Тема. Ділення з остачею. Перевірка ділення з остачею. Задачі на кратне порівняння двох добутків.
Мета: навчати учнів перевіряти результати ділення з остачею; вдосконалювати вміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати логічне мислення, увагу, навички розв’язування задач; виховувати інтерес до предмета, бажання вчитись.
Обладнання: опорні таблиці, умови задач, електронна фізхвилинка.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
Завдання 658
- Прочитайте приклади з остачею 1 (37 : 9 = 4 (ост. 1); 28 : 3 = 9 (ост. 1); 17:2 = 8 (ост. 1)); з остачею 2 (50 : 8 = 6 (ост. 2); 23 : 3 = 7 (ост. 2)); з оста¬чею 3 (18 : 5 = 3 (ост. З); 59 : 8 = 7 (ост. 3); 52 : 7 = 7 (ост. 3)); з остачею 4 (34:10 = 3 (ост. 4); 68:8 = 8 (ост. 4)).
Завдання 659
- Скільки пачок вафель купили, якщо 1 пачка вафель дешевша за 1 пачку печива на 1 гривню? (8 пачок)
2. Каліграфічна хвилинка
- Погляньте, будь ласка, уважно на ряд чисел. Давайте їх назвемо. (3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17, 19)
- Скажіть, будь ласка, яке з цих чисел можна поділити на 3 без остачі? (3, 9, 15)
- Які це числа? (Непарні).
- Назвіть одноцифрові числа цього ряду. (3, 5, 7, 9)
- Назвіть двоцифрові числа цього ряду.( 11, 13, 15, 17, 19)
3. Усний рахунок.
- А тепер, діти, наступне завдання, яке ми виконаємо ланцюжком.
18 :6 = 3 28 : 7 = 4 40 : 8 = 5
19 : 6 = 3 (ост.1) 29 : 7 = 4 (ост.1) 41 : 8 = 5 (ост.1)
20 : 6 = 3 (ост.2) 30 : 7 = 4 (ост.2) 42 : 8 = 5 (ост.2)
21 : 6 = 3 (ост.3) 31 : 7 = 4 (ост.3) 43 : 8 = 5 (ост.3)
22 : 6 = 3 (ост.4) 32 : 7 = 4 (ост.4) 44 : 8 = 5 (ост.4)
23 : 6 = 3 (ост.5) 33 : 7 = 4 (ост.5) 45 : 8 = 5 (ост.5)
34 : 7 = 4 (ост.6) 46 : 8 = 5 (ост.6)
III. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ми дізнаємось, як перевіряти результати ділення з остачею.
IV. Вивчення нового матеріалу
Завдання 660. Робота в групах
— Чи може при діленні на 7 в остачі бути: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8? (Числа 7 і 8 не можуть бути в остачі, бо остача завжди менша від дільника.) Якими можуть бути остачі при діленні на 9? (1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8) На 10? (1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9)
Завдання 661. Робота в групах
Учні пояснюють рівності, складені за малюнками, і читають висновок: якщо до добутку неповної частки і дільника додамо остачу, то отримаємо ділене.
Після цього учні ознайомлюються з пам’яткою.
23 : 5 = 4 (ост. 3)
— Як перевірити правильність ділення з остачею?
Перевірка здійснюється за алгоритмом.
Пам'ятка «Перевірка ділення з остачею»
1) Множу отриману частку на дільник.
2) Додаю до отриманого добутку остачу.
3) Порівнюю знайдене число з діленим: якщо це число дорівнює діленому, то ділення з остачею виконане правильно.
23 : 5 = 4 (ост. 3)
Перевірка:
1) 4-5 = 20
2) 20 + 3 = 23
3) 23 = 23
4 • 5 + 3 = 23
Останній запис пам’ятки також можна прочитати так: при діленні 23 на 5 у частці отримуємо 4, а в остачі 3. Крім того, цей запис можна прочитати ще й так: при діленні 23 на 4 в частці отримуємо 5, а в остачі — 3.
Запис: 3 • 5 + 4 = 19, можна прочитати лише одним способом: при діленні 19 на 5 в частці отримуємо 3, а в остачі 4 (якщо ви спробуєте прочитати цей запис другим способом, то остача буде більшою за дільник, що є неможливим.)
2. Фізкультхвилинка
V. Закріплення і систематизація знань
1. Гра «Віконця»
- Заповнюючи «віконця» числами, назвіть істинні рівності.
43 : 8 = □ (ост. 8)
31 : 7 = □ (ост». 3)
62 : 5 = □ (ост. 8)
2. Продовження роботи за підручником (с. 105-106)
Завдання 662. Робота в групах
- Перевірте, чи правильно виконано ділення з остачею. Якщо ділення виконано правильно, то ви плескаєте в долоньки, а якщо ділення виконано неправильно, сидите спокійно.
(У виразах 32 : 6 = 5 (ост.1) і 66 : 8 = 7 (ост.10) допущені помилки.)
Правильний результат:
32 : 6 = 5 (ост.2) 66 : 8 = 7 (ост.2)
6 • 5 + 2 = 32 8 • 8 + 2 = 66)
Висновок.
- Про що потрібно пам’ятати, коли виконуємо ділення з остачею? (Остача завжди менша за дільник.)
- А якщо остача дорівнює нулю, то ділене ділиться на дільник без остачі.
- Добре.
Завдання 663
Учні виконують ділення з остачею і перевірку за зразком.
Завдання 664
- Прочитайте задачу.
- Складіть план розв’язування цієї задачі.
План розв’язання
1) Скільки кілограмів лимонів завезли до шкільної їдальні?
2) Скільки кілограмів апельсинів завезли до шкільної їдальні?
3) У скільки разів більше завезли апельсинів, ніж лимонів?
Розв’язання
1) 4 • 2 = 8 (кг) — завезли лимонів;
2) 8 • 6 = 48 (кг) — завезли апельсинів;
3) 48: 8 = 6(раз.)
Відповідь: у 6 разів більше завезли апельсинів, ніж лимонів.
Завдання 665
Ознайомившись з умовою задачі, учні складають її короткий запис та самостійно складають вираз за схемою: (3 • 4): (3 • 2) = 2 (раз.).
VI. Підсумок уроку
- Які остачі виходять при діленні на 2?
- Назвіть остачі при діленні чисел на 5.
- Які остачі виходять при діленні на 7?
VII. Домашнє завдання
С. 106, завдання 667; 668.