Конспект уроку "Літературні казки зарубіжних письменників"

Про матеріал
Конспект уроку позакласного читання у формі проекту "Літературні казки зарубіжних письменників" для 5 класу
Перегляд файлу

Тема. Літературні казки зарубіжних письменників.

Проект

 

Учасники проекту:  гімназисти 1(5) класу.

 

Тип проекту: інформаційно-дослідницький, монопроектний, груповий,       короткотерміновий.

Характеристика:

  • за змістом: монопредметний;
  • за кількістю учасників: колективний;
  • за тривалістю: середньостроковий;
  • за ступенем самостійності: творчо-пошуковий;
  • за характером контактів: внутрішньокласний;
  • за кінцевим результатом: практико-орієнтований.

Мета проекту

  • навчити працювати з додатковою літературою, узагальнювати зібраний матеріал;
  • розвивати усне мовлення, уяву, образне мислення та творчі здібності учнів, вміння роботи в групах, впевнено триматися під час виступу;
  • підтримувати стійкий інтерес до казки як до художнього твору повчального та розважального характеру;
  • сприяти моральному та естетичному вихованню учнів.

 І. Актуальність проекту

Поняття казки супроводжує нас усе життя. Казки нам розповідали мами, коли ми були маленькі. Потім у школі відкривали дивовижний світ казок на уроках. Згодом переповідатимемо їх своїм дітям та онукам. А ще ми прагнемо створити казку своїми руками для тих, кого любимо.

 Участь у проекті забезпечує вміння збирати інформацію, її аналізувати та узагальнювати факти; відкриє новий світ казки.

  ІІ. Мета і завдання проекту

  • Розвивати навички дослідницької діяльності.
  • Навчати учнів будувати промову, виступати перед аудиторією, коротко висловлювати свої думки, чітко інтерпретувати результати досліджень.
  • Підібрати інформаційний та ілюстративний матеріал.
  • Опрацювати літературні джерела.
  • Розвивати пізнавальні інтереси учнів.

 ІІІ. Механізм реалізації проекту

  1. Визначення теми і мети проекту.
  2. Ознайомлення учнів із суттю проекту та основними етапами його реалізації.
  3. Робота з інформаційними ресурсами.
  4. Зібрати і презентувати ілюстративний матеріал.
  5. Звіти дослідницько-пошукових груп.
  6. Виступи доповідачів з презентаціями.
  7. Систематизація матеріалу.

 IV. Структурна організація проекту

Ключове питання:

                          Чому ми любимо казки Ш.Перро та Г.К.Андерсена?

Тематичні питання:

  • Чого вчать казки Ш.Перро, Г.К.Андерсена?
  • Які казки вам сподобалися найбільше?

         V. Гімназисти об’єднались у дослідницькі групи і визначили свої завдання.

Учні об’єднані в 3 групи і кожна виконує своє завдання:

1 група – «Казки Ш.Перро»:

  • історія створення казок;
  •  переказ прочитаних казок;
  • чого вчать казки Ш.Перро.

2 група – «Казки Г.К.Андерсена»:

  • історія створення казок;
  • переказ прочитаних казок;
  • пам’ятники Г.К.Андерсену та його казковим персонажам.

3 група – «Мистецькі відлуння: персонажі літературних казок на картинах та ілюстраціях»:

  • ілюстрації Георгія Нарбута до казки Г.К.Андерсена «Соловей»;
  • казки Ш.Перро в ілюстраціях Гюстава Доре.

Презентації груп увійдуть у папку «Улюблені літературні казки ».

 

VI. Очікувані результати

  • Прочитати казки Г.К.Андерсена, Ш.Перро.
  • Підвищення рівня читацької компетентності. 
  •  Посилення мотивації до навчально-пізнавальної діяльності із зарубіжної літератури.
    • Вироблення в учнів умінь працювати з додатковою літературою, систематизувати матеріал, робити висновки.
    • Розвивати навички дослідницької роботи.
    • Удосконалення вмінь готувати доповіді, презентації і виступати з ними.
    • Розвиток умінь працювати в групах.
    • З’ясувати,  чому ми любимо читати казки.  
    • Навчитися користуватися комп’ютерними програмами Power Point.
    • Створили папку «Улюблені літературні казки».

 

 

 

 

Мета: ознайомити учнів із особливостями творчості Ш.Перро, Г.К.Андерсена, продемонструвати розмаїття їх казок; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обгрунтовувати її, вміння роботи в групах; виховувати повагу до літературної творчості, підтримувати стійкий інтерес до казки як до художнього твору повчального та розважального характеру; формувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма проведення: урок-проект.

Міжпредметні та міжмистецькі зв’язки: музика, живопис, інформатика

Обладнання: тексти казок  Г.К.Андерсена, Ш.Перро, мультимедійний комплекс, мультимедійні презентації.

Епіграф.                  

                        Казка – вигадка. Та в ній –

                                                                                 В шкаралупі золотій

                                                                        Зерня сховане смачне. 

                                                                                                                             В.Бичко

                                        

                                                                   Землю прикрашає казка – блискуче, найкраще

                                               в світі золото, що блищить вогником

                                              у дитячих оченятах, дзвенить сміхом

                                     з дитячих вуст і вуст їх батьків.

Г.К.Андерсен

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

     Гра «Пароль».

Назвіть, не повторюючись (ланцюжком – один за одним), слово або словосполучення – своєрідний пароль, пов’язаний з вивченими казками.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя. Діти, ми й досі з ніжністю згадуємо колискові пісні, які наспівували нам мами, коли ми були маленькими. Але перед колисковою завжди була казка, що звучала з вуст бабусі, мами чи тата. Плинули роки. Ви підростали, але чарівна постать казки, гості щасливих сімейних вечорів, мандрівниці місячних ночей, володарки захоплюючих снів завжди з нами. 

    На минулих уроках ми подорожували стежинами літературної казки.

    Я впевнена, що поетичний світ пушкінських казок не залишив вас байдужими, а казкові герої Г.К.Андерсена будуть з вами крокувати по життю як такі, хто підкаже вихід зі скрутної ситуації, а казка О.Уайльда допомогла збагнути, що найголовніше не зовнішня краса. 

     Задовго до сьогоднішнього уроку я запропонувала вам прочитати казки, які люблять діти усіх країн світу.  Одні з них належать перу французького казкаря Шарля Перро. Отже, подорож наша розпочинається з Франції, а подорожуючи, зможете показати, як ви знаєте і любите казки. Супроводжуватиме вас улюбленець багатьох юних читачів Олє Лукойє:

Світ дивовижний вас вітає –

Всіх тих, хто вдумливо читає

Та прагне більше пізнавати,

Кмітливих, добрих і відважних,

А ще, звичайно, і уважних,

Звеселить він, причарує,

Окрилить тим, що подарує

Казок чудових хоровод. 

 ІV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Оголошення теми, мети епіграфів уроку. Запис у зошити.

Вчитель. Шарль Перро – знаменитість у літературі. Про нього учні підготували невелике повідомлення. Давайте послухаємо.

1. Повідомлення 1-ої групи.

1. Чи знаєте ви, хто написав найпершу дитячу книжку? Відомий письменник-казкар Шарль Перро. Так, так! Адже до нього ніхто й ніколи не писав спеціально  для дітей!

     А почалося все у 1696 році, коли у журналі «Галантний Меркурій» з'явилася казка «Спляча красуня».

     Вона так сподобалася читачам, що у наступному році її автор вирішив видати цілу книжку під назвою «Казки моєї матінки Гуски, або Історії та казки колишніх часів з повчаннями». 

     Цим автором й був Шарль Перро.

     Було йому тоді 68 років. Він був відомим письменником, академіком і членом Французької Академії, а до того ж королівським чиновником. Тому, побоючись глузувань, Шарль Перро не зважився поставити своє ім'я на збірнику, й книга вийшла під ім'ям його сина Пьєра.
     Але сталося так, що саме ця книга, якій автор посоромився дати своє ім'я, й принесла йому всесвітню славу.

     2. «Казки матінки Гуски» дуже сподобалися парижанам, й у крамниці Клода Барбена щодня продавалося по 20-30, а іноді й по 50 книжок на день. Це був  дійсно успіх! А незабаром й вся Європа закохалася у героїв казок Шарля Перро.
Ви ж пам’ятаєте ці казки, чи не так? Ось вони, сім найвідоміших казок Шарля Перро - «Червона Шапочка», «Кіт у чоботях», «Попелюшка», «Хлопчик з мізинчик», «Ослина шкіра», «Спляча красуня», «Синя борода». 
Щоправда, відомі ці казки були вже давно. Але Шарль Перро зумів їх так переказати, що його перекази усім сподобалися.

     Діти та дорослі із захватом читали про спритного Хлопчика з мізинчик, про нещасну принцесу, що вкололася веретеном й заснула на цілих сто років, про працьовиту Попелюшку, про хитромудрого Кота у чоботях, про жорстокосердну людину на прізвисько Синя  Борода... Цікаво, що сам Шарль Перро ніколи й подумати не міг, що прославиться саме як дитячий письменник-казкар!
    3. Народився він 12 січня 1628 року. У нього було три брати, причому один з них теж став незабаром відомим. Щоправда, як архітектор - він був автором Східного фасаду Лувру (знаменитий музей Парижу).

     У вісім з половиною років Шарль Перро пішов навчатися у коледж Бове. 
Спочатку хлопчику дуже подобалося там вчитися. Але потім розпочалися проблеми.
     Річ у тому, що вдома, з батьком і братами, Шарль міг сперечатися, відстоювати свою точку зору. А у коледжі потрібно було зубрити, повторювати урок за вчителем і в жодному разі ні з ким не сперечатися!
А Шарль сперечався часто, й одного разу його навіть вигнали з уроку. На знак солідарності разом з ним пішов й його товариш Борен. Хлопчики прийшли у Люксембурзький сад у Парижі й почали думати, що робити далі.

    Вони знали: вчитися потрібно. Але вертатися у коллеж хлопчаки не хотіли. Й тоді вони вирішили займатися самі.З того дня Борен щодня приходив до Шарля о 8 годині ранку. До 11 години вони займалися, потім обідали, відпочивали й знову вчилися до п’ятої години вечора.

     Разом вони читали античних авторів, вивчали історію Франції, вчили грецьку мову та латинь, тобто усі ті предмети, які б вони проходили у коледжі.
     Ось таким він був, автор першої у світі дитячої книжки!

2. Переказ прочитаних казок Ш.Перро.

3. Літературна вікторина «Сторінками казок Ш.Перро».

  1. На скільки років мала заснути принцеса після того, як уколола палець веретеном у казці «Спляча красуня»? (100 років)
  2. На що перетворилися коні, коли годинник пробив 12 годину ночі у казці «Попелюшка»? (На мишей)
  3. Що збирався зробити зі своєю спадщиною молодший син мірошника в казці «Кіт у чоботях»? (З’їсти кота)
  4. Яким даром повинен був нагородити Ріке-чубчик свою майбутню дружину? (Розумом)
  5. Що кидав Хлопчик-мізинчик на землю, аби повернутися додому? (Крихти хліба)
  6. Який подарунок отримала від феї молодша дочка вдови за свою доброту? (Коли вона говорила, у неї з рота падали квіти та дорогоцінні камені)
  7. За яку ваду покарана дружина Синьої Бороди? (Надмірна цікавість)
  8. Що несла Червона Шапочка своїй бабусі? (Пиріжки та горня олії)
  9. У якій казці живуть герої Зоря і День, дівчинка і хлопчик? («Спляча красуня»)

Висновок. Казки Ш.Перро люблять і дорослі, і діти. Адже в простих і зрозумілих сюжетах просвічується душа великого майстра слова. Казки Шарля Перро вчать берегти справжню красу життя, поважати працю і добро, виявляти мужність і справедливість.

4. Вчитель. Казка – невичерпний колодязь мудрості, наповнений здоровою народною мораллю. А правдивим доказом цього буде продовження нашої чарівної подорожі, стежина якої пролягла до далекої Данії, яку прославив Г.К.Андерсен.

5. Повідомлення 2-ої групи.

     1. П’ятдесят років писав Андерсен свої казки для дітей. Кращим подарунком для них була кожна нова збірка, яка завжди виходила з друку перед різдвяними святами. На схилі віку Андерсен, як великий казкар, був удостоєний звання професора. Озираючись на прожите життя, він з гордістю говорив: «Я завдячую своїм становищем лише самому собі».

     Дивовижний дар казкаря був безмежний: він міг придумати цікаву історію про все, що попадалося йому на очі.

     Був у Андерсена в Данії дуже близький друг – скульптор Торвальдсен. Одного разу він сказав Андерсенові: «Ну, напиши нам тепер нову цікаву казку! Ти ж можеш написати навіть про штопальну голку!».

     Так з’явилася на світ казка «Штопальна голка».

Давним-давно в місті Копенгагені король Кристіан IV збудував величезну Круглу вежу. Стояла собі вежа на міській площі, і не було в неї ніякої легенди. І тоді копенгагенці звернулися до казкаря: «Шановний пане Андерсен, дуже просимо вас написати щось похмуре, сумне про нашу Круглу вежу».

Так з’явилася казка «Кресало», в якій Андерсен порівняв очі собаки з Круглою вежею.

Датський критик Гольшмід писав про Андерсена: «Він знаходить поезію там, де інші ледве насмілюються шукати її, в предметах, які вважають некрасивими: на горищі, де ялинка лежить у товаристві пацюків і мишей, у відрі зі смітям, куди служниця викинула пару старих комірців, тощо».

6. Вікторина «Казки Г.К.Андерсена».  «Герої яких казок Г.К.Андерсена зображені на малюнку?»

 

7. Повідомлення та презентація «Пам’ятники Г.К.Андерсену та його казковим героям».

8. Мистецьке відлуння.

Персонажі літературних казок на картинах та ілюстраціях:

- Ілюстрації Георгія Нарбута до казки Андерсена «Соловей».

Прониклива, багата на тонкі деталі казка Андерсена «Соловей» завжди приваблювала художників-ілюстраторів як цікавий творчий матеріал. Яскраві малюнки до неї створили, зокрема, Вільгельм Педерсен, Едмунд Дюлак, Ніна Носкович та інші. Проте слава загальновизнаного, неперевершеного ілюстратора цього твору належить нашому земляку Георгію Івановичу Нарбуту (1886-1920).

Нарбут оформив величезну кількість книжок оригінальними ілюстраціями й орнаментами. Завдяки дивовижній майстерності своїх робіт він посів найзначніше місце серед російських ілюстраторів дитячих книжок дореволюційного часу.

     Візерунковий творчий почерк цього художника запам’ятовується назавжди й упізнається з першого погляду. Він вирізняється бездоганною графічною точністю, витонченістю ліній і декоративною вишуканістю.

- Казки Шарля Перро в ілюстраціях Гюстава Доре

http://narodna-osvita.com.ua/uploads/svit-lit-5-voloshuk/svit-lit-5-voloshuk-32.png     Неперевершені ілюстрації до казок Перро належать видатному французькому художнику ХІХ ст. Гюставу Доре (1832—1883). У 1862 р. він підготував серію малюнків, на яких зобразив епізоди з «Попелюшки», «Сплячої красуні», «Хлопчика-мізинчка», «Кота у чоботях» та інших творів знаменитого казкаря. Усі ці роботи графічні, тобто виконані за допомогою ліній, штрихів, плям і подібних прийомів переважно без застосування кольору. Можна лише дивуватися, як, не використовуючи широкої кольорової палітри, художнику вдалося відтворити атмосферу барвистого казкового світу та яскраві характери його мешканців. Не випадково ж, отримавши видання казок Шарля Перро з ілюстраціями Доре, знаний французький критик Сент-Бьов назвав його «дарунком для короля».

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0a/Dore_ridinghood.jpg/250px-Dore_ridinghood.jpg

               https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/GustaveDore_She_was_astonished_to_see_how_her_grandmother_looked.jpg/250px-GustaveDore_She_was_astonished_to_see_how_her_grandmother_looked.jpg

Г.Доре.Ілюстрації до казки «Червона шапочка»


V. Осмислення одержаних знань. 

«Мозковий штурм».

Чому ми любимо казки Ш.Перро та Г.К.Андерсена?

VІ. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання.

Вчитель. У житті, як на тернистій стежині, нас постійно підстерігають труднощі, які необхідно вчитися переборювати з дитинства. А ще слід пам’ятати, що лихі люди й злі сили присутні не тільки на сторінках казок… Пам’ятайте, що тільки Добро людське і велика Любов допоможуть вам бути вище й сильніше Зла. Думаю, що в майбутньому ви станете порядними людьми, а своїм дітям та внукам розповідатимете казки Андерсена, Ш.Перро, братів Грімм, О.Пушкіна, О.Уайльда, а можливо, і власні.

 

Ми зустрілися в казці,

Щоб у радісну мить

Зрозуміть, як прекрасно

В світі білому жить,

Хай минає дитинство

У мареві літ.

Не забудеться казки

Лагідний світ.

       У звичайних подорожах люди відпочивають, а наша подорож хоч і казкова, але вам довелось попрацювати. Ви трудились гарно, тому одержуєте дуже гарні оцінки.

VII. Домашнє завдання. Намалювати обкладинку до збірки казок Ш.Перро або Г.К.Андерсена

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
1803
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку