Конспект уроку з читання для 4-го класу на тему Т. Г. Шевченка "Вітер з гаєм розмовляє…" , "Садок вишневий коло хати".

Про матеріал

Мета: поглибити дітей про життя і творчість народного поета Т. Г. Шевченка; показати, як поет оспівує красу рідного краю; збагачувати словник учнів; сприяти національному вихованню.

Перегляд файлу

 Відділ освіти Мостиської районної державної адміністрації

 

 

 

 

 

 

 

Т. Г. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє…»,    

  «Садок вишневий коло хати»

     4 клас

 

 

 

        Конспект уроку читання

               вчителя початкових класів

               Вовчищовицького НВК

        Бутрак О. І.

 

 

 

 

     2017

Тема. Т. Г. Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє…» , «Садок вишневий коло хати».

 

Загальнопізнавальні цілі:

 

- поглибити знання дітей про життя і творчість народного поета

Т. Г. Шевченка;

- показати, як поет оспівує красу рідного краю;

- збагачувати словник учнів;

- сприяти національному вихованню.

 

Конкретизовані навчальні цілі:

 

- знає найважливіші етапи життя і творчості поета;

- відповідає на запитання за змістом прочитаного;

- пояснює значення незрозумілих слів, образних висловів;

- демонструє вміння орієнтуватися у тексті, виразно та інтонаційно читати;

- визначає тему твору;

- добирає споріднені слова до вказаних;

- створює словесні малюнки;

- висловлює оцінні судження щодо створення однокласниками словесних картин до твору.

 

Навчально-методичне забезпечення уроку:

 

Портрет Т. Г. Шевченка, «Кобзар», запис пісень, ілюстрації до творів

Т. Г. Шевченка, мікрофон.

 

    План уроку

 

1.Читання вірша з метою визначення теми уроку.

2. Називання учнями найважливіших етапів життя і творчості поета.

3.Читання вірша «Вітер з гаєм розмовляє…» учителем.

4. Словникова робота.

5. Читання вірша учнями (мовчки).

6. Перевірка сприймання прочитаного. Визначення характеру вірша.

7. Гра «Знайди і прочитай».

8. Виразне читання вірша вголос.

9. Читання вчителем вірша «Садок вишневий коло хати».

10. Вправи для розвитку мовної здогадки.

11. Читання вірша учнями (по строфах).

12. Осмислення змісту поезії.

13. Читання в парах.

14. Гра «Хто уважніший». Робота в парах.

15. Створення словесних малюнків до строф вірша та їх оцінювання учнями класу.

16. Визначення теми вірша.

17. Слухання запису пісні на слова Т. Г. Шевченка.

18. Проведення підсумків уроку та повідомлення домашнього завдання.

 

 

   Зміст та завдання уроку

 

І. Читання вірша з метою визначення теми уроку.

  Благословенна хай буде година,

  і тая хата, і село,

що Україні принесло

з великих найбільшого сина…

   (Б. Лепкий)

- Кого мав на увазі поет?

 Із творчістю цього поета ми познайомимося на сьогоднішньому уроці. Але спочатку коротко відтворимо в пам`яті життєвий шлях поета.

 

ІІ. Повторення біографії Т. Г. Шевченка

 

(учитель показує картки, на яких записані основні дати в житті поета, учні розповідають).

- Розкажіть, що вам відомо про життя і творчість поета.

9 березня 1814 року.

1838 рік.

1840 рік.

10 березня 1861 року.

ІІІ. Опрацювання вірша Т. Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє…».

Вчитель.

1.Сила безсмертя поета – у його віршах. Чудовими і неповторними є

Шевченкові вірші, в яких він оспівує красу рідного краю. Створюючи поезію «Вітер з гаєм розмовляє…», Шевченко перебував далеко від України. Послухайте вірш і постарайтесь визначити характер вірша.

2.Читання вірша учителем.

- Який цей вірш? (сумний, зажурений)

3. Словникова робота.

Читання колонок слів з дошки.

 

Пливе    один

повен     Дунаю

поплив    скіпок

спиняє    заграло

спинить    розмовляє

погралися    рибалонька

 

- Прочитайте усі дієслова.

- Поясніть слово скіпка.

3. Повторне (мовчазне) читання вірша учнями.

- Зверніть увагу, як поет змальовує картини тиші і неспокою в природі.

4. Аналіз змісту вірша.

- Що описує поет у вірші?Де пливе човен?

- Чому його понесло в море?

- Прочитайте строфу, у якій змальовано картини тиші в природі. Як їх потрібно читати?

- У якій строфі передано роздуми поета?

5. Гра «Знайди і прочитай».

- Прочитайте рядки вірша, в яких зустрічаються слова із першої колонки.

6. Робота з ілюстрацією до вірша.

- Як художник передав рух вітру, тишу й неспокій у природі, самотності оповідача?

7. Виразне читання вірша вголос.

- Який темп читання кожної строфи?

- Які почуття треба передати інтонацією?

 

ІV. Фізкультхвилинка.

 

V. Опрацювання вірша Т. Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати».

 

1. Читання вчителем вірша «Садок вишневий коло хати».

Ця поезія сонячна, світла, сповнена добра і любові  - любові  до життя , до людей праці, до рідної природи – що зветься Україною.

- Яка пора року описана у вірші?

Так, перед нами постає у всій красі весняний вечір в Україні.

2.Словникова робота.

Виконання вправ для розвитку мовної здогадки.

- Прочитайте слова, подумки вставляючи пропущені букви.

 В __шні    Х__ти

 Пл__ги    Под__є

 В__ч__ря    З__тих

 З__рка    Йд__ть

3.Повторне читання вірша вголос учнями «ланцюжком» (по строфах).

- Зі скількох строф  складається вірш?

4. Осмислення змісту поезії.

І стр. – Як відтворено у вірші весняний сільський вечір в Україні?

 - Звідки повертаються дівчата? Плугатарі?

ІІ стр. – Де вечеряє сім`я?

 - Хто подає вечерять?

ІіІ стр. – Що зробила мати?

 - Що можна було почути вночі?

- Як ви розумієте вислови «вечірня зіронька встає», «мати хоче научати, та соловейко не дає»?

- Що із прочитаного у вірші можна побачити, а що почути?

5. Читання вірша в парах. «Я -  тобі, ти – мені».

6. Робота в парах. Гра «Хто уважніший?»

І пара – Доберіть до тексту спільнокореневі слова до іменників І колонки.

ІІ пара – Знайдіть рими  до слів ІІ колонки.

ІІІ пара – Знайдіть у вірші пестливі слова, утворіть такі від слів мати, хата.

7. Розвиток зв`язного мовлення. Словесне малювання картин до вірша «Садок вишневий коло хати»

Робота в парах.

  1. Які малюнки ви створили б до кожної строфи?

Які фарби використали б?

  1. Представлення своїх словесних малюнків.

- Чиї роботи вам найбільше сподобалися?

8. Слухання пісні «Садок вишневий коло хати» на слова М. Лисенка.

9. Виразне читання вірша учнями.

- Які почуття у вас викликає цей вірш?

 

VІ. Підсумок уроку.

 

1.Про кого ми говорили на уроці?

- Які його твори вивчали сьогодні?

- Що їх об`єднує? Чим відрізняються?

2. Розгадування кросворда.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити напам`ять вірш «Садок вишневий коло хати».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9 березня 1814 року у с. Моринцях на Черкащині в сім`ї кріпака Григорія Шевченка народився маленький хлопчик Тарас, в  майбутньому великий поет і художник. Допитливим, енергійним, мрійливим хлопчиком ріс малий Тарас.

 

 

11 років було Тарасові, коли померли його батьки. Спочатку, знесилена працею та злиднями, дуже молодою , у 32 роки померла його мати, а через два роки, раптово простудившись у дорозі, помер батько.

 

 

22 квітня 1838 року Тараса Шевченка було викуплено з кріпацтва. Він став вільною людиною. Це сталося завдяки відомим художникам і письменникам того часу : В. Жуковському, К. Брюлову, Є Гребінці, В. Григоровичу, А. Мокрицькому, які зібрали та заплатили за поета 2500 карбованців.

 

 

1840 рік. У світ вийшла книга віршів Т. Шевченка «Кобзар». «Кобзар» належить до тих книжок, які найбільше друкують і читають у всьому світі.

 

 

10 березня 1861 року помер Т. Г. Шевченко. Його поховали на Смоленському кладовищі в Санкт – Петербурзі. А у травні того ж року тіло великого Кобзаря було перевезено в Україну і поховано на Чернечій горі біля Канева. З того часу 22 травня – День пам`яті Кобзаря.

 

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Барна М. М., Волошенко О. В., Козак О. П.)
Додано
2 березня 2018
Переглядів
2576
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку