Всесвітня історія. 7 клас
Костянтинівка
2018
Тема: Країни Середземномор’я. Італія та Іспанія
Мета: Ознайомитися з особливостями політичного та економічного розвитку країн Середземномор’я, знайти їх спільні та відмінні риси, що супроводжували їх розвиток. Розвивати творчу уяву, на основі неї аналізувати матеріал, робити висновки, працювати з джерелами інформації, вміти виділяти найважливіші поняття і явища, розвивати аналітичне мислення, зв’язне мовлення, виховувати інтерес до життя інших народів.
Основні поняття: Апеннінський півострів, Піренейський півострів, місто-республіка, банкіри,Венеція, Генуя, Рим, гвельфи, гібеліни, пополани, чомпі, сеньйорія, Медічі,Лоренцо Чудовий, вестготи, араби, маври, битва біля Пуатьє, мусульмани, іслам, Реконкіста, Кастилія, Арагон, Гранада, Ізабелла, Фердинанд.
Обладнання: карта, атласи «Всесвітня історія. 7 кл.», набори «Невідправлені листи» та «Діалоги з іноземцями», підручник «Всесвітня історія. 7 кл.», набори «Загадкове лото», «Намисто понять», набір «Словникова скарбничка», презентація «Країни середземномор’я»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: словесно-наочна
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:
Слово вчителя:
На «І» початок, і закінчення на «Я»
Відомі у Європі ці держави,
Перлини справжні Середземномор’я,
Завжди з ними приємно мати справу
«Італія»,«Іспанія» ― прислухайся на мить!
Їх назви ніжні, трепетні, як музика бринить
Тут клімат теплий, лагідний,
Привітні й щедрі люди.
Хто чув їхні мелодії – довіку не забуде!
Ви вже здогадались, що на уроці мова піде про середземноморські держави – Італію та Іспанію. Ви ще не чули мелодійної італійської мови, не танцювали пристрасних іспанських танців, але дещо про ці країни ви вже чули. Давайте покажемо на карті місце розташування цих держав
(показують на карті)
І щоб перейти до вивчення нової теми, ми маємо пройти «Місток запитань».Запитання стосуються тих знань, що уже нам відомі про Італію та Іспанію. Але щоб ви їх краще згадали, я пропоную вам відгадати загадки:
Приєднала вже земель без ліку!
Тут германці, кельти і слов’яни!
Та радіти, мабуть, ще зарано!
Бо де в державі єдність і повага?
До армії ніякої уваги!
Її штовхни – вона й розпадеться.
Так про яку імперію йдеться?
(Римська імперія)
Відгадали загадку, тепер послухайте запитання нашого «Місточка».
Половина місточка пройдена, тепер слухайте загадку, яка стосується Іспанії.
Арабів франки розгромили біля Пуатьє,
Сказали:«Більш не ходіть сюди, адьє!»
Араби, певно, франків зрозуміли
В Європу більше не пішли, ну не хотіли,
То гордо сидячи на Піренеях
На Європу ласо поглядали,
І говорили: «Ладно!Грець із нею!
Добре,хоч нас звідси не прогнали!»
ІІІ. Оголошення теми. Ми наблизились до матеріалу, який будемо вивчати протягом уроку. Запищіть, будь ласка, тему «Країни Середземномор’я. Італія та Іспанія».
Мотивація навчальної діяльності (Ого лошення мети)
Наше знайомство вдалим буде,
Все, що ми взнали – не забудем!
Економічний розвиток ще й політичний
Стане справді зрозумілий та ще й звичний.
Італія! Іспанія! Ти тільки уяви!
Аналітичне мислення і пам’ять прояви!
А творчість і цікавість нам стане у пригоді.
І скажуть про нас гості: «Ну, молодці, та й годі!»
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
1.Роздробленість – лихо чи добро?
Невідправлений лист з Італії №1
«Пишу тобі, друже, з квітучої Італії! Як часто тут бувають загарбники! Кого тут тільки не було! І візантійці, і франки, й нормани, і араби та німці! А все тому, що тут панує політична роздробленість. Чвари, усобиці, незгода – все це ослаблює країну!»
Лист з Іспанії №1
« Я вже писав тобі, друже, що тут в Іспанії панують араби. Спочатку Іспанія(Ал-Андалус) була в складі Дамаського халіфату, а тепер вони кажуть, що скоро Іспанія визволиться з-під влади мусульман. От тільки біда, що немає єдності, Іспанія розпалась на декілька самостійних князівств»
Лист №2
«Тут, в Італії, так багато міст! Знаєш, чому так сталося? Тому, що ту раніше, ніж в інших країнах Європи пожвавилось міське життя, адже Італія в центрі Середземномор’я, на перетині морських шляхів між Сходом та Заходом. В містах Венеція, Генуя, Флоренція, Мілан панують ділові люди – купці, банкіри, підприємці. Це багачі неабиякі, вони займаються торгівлею, позичають гроші під відсоток, постійно збагачуються. Знатні люди, ті, що раніше хизувалися своїм високим походження, тут у затінку, з ними не надто рахуються. Головне тут – вміти заробляти гроші»
Лист №2 з Іспанії
«Друже, хоч місцеве населення і жаліється на загарбників – арабів та берберів, але саме завдяки їм іспанці розбагатіли, а їх країна перетворилась на процвітаючий куточок Європи. Тут такі досконалі зрошувальні системи, вирощуються такі рослини, яких раніше іспанці не знали. Це і рис, і бавовна, і цукрова тростина. Уявляєш, тут навіть овець почали розводити! Міст не так багато, як в Італії, але в них вирує життя, розвивається торгівля і ремесла. Виготовлені тут тканини, вироби з металу та шкіри користуються попитом в усій Європі. Араби навчили іспанців робити навіть папір, якого Європа ще не знала»
Бесіда з Італійцем
Бесіда з іспанцем
Лист з Італії №3
«Друже, тебе цікавить віра італійців? Вони християни-католики. Але біда в тім, що їх використовують у своїй боротьбі за владу і папи, і імператори. Населення поділилось на ворожі табори. Папу римського підтримують гвельфи, а імператора гібеліни. А останній конфлікт між папою Григорієм VІІ та імператором Генріхом VІ. І як їм не соромно? Адже борються не за віру, а за владу та гроші!»
5.Питання віри – це важливо!
Лист з Іспанії №3
«Ти питаєш, друже, яка тут в Іспанії віра? Не просте питання! Частина населення зберегла християнство, але мова і звичаї в них арабські. Значна частина людей запозичила іслам від арабів. Так що все не так однозначно, як в інших країнах»
6.Сеньйор – це наше все!
Розмова з Італійцем
6.Ура! В нас Реконкіста!
Розмова з іспанцем
Лист з Італії
«Ти запитуєш, як тут у Папській області? Нічого особливого! Столиця її Рим. Окрім Риму міст дуже мало, населення, здебільшого, обслуговує папський двір та прочан, що ідуть сюди з усієї Європи. Папи Римські тепер уже не ті, що були. Вони легко поступаються владою світським правителям. Чому так сталося? Раджу тобі дома повторити ст.. 149, тоді й згадаєш ті події, і «Авіньйонський полон папи» і ще дещо»
6 А в нас весілля!Лист з Іспанії
«Друже, я щойно з весілля. Одружились Фердинанд – принц Арагону та принцеса Кастилії Ізабелла. Шлюб дуже вдалий для Іспанії. Є надія, що Кастилія та Арагон, найбільші держави на Піренеях, об’єднаються. Цей 1479 рік Іспанія запам’ятає. Це початок нашого об’єднання
Розмова з іспанцем
ІV. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів
Слово учителя. Пошкодують іспанці за вигнаними арабами, чи ні про це ми взнаємо на сторінці 152 нашого підручника. (Робота з підручником)
А зараз ми з вами за допомогою гри «Мікрофон» розповімо про те що вам найбільше запам’яталося з історії Іспанії та Італії. Початок речення має бути таким: «Я знаю, що в Італії(Іспанії)…»
Орієнтовні відповіді
Бо середземноморський клімат.
Щасти тобі, народе італійський,
Що здавна вибрав цей півострів (…)
Цікава,правда ж, тут зібралась публіка?
Венеція, Флоренція, й Генуя, й Мілан.
І кожне місто – то своя …
Живуть, працюють, банкінгують, і торгують
І вірять, що всі труднощі здолають,
Міське населення – …
Не обраний, ну й що?Він справжній повелитель!
Де та республіка? Від неї лише мрія!
У цих містах форма правління – …
Там владу банкірам довірила публіка.
Не дивно це, бо тут шанують гроші!
Не нам судити,чи цей стиль життя хороший.
Нам лише треба здогадатись,
Як прізвище банкірів тих писалось. (…)
Для всіх християн світу!
Тут господар …
Ніде правди діти!
А ти подумай добре і згадай,
Ми вчили про іспанців, та справи їх житейські,
Ну, а півострів зветься …
Території загарбали іспанські.
Землі ці розвиненими стали,
Після того,як … їх завоювали.
Їм тут араби й маври не потрібні
Уже з арабами стає доволі тісно
Потрібно розпочати …
Для вирішення всіх важливих справ,
Представників народу тут зібрали
Ті зібрання … назвали.
Бо в молодят-правителів ідилія
Їх шлюб заклав основи для об’єднання,
Вам …, … — найкращі побажання!
І тисячі ремісників, селян.
Безжально вигнали іспанці
Всіх, хто сповідував …
V. Д/з §14, вивч. термінологію, відп. на зап. ст. 152-153
VI. Підсумок уроку. Оцінка діяльності учнів