Конспект уроку літературного читання в 4 класі. Байки та притчі. "Жаба боязкіша від зайця" (Народна байка). "Без труда нема плода" (Народна притча).

Про матеріал
Конспект уроку літературного читання, розроблений до підручника Олександри Савченко та Ірини Красуцької за програмою НУШ. Матеріал уроку є зразком, деякі частини уроку можна змінювати та підлаштовувати під рівень можливостей ваших дітей.
Перегляд файлу

 

Конспект уроку літературного читання

за підручником для 4 класу О. Савченко

Тема. Байки і притчі. «Жаба боязкіша від зайця» (Народна байка). «Без труда нема плода» (Народна притча). Записала Олена Пчілка.

Очікувані результати:

формування предметних компетентностей: розширити уявлення учнів про жанри «байка» та «притча», ознайомити з їх cуттєвими ознаками та поняттям «байкар»; вчити визначати персонажів творів, давати характеристику дійовим особам; навчати з'ясовувати головну думку творів та мораль, встановлювати взаємозв'язок між нею і заголовком твору; вдосконалювати навички свідомого правильного виразного читання, читання мовчки та вміння читання за особами; формувати вміння досліджувати та аналізувати прочитане, порівнювати узагальнювати, робити посильні висновки; розвивати зв'язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас; виховувати бажання читати байки, повагу до усної народної творчості, любов до рідної мови;

формування ключових компетентностей:

уміння вчитися (виконувати завдання за інструкцією, швидко переключатися з одного виду діяльності на інший);

комунікативної (уміння не боятися висловлювати власну думку, знаходити спільну мову з партнером у парі);

інформаційної (вміння знаходити потрібну інформацію в підручнику); загальнокультурної (дотримуватися правил поведінки під час уроку).

Хід уроку

  1. Організація учнів до уроку.
  1. Привітання.

Вчитель. Дзвоник всім нам дав наказ:

                 «До роботи швидше, клас!»

                 Біля парти станем чемно –

                 Час хай лине недаремно.

                 Будьмо уважні, старанні всі –

                 Сядьмо рівненько на місця свої.

 

 

 

Учні. Доброго ранку, сонце привітне!

           Доброго ранку, небо блакитне!

           Доброго ранку, в небі пташки!

           Доброго ранку, маленькі дубки!

           Доброго ранку, вчителько люба!

           Клас наш вітаєм й одне одного любим!

  1. Створення позитивного настрою перед роботою на уроці.
  • Техніка «5-4-3-2-1» (Працюють на картках)

             5 речей, які ти зараз бачиш.

             4 речі, які ти зараз чуєш.

             3 речі, запах яких ти зараз відчуваєш.

             2 речі, до яких ти можеш доторкнутися.

             1 річ, яку ти зможеш спробувати на смак.

-         Чого новенького очікуєте від уроку сьогодні?

  1. Вправи на розчитування. (Мовленнєва розминка).

-         Які помічники живуть в нашому ротику й допомагають нам розмовляти, читати, співати? (Язичок, зубки, губки.)

-         Так от, щоб вони були слухняними, треба зробити розминку.

  1. Дихальна вправа.

-         Сядьте рівненько, розправте свої груди, а отже і легені.

     Вдих – носом, видих – ротом.

     Вдих – ротом, видих – носом.

     Вдих – носом, на видиху промовляємо речення: «Надійшла осіння пора».

  1. Чистомовка.

-         Бки – бки – бки  - на березі жабки.

Щі – щі – щі – такі вони зеленющі.

Ди – ди – ди – повистрибували із води.

Ти – ти – ти - гріють свої животи.

Ав – ав – ав – ворон їх налякав.

Ду – ду – ду – повтікали знов у воду.

Ля – ля – ля – чути їхнє «ква» здаля!

  1. Робота над скоромовкою.

-         Читання в різних темпах: «дощик» (повільно), «дощ»(швидше), «злива»(дуже швидко).

-         І зайчисі, й зайченятам.

Заєць хатку майстрував.

Але тишком – нишком лис

Той будинок зруйнував.

Заєць взявсь робить новий.

Тож рудому цеглу подає:

«Ось бери й допомагай,

Й більше мені, не ламай!

  1. Перевірка домашнього завдання.

    Гра «Ти – мені, а я – тобі»

(Учні ставлять одне одному – сусіду по парті, підготовлені вдома запитання за змістом хорватської народної казки «Дев'ять братів-сіроманців»).

  1. Актуалізація опорних знань. Повідомлення теми уроку.

- Дітки, хто пам'ятає, що таке «казка»?

(Повідомляє учень, який попередньо отримував завдання).

  • Казка – це цікава, вигадана історія про події. яких не може бути в реальному житті. Рослини й тварини в ній уміють розмовляти і робити все те, що й люди. У казках трапляються незвичайні пригоди. Вони мають повчальний характер.

-         До якого жанру вона відноситься? (Усна народна творчість – фольклор.)

  • Робота над ребусом.

- Відгадайте ребус і ви дізнаєтесь, який ще твір належить до усної народної творчості…

C:\Users\User\Pictures\изображение_viber_2023-10-03_23-18-07-821.jpg

- Що ж таке байка або притча? Дослідіть деформований текст!

 

 

  •  Робота з деформованим текстом.
  • йБака – велинекйи найшетічас варвішоний втір чаповнольго  змісту. У кайбах в  захраоб травин, сорнил, преметівд, нобжеразо делюй.

- Звіртеся з правильним текстом.

  • Байка – невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту. У байках в образах тварин, рослин, предметів зображено людей.
  • Прочитайте, яке поняття «байки й притчі» подано вам у підручнику на с.37

- Що утверджують такі твори?

          - Отже, дуже схожий твір за ознаками, на байку – це притча, з якою ми теж познайомимося сьогодні на уроці.

  • Притча – невелике усне оповідання повчального характеру про якісь життєві пригоди.

- Яка спільна головна ознака об'єднує казку з байкою? (В змісті обох є повчання (мораль), головна думка, яка змушує замислитись!)

- Отже, сьогодні на уроці ми з вами читатимемо байку «Жаба боязкіша від зайця» та притчу «Без труда нема плода».

  • Фізкультхвилинка «Повітряна тривога».
  1. Вивчення нового матеріалу.

    Робота над байкою «Жаба боязкіша від зайця.

- Як гадаєте, як називають людину, яка пише байки? (Байкар).

- Які байки ви вже читали в школі чи з батьками?

( «Чиж та Голуб», «Коник-стрибунець»,«Лебідь, Щука й Рак»).

  1. Тож, пропоную прослухати аудіозапис байки «Жаба боязкіша від зайця» (2хв4с)

- Дайте відповіді на запитання:

     Хто є дійовими особами байки?

     Від кого втікав заєць?

     Куди він вирішив піти?

     Кого зустрів заєць біля річки?

  1. Гра «Рибки». Словникова робота.

- Прочитайте байку самостійно мовчки, так, як рибки, із закритим ротиком.

-         Дайте відповіді на запитання:

     Звідки вийшов заєць?

     Що він надумав зробити?

     Чому йому не вдавалося пощипати травку?

     Чому заєць повернувся додому і втопився?

  • Словникова робота.

- Чи зустріли ви незнайомі слова чи словосполучення, читаючи байку?

(Зачитує учень, який найкраще читає в класі. Вислови та слова, написані на, заздалегідь підготовленому, плакаті!)

Гони – старовинна народна міра довжини.

Без оглядки – не озираючись.

Досадно – образливо.

- Прочитайте подані слова на одному диханні.

(За потребою, пояснити інші слова чи вирази, які не зрозуміли діти!)

  1. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.

     Прочитайте, як заєць втікав від лисиці.

     Прочитайте, що подумав заєць, коли зустрів жабу?

     Прочитайте речення, у якому висловлено мораль байки.

- Мораллю байки називається повчальний висновок, тобто те, що хотів сказати байкар читачам, чому він хотів їх навчити цією байкою.

- Тож яка мораль байки?

 4. Гра «Диктор телебачення»

- Учні читають байку, періодично відриваючи погляд, ніби подивитися на глядачів. За сигналом вчителя: небо (відірвати погляд), земля (продовжити читати).

5.Практична робота в парах на картках. (Відновіть послідовність подій . Впишіть в прямокутник порядковий номер. Складіть вежу з цеглинок Lego відповідно кольору та послідовності подій в байці. Показати правильний варіант для перевірки.)

        Жаба злякалась зайця.                                Подавсь заєць добувати собі корму.

        Біжить до його вовк.                                   Причитання зайця.

        Повернувся заєць додому.                          В бур'яні щось зашелестіло.

6. Читання в особах. (Попередньо визначити інтонацію читання кожного персонажа.) Автор – впевнено, правильно. Заєць – слізно, відчайдушно, з досадою.

- Чого вчить нас ця байка?

- Що висміює?

7. Feedback Sandwich для зворотного зв'язку щодо сприйняття, роботи над байкою, її аналізу.

-         Перед вами є смачний сендвіч.

C:\Users\User\Pictures\изображение_viber_2023-10-04_13-31-16-065.png-         Яким способом сформовані  у ньому продукти? (Шарами)

 

 

 

Позитив (+)

 

Критика (-)

Позитив

Критика

 

-         Тому, наше з вами завдання приготувати цю страву з позитивних та негативних моментів змісту байки за допомогою запитань, вашого мислення та критичного підходу. Кожен мінус змінюється постійно на плюс!

Питання для аналізу:

Який плюс в тому, що зайцеві не вдалося пощипати травку?

Який мінус в тому, що заєць захотів втопитися?

Який плюс в тому, що заєць зустрів жабу?

Що сталося б, якби заєць не втікав від вовка та лисиці?

Як гадаєш, поведінка зайця після такої пригоди зміниться?

Що сталося б, якби заєць не побачив жабу?

 

-         Розфарбуйте свій перекус відповідно продукту (булка, огірок, котлетка, сир, булка).

    Робота над притчею «Без труда нема плода».

  1. Гра «Передбачення».

-         Прочитайте назву твору.

-         Чим є заголовок до притчі?

-         Як ви розумієте його значення?

-         Прочитайте заголовок відповідно до знаків: Без труда нема плода.

Без труда нема плода? Без труда нема плода!

-         Про що ж, на вашу думку, йтиметься в притчі? Слідкуйте чи були ви праві?

  1. Виразне читання притчі вчителем.

-         Що більше всього сподобалося в прослуханому творі?

-         Чи вдалося уявити вовка?

  1. Гра «Розвідники».

-         Діти, вам потрібно прочитати притчу та дослідити такі моменти у тексті:

-         Скільки всього речень?

-         Скільки питальних речень?

-         Скільки окличних речень?

-         Між ким відбувається діалог?

  1. Робота в парах. Читання притчі «ланцюжком».

- Прочитайте притчу одне одному по реченню «ланцюжком». Заповніть  картку «будиночок» структурними частинами: зачин (фундамент), основна частина (стіни), кінцівка (дах). Запишіть в картку перше речення кожної із частин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Читання за особами «трійками».

-         Щоб визначити трійки, діти витягують з чарівної торбинки фішки, на яких зображено різні хлібобулочні вироби (батон, хліб, бублик, булочка). У кого перших трьох співпаде, ті і є «трійкою».

-         Скільки дійових осіб у притчі? (Автор, вовк, чоловік).

-         Чиї слова треба читати нетерпляче? (Вовка).

-         А чиї слова треба читати повільно та повчально? (Чоловіка).

  1. Підсумок уроку.

 

  • Вправа «Мікрофон»

-         Продовжте речення.

     Заєць зустрів жабу для того, щоб…

     Чоловік розповів вовкові шлях попадання хліба на стіл для того, щоб…

  • Рефлексія.

-         Виміряйте температуру своєї роботи на уроці на термометрі в 1-ій колонці. Інструкція вимірювання в 2-ій колонці. А на термометрі в 3-ій колонці виміряйте температуру роботи свого партнера чи партнерки.

C:\Users\User\Pictures\изображение_viber_2023-10-08_20-51-05-813.jpg

docx
Додано
8 жовтня 2023
Переглядів
1627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку