Конспект уроку "Леся Українка. Давня весна"

Про матеріал
Конспект уроку "Леся Українка. Давня весна". Вивчення біографії поетеси та аналіз вірша "Давня весна"
Перегляд файлу

Тема: Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу.

  Мотив гармонійного єднання людини з природою у вірші «Давня весна».

Мета:

  • вміти розповідати про життєвий і творчий шлях Лесі Українки, її

                     багатогранну  особистість;

  • розкрити через поезію відповідність між певними поетичними рядками й

                     фактами з життя Лесі Українки; 

  • удосконалювати вміння виділяти основні мотиви у поезії письменниці, навички виразного читання поетичних творів;
  • розвивати вміння доводити власні думки, спостереження, наводячи переконливі аргументи;
  • виховувати віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи  й мистецтва.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фото Лесі Українки, її родини та міст, де вона бувала, ілюстрації з

                         пейзажами весни, презентація, підручник.

 

Епіграф:

  Я на гору круту, крем’яную

  Буду камінь важкий підіймать

  І, несучи вагу ту страшную,

  Буду пісню веселу співать.

                 «Contra spem spero

 

 

Хід уроку

 

І.       Організація класу. (1 хв.)

 

  1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Учитель:

Доброго дня. Перш, ніж ми розпочнемо пізнавати чарівний світ художнього слова, виконаємо дуже потрібне завдання: налаштуємо свій емоційний настрій так, щоб праця на уроці кожного з вас була цікавою, творчою, ефективною. Візьміть, будь ласка, аркуші паперу і напишіть на ньому компліменти своєму однокласнику.

  (Діти записують свої думки, клеять на аркушах наліпку у вигляді смайлика, квітів на знак щирості, дружнього ставлення один до одного, зачитують написане і передають товаришу).

 

  1. Мотивація (постановка проблемного питання уроку):

Учитель:

Дякую. Отже, кожен з вас має одну з найвагоміших життєвих якостей – бачити і цінувати один в одному  хороше. А які ще риси,  на вашу думку, потрібні, щоб навчитися жити? Чи потрібно любити життя, щоб бути сильним?

На це запитання допоможе нам дати відповідь робота над темою сьогоднішнього уроку (зачитую на дошці тему, учні записують у зошити).

 

II.  Повідомлення теми, мети уроку. (3 хв.)     Слайд 1 – 2.

 Мотивація навчальної діяльності учнів.

Учитель:

Отже, у нас сьогодні знайомство з талановитим твором Лесі Українки, з її особливим, неповторним світом слова. Як і перед кожною новою зустріччю, ми чогось очікуємо:

  • цікавої змістовної роботи;
  • щирого обміну думками з приводу поставленої проблеми;
  • розуміння прекрасного у слові, музиці, живописі;
  • розвитку власних здібностей.

А щоб наші очікування здійснилися, що нам потрібно зробити?

        Так, правильно, −  визначити власні цілі. Отже, після сьогоднішнього уроку…

(Діти називають власні цілі щодо вивчення даної теми уроку), наприклад:

Я знатиму:          Слайд 3.

  • тему, ідею твору;
  • жанрову своєрідність;
  • основну думку;
  • історію написання вірша.

            Я вмітиму:

  • виразно читати й аналізувати твір „Давня весна”;
  • характеризувати особливості світобачення й світовідчуття Лесі Українки;
  • визначати художні засоби твору;
  • аргументовано виражати власні думки;
  • не соромитись своєї відповіді;
  • здобувати самостійно знання і вміти співпрацювати з товаришами;
  • об’єктивно оцінювати свою відповідь;
  • досягати поставленої мети;
  • сумлінно працювати над своїми недоліками.

           Я цінуватиму:

  • творче надбання Лесі Українки;
  • мужність, велику силу волі, любов до життя поетеси;
  • рідне слово, музику, живопис як могутні засоби виховання в людині прекрасного.

          (обрані для себе цілі, учні озвучують)

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 Із творчістю Лесі Українки ви зустрічаєтесь  вдруге. Вдома ви вже почали знайомитись з її особистістю, готувались до зустрічі з письменницею. Давайте спробуємо познайомитись ближче: наблизимося до письменниці,  її оточення.

 

Робота з епіграфом.         Слайд 4.

Про себе Леся Українка говорила:

      Я на гору круту, крем’яную

      Буду камінь важкий підіймать

      І, несучи вагу ту страшную,

      Буду пісню веселу співать.

                     «Contra spem spero

Як ці слова  характеризують поетесу?

IV. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу (17хв.)

      1. Робота в групах.   Слайд 5-18.

За поданими ілюстраціями розповісти про роль цих людей та місцевостей у житті Лесі Українки.

 

      2. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»                                                                                                                                                               Слайд 19-20.

 

Леся Українка – хто вона?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     3. Робота в групах.                  Слайд 21-22.

Скласти пазли та прочитати вислови відомих людей про Лесю Українку прокоментувати їх зміст.

 

І група.

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Кучмій.jpg «Хіба жила на світі ще така жінка, в серці якої поєдналися б така мужність, така геніальність, такий вогонь і розум, така пристрасна любов до Батьківщини! Ні, другої такої на світі не було».

Л.Смілянський

 

Тетяна   Кучмій «Весна.Весна»

ІІ група.

Пов’язане зображення

«На свій вік це геніальна жінка... в кожнім її слові я бачив розум та глибоке розуміння пое­зії, освіти та людського життя».

  М. Павлик

 

 

О. Шупляк «Хрущі над вишнями гудуть»

ІІІ група.

http://artstore-walls.com/sites/default/files/pictures/rannyaya_vesna.jpg«Леся Українка! Це звучить узагальнююче, як ім'я, в якому злились мільйони українок і українців, мільйони чесних борців за свободу, які в глухі часи жорстокого царизму не побоялися устати проти гніту й  рабства».    

        П. Тичина

 

Юрій Мартюшев «Рання весна»

 

ІV група.

Результат пошуку зображень за запитом "картини художників про весну"

«...Україна не чула такого сильного гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої хворої дівчини... Україна, на наш погляд, нині не має по­ета, щоб міг силою і різносторон-ністю свого таланту зрівнятися з Лесею Українкою». 

І. Франко

 

 

Ольга Цуріна «На зорі»

 

На звороті пазлів – картини природи. Якою змальовано весну на цих картинах?

 

4. Вступне слово вчителя про весняну пору року.

Весна — найжаданіша пора у житті людини, її завжди зустрічали радісно і урочисто. Після довгої зимової холоднечі та негоди всім кортить поспілкуватися з живою природою — побачити, як прокльовуються з-під землі ніжні списики зела, як прилітають птахи і лунають їх дружні співи. Весна для Лесі Українки — це час, коли їй не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

Як же сприймає прихід весни поетеса? Це ми дізнаємося, ознайомившись із змістом її вірша «Давня весна». Поезія була написана 1894 року, але це були спогади про весну давню. Вірш входить до циклу «Мелодії» із збірки «Думи і мрії».

 

 5. Виразне читання твору.

 

6. Аналіз вірша «Давня весна»

 

А)  Евристична бесіда:

  • Хто головний герой вірша? Від чийого імені ведеться розповідь?
  • Які дві картини протиставляються у вірші?

(Прихід пахучої, буйної весни і стан поетеси).

  • Що відбувається в природі навесні?
  • Знайдіть у перших двох строфах рядки, в яких про весну говориться як про живу 

істоту.

  • Як  лірична героїня ставиться до приходу весни?
  • Яким був спочатку настрій дівчини? Чому вона була дуже сумна?
  • Чому вона висловлює обурення весні?
  • У зв’язку з чим лірична героїня змінила своє ставлення до весни?
  • Який дарунок принесла весна поетесі? Як про це сказано у вірші?
  • Як потім змінився настрій дівчинки? Чим це було викликано? Як цей настрій можна передати під час читання?
  • З яких рядків видно, що незважаючи на хворобу, героїня сильна, мужня, що вона з любов'ю ставиться до природи?
  • Як поетеса описує у вірші пробудження природи: вітру, дерев, пташок? Прочитайте ці рядки.
  • Поясніть, як ви розумієте вислови: "промінням грала, сипала квітки "; "співало все, сміялося, бриніло ".
  • Які слова вживає поетеса для характеристики весни? (весела, щедра, мила, промінням грала, сипала квітки).
  • Про що свідчить вислів «весна летіла...», «мов стокрила...»? (Весна настала дуже швидко).
  • Чому так багато дієслів використовує поетеса? (Все у русі, стан природи змінюється на очах).
  • Як ви думаєте, чому вірш названо «Давня весна», а не просто «Весна?» (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).

 

   Словникова робота.         Слайд 23.

 Гармонія:

 1) муз. Закономірне поєднання тонів в одночасному звучанні; співзвуччя.

2) Злагоджене звучання, приємне для слуху; милозвучність.

3) Поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей (предметів, явищ, частин цілого).

- Які слова є ключовими у понятті «гармонія»?

 

          Б) Робота з підручником.

Коментар вчителя         Слайд 24.                                                                                                               

  Чи простежуємо ми гармонію ліричної героїні та весняної природи у поезії?

 

У вірші «Давня весна» Леся Українка порушує проблему «людина й природа».

   Все злучиться в цілість – природа і люди,

Що є, що минуло, що сталось, що буде…

                                                                                        Леся Українка

 

Твір починається картиною весняного буяння, цвітіння. Поетеса використовує метафоризовані епітети, які створюють нагромадження ознак. Порівняння, світлові, пластичні та звукові образи створюють потужне враження — торжество весни:

Була весна весела, щедра, мила,

промінням грала, сипала квітки,

вона летіла хутко, мов стокрила,

за нею вслід співучії пташки!

У другій строфі мотив гармонійного єднання людини з природою постає за принципом контрасту.

 

Порівняти зміст 1і 2-3 строфи. Чи існує гармонія людини і природи?

(Усе навколо цвіте і оживає, а лірична героїня переживає важку недугу):

Співало все, сміялося, бриніло,

а я лежала хвора й самотна.

Відродження природи протиставляється стражданню хворої людини. Це навіює сумний висновок: «Мене забула радісна весна».

 

Але ж людина — це частинка природи, то невже світ природи не приймає

 людину, не може позбавити її фізичних мук?

Відповідь на це питання дає четверта строфа:

Ні, не забула! У вікно до мене

заглянули від яблуні гілки,

замиготіло листячко зелене,

посипались білесенькі квітки.

Яблунева гілка несподівано стає сигналом співчуття, надії, оптимізму. Душа хворої оживає, наповнюється світлом весняної краси, надією на краще. Невидимий гуманізм природи наснажує. Слово «весна»  уже позначає не лише пору року, а й  втілює спільне оновлення і в навколишньому світі, і в душі людини.

 

 Б) Робота в зошитах.

Завдання. Скласти інформаційне гроно до образу весни. Характеристика образу весни.                                                                                                                                             Слайд 25-26.

 

 

           «весела, щедра, мила...»

  

                «Промінням грала, сипала квітки»

 

           «Дарунки всім несе вона, ясна»

 

               Весна         «...прилинули пісні пташині»

   

                    «...любий гай свій відгук... прислав»

 

    «Співало все, сміялось і бриніло»

            

                       «Все ожило, усе загомоніло»

 

                    «...за вікном цвіла»

Висновок. Образ весни

           – збірний, з окремих деталей              навчити                                                                        людину бачити, помічати красу в усьому                                                                                     навколо себе.

                       – персоніфікований          природа є другом людині.                  

 

 Г) Читання поезії.            Слайд 27.            

Прочитайте поезію про себе, вслухаючись у музичний супровід.  ( відео і текст). 

  • Як за допомогою музики передано зміни настрою героїні ?

 

 Спробуйте зосередити увагу на кожному моменті, кожному образі, що допомагають нам відчути і пережити стан і відчуття героїні.

 Давайте зберемо цю картину: Весна, природа, дарунки, яблуневі гілки, листя, квітки, вітер, гай, воля, пташині пісні.

 

 Д) Робота в групах.

Виконати завдання та заповнити табличку.            Слайд 28-30.                         

Картка №1.

Опираючись на запитання таблиці, допишіть речення і сформулюйте тему та ідею поезії «Давня весна».

Запитання

 

Стосовно теми твору

Яке явище природи зображено в поезії?

Який стан ліричної героїні?

Чи контрастує він з тим, що відбувається в природі?

Стосовно ідеї  твору

Яким є ставлення ліричної героїні  до  краси природи?

Як прихід весни впливає на настрій і самопочуття дівчини?

 

  • Яка тема поезії?  (відтворення впливу приходу весни на хворобливий стан поетеси).
  • Яка ідея вірша?  (возвеличення краси природи, під впливом якої людина забуває про свою хворобу. Щоб бути щасливим, треба навчитися цінувати найменші радості життя).
  • У яких рядках висловлено основну думку вірша?  («Моя душа ніколи не забуде того дарунку, що весна дала» )

 

Картка №2.

  • Визначте у вірші  метафори? Яке значення вони мають? Що цим хотіла сказати поетеса?
  • Визначте  порівняння, яку роль воно виконує?

 

Картка №3.

  • Знайдіть синоніми, окличні речення. Яку роль у вірші вони виконують?
  • Як би ви визначили настрій цієї поезії. (оптимізм)

 

Картка №4.

  • Визначте зорові та слухові образи в поезії, яке значення вони мають?

 

Тема

 

Ідея

 

Головна думка

 

Художні засоби

Цитати з тексту

Роль у вірші

Метафори,

персоніфікація

«весна промінням грала, сипала квітки»; «летіла хутко», «весна…дарунки всім несе», «заглянули від яблуні гілки», «замиготіло листячко зелене», «прилинув вітер, заспівав», «прилинули пісні пташині», «гай свій відгук…прислав», «весна дала», «весна…за вікном цвіла»

Відтворити весну як живу істоту. Весна – подруга лір. героїні

Порівняння

«летіла хутко, мов стокрила»

Описати політ весни

Окличні речення

«За нею вслід співучії пташки!», «Зелений шум, веселая луна!», «Ні, не забула!»

Відтворити емоції

Синоніми

Ожило, загомоніло

Передати рух у природі

Зорові образи

 

«промінням грала», «сипала квітки», «летіла хутко…»

Відтворити стан душі хворої

Слухові образи

«усе загомоніло», «веселая луна», «вітер…про весняну волю заспівав».

 

 

V. Закріплення вивченого.

Виразне читання вірша.

  • Прочитайте вірш, передаючи голосом зміни настрою героїні.

 

  • Ліричній героїні весна подарувала….., і тій стало легше.
  • Що можемо ми подарувати іншій людині, щоб полегшити страждання? (усмішку, свою увагу, просто вислухати, комплімент, добре слово, любов ...).
  • Отож, чи так вже багато потрібно, щоб була гармонія між людьми?

 

VІ. Підсумок уроку.

Відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку,  складання опорної схеми.

 Вчитель:

Виконавши ряд  завдань, скажіть, будь ласка, діти, якою була Леся Українка?

  • Чи була вона сильною? Мужньою? Що їй надавало сили?
  • Чи потрібно  любити життя,  щоб бути сильною людиною?
  • Чого вчить нас мужня, стійка, з люблячим життя серцем Леся Українка?

 

 (Разом з дітьми складаємо опорну схему)

                            „Я вмію любити життя, бо вмію цінувати…”       Слайд 31.            

 

Давня весна виникла і триває досі, кожного року неповторна, відроджує живе і дає надію на майбутнє, віру в добро, у можливість досягти певних вершин, жити  у гармонії. А до цього треба прагнути, йти, працювати.

Людина добра, щира здатна досягти гармонії.

Оптимізм — життєве кредо Лесі Українки. Життя Лесі було досить складне. Але вона засвоїла «трагічний  світогляд» — всі нещастя сприймати стоїчно.

У листі до А. Кримського пише:

«Нащо думати про катастрофи, дорогий товаришу. Над усіма нами вони висять, та, на щастя, ми не знаємо, коли вони впадуть».

«Я прогресистка і думаю, що світ іде до кращого, а не до гіршого».

«Я можу в літературі або тримати бойовий тон, або мовчати».

«Виконуй свій обов’язок, а там — будь що буде».

 

1. Незакінчене речення.            Слайд 32.            

Я зрозумів (зрозуміла), що Леся Українка…

Мене найбільше вразило…

2. Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

VІ. Домашнє завдання                      Слайд 33.            

Усім обов’язково: читати й аналізувати твір „Давня казка”.            

 

На вибір:

  1. Написати міні-твір на тему «Лист до Лесі».
  2. Намалювати ілюстрації до твору.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Поставітенко Світлана Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Semenova Anzhela
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Заліско Галина
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
16953
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку