Конспект уроку "Лірика Лесі Українки. "Тиша морська".

Про матеріал

Розробка уроку з української літератури з теми "Леся Українка. Вірш "Тиша морська" для учнів 6 класу, з використанням сучасних форм навчання: кроссенс, "плакат думок", "асоціативний кущ".

Перегляд файлу

Лірика Лесі Українки «Тиша морська»

Мета: ознайомити учнів із поезіями Лесі Українки «Тиша морська», «Співець», розкрити ідейно-художній зміст творів; розвивати вміння виразно читати поетичні твори, навички усного зв’язного монологічного мовлення; виховувати творчу уяву, любов до поетичного слова, пошану до класиків української літератури.

Актуалізація знань:

  1. Для початку давайте пригадаємо життєпис  письменниці у вигляді       он-лайн тестів
  2. Перед вами на дошці дерево. Ваше завдання наповнити дерево світлинами та вказати родинні зв’язки.

G:\печать 2\Косач-Кривинюк_Ольга.jpgG:\печать 2\Петро_Косач.jpgG:\печать 2\Пчилка.jpgG:\печать 2\Микола-Косач-брат.jpgG:\печать 2\Лариса_Косач._Фото_1878-1879_рр.jpgG:\печать 2\Косач_Михайло1.jpgG:\печать 2\depositphotos_56876431-stock-illustration-tree.jpg

  «ПЛАКАТ думок»

На попередніх уроках ми з вами читали поезії Лесі Українки «Як дитиною бувало», « Мрії» й вдома ви повинні були навчитися виразно читати вірші, один вчили напам’ять. (Виразне читання віршів).

1 варіант ( у центрі ватману фото Лесі) за віршем «Мрії» . Про що мріяла поетеса.  Написати ваші мрії.  Записати тему вірша.

2 варіант ( у центрі фото дорослої Лесі) з віршем «Як дитиною бувало».  Як з плином часу змінився характер Лесі (до і після). Які рядки можна вважати життєвим девізом Лесі Українки?

Перевірка домашнього завдання: 1) варіант - есе « Незламність духу Лесі Українка, що відобразились у віршах».

Слово вчителя:

 Погляньте на цю картину. Як ви думаєте, що на ній зображено?

- Так, на картині зображений пейзаж.

- Пригадайте, що називається пейзажем?

 

Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.

 

Сьогодні ми познайомимося ще з одним віршем Лесі – «Тиша морська». І спробуємо створити леп-бук. У вас на партах є ватмани, саме туди ми будемо робити записи та демонструвати у кінці.

- Чи доводилося вам колись бувати коло моря?

-З чим асоціюється у вашій уяві море?

-Які звуки ви чуєте, коли уявляєте цю стихію?

 

Технологія «Асоціативний кущ».

 Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте слово «море», що ви уявляєте?

Діти називають і записують на дошці слова, будуючи «асоціативний кущ».)

Розповідь учителя

- Чим приваблює Крим людей?

   Леся Українка багато подорожувала у зв’язку з хворобою. Лікарі радили їй частіше перебувати в місцевостях із теплим сухим кліматом. Леся просто закохалася в море і дуже хотіла здійснити морську подорож. А ще вона побувала в Криму і написала цикл віршів «Кримські спогади», який присвяти ла своєму братові Михайлу. Вірш, над яким ми будемо працювати, належить до цього циклу.

Виразне читання вірша «Тиша морська»

Бесіда з учнями

  1. Які почуття викликає у вас цей твір?
  2. Який настрій ліричної героїні?
  3. Що символізує тихе море? (Тихе море є символом спокою невгамовного серця героя.)
    6. Про що мріє ліричний герой?
  4. («Поплила б я на схід сонця,
    Аж від сходу до заходу,
    Тим шляхом, що проложило
    Ясне сонце через воду».)

 

5) У вас на партах є вже надрукований вірш, давайте створимо ейдос - конспект до вірша.

У вас є декілька хвилин на роздуми і будемо презентувати.

6) 2. Які зорові і слухові образи використала Леся Українка у творі?
Зорові: «золотиста блакить», «стежечка золотиста», «вітрила білі» та ін.
Слухові: «тиша в морі», «з тихим плескотом на берег рине хвилечка», «ледве-ледве колихає море хвилі», хтось «стиха весла підіймає», «тихий плескіт» та ін.

7) Давайте визначимо тему та ідею твору

Тема: зображення казкової краси морської тиші, коли в морі ледве хлюпочуть хвилі і сяє сонечко.
Ідея: возвеличення приємного почуття душевного комфорту, насолоди від гарної погоди на морі

Спробуємо розгадати кроссенс

Результат пошуку зображень за запитом "ПРОМЕТЕЙ"

1-2 –ВОДОХРЕЩА-ХВОРОБА

3-4 – ЛІКУВАННЯ У КРИМУ- НАПИСАННЯ ЗБІРКИ

5-6 ПРЯСВЯТА ЗБІРКИ БРАТОВІ- ТИША МОРСЬКА УВІЙШЛА ДО СКЛАДУ ЗБІРКИ

7-8 – ПОДОЛАННЯ ТРУДНОЩІВ – ДОНЬКА ПРОМЕТЕЯ

9 СИЛА СЛОВА, ПРОНЕСЕНА КРІЗЬ ВІКИ

8) Розібємося на групи

1) група епітети

2) група метафори

Зверніть увагу, крім епітетів, метафор і зменшувально-пестливих слів, у поезії «Тиша морська» є повтори (ясне небо, ясне море, ясні хмари, ясне сонце; ледве-ледве), інверсії, тобто зворотний порядок слів (тиша морська, час гарячий полудневий, вітрила білі, хвилечка перлиста, в’ється стежечка).
Усі ці художні засоби не лише образно характеризують явища та предмети чи привертають увагу до важливого, вони допомагають поетові емоційно змалювати романтичну картину морського пейзажу та передати її думки й почування.

Римування

- Добери риму з поезій

сонце — віконце

хвилі — білі

перлиста — золотиста

каміння – проміння

 

Підведення підсумків.

 

Домашнє завдання.

 

 

docx
Додано
25 грудня 2018
Переглядів
338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку