Конспект уроку літературного читання
за підручником для 4 класу О. Савченко
Тема. Байки і притчі. «Жаба боязкіша від зайця» (Народна байка). «Без труда нема плода» (Народна притча). Записала Олена Пчілка.
Очікувані результати:
формування предметних компетентностей: розширити уявлення учнів про жанри «байка» та «притча», ознайомити з їх cуттєвими ознаками та поняттям «байкар»; вчити визначати персонажів творів, давати характеристику дійовим особам; навчати з'ясовувати головну думку творів та мораль, встановлювати взаємозв'язок між нею і заголовком твору; вдосконалювати навички свідомого правильного виразного читання, читання мовчки та вміння читання за особами; формувати вміння досліджувати та аналізувати прочитане, порівнювати узагальнювати, робити посильні висновки; розвивати зв'язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати бажання читати байки, повагу до усної народної творчості, любов до рідної мови;
формування ключових компетентностей:
уміння вчитися (виконувати завдання за інструкцією, швидко переключатися з одного виду діяльності на інший);
комунікативної (уміння не боятися висловлювати власну думку, знаходити спільну мову з партнером у парі);
інформаційної (вміння знаходити потрібну інформацію в підручнику); загальнокультурної (дотримуватися правил поведінки під час уроку).
Хід уроку
Вчитель. Дзвоник всім нам дав наказ:
«До роботи швидше, клас!»
Біля парти станем чемно –
Час хай лине недаремно.
Будьмо уважні, старанні всі –
Сядьмо рівненько на місця свої.
Учні. Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, в небі пташки!
Доброго ранку, маленькі дубки!
Доброго ранку, вчителько люба!
Клас наш вітаєм й одне одного любим!
5 речей, які ти зараз бачиш.
4 речі, які ти зараз чуєш.
3 речі, запах яких ти зараз відчуваєш.
2 речі, до яких ти можеш доторкнутися.
1 річ, яку ти зможеш спробувати на смак.
- Чого новенького очікуєте від уроку сьогодні?
- Які помічники живуть в нашому ротику й допомагають нам розмовляти, читати, співати? (Язичок, зубки, губки.)
- Так от, щоб вони були слухняними, треба зробити розминку.
- Сядьте рівненько, розправте свої груди, а отже і легені.
Вдих – носом, видих – ротом.
Вдих – ротом, видих – носом.
Вдих – носом, на видиху промовляємо речення: «Надійшла осіння пора».
- Бки – бки – бки - на березі жабки.
Щі – щі – щі – такі вони зеленющі.
Ди – ди – ди – повистрибували із води.
Ти – ти – ти - гріють свої животи.
Ав – ав – ав – ворон їх налякав.
Ду – ду – ду – повтікали знов у воду.
Ля – ля – ля – чути їхнє «ква» здаля!
- Читання в різних темпах: «дощик» (повільно), «дощ»(швидше), «злива»(дуже швидко).
- І зайчисі, й зайченятам.
Заєць хатку майстрував.
Але тишком – нишком лис
Той будинок зруйнував.
Заєць взявсь робить новий.
Тож рудому цеглу подає:
«Ось бери й допомагай,
Й більше мені, не ламай!
Гра «Ти – мені, а я – тобі»
(Учні ставлять одне одному – сусіду по парті, підготовлені вдома запитання за змістом хорватської народної казки «Дев'ять братів-сіроманців»).
- Дітки, хто пам'ятає, що таке «казка»?
(Повідомляє учень, який попередньо отримував завдання).
- До якого жанру вона відноситься? (Усна народна творчість – фольклор.)
- Відгадайте ребус і ви дізнаєтесь, який ще твір належить до усної народної творчості…
- Що ж таке байка або притча? Дослідіть деформований текст!
- Звіртеся з правильним текстом.
- Що утверджують такі твори?
- Отже, дуже схожий твір за ознаками, на байку – це притча, з якою ми теж познайомимося сьогодні на уроці.
- Яка спільна головна ознака об'єднує казку з байкою? (В змісті обох є повчання (мораль), головна думка, яка змушує замислитись!)
- Отже, сьогодні на уроці ми з вами читатимемо байку «Жаба боязкіша від зайця» та притчу «Без труда нема плода».
Робота над байкою «Жаба боязкіша від зайця.
- Як гадаєте, як називають людину, яка пише байки? (Байкар).
- Які байки ви вже читали в школі чи з батьками?
( «Чиж та Голуб», «Коник-стрибунець»,«Лебідь, Щука й Рак»).
- Дайте відповіді на запитання:
Хто є дійовими особами байки?
Від кого втікав заєць?
Куди він вирішив піти?
Кого зустрів заєць біля річки?
- Прочитайте байку самостійно мовчки, так, як рибки, із закритим ротиком.
- Дайте відповіді на запитання:
Звідки вийшов заєць?
Що він надумав зробити?
Чому йому не вдавалося пощипати травку?
Чому заєць повернувся додому і втопився?
- Чи зустріли ви незнайомі слова чи словосполучення, читаючи байку?
(Зачитує учень, який найкраще читає в класі. Вислови та слова, написані на, заздалегідь підготовленому, плакаті!)
Гони – старовинна народна міра довжини.
Без оглядки – не озираючись.
Досадно – образливо.
- Прочитайте подані слова на одному диханні.
(За потребою, пояснити інші слова чи вирази, які не зрозуміли діти!)
Прочитайте, як заєць втікав від лисиці.
Прочитайте, що подумав заєць, коли зустрів жабу?
Прочитайте речення, у якому висловлено мораль байки.
- Мораллю байки називається повчальний висновок, тобто те, що хотів сказати байкар читачам, чому він хотів їх навчити цією байкою.
- Тож яка мораль байки?
4. Гра «Диктор телебачення»
- Учні читають байку, періодично відриваючи погляд, ніби подивитися на глядачів. За сигналом вчителя: небо (відірвати погляд), земля (продовжити читати).
5.Практична робота в парах на картках. (Відновіть послідовність подій . Впишіть в прямокутник порядковий номер. Складіть вежу з цеглинок Lego відповідно кольору та послідовності подій в байці. Показати правильний варіант для перевірки.)
Жаба злякалась зайця. Подавсь заєць добувати собі корму.
Біжить до його вовк. Причитання зайця.
Повернувся заєць додому. В бур'яні щось зашелестіло.
6. Читання в особах. (Попередньо визначити інтонацію читання кожного персонажа.) Автор – впевнено, правильно. Заєць – слізно, відчайдушно, з досадою.
- Чого вчить нас ця байка?
- Що висміює?
7. Feedback Sandwich для зворотного зв'язку щодо сприйняття, роботи над байкою, її аналізу.
- Перед вами є смачний сендвіч.
- Яким способом сформовані у ньому продукти? (Шарами)
Позитив (+)
Критика (-)
Позитив
Критика
- Тому, наше з вами завдання приготувати цю страву з позитивних та негативних моментів змісту байки за допомогою запитань, вашого мислення та критичного підходу. Кожен мінус змінюється постійно на плюс!
Питання для аналізу:
Який плюс в тому, що зайцеві не вдалося пощипати травку?
Який мінус в тому, що заєць захотів втопитися?
Який плюс в тому, що заєць зустрів жабу?
Що сталося б, якби заєць не втікав від вовка та лисиці?
Як гадаєш, поведінка зайця після такої пригоди зміниться?
Що сталося б, якби заєць не побачив жабу?
- Розфарбуйте свій перекус відповідно продукту (булка, огірок, котлетка, сир, булка).
Робота над притчею «Без труда нема плода».
- Прочитайте назву твору.
- Чим є заголовок до притчі?
- Як ви розумієте його значення?
- Прочитайте заголовок відповідно до знаків: Без труда нема плода.
Без труда нема плода? Без труда нема плода!
- Про що ж, на вашу думку, йтиметься в притчі? Слідкуйте чи були ви праві?
- Що більше всього сподобалося в прослуханому творі?
- Чи вдалося уявити вовка?
- Діти, вам потрібно прочитати притчу та дослідити такі моменти у тексті:
- Скільки всього речень?
- Скільки питальних речень?
- Скільки окличних речень?
- Між ким відбувається діалог?
- Прочитайте притчу одне одному по реченню «ланцюжком». Заповніть картку «будиночок» структурними частинами: зачин (фундамент), основна частина (стіни), кінцівка (дах). Запишіть в картку перше речення кожної із частин.
- Щоб визначити трійки, діти витягують з чарівної торбинки фішки, на яких зображено різні хлібобулочні вироби (батон, хліб, бублик, булочка). У кого перших трьох співпаде, ті і є «трійкою».
- Скільки дійових осіб у притчі? (Автор, вовк, чоловік).
- Чиї слова треба читати нетерпляче? (Вовка).
- А чиї слова треба читати повільно та повчально? (Чоловіка).
- Продовжте речення.
Заєць зустрів жабу для того, щоб…
Чоловік розповів вовкові шлях попадання хліба на стіл для того, щоб…
- Виміряйте температуру своєї роботи на уроці на термометрі в 1-ій колонці. Інструкція вимірювання в 2-ій колонці. А на термометрі в 3-ій колонці виміряйте температуру роботи свого партнера чи партнерки.