Конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу на тему "Жанрова своєрідність, проблематика та образна система твору «Тев’є - молочник» Шолом-Алейхема"

Про матеріал
Матеріал стане у нагоді вчителям зарубіжної літератури при вивченні теми "Шолом-Алейхем "Тев'є-молочник" у розділі "Література ХХ-ХХІ ст. Життя, історія, культура".
Перегляд файлу

Урок

Тема. Жанрова своєрідність, проблематика та образна система твору «Тев’є - молочник» Шолом-Алейхема

Мета: схарактеризувати жанрову своєрідність твору «Тев’є - молочник», проаналізувати образну систему твору, вчити характеризувати героя та його взаємини з оточенням, визначити проблематику твору; розвивати навички аналізу епічного твору, критичне мислення; розуміння ролі ініціативності та підприємливості в суспільстві; виховувати почуття відповідальності за власний вибір, повагу до традицій інших народів.

Обладнання: підручник Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література: підручник 9 клас

Тип уроку: застосування знань, умінь, навичок

Хід уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань

Літературна гра «Так/ні (або -/+)»

- 1.Шолом-Алейхем – справжнє прізвище письменника. (Соломон Рабинович)

- 2.Майбутній письменник походив з родини лікаря. (батько був крамарем)

+ 3. Шолом-Алейхем був спонсором журналів, що друкували на ідиш.

- 4.Першим художнім твором письменника була повість «Пісня пісень». («Два камені»)

+ 5. Шолом-Алейхем високо цінував Т. Шевченка і зберігав у своїй бібліотеці «Кобзаря».

+ 6.Письменника вважають творцем літератури мовою ідиш.

- 7.Бойберик – це невеличке містечко біля Нью-Йорку утворах Шолом-Алейхема. (Бойберик – це Боярка біля Києва)

+ 8.Щороку у Києві проходить міжнародний театральний фестиваль «Блукаючі зірки», присвячений творчості Шолом-Алейхема.

- 9.Тев’є прозвали молочником, бо він дуже любив молоко. (він купив на подаровані гроші корову і почав продавати молоко)

- 10.Дружина Тев’є казала: «Гроші…треба заробити кривавим потом, мозолі натерти!» (це слова Тев’є)

 

  • Підсумок
  • Чому Шолом-Алейхема можна назвати справді народним письменником?
  • Чим захоплювався Шолом-Алейхем? (мистецтвом, театром, музикою)

 

  • Мотивація

Шолом-Алейхем у своїх творах знайомить читачів із простими трудівниками, яких він поважав і цінував. Він майстерно створює образи «маленьких людей», які заробляють на прожиття тяжкою працею. Уособленням єврейського народу став образ Тев’є, трагічну історію життя якого письменник складав майже двадцять років.

«Писати правду з глибини душі, кров’ю серця, але – для радості», - пообіцяв майбутній письменник. Пропоную вам самим пересвідчитися в тому, чи дотримав він слова.

Давайте зараз привітаємо один одного мовою єврейського народу.

Шолом-алейхем!

  1. Оголошення теми, мети

Учитель. Історичні події, свідками яких став письменник, вплинули на життя і свідомість людей. Письменник розпочав роботу над твором «Тев’є - молочник» у 1894 році. Згодом цей твір стає своєрідним літописом життя і побуту звичайних людей. Пропоную звернутися до тексту і під час дослідження складати анкету твору.

  • Дослідницька робота «Діалог із текстом»

1.Схарактеризуйте жанрову своєрідність твору.

  •  Від чийого імені йдеться розповідь у творі?Яку форму для свого твору обрав письменник? Чому саме таку? Аргументуйте відповідь цитатами з твору.

Це новели у формі монологу героя, зверненого до автора

«Знаєте, що пане Шолом-Алейхем …» стор. 269

«Найкращий, найщиріший, найпоштивіший привіт вам, пане Шолом-Алейхем!» стор. 271

(Цитати за підручником Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література: підручник 9 клас)

Підсумок

Твір складається з 9 новел, поєднаних історією життя єврея-молочника Тев’є, який в уявній розмові з автором переповідає про смішні і трагічні події свого повсякденного життя.

  • Які ваші враження від прочитаного твору? Що було незрозуміло? Над чим замислилися під час читання? А що викликало посмішку?
  • Яким ви уявляєте головного героя?
  • Що ми дізналися про Тев’є?

(стор. 261 підручника: «бідняк із бідняків …возив колоди з лісу ..став молочником»)

2. Робота з таблицею «Риси вдачі Тев’є»

  • Які риси вдачі притаманні герою?

небайдужа людина, прагне допомогти «…попросили відвезти… погодився»

щира, чесна, розумна людина «…гроші, зароблені чесно розумом і працею»

підприємливий «…на подаровані гроші прикупити ще одну корову…»

заощадливий, вміє розпоряджатися грошима «…почав відкладати копійчину…»

  • Як Тев’є поставився до неприємності із далеким родичем? Яка була реакція героя?

Стор. 262 «А хто винен, коли не я сам, що підписався…»

гостинний, відповідальний, добрий, трохи авантюрист

  • Який план вигадав Тев’є, щоб допомогти старшій дочці Цейтл вийти заміж за бідного Мотла-жилетника? Як це його характеризує?

Начитаний, кмітливий, дотепний, мудрий «…сів на траву дати собі раду, придумати для моєї жінки щось із Тисячі і однієї ночі», аби здихатися лиха.»

Розсудливий «Поміркуймо спокійно і без запалу.»

  • Розкажіть про родину Тев’є. Як він став молочником? Які стосунки панують? Чи відмовляється Тев’є від своїх дітей через їхній вибір?
  • Складіть асоціативне гроно «Родина Тев’є»

Голда – дружина Тев’є, порядна жінка, поважає свого чоловіка, дбає про родину, померла після загибелі дочки Шпринці.

Цейтл – найстарша дочка, до якої сватався Лейзер-Волф, вдівець, м’ясник. Але вона обрала бідного Мотла-жилетника, кравця.

Годл – одружилася із Перчиком, бідним хлопцем, який говорив дивні речі проти багатіїв і на захист трудівників, врешті його ув’язнили. Годл вирішила поїхати за чоловіком до Сибіру.

Хава – пов’язала свою долю з православним писарем Федько, вона заперечувала поділ людей на євреїв і не-євреїв. Для Тев’є вона вважалася померлою, бо зрадила вірі.

Шпринця – закохалася в Арончика, порожні горішок, але мати з сином виїхали з Бойберика, а дівчина почала марніти. Одного дня її витягли з річки.

Бейлка – вийшла заміж за Педоцура, багатія, який соромився тестя. Тев’є змушений був їхати з Бойберика.

 

Підсумок.

Тев’мав гарну родину. Він пишається своїми доньками. Але кожен з героїв шукає своє щастя. Тев’є хвилюється через їхній вибір власного життєвого шляху, поважає і намагається зрозуміти чому вони зробили такий вибір. Він не скаржиться на долю.

  • Як би ви відповіли на запитання, яке хвилювало Тев’є: «А коли Господь Бог уже створив євреїв і не-євреїв, чому вони такі відокремлені одне від одного, чому ненавидять одне одного?
  • Чи схожі, на вашу думку, герої твору на автора? Знайдіть цитати у творі.

Лейзер-Волф звертається до Тев’є: «Доброго здоров’я, реб Тев’є»

«Реб» - це учитель, книжник. Шолом-Алейхем працював громадським рабином (духовним наставником) у 1880 – 1882 рр. у Лубнах.

  • Пригадайте, яка історична ситуація була наприкінці ХІХ – початку ХХ століття в Російській імперії і зокрема в Україні?
  • Чому останній розділ твору називається «Іди геть!»
  • Які проблеми порушує автор у творі?
  • Пригадайте обіцянку письменника: «Писати правду з глибини душі, кров’ю серця, але – для радості». Чи дотримався Шолом-Алейхем свого слова?

 

  • Застосування знань, умінь, навичок

3. Складання анкети твору

1. Автор: Шолом-Алейхем

2. Назва твору: «Тев’є-молочник

3. Роки написання: 1894 – 1914

4. Жанр: новелістичний роман (9 новел)

5. Форма: оповідь –сповідь складається з монологів героя, звернених до автора

6.Літературний напрям: реалізм

7. Тема: розповідь про трагічні сторінки життя єврейського народу на межі ХІХ – початку ХХ століття.

8. Ідея твору: людина має смиренно приймати всі життєві негаразди, мудро розпоряджатися дарунками долі і сміятися, навіть тоді, коли хочеться плакати.

9. Проблематика твору:

  • Соціальні проблеми: бідність і багатство, міжнаціональні взаємини, що розділяє людей
  • Психологічні проблеми: ставлення до неприємностей і негараздів в житті
  • Філософські проблеми: сенс буття, життя і смерть
  • Морально-етичні: уявлення про добро і зло, взаємини різних поколінь тощо

 

  1. Підсумки

Продовжити речення

Вустами Тев’є автор висловлює власні думки щодо …

Образ Тев’є приваблює …

Тев’є допоміг мені зрозуміти …

 

  1. Оголошення домашнього завдання: стор. 276 № 18, 19 (Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література: підручник 9 клас)
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Наталия Подкуйко Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ковбасенко Ю.І., Ковбасенко Л.В.)
Додано
9 квітня 2020
Переглядів
25769
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку