Урок
Тема. Жанрова своєрідність, проблематика та образна система твору «Тев’є - молочник» Шолом-Алейхема
Мета: схарактеризувати жанрову своєрідність твору «Тев’є - молочник», проаналізувати образну систему твору, вчити характеризувати героя та його взаємини з оточенням, визначити проблематику твору; розвивати навички аналізу епічного твору, критичне мислення; розуміння ролі ініціативності та підприємливості в суспільстві; виховувати почуття відповідальності за власний вибір, повагу до традицій інших народів.
Обладнання: підручник Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література: підручник 9 клас
Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок
Хід уроку
Літературна гра «Так/ні (або -/+)»
- 1.Шолом-Алейхем – справжнє прізвище письменника. (Соломон Рабинович)
- 2.Майбутній письменник походив з родини лікаря. (батько був крамарем)
+ 3. Шолом-Алейхем був спонсором журналів, що друкували на ідиш.
- 4.Першим художнім твором письменника була повість «Пісня пісень». («Два камені»)
+ 5. Шолом-Алейхем високо цінував Т. Шевченка і зберігав у своїй бібліотеці «Кобзаря».
+ 6.Письменника вважають творцем літератури мовою ідиш.
- 7.Бойберик – це невеличке містечко біля Нью-Йорку утворах Шолом-Алейхема. (Бойберик – це Боярка біля Києва)
+ 8.Щороку у Києві проходить міжнародний театральний фестиваль «Блукаючі зірки», присвячений творчості Шолом-Алейхема.
- 9.Тев’є прозвали молочником, бо він дуже любив молоко. (він купив на подаровані гроші корову і почав продавати молоко)
- 10.Дружина Тев’є казала: «Гроші…треба заробити кривавим потом, мозолі натерти!» (це слова Тев’є)
Шолом-Алейхем у своїх творах знайомить читачів із простими трудівниками, яких він поважав і цінував. Він майстерно створює образи «маленьких людей», які заробляють на прожиття тяжкою працею. Уособленням єврейського народу став образ Тев’є, трагічну історію життя якого письменник складав майже двадцять років.
«Писати правду з глибини душі, кров’ю серця, але – для радості», - пообіцяв майбутній письменник. Пропоную вам самим пересвідчитися в тому, чи дотримав він слова.
Давайте зараз привітаємо один одного мовою єврейського народу.
Шолом-алейхем!
Учитель. Історичні події, свідками яких став письменник, вплинули на життя і свідомість людей. Письменник розпочав роботу над твором «Тев’є - молочник» у 1894 році. Згодом цей твір стає своєрідним літописом життя і побуту звичайних людей. Пропоную звернутися до тексту і під час дослідження складати анкету твору.
1.Схарактеризуйте жанрову своєрідність твору.
Це новели у формі монологу героя, зверненого до автора
«Знаєте, що пане Шолом-Алейхем …» стор. 269
«Найкращий, найщиріший, найпоштивіший привіт вам, пане Шолом-Алейхем!» стор. 271
(Цитати за підручником Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література: підручник 9 клас)
Підсумок
Твір складається з 9 новел, поєднаних історією життя єврея-молочника Тев’є, який в уявній розмові з автором переповідає про смішні і трагічні події свого повсякденного життя.
(стор. 261 підручника: «бідняк із бідняків …возив колоди з лісу ..став молочником»)
2. Робота з таблицею «Риси вдачі Тев’є»
небайдужа людина, прагне допомогти «…попросили відвезти… погодився»
щира, чесна, розумна людина «…гроші, зароблені чесно розумом і працею»
підприємливий «…на подаровані гроші прикупити ще одну корову…»
заощадливий, вміє розпоряджатися грошима «…почав відкладати копійчину…»
Стор. 262 «А хто винен, коли не я сам, що підписався…»
гостинний, відповідальний, добрий, трохи авантюрист
Начитаний, кмітливий, дотепний, мудрий «…сів на траву дати собі раду, придумати для моєї жінки щось із Тисячі і однієї ночі», аби здихатися лиха.»
Розсудливий «Поміркуймо спокійно і без запалу.»
Голда – дружина Тев’є, порядна жінка, поважає свого чоловіка, дбає про родину, померла після загибелі дочки Шпринці.
Цейтл – найстарша дочка, до якої сватався Лейзер-Волф, вдівець, м’ясник. Але вона обрала бідного Мотла-жилетника, кравця.
Годл – одружилася із Перчиком, бідним хлопцем, який говорив дивні речі проти багатіїв і на захист трудівників, врешті його ув’язнили. Годл вирішила поїхати за чоловіком до Сибіру.
Хава – пов’язала свою долю з православним писарем Федько, вона заперечувала поділ людей на євреїв і не-євреїв. Для Тев’є вона вважалася померлою, бо зрадила вірі.
Шпринця – закохалася в Арончика, порожні горішок, але мати з сином виїхали з Бойберика, а дівчина почала марніти. Одного дня її витягли з річки.
Бейлка – вийшла заміж за Педоцура, багатія, який соромився тестя. Тев’є змушений був їхати з Бойберика.
Підсумок.
Тев’мав гарну родину. Він пишається своїми доньками. Але кожен з героїв шукає своє щастя. Тев’є хвилюється через їхній вибір власного життєвого шляху, поважає і намагається зрозуміти чому вони зробили такий вибір. Він не скаржиться на долю.
Лейзер-Волф звертається до Тев’є: «Доброго здоров’я, реб Тев’є»
«Реб» - це учитель, книжник. Шолом-Алейхем працював громадським рабином (духовним наставником) у 1880 – 1882 рр. у Лубнах.
3. Складання анкети твору
1. Автор: Шолом-Алейхем
2. Назва твору: «Тев’є-молочник
3. Роки написання: 1894 – 1914
4. Жанр: новелістичний роман (9 новел)
5. Форма: оповідь –сповідь складається з монологів героя, звернених до автора
6.Літературний напрям: реалізм
7. Тема: розповідь про трагічні сторінки життя єврейського народу на межі ХІХ – початку ХХ століття.
8. Ідея твору: людина має смиренно приймати всі життєві негаразди, мудро розпоряджатися дарунками долі і сміятися, навіть тоді, коли хочеться плакати.
9. Проблематика твору:
Продовжити речення
Вустами Тев’є автор висловлює власні думки щодо …
Образ Тев’є приваблює …
Тев’є допоміг мені зрозуміти …