Конспект уроку "Леся Українка. Давня весна"

Про матеріал
Тема.Стан природи і настрій людини в поезії Лесі Українки. Леся Українка «Давня весна» Мета: компетентності: ключові (вміння вчитися) – організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та берегти його; планувати свої дії; доводити роботу до кінця; соціальна - продуктивно співпрацювати з усіма членами групи ; підтримувати ініціативута керувати власними взаєминами з іншими; загальнокультурна –ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час спілкування ; здоров'язбережувальна - усвідомлення здоров’я як вищої життєвої цінності; предметні - розширити, поглибити й узагальнити знання учнів про дитячі роки поетеси, її творчість, викликати емоційне сприйняття вірша; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; викликати інтерес до творчості Лесі Українки; прищеплювати любов до рідного краю.
Перегляд файлу

Тема.Стан природи і настрій людини в поезії Лесі Українки. Леся Українка «Давня весна»

Мета:         компетентності:

  ключові (вміння вчитися) – організовувати своє робоче місце; орієнтуватися у часі та берегти його; планувати свої дії; доводити роботу до кінця;

соціальна - продуктивно співпрацювати з усіма членами групи ; підтримувати ініціативута керувати власними взаєминами з іншими;

загальнокультурна –ефективно застосовувати навички мовлення  та норми мовної культури під час спілкування ;

здоров'язбережувальна  - усвідомлення здоров’я як вищої життєвої цінності;

  предметні - розширити, поглибити й узагальнити знання учнів про дитячі роки поетеси, її творчість, викликати емоційне сприйняття вірша; розкрити вплив природи на настрій і почуття поетеси; розвивати образне мислення, уяву; викликати інтерес до творчості Лесі Українки;  прищеплювати любов до рідного краю.

Обладнання: портрет Лесі Українки, відеоматеріал, малюнок дерева, малюнок  гори,  чарівна  скринька, карточки для словникової роботи, ромашка Блума, вікно  з яблуневим  цвітом,   назви  стежинок, презентація

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

- Любі діти! У наш клас

Завітали гості щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

- Я також   рада вітати  гостей на нашому уроці літературного  читання. У народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви,  діти,  як і я , раді нашим гостям.

Добрий  день,  у  добрий  час! Ми  вітаєм щиро  Вас!

(Діти вітаються із гостями , спочатку сідають дівчатка, потім хлопчики).(Слайд 1)

- Урок сьогодні незвичайний,

Навчить багато нас чого.

Хай буде він для вас повчальним,

Щоб не забули ми його.

-Діти, подивіться ,  будь  ласка, на  дошку. Що ви  бачите  на  ній?

Відповіді  учнів.(Малюнок  гори)

--Діти,  уявіть   собі,  що  ми  з  вами  підніматимемось угору  до  вершини,   яка  називається  Вершина  Знань. Туди  ведуть найрізноманітніші  стежини:  вузенькі,  широкі,  взвивисті,  рівні.  Долаючи   ці  стежини,  ми будемо  виконувати  різні  завдання,  піднімаючись   на   Вершину  Знань.

1. Девіз. (Слайд 2)

-Отже, сьогодні на уроці нас чекає велика та цікава робота.

Працюємо  під девізом:  Виразно  читаємо,

                                          Чітко  розповідаємо,

                                           Мовлення  своє  розвиваємо.

2.Очікування«Дерево»

- Запишіть на  квіточках свої очікування від уроку ( стікери з написами прикріплюють на  краю  парти)

- А я очікую, що мій урок стане вашим, бо ми будемо вчитись дружно і творчо працювати, успішно застосовувати свої знання та не боятись висловлювати власну думку ( стікер прикріплює і вчитель)

ІІ. МОВЛЕННЄВА ЗАРЯДКА.  Стежинка  Мовленнєва

- Але перед роботою треба зробити зарядку і почнемо ми з мовленнєвої розминки

1.Логопедична розминка. Вправа  для  розвитку  дихання. (Слайд 3)

У  руки  квіточку  візьмем,

Повітря  в  себе  наберем.

І як  маленькі  бджілочки

Подуємо  на  квіточки.(Дж-дж-дж)

Тут  з’явився  вітерець

І на  квіточку  дмухнув. (С-с-с-с)

Листячко  у  квіточки   вмить  зашелестіло.(Ш-ш-ш-ш)

А  ось хмаронька  з’явилась,

І на  нашу  квітоньку водичка  полилась . (Кап-кап-кап)

2.Вправа  на  розвиток  техніки  мовлення.   Робота над прислів’ям. (Слайд 4)

Читання прислів’я  на  одному    мовному  видиху  з  різною  інтонацією – радісно,  запитально,  здивовано, перелякано.

Надії  не  полишай,  серцем  не  остивай.

 Поясніть  зміст  прислів’я.

-Дякую.  Ви  успішно  подолали   першу  стежинку.

ІІІ.Підготовка до сприймання нового матеріалу.

1.Групове заняття «Чарівна скринька»

-         - Вгадайте, що в скриньці? ( можна задавати конкретні питання щодо ознак предмета , його призначення, можна трусити скриньку, хто назвав предмет, але не вгадав, не має права більше задавати питань )

- В скриньці купюра 200 грн.

- Як ви вважаєте, яким чином ця купюра пов’язана з нашим уроком? На яку тему ми будемо говорити?

Відповіді  учнів.

2.Актуалізація опорних знань учнів.

Епіграф уроку. (Слайд 5)

Ні,  я жива!  Я  буду  вічно  жити!

Я  в  серці  маю  те,  що  не  вмирає!  Леся Українка

                  Ти себе Українкою звала. (Слайд 6)

             І чи краще знайти ім’я

             тій, що радістю в муках сіяла,

             як Вітчизна твоя і моя! (М. Рильський)

Стежинка  Розумників (Слайд 7)

3.Читання вірша з пропущеними буквами, що позначають голосні звуки.

Працюємо  в  парах.

В_ш_ньк_ - ч_р_ш_ньк_,

ч_рв_н_ї, сп_л_,

ч_г_ ж  б_   в_  т_к  в_с_к_

в_р_сл_  н_  г_лл_?

               Вишеньки-черешеньки, (Слайд 8)

               червонії, спілі,

               чого ж бо ви так високо

               виросли на гіллі?

-         Пригадайте, з якого вірша цей уривок. Хто автор? (Леся Українка).

4.Гра «Хто уважніший». (Слайд 9)

-         Послухайте розмову мами й дитини і у їхніх словах впізнайте назви творів Лесі Українки, що раніше вивчали на уроках читання.

     - Мамо, іде вже зима!Я думаю, що усі вишеньки-черешеньки

сніг з морозом поморозив у нашому садочку,

                 що  на зеленому горбочку.

-         Ні, дитинко, ми їх гарно утеплили перед морозами. А от інших ця біда навчить, як потрібно готуватися до зими.

Відповіді  учнів.

5. Робота  в групах .  Визначення автора та назви художнього твору.(Слайд 10)

-         - Із  розсипаних   букв  складіть  і  прочитайте ім’я автора та назву художнього твору.    Складені  слова  викладіть,  будь  ласка, на  магнітній  дошці. (Леся Українка «Давня весна»).

-Отже,  позаду 2  стежина.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогоднішній наш урок ми присвятимо відомій українській поетесі  Лесі Українці. На уроках літературного  читання ми вже ознайомилися з багатьма її творами, а сьогодні поглибимо знання про життя і творчість славної доньки України. А також ознайомимось із її віршем  «Давня весна».

(Портрет Лесі Українки) (Слайд 11)

-З портрета дивиться на нас

Прекрасна  поетеса.

Це гордість нашої землі –

Нескорена, незламна Леся.

Стежинка  Знавців

Вправа  «Мікрофон»

-         Зараз ви уважно послухайте короткі розповіді з біографії Лесі Українки, які підготували наші «знавці», подумайте, що з почутого ви ще не знали, а що для вас було уже відомим.

-         Отже, надамо слово першому «знавцеві»

1-й учень.  Народилася Леся Українка в Новограді-Волинському 25 лютого 1871 року. Справжнє ім’я поетеси Лариса Петрівна Косач-Квітка. (Слайд 12)

Леся жодного дня не сиділа за шкільною партою, не відповідала біля дошки, не бігала з ровесниками шкільними коридорами. Вчителями її були мати, відома українська письменниця Олена Пчілка(Слайд 13), батько, Петро Антонович, юрист за фахом(Слайд 14), книги і життя.

Дитячі роки Лесі минули на Волині – в Луцьку та селі Колодяжному Ковельського повіту, куди переїхала сім’я Косачів.

Росла  і  виховувалась  поетеса  у  великій  родині.  Мала 3сестри  і 2 брати. (Слайд15)

     2-й учень. Майбутня поетеса зростала серед мальовничих лісів і озер Волині. Вона була допитливою, любила співати, гратися з братом Михайликом, слухати народні пісні, легенди, казки.

 Читати Леся почала в чотири роки, у шість навчилася писати. Літературну діяльність почала рано. У дев’ять років написала свій перший вірш «Надія», який присвятила своїй тітці Елі, яку було арештовано. Мати, відсилаючи вірші до друку, підписала їх псевдонімом «Леся Українка» (Леся - бо дівчинка була ще малою, а Українка – аби знали, що з України). (Слайд 16)

  3-й учень. Одного разу, на свято «Водохреща», промочивши ноги у крижаній воді, Леся захворіла на туберкульоз кісток. Перенесла кілька операцій. Та , незважаючи на всі випробування, поетеса відчувала радість від спілкування з природою, рідними, друзями і вміла це передати у своїх віршах.

Терплячість,  витривалість були потрібні Лесі в  період  30-літньої  війни  з  хворобою.

«Щоб  не плакать, я  сміялась»- скаже  вона  в одному  вірші. (Слайд 17)

Померла Леся  Українка 1 серпня 1913 року в місті Сурамі в Грузії. Похована в Києві на Байковому кладовищі. (Слайд 18)

А  зараз виконаємо  завлання.

Технологія  «Кластер». (Слайд 19)

Учні  добирають прикметники , записують  їх  на  стрічках ,  прикріплюють

біля  портрета  Лесі  Українки.

 

 

 

 

                       терпляча            горда             розумна

 

 

 

                                       Портрет

          талановита              Лесі  Українки                     стримана

 

 

 

                                 витривала      мужня          сильна

 

 

 

 

 

-Діти,  ви  успішно  подолали  3  стежинку.

ІV. Опрацювання вірша Лесі Українки «Давня весна» (Слайд20)

Стежинка  Поетична

  1. Відеоролик   до вірша Лесі Українки «Давня весна». ( Виразне читання вірша вчителем). (Слайд21)
  2. Бесіда за змістом прочитаного.

-         Які почуття викликає у вас цей вірш? Чому?

-         Від чийого імені ведеться розповідь?

-         Який настрій був у дівчини спочатку?

-         Пригадайте і ви прихід весни. Який у вас тоді буває настрій? Що ви чекаєте від весни?

  1. Словникова робота. (Слайд22)

Бриніло –звучало  дзвінко, протяжно;

замиготіло – з’явилось на короткий  час,  мерехтить;

самотна – одинока,  самотня;

хутко -  дуже   швидко.

         4. Читання слів «луною» за вчителем. (Слайд23)

Весела                     я                               ясна

хвора                       шум                         мила

радісна                    весна                        щедра

тісна                        квітки                      зелений

білесенькі               хатина                      самотна

-         Що об’єднує слова кожного стовпчика?

-         Яке слово зайве у ІІ стовпчику?

-         Доберіть антоніми до слів І стовпчика.

5. Читання вірша учнями (мовчки).

- Весна для Лесі Українки – це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі. «Давня весна» написана під час хвороби поетеси.

Ми пройшли   ще  одну стежинку.

Стежинка   Відпочинку(Слайд24)

Фізкультхвилинка  «Сонячний  промінчик» (Слайд25)

Стежинка  Пізнавальна

6. Осмислення змісту вірша. Робота над образними засобами твору.

Вибіркове читання.

-         Зачитайте рядки, в яких говориться про пробудження природи, де весна постає як жива істота.

-         Знайдіть рядки, в яких відображено настрій дівчини. Яким він був спочатку?

-         Чи змінився настрій дівчини? Чим це було викликано? Доведіть це рядками з вірша.

-         З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов’ю ставиться до природи?

-         Поміркуйте, чому Леся Українка назвала вірш «Давня весна»,а не просто “Весна”

 (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).

Виразне читання вірша учнями.  Вправа  «Квіточка»

-         Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.

Вправи на розвиток швидкості читання. (Слайд26)

Гра «Дочитай речення».

-         Знайдіть і дочитайте до кінця речення, які починаються словами: «Була весна…», «Я думала…», «У вікно до мене…», «Моя душа…».

Гра «Хто уважно читає?»

-         Знайдіть словосполучення, в яких вживаються дієслова – грала, несе, сипала, летіла, лежала.

  Гра «Знайди риму».

                  мила – стокрила

                  ясна – весна

                  гілки – квітки

                  квітки – пташки

                  загомоніло – бриніло

Успішно  подолано   ще одну  стежинку

Стежинка  Питайликів (Слайд27)

Технологія   «Ромашка  запитань».

- Сядьте в групи в залежності від кольору квітки і  предмета  на ваших партах.

 

Ромашка БлумаРомашка Блума

«Ромашка» складається з шести пелюсток, кожна з яких містить певний тип запитання. Таким чином, шість пелюсток – шість запитань. На  дошці  є  тільки серцевина.  У  кожній  групі  є пелюстки з  типами  запитань. Ваше  завдання поставити  запитання  до  вірша Лесі  Українки  «Давня  весна»,  з  яким  ми ознайомились. (Спікер  групи  вивішує  на  дошку  пелюстку  і ставить запитання  всьому  класу)

-         Я впевнена, що ви зрозуміли зміст поезії, вмієте правильно ставити запитання і давати на них відповіді.

Робота з ілюстрацією в підручнику.

-         Хто зображений на малюнку?                                                                 

-         Якою на малюнку зображена дівчинка?

Визначення: (Слайд28)

-головної думка вірша: бути  сильним,  мужнім  в  різних  ситуаціях, з любов’ю  ставитись до  природи;

-теми  твору:  зображення  краси  природи  навесні, захоплення    силою   волі  поетеси. (Слайд29)

-         Як впливала природа на настрій і почуття поетеси?

-         Чого вчить нас цей вірш?

-         Дякую  за гарну  роботу  на цій  стежині.

Стежинка     Підсумкова

VІ.Підсумок уроку. (Слайд30)

Вправа  «Капуста» (Слайд31)

-         Кому був присвячений сьогоднішній урок?

-         Що ви розкажете про поетесу своїм рідним?

-         Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці про поетесу?

-         Як  називався  вірш,  який  ми  опрацьовували?

-         Що  найважче  було  для  тебе  на  уроці?

-         Що  було  найцікавіше  на  уроці?

-         Що  очікував (-ла)   ти  і   чи збулися    твої очікування?

- А тепер скажіть, чи збулися ваші очікування?  Якщо збулися, то свою квіточку прикріпіть на плакаті з деревом.

Вправа «Нате і мої 5 копійок».

- От і в нашому класі зацвіло деревце, ніби наступила така довгоочікувана весна. А  ви, четвертокласники, піднялися  на  Вершину  знань,  успішно    пройшли всі  стежинки.  Ви, діти, надихнулись наполегливістю, витримкою,  силою  волі Лесі Українки,  і  теж  працювали  впевнено, гарно  читали, доповнювали один  одного,  ставили  та  відповідали  на  запитання.  Дякую за підготовку до уроку, за ваші знання, відповіді, за розуміння поезії, за вашу любов до Лесі Українки, яку ми сьогодні відчули. 

Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. (Слайд32)

VІІ. Домашнє завдання. (Слайд33)

 Вивчити вірш напам’ять. Розповідати  про Лесю  Українку.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Давидюк Тетяна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
20 жовтня 2023
Переглядів
534
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку