До розіграшу
залишилось:
17 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Конспект уроку "Масова частка елемента вречовині"

Про матеріал

Конспект уроку для 7 класу

Перегляд файлу

Тема: Масова частка елемента в складній речовині

Мета уроку:

навчальна: закріпити знання про хімічні формули й уміння обчислювати відносну молекулярну масу; навчити обчислювати масову частку елемента в складі складних речовин, використовувати поняття «масова частка» для розв'язання задач на визначення хімічних формул;

розвивальна: розвивати знання про частки з математики для обчислення масової частки елемента в складі речовини, логічне мислення, культуру хімічного мовлення;

виховна: виховувати вміння спілкуватися в колективі, висловлювати власні думки.

Тип уроку: комбінований

Форми роботи: фронтальне опитування, самостійна робота, евристична бесіда.

Обладнання: періодична система хімічних елементів.

Основні терміни і поняття: відносна молекулярна маса речовини, масова частка елемента в складній речовині.

 

Девіз уроку: „Щоб навчитися думати – треба думати” ( Ейнштейн).

 

ХІД УРОКУ

I. Організація класу (Створення психологічної атмосфери уроку; підготовка необхідного обладнання; включення учнів діловий ритм уроку.

Формулювання мети й завдань уроку, очікуванихрезультатів)

II. Мотивація уроку

Проблемне питання. Що хотів сказати Ейнштейн і чому його слова стали девізом нашого уроку?

ІІІ. Фронтальне опитування, перевірка домашнього завдання

Гра «П’ятий зайвий »

Суть гри: вибрати елемент або речовину, яка не схожа на інші та пояснити:

  1. С, S, Na, P, Ne.
  2. CaO, CO2,C, NО2 ,НBr.
  3. Li2O, K2O, Al2O3, H2O, Сs2О.

( Кожне завдання виконане правильно -0,5 балів)

Гра «Хрестики-нулики»

Виграшний шлях складають формули:

 

 

 

Варіант І: Валентність елемента,яких складає І

N2O

P2O5

Na2O

ВаО

Li2O

SO3

SiO2

BeO

Cs2O

 

 

 

 

Варіант ІІ: Валентність елемента,яких складає ІІ

Al2O3

СаО

СrO3

FeO

MgO

NO2

TeO3

СО

N2O3

 

 

 

 

 

 

(  Якщо завдання виконане правильно -1 бал)

 

«Снігова куля» Клас поділяється на три групи по рядах. Кожен ряд одержує перфокарту. Кожен учень повинен заповнити клітинку й швидко передати іншому. Виграє той ряд, який першим правильно виконає завдання.

«Снігова куля»

І

ІІ

ІІІ

Знайти серед запропонованого ряду елементів метали:

 

Сu, Cl2, О2, Ne, Li, Mg

 

Знайти серед запропонованого ряду елементів неметали:

 

Сu,Cl2, О2,Li, І2,Mg

 

Знайти серед запропонованого ряду елементів метали:

 

Сa,Cl2, P, I2, Na,Al

 

Утворити складні сполуки металів з хлором

Утворити складні сполуки неметалів з кальцієм

Утворити складні сполуки металів з бромом

 

Визначити валентність елементів у відповідних речовинах

 

 

Визначити валентність елементів у відповідних речовинах

 

 

Визначити валентність елементів у відповідних речовинах

 

Обчислити відносну молекулярну масу даних речовин

 

Обчислити відносну молекулярну масу даних речовин

 

Обчислити відносну молекулярну масу даних речовин

 

Обчислити кількість атомів, що містять дані речовини

 

Обчислити кількість атомів, що містять дані речовини

 

Обчислити кількість атомів, що містять дані речовини

 

 (Кожна правильна відповідь 0,5 балів)

IV. Актуалізація опорних знань

 Чи можна стверджувати, що маси кожного атома в молекулі речовини однакові?

(Ні, тому що в усіх елементів різні атомні маси)

Співвідношення мас атомів у складі молекули складної речовини постійне чи змінне?

(Постійне, тому що постійним є склад речовини)

 Як обчислити співвідношення мас атомів у молекулі?
Розгляньмо на прикладі бінарних сполук.

MgO

Ar(Mg) = 24; Ar(O) = 16

 

m(Mg): (O) = 24 :16 = 12: 8= 6 :4 = 3: 2

 

Отже, співвідношення мас атомів можна виразити невеликими додатними цілими числами.

СО2

Ar(С) = 12;        Ar(O) = 16

 

m(С): (O) = 12: 16= 6 :8 = 3: 4

 

Це співвідношення постійне. Обчислимо співвідношення атомів у молекулі

KNO3.

Ar(К) = 39;   Ar(N) = 14 ;Ar(O3) = 16

 

m(К): (N) : (O3) = 39: 14:48

 

Завдання біля дошки:

 Обчисліть масові співвідношення у молекулах SO3, CaSO4.

(  Кожне завдання виконане правильно -1 бал)

m(S): (O3) = 32:48

m(Ca): (S) : (O4) = 40: 32:64

Поміркуйте! А чи можна визначити склад речовини у відсотках?

(Якщо прийняти відносну молекулярну масу речовини за 100 %, то маса кожного елемента може бути виражена як масова частка цього елемента в складі молекули)

Наприклад:

SO4        32 * 100%

Mr (SO4) = 96 – це 100%       Х= __________________=33,3%  (S)

        96

Ar (S) = 32 – це х %

 

Виражена у відсотках, ця величина є масовою часткою елемента в складі речовини (W).

 

 

 

 

 

V. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування практичних знань і навичок

    n * Ar (E)

   W= __________________   100% 

    Mr(сполуки)

де   п   атомів елемента в молекулі; Ar — відносна атомна маса елементМr-— відносна молекулярна маса.

Задача 1. Обчислити масову частку Fe у його оксиді Fe2O3.

 

Розв’язання

Дано:

Fe2O3. w=nAr(Fe) / Mr(Fe2O3)

Mr(Fe2O3)=56 * 2 +16 *3 =112+48= 160

w(Fe) -? w(Fe) = 2*56 / 160 =112/160 =0,7 ~70%

 

Відповідь: w (Fe) =70 %.

 

Задача 2. Обчислити масові частки С та О2 у сполуці СO2.

  Розв’язання

Дано:        2*16* 100%

СO2  Mr (CO2) = 44 – це 100%         Х= __________________=72,7%  (O).

  Ar (O) = 16 – це х %  44    

 

w(С) -?

w(О2) -?

      1*12* 100%

 Mr (CO2) = 44 – це 100%       Х= __________________=27,3%  (C)

        44

Ar (C) = 12 – це х %

 або

Ar (C) =100% - W (O)  = 100%- 72,7%=27,3%

Відповідь. w (С) =27,3 %,w (О2) =72,7%.

 

VІ. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.

Cамостійна робота з перевіркою і коригуванням результатів

1.Обчислити масові частки елементів у складі речовин  СaO, P2O5, Al4C3, FeO.

(  Кожне завдання виконане правильно -0,5балів)

Перевірка результатів та їх корекція.

Mr (CаO) = 56 г/моль       W(Cа) = 71%     W(О) = 29%

Mr (P2O5) =142 г/моль      W(Р) = 44%     W(О) =56%

Mr (Al4C3) = 144 г/моль    W(Al) = 75%      W(О) = 25%

Mr (FeO) =72 г/моль   W(Fe) = 77%      W(О) = 33%

 

 

 

Гра «Річка перетворень»

Суть гри: на картках записані формули речовин, які потрібно розмістити в порядку від найменшої до більшої масової частки Оксигену в сполуці, розміщуючи на картці відповідно до літер, які містяться на картці.

CO, CuO,Al2O3, FeO,ZnO, CaO, NO.

( Якщо завдання виконане правильно -3 бала)

Відповідь:ZnO,CuO, FeO,CaO, Al2O3,NO, CO.

VІІ. Підсумки уроку. Оцінювання

Підрахуйте кількість зароблених балів за письмові та усні завдання. Оцінюємо роботу учнів, виставляємо оцінки.

VIІІ. Домашнє завдання

а) програмний матеріал:

прочитати параграф, відповісти на запитання, виконати вправи.

б) для тих хто зацікавився:

Завдання. Обчислити масові співвідношення елементів і масові частки елементів у молекулах: MgCl2, NaBr, PH3.

Поміркуйте! Де в житті ми зустрічаємося з величиною «масова частка»?

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костюк Вікторія Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
28 грудня 2017
Переглядів
1044
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку