свої інтереси і прагнення зосереджуватиме на отриманні якоїсь речі, не зможе жити без неї. Жертвою шинелі можемо назвати також і генерала, адже він сам помістив себе у певні рамки, за які не міг вийти, бо втратить свою «значущість», тобто теж ховався у «шинелі».

     Певною мірою й сам Гоголь ховався у власну «шинель»: для Миколи Васильовича була дуже важливою суспільна думка про нього та про його твори. Часто позиція письменника у житті не збігалася із загальноприйнятою, тому він був трішки замкнутим, «схованим в шинель». Пригадайте, чи довподоби глядачам театру була п’єса «Ревізор»? Ні, Гоголь змушений був покинути Петербург. Він подорожував Італією…

Гронування

Демонстрація зображення 2-метрової шинелі з київського Гоголь Festа – 2008.

- Чим для Акакія Акакійовича була шинель? (Слайд 9)

Слово вчителя. Отже, для Башмачкіна шинель була річчю надзвичайно важливою. Можливо, навіть занадто важливою? Як часто в своєму житті ми великого значення надаємо нашим речам або тим, які хочемо придбати. Всі думки, всі вчинки підпорядковуються одному прагненню: отримати її, бажану річ. І тоді вона ніби виростає, збільшується, поглинає всі наші поривання...

  • Чи не те саме трапилося з Акакієм Акакійовичем? Чим у такому разі

шинель є для нього? (Господарем, що позбавляє людину особистості; хижаком, що «поглинає» свою жертву).

Вправа «Передбачення»

-    Чому, на вашу думку, твір називається «Шинель», а не, наприклад, «Акакій Акакійович», «Життя чиновника» тощо? Назва твору відповідає його темі чи головній думці? (Тема – розповідь про життя Акакія Акакійовича від народження до смерті. Головна думка – зображення трагічної долі «маленької людини».)   Цей твір, хоча й називається «Шинель», зовсім не про шинель, а про те, що життя маленької людини порожнє, безрадісне і безнадійне.  (Слайд 10)  

Акакія Акакійовича змальовано людиною, що покірно несе тяжкий хрест свого життя,  не  бачачи  нічого  аморального  ні  у   своєму  становищі,  ні  у  ставленні  до  нього  чиновників.  Він  також  покірно  зносить  своє  постійне  приниження,  насмішки  й  глум чиновників не викликають у  нього ніякого протесту. Башмачкін   — жертва, яка не усвідомлює трагічності свого становища, навіть не задумується над можливістю  жити  іншим  життям.  Зображуючи  «маленьку  людину»,  яка  є  покірною  жерт-вою  суспільства,  письменник  так  висловив  свій  протест  проти  соціального  порядку, що вбиває людське «я». 

Кадр за кадром. Фільмотека. (Слайд 11)

- Охарактеризуйте головного героя. Підберіть  цитати до  фотокадрів.

- Яким ви бачите Акакія Акакійовича в цих епізодах?

«Фототести на відповідність» (Слайд 12)

  • Розставити події у хронологічному порядку.

 Робота з цитатами. Хвилина роздумів

«Твір приходить від початку до кінця. Спочатку виникає маленька дрібниця. Достатньо побачити відірваний ґудзик на підлозі маршрутки. Перетворюєшся на нього і дивишся на цей людський ліс, який не звертає на тебе увагу.»  Ірен Роздобудько. (Слайд 13)

 «Сила літератури полягає у її непередбачуваності. Це можна порівняти з більярдом, коли ти не знаєш, як саме розіб’ються кулі. Всі одкровення у літературі є несподіваними. Доволі часто вони зовсім не збігаються з нашими очікуваннями.» Тарас Прохасько    (Слайд 14) 

«Мені б хотілося, щоб пропорція мінорної поезії все-таки зменшувалася в українській творчості. Цей такий плач над собою, він негарний. Хочеться чогось світлого та оптимістичного. Як би важко не було, а важко насправді, але якщо будеш нюняти, краще не стане.» Олександр Ірванець (Слайд 15)

«Готовність до самопожертви і шалена віра в свої сили - це те, що витягне нас з болота, в якому тонули до цього   Олексій Чупа (Слайд 16)

Слово вчителя. У Гоголевій шинелі ховається не один сюрприз, а багато – на всі смаки чи критичні підходи. Він завжди буде актуальним, кожна епоха знайде в ньому щось для себе. 

Творча робота «Кодекс великої людини» (Слайд 17)

  1. Даруй щастя тому хто поряд, і воно не обійде тебе стороною!
  2. Помічай тих, кому сьогодні не комфортно, і спробуй зробити для них щось приємне!
  3. Захисти тих, хто потребує твоєї допомоги, не будь осторонь!
  4. Помічай неприємності, несправедливості і стань на захист слабших!
  5. Поглянь на дзеркало своєї душі!

Прийом «Передбачення»

  • Якби сьогодні Гоголь жив, про що би ти його запитала?

Обмін враженнями про почуте

-  Російський  письменник  XIX  ст.  Ф.  Достоєвський  писав:  «Ми  усі  вийшли  з гоголівської “Шинелі”». Чи це так?

 Метод «Прес» (Слайд 18)

- Я вважаю, що людство справді вийшло з гоголівської «Шинелі» та й досі в ній перебуває, і проблема «маленької людини» завжди була, є і ще довго залишатиметься актуальною, тому що люди зовсім різні. Завжди були і будуть яскраві особистості і непомітна сіра людська маса. Питання лише в тому, як ставиться оточення до «маленької людини». Наприклад,  у кожному колективі можуть бути такі, як Акакій Акакійович, але ми не повинні забувати про золоте правило моралі: стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе.

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя. Суворі й мудрі уроки Гоголя важливі й потрібні нам сьогодні. Це уроки поваги до людини, попередження про ту грізну небезпеку, яку несе із собою втрата моральних критеріїв, засудження бездуховності, що завжди супроводжує людей, які прагнуть посад та багатства.

Під впливом його петербурзьких повістей з’являються такі твори Некрасова, як «Про погоду», «Пісня про вільну людину»; Салтикова –Щедріна – «Заплутана справа»; Достоєвського – «Бідні люди», «Записки із мертвого дому», «Принижені й скривджені»; Гаршина – «Художники»; Чехова – «Три роки» та інші.

Микола Васильович перший побачив «маленьких людей», перший           показав їх в російській літературі і перший підняв голос на їхній захист.

Книгам М.В.Гоголя суджене вічне життя.

VІІІ. Рефлексія

Незакінчене речення  (Слайд 19)

- Роль «маленької» людини дуже важлива, бо …

- Маленька людина стане великою, якщо …

ІХ. Оцінювання «Збір діамантів». Самооцінювання

Х. Диференційоване домашнє завдання  (Слайд 20)

Середній, достатній рівні – дібрати цитатний матеріал до характеристики Акакія Акакійовича.

Високий рівень - написати твір-роздум на тему «Маленька людина, або як стати великим. Роль «маленької» людини у сучасному світі» за повістю М.Гоголя «Шинель» або створити презентацію «Образ «маленької людини» у світовій літературі.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Герасимчук Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ложкова Ірен
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Жаданова Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
21144
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку