конспект уроку №2-3 за твором Гарпер Лі "Убити пересмішника"

Про матеріал

раніше я розмістила розробку уроку №1 щодо вивчення життя і творчості американської письменниці Гарпер Лі. Зараз пропоную вашій увазі розробку уроків №2-3.

Тема. Проблема входження молоді у дорослий світ і зіткнення з жорстокістю у романі Гарпер Лі «Убити пересмішника». Моральні ідеали твору

Мета: здійснити аналіз образів твору, прослідкувати за змінами їхніх характерів, обговорити проблему дорослішання, становлення особистості, яка є однією з центральних у творі Г. Лі; розвивати аналітичне та критичне мислення, усне мовлення, вміння висловлювати та аргументувати власну думку, узагальнювати, виховувати толерантне відношення і повагу до оточуючих, високі моральні якості

данну розробку рекомендую своїм колегам - вчителям зарубіжної літератури

Перегляд файлу

Тема. Проблема  входження   молоді у дорослий світ і зіткнення з жорстокістю у романі Гарпер Лі «Убити пересмішника». Моральні ідеали твору

Мета: здійснити аналіз образів  твору, прослідкувати за змінами їхніх характерів, обговорити проблему дорослішання, становлення особистості, яка є однією з центральних у творі Г. Лі; розвивати аналітичне та критичне мислення, усне мовлення, вміння висловлювати та аргументувати власну думку, узагальнювати, виховувати толерантне відношення і повагу до оточуючих,  високі моральні якості

Компетентності, що формуються:

Предметні – уміння здійснювати аналіз образів твору, простежити за змінами їхніх характерів, аналізувати проблему становлення особистості, дорослішання людини;

Ключові – спілкування державною мовою ( уміння висловлювати власну думку, аргументувати її), уміння вчитися упродовж життя ( уміння читати послідовно і вибірково)

Обладнання: текст твору «Убити пересмішника», кольорові картки для об’єднання в групи, мультимедійна презентація, уривок з фільму

Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель

  • На попередньому уроці ми розпочали знайомство  з американською письменницею Гарпер Лі та її романом «Убити пересмішника».  В творі порушується багато проблем суспільства. Однак, однією з головних є становлення людини, особистості, формування людського  характеру. Головні герої твору –  в більшості  діти. Які вони? Як живуть? Що впливає на їхній світогляд? Як протягом років змінюються їхні характери, погляди?  Яке у них ставлення до батька, дорослих людей? Які моральні ідеали висвітлюються у творі? Ось питання, на які ми спробуємо дати відповіді на сьогоднішньому уроці ( слайд №1)

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу

  1. Бесіда
  • Уважно погляньте на ілюстрації. ( слайд №2) Перед вами головні герої твору,  ви впізнали їх?  По яким ознакам?

( учні характеризують Джема, Джіну-Луїзу, Аттікуса Фінча - перевірка домашнього завдання)

  • Чим різнилися Джем та Джіна-Луїза?
  • Як вони відносились до батька, до оточуючих?
  • В чому проявився характер Всевидька?
  • Як діти відносилися до Артура Редлі?
  • Не зважаючи на погане відношення до себе, Артур залишав у дуплі подарунки для Джема та Джіни. Чому він це робив?

Вчитель

  • У творі переплітаються дві сюжетні лінії, а ще у ньому є дві об’єднані теми: толерантність і справедливість.

Словникова робота ( слайди №3-4)

  • Що таке толерантність? ( толерантність – це терпимість до чужої думки, віри, це позитивне відношення до оточуючих)
  • Які риси характеру притаманні толерантній людині?                                                 ( доброзичливий, людяний, мудрий, відповідальний)
  • А яку людину називають справедливою? ( чесну, відповідальну)

Вчитель:

  • Письменниця розглядає тему толерантності через стосунки дітей адвоката Джема і Джіни  з Артуром Редлі на прізвисько «Страхолюд». А тему справедливості – на прикладі адвоката Аттікуса Фінча, який не побоявся захищати Тома Робінсона, не зважаючи на його расову приналежність.

  3.Виконання завдань у групах

Вчитель :

Об’єднаємося за кольором вибраних карток у 3 групи. Кожна група отримає своє завдання

Завдання для 1 групи:

 У   творі є слова Аттікуса Фінча, які стали мудрою порадою для Всевидька і які об’єднали дві сюжетні лінії. Знайдіть їх і поясніть , як ви їх розумієте?

( «Не можна по-справжньому зрозуміти людину, доки не станеш на її точку зору.  Треба влізти в її шкіру і походити в ній»)

     Завдання для 2 групи

  • Діти Джем і Джіна живуть щасливо, не зважаючи на те, що в ранньому віці вони втратили матір. Але коли в їхньому житті з’являється Страхолюд Редлі, їхні погляди на оточуючий їх світ змінюються. Чому?  Яка ще подія вплинула на світогляд дітей?                    Підтвердіть свої думки текстом.

 

( Спочатку вони його боялися Артура Редлі, потім їм стало цікаво. Аттікус Фінч був не задоволений поведінкою своїх дітей по відношенню до Страхолюда, тому він намагався виховувати у дітей  повагу до оточуючих, чемно поводитися з ними, бути справедливими, толерантними. Діти  розуміють, що дії проти негра Тома Робінсона  незаконні, вони щиро хочуть йому допомогти)

Завдання для 3 групи

 

Прочитайте подану  цитату з твору: « Є у людини де-що таке, що не підпорядковується більшості – це його совість». Як ви розумієте ці слова?  Свою думку формуйте,  опираючись  на  твір ( людини повинна жити чесно, так як їй підказує її совість. Прикладом є життя , вчинки Аттікуса Фінча)

 Вчитель

  • Який загальний висновок можна зробити після відповіді кожної групи? ( на світогляд дітей, на формування рис їхнього характеру  впливають поради батька, якого вони поважають,  а також історії з Артуром Редлі та Томом Робінсоном)

Словникова робота  ( слайд №5)

  • Кого ми називаємо пересмішником? (птицю родини горобцеподібних. В книзі Гарпер Лі – символ невинності. Убити пересмішника – великий гріх)

Проблемне питання

  • Як гадаєте, чому твір має назву «Убити пересмішника»?

( відповіді учні)

Вчитель:

 

Світ дорослих для дітей видається жорстоким. Вони не можуть спокійно реагувати на історію з негром і тому вважають , що це однаково як убити пересмішника, тобто зробити великий гріх. Джіма  порівняла життя Тома Робінсона з пересмішником і зрозуміла, що люди такі жорстокі. Повернемося до твору. З цього приводу хочеться зачитати слова батька до сина: « Я б хотів, щоб ти стріляв на городі по металевим пляшкам. Але знаю, ти почнеш убивати пташок. Якщо зумієш влучити в пересмішника, стріляй скільки завгодно, але пам’ятай: убити пересмішника – то великий гріх. Я вперше чув, щоб Аттікус про що-небуть казав – гріх, і запитав міс Моді, чому – гріх?

  • Твій батько правий – сказала міс Моді. Пересмішник – сама найкраща пташка, вона тільки співає нам на радість. Пересмішники не клюють ягоди в саду, не гніздяться в стріхах, вони тільки те й роблять, що співають для нас свої пісні. Ось чому убити пересмішника – великий гріх».

Вчитель

  • Одним із домашніх завдань було поміркувати, чому Гарпер Лі оповідачем  у своєму творі обрала Джіну-Луїзу. Що дає твору таке викладення? Які будуть ваші думки?

Вчитель:

Дійсно, такий прийом дає автору право сподіватися, що події в тексті будуть подано чесно, щиро, відверто.

 

IV.Сприйняття твору іншого виду мистецтва

 

Вчитель

  • До вашої уваги  сцена  з фільму «Убити пересмішника». Подивіться та прокоментуйте її.

( слайд №6 перегляд уривку з фільму та коментування учнів)

Вчитель

  • У творі «Убити пересмішника» висвітлюється багато моральних і суспільних проблем. Америка 30-х років ХХ століття представляла собою країну, чорношкіре населення якої було позбавлене громадянських прав. Знаючи про це, Аттікус  Фінч все ж береться захищати негра, знаючи заздалегідь, що програє справу.
  • Чому автор висвітлює цю історію? Що хоче цим показати? Як у творі показано, що чорношкірі мешканці поважають адвоката Аттікуса Фінча? ( є в країні чесні і порядні люди, здатні розуміти проблеми людей, у яких може бути і інший колір шкіри. Негри до останнього не покидали судове приміщення і тільки коли адвокат виходив, вони шанобливо піднялися)

 

Вчитель

  • Неймовірно зворушлива історія дорослішання дітей в умовах расової дискримінації і нетерпимості, де все ж знаходиться місце милосердю та доброті. Вони живуть своїм життям, у них свої мрії та фантазії, свої переживання та страхи ... І ось саме ці самі страхи дозволяють Джіму і Всевидьку побачити світ з іншого боку. Вже в назві роману бачимо його головний символ - пташка пересмішник.
    Убити пересмішника - найстрашніший гріх, говорить Аттікус. І насправді це так. Пташка нікого не чіпає, не псує рослини, не шкодить людям. У творі два пересмішника - Том Робінсон і Страхолюд  Редлі. Том поплатився за свою доброту намагаючись допомогти, як йому здавалося, бідній дівчині. А цим самим він нарвався на неприємності. Його, ні в чому невинного чоловіка, звинуватили в зґвалтуванні. Страхолюда  Редлі взагалі вважало маніяком все місто, його боялися як вогню. Він не виходив зі свого будинку, що ще більше додавало загадковості його персоні. Але Редлі був одним із самих найдобріших жителів Мейкомба. Він дбав про Джіма з Всевидьком, нехай непомітно для них самих.
    Всі ми рівні! І треба поважати бажання, спосіб життя і розуміти тих людей, які здаються дивними на перший погляд і живуть не так як ми.

Проблемне запитання (слайд №7)

- Які ще моральні ідеали утверджує Гарпер Лі у творі? ( тема добра і зла, справедливості і несправедливості, тема людини і суспільства,  відношення між батьками і дітьми, відношення дітей до оточуючих, віра в перемогу …)

V. Підсумок уроку. Оцінювання

Вправа «Відкритий мікрофон» ( слайд №8)

Дати відповідь на запитання одним реченням:

  1.  Що вразило мене, коли я прочитала(в) цей твір?
  2. Чи є цей твір актуальним? Чому?

Вчитель

Ось і перегорнуто останню сторінку роману. Хочеться вірити, що  ви зараз, а потім. коли підете в самостійне життя, візьмете з собою всі моральні ідеали , настанови і застереження, які ще 56 років тому пропагувала американська письменниця Гарпер Лі вустами своїх героїв. 

VI. Домашнє завдання (слайд №9)

Написати твір мініатюру «Чого навчився я у героїв твору Гарпер Лі «Убити пересмішника»?

 

 Учитель: Щепаняк Л.І.

docx
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
6608
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку