Конспект уроку "Країни Середземномор'я. Італія, Іспанія"

Про матеріал
Конспект уроку з всесвітньої історії для 7 - го класу містить цікаві матеріали для вивчення історії країн Середземномор'я, які розвивають творчу уяву та пробуджують інтерес до історичного минулого цих країн.
Перегляд файлу

Відділ освіти Краснокутської райдержадміністрації Костянтинівський ліцей Краснокутської районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

          Країни Середземномор’я. Італія та Іспанія

  Всесвітня історія. 7 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Костянтинівка

                                                                            2018


Тема: Країни Середземномор’я. Італія та Іспанія

Мета: Ознайомитися з особливостями політичного та економічного розвитку країн Середземномор’я, знайти їх спільні та відмінні риси, що супроводжували їх розвиток. Розвивати творчу уяву, на основі неї аналізувати матеріал, робити висновки, працювати з джерелами інформації, вміти виділяти найважливіші поняття і явища, розвивати аналітичне мислення, зв’язне мовлення, виховувати інтерес до життя інших народів.

Основні поняття: Апеннінський півострів, Піренейський півострів, місто-республіка, банкіри,Венеція, Генуя, Рим, гвельфи, гібеліни, пополани, чомпі, сеньйорія, Медічі,Лоренцо Чудовий, вестготи, араби, маври, битва біля Пуатьє, мусульмани, іслам, Реконкіста, Кастилія, Арагон, Гранада, Ізабелла, Фердинанд.

Обладнання: карта, атласи «Всесвітня історія. 7 кл.», набори «Невідправлені листи» та «Діалоги з іноземцями», підручник «Всесвітня історія. 7 кл.», набори «Загадкове лото»,  «Намисто понять», набір «Словникова скарбничка», презентація «Країни середземномор’я»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

      Форма уроку: словесно-наочна

Очікувані результати: після уроку учні зможуть:

  • Пояснювати терміни і поняття, використовувати їх під час уроку.
  • Визначити сутність економічних та суспільних відносин у державах Середземномор’я.
  • Виявити іноземний вплив на держави Середземномор’я.

     Хід уроку

  1. Організація уроку
  2. Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя:

 На «І» початок, і закінчення на «Я»

 Відомі у Європі ці держави,

Перлини справжні Середземномор’я,

Завжди з ними приємно мати справу

«Італія»,«Іспанія» ― прислухайся на мить!

Їх назви ніжні, трепетні, як музика бринить

Тут клімат теплий, лагідний,

Привітні й щедрі люди.

Хто чув їхні мелодії – довіку не забуде!

Ви вже здогадались, що на уроці мова піде про середземноморські держави – Італію та Іспанію. Ви ще не чули мелодійної італійської мови, не танцювали пристрасних іспанських танців, але дещо про ці країни ви вже чули. Давайте покажемо на карті місце розташування цих держав

   (показують на карті)

І щоб перейти до вивчення нової теми, ми маємо пройти «Місток запитань».Запитання стосуються тих знань, що уже нам відомі про Італію та Іспанію. Але щоб ви їх краще згадали, я пропоную вам відгадати загадки:

  1. Імперія така велика!

Приєднала вже земель без ліку!

Тут германці, кельти і слов’яни!

Та радіти, мабуть, ще зарано!

Бо де в державі єдність і повага?

До армії ніякої уваги!

Її штовхни – вона й розпадеться.

Так про яку імперію йдеться?

(Римська імперія)

Відгадали загадку, тепер послухайте запитання нашого «Місточка».

  •        Як називалась величезна європейська держава, центром якої була Італія зі столицею в місті Рим?
  •        Чому розпалась Римська імперія?
  •        Яку назву має півострів, на якому розташована Італія?

Половина місточка пройдена, тепер слухайте загадку, яка стосується Іспанії.

Арабів франки розгромили біля Пуатьє,

Сказали:«Більш не ходіть сюди, адьє!»

Араби, певно, франків зрозуміли

В Європу більше не пішли, ну не хотіли,

То гордо сидячи на Піренеях

На Європу ласо поглядали,

І говорили: «Ладно!Грець із нею!

Добре,хоч нас звідси не прогнали!»

  • Яку назву має півострів, на якому розташована Іспанія?
  • Хто ті народи, що завоювали іспанські землі?
  • Хто не допустив арабів на інші європейські території?

 

ІІІ. Оголошення теми. Ми наблизились до матеріалу, який будемо вивчати протягом уроку. Запищіть, будь ласка, тему «Країни Середземномор’я. Італія та Іспанія».

Мотивація навчальної діяльності (Ого лошення мети)

Наше знайомство вдалим буде,

Все, що ми взнали – не забудем!

Економічний розвиток ще й політичний

Стане справді зрозумілий та ще й звичний.

Італія! Іспанія! Ти тільки уяви!

Аналітичне мислення і пам’ять прояви!

А творчість і цікавість нам стане у пригоді.

І скажуть про нас гості: «Ну, молодці, та й годі!»

 

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

1.Роздробленість – лихо чи добро?

Невідправлений лист з Італії №1

«Пишу тобі, друже, з квітучої Італії! Як часто тут бувають загарбники! Кого тут тільки не було! І візантійці, і франки, й нормани, і араби та німці! А все тому, що тут панує політична роздробленість. Чвари, усобиці, незгода – все це ослаблює країну!»

Лист з Іспанії №1

« Я вже писав тобі, друже, що тут в Іспанії панують араби. Спочатку Іспанія(Ал-Андалус) була в складі Дамаського халіфату, а тепер вони кажуть, що скоро Іспанія визволиться з-під влади мусульман. От тільки біда, що немає єдності, Іспанія розпалась на декілька самостійних князівств»

  1. Ці італійці – багачі неабиякі!

Лист №2

                  «Тут, в Італії, так багато міст! Знаєш, чому так сталося? Тому, що ту раніше, ніж в інших країнах Європи пожвавилось міське життя, адже Італія в центрі Середземномор’я, на перетині морських шляхів між Сходом та Заходом. В містах Венеція, Генуя, Флоренція, Мілан панують ділові люди – купці, банкіри, підприємці. Це багачі неабиякі, вони займаються торгівлею, позичають гроші під відсоток, постійно збагачуються. Знатні люди, ті, що раніше хизувалися своїм високим походження, тут у затінку, з ними не надто рахуються. Головне тут – вміти заробляти гроші»

  1. Іспанці теж не з бідних!

Лист №2 з Іспанії

«Друже, хоч місцеве населення і жаліється на загарбників – арабів та берберів, але саме завдяки їм іспанці розбагатіли, а їх країна перетворилась на процвітаючий куточок Європи. Тут такі досконалі зрошувальні системи, вирощуються такі рослини, яких раніше іспанці не знали. Це і рис, і бавовна, і цукрова тростина. Уявляєш, тут навіть овець почали розводити! Міст не так багато, як в Італії, але в них вирує життя, розвивається торгівля і ремесла. Виготовлені тут тканини, вироби з металу та шкіри користуються попитом в усій Європі. Араби навчили іспанців робити навіть папір, якого Європа ще не знала»

  1. Місто – республіка, самі собі господарі

Бесіда з Італійцем

  • О, так ти кажеш, щойно був у Венеції? І що це в тебе за гроші? Ти в нас за них нічого не купиш, доведеться міняти!
  • А що у вас не такі монети? Я думав, що в усіх містах вони однакові!
  • Думав він! У нас не тільки гроші, а й закони свої, і керівників ми самі обираємо! У нас республіка – народ сам обирає правителів!
  • Напевно, дуже поважні і знатні керують?
  • От і не вгадав! Знатність тут ні до чого. Ми обираємо керівників з пополанів! Чув про таких?
  • Вперше чую! Хто вони?
  • Пополани? Це в нас так називають жителів міст, вони займаються торгівлею, банківською справою, ремісництвом.
  • Щось я чув! Ще кажуть «жирні» й «худі» пополани! Це від багатства залежить?
  • Вгадав! От саме «жирні» і керують містом, і в Флоренції так, і в Мілані.
  • А «худі» не проти?
  • Та буває, що й проти! Про чомпі чув?
  • А це ще хто?
  • Чомпі – робітники, чесальники вовни, в 1378 році вони підняли повстання в Флоренції. Так «жирні» пополани його придушили. Мені здається, що скоро від республіки в нас не залишиться і сліду!
  1. А як там Іспанія?

Бесіда з іспанцем

  • Так кажеш, вами керують загарбники?
  • Та вже давно! Тільки до півночі Піренеїв араби та маври ще не добрались!
  • Чому ж так?
  • Так там же гори! Вони арабів не цікавлять!
  • І як вам живеться?
  • Та, правду кажучи,ми вже до них звикли. І ми майже незалежні!
  • Хіба можна бути майже незалежними? Це як майже живі, чи майже мертві!
  • Ти не смійся! Ми в арабів багато чого навчилися. А які в нас школи, коли б ти знав!
  • Та про них в усій Європі говорять, до вас їдуть навчатися з багатьох країн.
  • От бачиш! А знаєш, по секрету тобі скажу, скоро ми визволимось від арабів!
  • Та ти що?
  • От побачиш! Почнеться Реконкіста!
  • Що почнеться?
  • Та тихіше! Про це потім! Треба підготуватись, а вже потім… начувайтесь араби!

 

  1. Питання віри – це важливо!

Лист з Італії №3

«Друже, тебе цікавить віра італійців? Вони християни-католики. Але біда в тім, що їх використовують у своїй боротьбі за владу і папи, і імператори. Населення поділилось на ворожі табори. Папу римського підтримують гвельфи, а імператора гібеліни. А останній конфлікт між папою Григорієм VІІ та імператором Генріхом VІ. І як їм не соромно? Адже борються не за віру, а за владу та гроші!»

 

5.Питання віри – це важливо!

Лист з Іспанії №3

«Ти питаєш, друже, яка тут в Іспанії віра? Не просте питання! Частина населення зберегла християнство, але мова і звичаї в них арабські. Значна частина людей запозичила іслам від арабів. Так що все не так однозначно, як в інших країнах»

 

6.Сеньйор – це наше все!

Розмова з Італійцем

  • Так що? В Флоренції уже немає республіки?
  • Чому немає? Є! Але керує банкір Лоренцо Медічі. Ходімо, я тебе познайомлю! Чудова людина! І дід його Козімо Медічі був просто молодець!
  • Що ж це за республіка? Один керує! Хто ж його обирає?
  • Правду кажучи, його не обирають, сеньйор – посада спадкова!
  • Значить, тепер у вас нова форма правління сеньйорія!
  • Нехай і так! Ходімо ж швидше! Лоренцо чекає на нас! Чудовий! Його всі так і звуть – Лоренцо Чудовий!
  • Чим же він такий чудовий?
  • О-о-о! Якби не він, Флоренція не була б такою сильною і багатою державою.

 

6.Ура! В нас Реконкіста!

Розмова з іспанцем

  • Ти приїхав до нас дуже вчасно! Допоможеш нам?
  • Чим я можу вам допомогти? Що у вас відбувається?
  • У нас Реконкіста! Це означає «відвоювання» Ми відвойовуємо свої землі в арабів, і більше ніхто в світі не посміє  вказувати, що нам робити!
  • А раніше ви їх хвалили… Казали…
  • Та немає чого тут казати! Треба діяти! Воювати! Араби і маври тікають. Вже вільні Кастилія, Арагон, Португалія. Тільки Гранада ще в руках маврів, ми відвоюємо її!
  • Чекай, а куди це йдуть люди? Так гарно одягнені, не схоже, що на війну!
  • Ні, ці вже не воюють, вони ідуть на засідання. Кортеси називаються.
  • Дивна назва!
  • Нічого дивного! Корт – королівський двір, кортеси – збори представників міста і вільного селянства. Там обговорюються всі важливі питання, з нами вже рахуються. Уявляєш?!
  •  
  1. У володіннях папи.

Лист з Італії

«Ти запитуєш, як тут у Папській області? Нічого особливого! Столиця її Рим. Окрім Риму міст дуже мало, населення, здебільшого, обслуговує папський двір та прочан, що ідуть сюди  з усієї Європи. Папи Римські тепер уже не ті, що були. Вони легко поступаються владою світським правителям. Чому так сталося? Раджу тобі дома повторити ст.. 149, тоді й згадаєш ті події, і «Авіньйонський полон папи» і ще дещо»

 

6 А в нас весілля!Лист з Іспанії

«Друже, я щойно з весілля. Одружились Фердинанд – принц Арагону та принцеса Кастилії Ізабелла.  Шлюб дуже вдалий для Іспанії. Є надія, що Кастилія та Арагон, найбільші держави на Піренеях, об’єднаються. Цей 1479 рік Іспанія запам’ятає. Це початок нашого об’єднання

 

  1. Що там на Сицилії?Розмова з італійцем
  • Чув про «Сицилійську вечерню»?
  • ЦЕ така молитва?
  • Ні так назвали у нас повстання проти французів, які приєднали до себе нашу Сицилію в ХІІІ ст.
  • А чому вечерня?
  • Сигналом для повстанців став церковний подзвін! Уявляєш?
  •  І що Сицилія тепер вільна?
  • Де там! Тепер ми під владою Арагону! Така держава на Піренейському півострові.
  • Та знаю! Це ж я щойно звідти! Там у них весілля.
  • У мене інші відомості, там уже знову воюють.
  • Що ти говориш? Ану подивимось!

 

  1. У Вас що, знову війна?

Розмова з іспанцем

  • Що у вас знову війна?
  • Та вже завершилась! Гранада склала зброю! Арабської території вже немає зовсім.
  • А це кого виганяєте?
  • Та виганяємо всіх, хто не прийняв християнство. І євреїв, і мусульман. Такий королівський наказ!
  • Жорстоко. І вам не жаль? У Гранаді ж повно мусульман! Хто ж там залишиться?
  • А хоч би й ніхто! Яке нам до них діло? Нехай стають християнами!  Такий наказ короля і папи римського!
  • Так ви втратите багато людей, вони підуть, але ж заберуть з собою багато досягнень культури, господарства! Ви не подумали про це?
  • За нас думає король і папа римський!
  • А не пошкодуєте?

 

ІV. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів

 Слово учителя. Пошкодують іспанці за вигнаними арабами, чи ні про це ми взнаємо на сторінці 152 нашого підручника. (Робота з підручником)

А зараз ми з вами за допомогою гри «Мікрофон» розповімо про те що вам найбільше запам’яталося з історії Іспанії та Італії. Початок речення має бути таким: «Я знаю, що в Італії(Іспанії)…»

Орієнтовні відповіді

  • Я знаю, що в Італії були міста – держави.
  • Я знаю, що в Іспанії довго панували араби та маври.
  • Я знаю, що в  Італії панували ділові люди, тобто ті, що вміли заробляти гроші.
  • Я знаю, що в Іспанії араби навчили іспанців новим видам господарювання.
  • Я знаю, що в Італії були великі міста: Флоренція, Венеція, Мілан, Генуя.
  • Я знаю, що в Іспанії найбільші області – це Кастилія та Арагон.
  • Я знаю, що Італія розташована на Апеннінському півострові.
  • Я знаю, що Іспанія розташована на Піренейському півострові.
  • Я знаю, що в Італії панувала родина банкірів Медічі.
  • Я знаю, що в Іспанії була Реконкіста, тобто відвоювання своїх територій у арабів, звільнення від арабського панування.
  • Я знаю, що в Італії була і є Папська область, тобто держава папи римського.
  • Я знаю, що в Іспанії панували довгий час дві релігії: християнство та іслам.

Д/г «Загадкове лото»

    

 

  1. Приємні та погожі дні,

Бо середземноморський клімат.

Щасти тобі, народе італійський,

Що здавна вибрав цей півострів (…)

  1. І гвельфи, і чомпі,й гібеліни, й пополани!

Цікава,правда ж, тут зібралась публіка?

Венеція, Флоренція, й Генуя, й Мілан.

І кожне місто – то своя …

  1. В містах Італії вони панують,

Живуть, працюють, банкінгують, і торгують

І вірять, що всі труднощі здолають,

Міське населення – …

  1. Сеньйор в містах Італії правитель,

Не обраний, ну й що?Він справжній повелитель!

Де та республіка? Від неї лише мрія!

У цих містах форма правління – …

  1. Флоренція – фактично республіка,

Там владу банкірам довірила публіка.

Не дивно це, бо тут шанують гроші!

Не нам судити,чи цей стиль життя хороший.

Нам лише треба здогадатись,

Як прізвище  банкірів тих писалось. (…)

  1. Область в Римі особлива

Для всіх християн світу!

Тут господар …

Ніде правди діти!

  1. Півострів цей – Європи самий край,

А ти подумай добре і згадай,

Ми вчили про іспанців, та справи їх житейські,

Ну, а півострів зветься …

  1. Завойовники мусульманські

Території загарбали іспанські.

Землі ці розвиненими стали,

Після того,як … їх завоювали.

  1. Іспанці про свободу мріють,

Їм тут араби й маври не потрібні

Уже з арабами стає доволі тісно

Потрібно розпочати …

  1. Корт – королівський двір зібрав

Для вирішення всіх важливих справ,

Представників народу тут зібрали

Ті зібрання … назвали.

  1. Об’єднані вже Арагон,Кастилія

Бо в молодят-правителів ідилія

Їх шлюб заклав основи для об’єднання,

Вам  …, … — найкращі побажання!

  1. Тікають вчені,фінансисти та купці,

І тисячі ремісників, селян.

Безжально вигнали іспанці

Всіх, хто сповідував …

Д/г «Намисто понять» (термінологічна вправа)

Презентація «Країни Середземномор’я»

V. Д/з §14, вивч. термінологію, відп. на зап. ст. 152-153

VI. Підсумок уроку. Оцінка діяльності учнів

docx
Додано
17 жовтня 2019
Переглядів
2562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку