Опорний навчальний заклад
Красятицьке НВО
«ЗОШ I-III ступенів- д/с»
Конспект уроку
із зарубіжної літератури у 5 класі
на тему « Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя. Вплив Полліанни на жителів міста»
Вчитель:Шляхова Олена Миколаївна
Тема: « Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя. Вплив Полліанни на жителів міста»
Мета: розвивати вміння вибирати з тексту головне, аргументувати свою думку прикладами і цитатами з тексту; прослідкувати зміни в характерах героїв;визначити вплив героїні твору на жителів містечка; розвивати творчу увагу, навички зв’язного мовлення учнів, спілкування, уміння висловлювати власні думки; навчитися грати в гру «Радість»; виховувати оптимізм, любов до людей,толерантність.
Тип уроку: комбінований
Радість – всесвіту пружина.
Радість – творчосі душа...
Дивна космосу машина
Нею живиться й руша.
Ф. Шиллер «Ода до радості»
хід уроку
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам.
Радість допоможе у роботі нам.
ІІ. Мотивація уроку.
Творчість якого письменника ми розглядали протягом останніх уроків?
Розв’язавши кросворд, ви прочитаєте ключове слово - головне правило Полліанни.
1. Розв'язання кросворда.
2 |
|
||||
1 |
|
|
|
6 |
|
|
|
4 |
|
||
р |
а |
3 д |
і |
5 т |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|||||
|
|||||
Сьогодні ми продовжимо розмову про героїню Е. Портер - Полліанну, яка не тільки сама вміла бачити щасливі моменти, а й навчила радіти інших.
Роман «Полліанна» належить до книг, що можуть змінити не тільки нас самих, але й наше ставлення до навколишнього світу. Ця книга обійшла половину земної кулі і навчила людей різних країн « грати в радість», вселила віру у свої сили і змусила замислитися над тим, як ставитися до себе, до труднощів у житті, до людей, які тебе оточують. І от сьогодні ми поговоримо про ідею радості у творі.
Епіграф нашого уроку - строки із гімну Євросоюзу «Оди до радості» Ф. Шиллера
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ .
Діти, як ви думаєте, чому навчить вас сьогоднішній урок? (ми навчимося грати в радість)
Так, ви навчитеся грати в радість, й тема нашого уроку так і звучить:
«Ідея радості життя в романі Елеонор Портер "Полліанна". Вплив Полліанни на жителів міста».
Я сподіваюсь, що цей урок допоможе вам виховувати в собі оптимізм, любов до людей, толерантність. А допоможе нам в цьому незвичайна дівчинка – Полліанна, котра, незважаючи на життєві випробування, радіє кожному дню і намагається допомогти всім, з ким зустрічається.
ІV. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Що ж таке радість? (Діти відповідають)
Дати відповідь на це запитання допоможе вірщ Тетяни Цитдзіної «Що таке радість?»
Радість - це пісня, радість - це сонечко,
Радість - коли усміхається донечка.
Радість - із квітів килим строкатий,
Радість - це мамині руки і тата.
Радість - веселки шарфик барвистий,
Радість - із зірок сріблясте намисто.
Радість - дарунки, радість - це свято,
Радість - це сніг, перший, ніжний, лапатий.
Радість - оцінка, радість - це друзі,
Радість - метелик в зеленому лузі.
Радість - робота, радість - це успіх,
А після всього - втомлений усміх.
Радість - це усмішка й тепле слово,
Що з твоїх уст злетіти готове.
Радість - добро, без якого на світі
Не можуть жити й дорослі, і діти.
Найголовніше для вас, любі діти, -
Бачити радість навкруг і радіти,
Вміти її по краплинах збирати
І одне одному їх дарувати.
Словникова робота.
Радість - одна з першопочаткових емоцій, — це емоційний вираз великого щастя.
Полліанна має надзвичайний дар – жити «своєю грою в радість». Добротою, щирістю думок вона змінює життя всього міста, навчивши багатьох людей простого шляху до щастя: « завжди радіти»
Робота з текстом .
Як « гра в радість» робить світ кращим?
Знайдіть у тексті, як Полліанна намагається радіти навіть за неприємних ситуацій (зачитати цитати).
Втрата батька
«Радіти, що тато пішов на небо, щоб бути там із мамою та іншими дітьми. Він казав, що я маю «радіти за них»
Хотіла ляльку, пислали милиці
« Треба радіти з того, що милиці виявились непотрібними»
Тітка поселила Полліанну на горищі
« та рапто я згадала, що терпіти не можу свого ластовіння, і зраділа, що не маю люстра. А потім побачила цей чудовий краєвид з вікна і зрозуміла. Що мені є з чого радіти.»
Дівчинку залишили без вечері
« я люблю хліб з молоком. І буду рада розділити, Ненсі, з тобою вечерю»
Як бачите, в житті Полліанни багато труднощів, але вона не опускає руки.
Інтерактивна вправа «Сонечко»
Діти, з яким образом асоціюється дівчинка? (сонце)
Завдання: визначити риси характеру Полліанни.
(Діти малюють у зошитах сонечко і на промінчиках записують рису характеру,ходять до дошки.)
Бесіда з учнями.
- Як змінилось життя в містечку, коли там з’явилась Полліанна?
- Чи змінились люди після того, як почали спілкуватись з Полліанною?
Складання ланцюжка « Кого Полліанна залучила до « гри в радість»?
Щоб скласти ланцюжок, потрібно впізнати героя.
Гра «Маска».
Завдання : розкажіть про мешканців від їхнього ж імені так, щоб ваші однокласники здогадалися про кого йде мова.
Я педантична жінка, терпіти не можу дзенькоту ножа і грюкоту дверей, люблю тишу. Чудово знаю, що таке почуття обов’язку і тому допоможу доньці своєї сестри, хоча ніколи не одобрювала її вибору. (Міс Поллі).
Я живу на світі вже сорок років, маю дочку Міллі, але останні п'ятнадцять років мене ніщо не радує, не тішить, бо хворію і прикута до ліжка. Мене дратує сонячне світло, вже й забула, коли дивилася на себе в люстерко, тому дуже здивувалася, коли маленька дівчинка назвала мене красунею. (Місіс Сноу).
Я самотній, хворий чоловік. Дуже полюбив Поліанну, завжди був радий її бачити себе вдома, намагався якось її розважити, показуючи все, що в мене є. Вона так нагадувала мені її маму в юності, в яку я був закоханий. Я був би радий назвати Поліанну своєю спадкоємицею. (Джон Пендлтон ).
Я дуже сумую за своїми молодшими сестричками, бо рідко їх бачу, так як працюю в містечку за шість миль від рідної домівки. Та мені пощастило, бо вдалося знайти місце на кухні міс Поллі, яка хоч і має нелегкий характер (здається , що мені ніколи не вдасться їй догодити), та добре платить платню. Я дуже зраділа маленькій місіс, і радо прийняла її пропозицію грати в гру, якої її навчив батько. (Ненсі).
У мене гарна потрібна професія, я радо допомагаю людям. Живу один, та дуже сподіваюсь колись отримати прихильність міс Поллі, бо дуже її люблю. Маю гарних друзів, які також лікують людей. Тому, коли з Поліанною трапилася біда, звернувся до товариша який знається на травмах хребта. І, хвала Богові, його методики допомогли дівчинці знову встати на ноги (Лікар Чилтон).
Я сумний, зневірений сирота, хотів мати батьків, сім′ю, будинок.(Джимммі).
Вчитель: Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям невеселими, безрадісними). Після знайомства з Поліанною в житті багатьох мешканців містечка відбулися зміни, давайте з’ясуємо, які?
Ланцюжок: Місс Поллі –- місіс Сноу- Містер Пендлтон –- Ненсі -– лікар Чилтон- Джиммі.
Вчитель. Що спільного між цими людьми? (Вони здаються незадоволеними життям, невеселими, безрадісними). Як бачимо, кожен, навіть дорослий, має певні проблеми. Часто такі проблеми руйнують ціле життя, якщо вчасно не взятись за їх виправлення. Як саме вдалося Полліанні вплинути на покращення відношення до життя мешканців міста – зараз ми дізнаємось про це.
Гра «ЛОТО»
Ім′я героя |
Яким був до зустрічі з Полліанною |
Що змінилося в житті героя завдяки Полліанни |
Тітка Поллі |
Холодна, стримана, сувора, з почуттям обов′язку, пунктуальна, сумна, одинока, нещасна |
Стала турботливою, доброю,чуйною, дозволила собі розпускати довге волосся, плакати, чепури-тися, одружилася, стала щасливою |
Ненсі |
Привітна, турботлива, добра, щира, але не любила свого імені та ранки по понеділках |
Полюбила своє ім′я, ранки по понеділках /не Гіфзіпа? це ім'я місіс Вайт/ |
Джиммі |
Сумний, зневірений, бездом-ний, хотів мати батьків, сім′ю, будинок |
Завдяки Полліанні у нього з′явилися друзі, надія на краще життя, його усиновив Дж. Пендлтон |
Місіс Сноу |
Дратівлива, вразлива, сердита хвора жінка, яка лежала в темній кімнаті і не дозволяла відчиняти вікна |
Стала терпимою, уважнішою до оточуючих, дозволяла відчиняти вікна і пускати сонячне проміння в оселю, розчісувати своє кучеряве волосся, робити різноманітні зачіски, прикрашені свіжими трояндами, знайшла для себе корисне заняття – в′язала речі для інших. |
Джон Пендлтон |
Замкнутий, похмурий,мовчазний, одинокий, прагнув «дитячої присутності» в своєму будинку |
Став цікавою, привітною, співчутливою людиною. Його життя набуло сенсу, стало яскравим, веселим, повноцінним. Завдяки Полліанні усиновив Джиммі, зробивши щасливими одразу двох людей. |
Лікар Чілтон |
Завжди привітний, добрий, чуйний, але одинокий і нещасний, адже кохав якусь жінку, з якою їх розділяло давнє непорозуміння. |
Полліанна підштовхнула до думки про сімейне щастя, одружився. |
Отже, Е. Портер стверджує, що людина може сама змінювати своє життя на краще. Тільки для цього вона повинна внутрішньо мінятися, наповнювати своє серце добром і турботою, виявляти любов і милосердя до ближніх.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Ясним сонечком входить Полліанна в похмурі будинки, і їй вдається пом’якшити, здавалось би, зовсім скам’яніли серця. Люди, переймаючи «гру в радість», стають добрішими, людянішими, починають усвідомлювати мету свого існуввання.
Вирішення проблемних ситуацій. Гра в радість.
Давайте спробуємо пограти теж в цю гру, щоб кожен з вас відчув її дію на собі. А для цього потрібно скласти правила гри .
Правила « гри в радість»:
Запропонуйте неприємну ситуацію, а інші спробують знайти, з чого можна порадіти. (Можна запропонувати готові ситуації)
VІ. Підсумок уроку.
Отже, світ все-таки можна змінити на краще. Тільки при цьому починати
необхідно з себе, з власної душі. І перш за все навчитися бачити в людях те краще, що в них є.
«Мікрофон»
-Чого я навчився у Полліанни?…
-Чи з’явилось у вас бажання щось змінити у своєму житті?
VІІ. Домашнє завдання. Переказати епізод повісті, який справив на вас найбільше враження; скласти кросворд.