Конспект уроку із зарубіжної літератури у 10 класі на тему "Уроки Ф. Достоєвського"

Про матеріал

Розробка даного уроку спрямована на усвідомлення загальнолюдського, морально-ціннісного значення творчості російського письменника, підведення до розуміння найбільш актуальних проблем роману: самотності людини в світі, милосердне відношення до інших; роль розуму, ідей в житті людини; доброту і любов та ін. У формі імпровізованого засідання у редакції літературної газети вчити висловлювати власні думки, дослухатися до інших, діяти колективно.

Перегляд файлу

Світова література, 10 клас

Тема. Уроки Ф.Достоєвського (розкриття складності та суперечливості духовного світу людини.

Мета. Допомогти учням усвідомити загальнолюдське, морально-ціннісне значення творчості  російського письменника, підвести до розуміння найбільш актуальних проблем роману: самотності людини в світі, милосердне відношення до інших; роль розуму, ідей в житті людини; доброту і любов як єдині випробувані часом  цінності; активізувати пізнавальну діяльність, розвивати мовлення, формувати навички складання зв’язного висловлювання, здатність аргументувати власну думку, висловлювати своє ставлення до прочитаного; виховувати почуття милосердя, співчуття, любові до людей, спонукати до роздумів про добро і зло.

Тип уроку: розвиток зв’язного мовлення (засідання у редакції літературної газети)

Епіграфи                                  

«Главное — люби других, как себя, вот что главное...»

 

 

«Человек не имеет права замыкаться в себе, жить для себя, человек не имеет права проходить мимо несчастий, царящих в мире...»

 

Ф.М. Достоєвський

     «Я хочу, чтобы любовь к миру, к людям...стала требованием честной совести...Неужели может в душе человека удержаться чувство злобы, мщения или страсти истребления себе подобных?..Всё недоброе в сердце человека должно исчезнуть ...среди красоты и добра».

 

Л.М. Толстой

Хід уроку

І Вступне слово вчителя

Сьогодні у нас незвичайний урок. Урок, на якому ми будемо говорити про особливе значення творчості Достоєвського для розуміння самої людини, часу, самих себе. Вчитайтеся в епіграфи до уроку (учні цитують вголос) – слова видатних класиків. Це не просто цитати із щоденникових записів, це слова-попередження, слова, які спонукають нас перш за все мати душу, розум і серце, незважаючи на такий складний і жорстокий сучасний світ, світ, у якому багато зла, ненависті та насильства…

Я думаю, що роман Достоєвського не залишив нікого із вас байдужим, у кожного вдумливого читача Достоєвський дістає до найпотаємніших струн, апелює до совісті. 

ІІ. Підготовка до творчої діяльності

У ХІХ столітті дуже популярними були газети і журнали, де йшли літературні полеміки, висувалися нові ідеї, розповідалося про найважливіші події. Сьогодні і ми з вами утворимо редакційну групу, яка до кінця уроку випустить літературну газету, де будуть викладені основні проблеми (за романом Достоєвського) та намічені шляхи виходу із задушливої атмосфери тогочасної дійсності. Кожен із вас має право вносити пропозиції, представляти власні статті, вірші для розміщення на шпальтах газети.

ІІІ. Колективна робота

  1. Сформулюйте мету нашого випуску (застереження людей від руйнівних ідей та дій)
  2. Яку назву оберемо для випуску? ( «Мир погиблих и погибающих». «Уроки Достоєвського», «Страшний світ ХІХ ст.», «Людино, зупинись!» та ін..)
  3. Обговорення матеріалів, які підготували учні: «Тварь я дрожащая или право имею?..», «Філософська теорія агресивного індивідуалізму», вірш, «Як змінити світ? Мудрі висловлювання Достоєвського» та ін..

ІV Самостійна робота

Оформлення газети

 

V Підготовка до написання творчої роботи

Перед нами основні проблеми не тільки роману, але і людства  в цілому: самотність людини, світ нещасних, принижених і тих, хто має право…Письменник був реалістом і тому в своєму «Щоденникові» він зізнавався, що «не може бути щасливим у любові до ближнього, якщо знає,що завтра буде все знищено і перетвориться в ніщо..»

      Ідеолог символістів початку ХХ ст..Д.С.Мережковський в статті про Достоєвського    затронув   питання, які не тільки складають основу роману, але  біль та страждання сьогоднішнього  дня: «Что выше — счастье людей или выполнение законов, предписываемых нашей совестью? Можно ли в частных случаях нарушить нравственные правила для достижения общего блага? Как бороться со злом и насилием — только идеями или идеями и тоже насилием?»

Я хотіла б почути вашу думку, ваші роздуми по цьому питанню, адже ми і сьогодні ї є свідками конфліктів, насильства ненависті  у світі. Що ж у ХХІ ст.. заважає людям жити спокійно, в дружбі, мирі, спокої, взаєморозумінні. Чому сьогодні, як і у ХІХ ст.. проливається кров?..

 

       Підсумок уроку

  Ф. Достоєвський показує нам, що якщо на шлях насильства стає навіть добра людина, замучена чужими стражданнями, людина, яка прагне змінити світ, повернути його на шлях справедливості, вона все ж таки принесе зло і собі, і іншим. Письменник вчить нас (в цьому полягає сучасність і цінність роману), що немає таких причин і обставин, які могли б виправдати антигуманність ідей і вчинків. Я вважаю, що саме в цьому і полягає актуальність роману як для минулого, так для сучасного і майбутнього.

«И в  сегодняшнем мире с его атомными бомбами, в мире, раздираемом военными конфликтами, разгулом насилия, тревожный набат Достоевского гудит, неумолчно взывая к человечности, гуманизму», - писав Ч. Айтматов.

VІІ Домашнє завдання

Творча робота «Лист сучаснику» 

 

 

 

docx
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
1450
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку