Міністерство освіти і науки України
ВП «Лисичанський педагогічний коледж
Луганського національного університету
імені Тараса Шевченка»
«Число і цифра 8. Написання цифри 8. Порівняння чисел у межах 8. Додавання трьох доданків»
Розробка уроку
з математики
для 1 класу
студентки 3-го курсу, групи А
спеціальності «Початкова освіта»
ОКР «молодший спеціаліст»
Лондарь Христини
Вчитель-методист:
Ляшенко К.І.
Лисичанськ
2017
Тема. Число і цифра 8. Написання цифри 8. Порівняння чисел у межах 8. Додавання трьох доданків.
Мета: освітня – ознайомити учнів з числом і цифрою 8, з написанням цифри 8, вправляти учнів в порівнянні чисел у межах 8; учити обчислювати вирази на додавання з трьома доданками;
розвиваюча – розвивати увагу, спостережливість учнів;
виховна – виховувати в учнів поваги один до одного.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник Математика для 1 класу, картки з предметами, картки з геометричними фігурами, картинка цифри 8 (рукописної та друкованої).
Методи і прийоми: пояснювально-ілюстративний метод, репродуктивний метод.
Методична література:
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Візуальна перевірка готовності класу до роботи.
2. Привітання.
Вчитель: Пролунав уже дзвінок.
Всіх покликав на урок.
Тому дружно всі сідаємо.
Працювати починаємо.
II. Закріплення й перевірка раніше вивченого.
Вчитель: Добрий день, діти! Мене звати Христина Русланівна, сьогодні урок математики проведу у вас я. Зараз я пропоную вам виконати цікаве завдання.
1. Усна лічба.
Вчитель: Я буду показувати вам картку із зображенням певної кількості предметів, а ви будете називати цифру, яка позначає цю кількість.
(Учитель показує картку із зображенням певної кількості предметів, а діти – називають цифру, яка позначає цю кількість) (Учитель показує картки, на яких зображені – 3 ягоди, 2 олівці, 4 м’яча, 6 вишеньок, 1 груша, 5 квіток, 7 кульок)
Вчитель: Молодці діти. А зараз я пропоную вам пограти у гру, яка називається «Знайдіть чужинця».
2. Гра «Знайдіть чужинця».
Вчитель: Я зараз розкладу біля дошки геометричні фігури. Вам треба буде відповідати на мої запитання.
(Вчитель задає запитання, а діти відповідають на них)
Запитання:
Вчитель: Чи можна всі ці предмети об’єднати в одну групу та чому?
Діти: Так, можна. Тому що всі ці фігури – це геометричні фігури, які мають кути.
Вчитель: Правильно. Яка з фігур відрізняється від решти і чому?
Діти: Третя фігура відрізняється від решти фігур. Тому що третя фігура – трикутник, а решта – чотирикутники.
Вчитель: Правильно. Скільки всього фігур? Давайте порахуємо разом.
(Діти разом з вчителем рахують фігури)
Діти: Один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім.
Вчитель: Правильно. Молодці діти. А який по порядку квадрат?
Діти: Перший.
Вчитель: Правильно. А який по порядку прямокутник?
Діти: Четвертий.
Вчитель: Діти, а як називається ця фігура? (Учитель додає до фігур ще одну фігуру – круг.)
Діти: Круг.
Вчитель: Правильно. Яку фігуру тепер можна назвати «чужинцем» та чому? Діти: Круг. Тому що він не має кутів.
Вчитель: Правильно. Скільки всього фігур тепер? Давайте порахуємо разом.
(Діти разом з вчителем рахують фігури)
Діти: Один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім.
Вчитель: Правильно. Молодці діти.
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Робота над загадками.
Вчитель: Діти, сьогодні на уроці ми ознайомимося з новим числом і цифрою. А з яким – спробуйте відгадати.
(Вчитель читає загадки, а діти їх відгадують)
1). Ти зі мною не знайомий?
Я живу на дні морському.
Голова і вісім ніг,
От і весь я — ... (восьминіг).
2). Вісім ніг, як вісім рук,
Вишиває шовком круг
Цей дідок на диво.
Він легенький, наче пух,
Сплів для себе і для мух. (Павук)
Вчитель: Діти, яке число звучало у цих загадках?
Діти: Вісім.
Вчитель: Правильно. З яким новим числом ми ознайомимося сьогодні?
Діти: Із числом 8.
Вчитель: Правильно.
2. Виконання завдання 1 на сторінці 32.
Вчитель: Діти, відкрийте підручники на сторінці 32, завдання 1. Скажіть, як утворилося число вісім?
Діти: До семи додали один.
Вчитель: Правильно. Отже, щоб одержати число 8, потрібно до 7 додати 1.
3. Ознайомлення з друкованою цифрою 8.
Вчитель: Діти, число 8, як і всі інші, має свій знак, позначається цифрою 8, «вісімкою». Погляньте на цифру вісім.
(Вчитель показує учням картинку друкованої цифри 8)
В цифри 8 – два кільця
Без початку, без кінця.
Два кільця, як не дивися.
Здогадались? Цифра … (Вісім)
4. Ознайомлення з рукописною цифрою 8.
а). Пояснення вчителя.
Вчитель: Діти, цифра 8 складається з двох малих овалів: верхнього і нижнього. Верхній овал трохи менше за нижній. Дана цифра пишеться кривою замкненою лінією. Подивіться на рукописну цифру 8.
(Вчитель показує картинку, на якій зображена рукописна цифра 8)
Вчитель: Цифру 8 починаємо писати трохи нижче і правіше за середину верхньої сторони клітинки, ведемо лінію праворуч угору заокруглюємо вправо в верхньому кутку клітинки, потім справа наліво до середини нижньої сторони клітинки заокруглюємо і піднімаємо угору до початкової точки. Цифра 8 пишеться без відриву руки.
(Вчитель пояснює з чого складається цифра 8, як пишеться цифра 8 та записує її на дошці)
б). Написання цифри в повітрі під рахунок «і-раз-i, два-і, три».
Вчитель: Діти, візьміть ручки у руки. Ми з вами зараз будемо писати у повітрі цифру 8. Повторюйте за мною.
(Діти під рахунок вчителя пишуть у повітрі цифру 8)
в). Написання цифри в зошиті.
Вчитель: Діти, зараз відкрийте ваші зошити. Вам треба написати цифру 8 три рази. Коли ви напишете цифру 8 три рази, то сядьте рівно та покладіть руки на парту.
Вчитель: Діти, ви вже написали?
Діти: Так!
Вчитель: Молодці. Зараз вам треба прописати цифру 8 ще п’ять разів. Коли ви напишете цифру 8 ще п’ять разів, то сядьте рівно та покладіть руки на парту.
Діти, ви вже написали?
Діти: Так!
Вчитель: Молодці. Обведіть кружечком ту цифру 8, яка, на вашу думку, у вас вийшла найкраще. Обвели?
Діти: Так!
Вчитель: Молодці.
Пальчикова гімнастика «Квітка розпустилася»
Вчитель: Діти, зараз ми з вами проведемо пальчикову гімнастику, яка називається «Квітка розпустилася».
Руки в кулачки. Кожен палець по черзі розпрямляється і відводиться в сторони (як у квітки пелюстки).
Вчитель: Молодці діти. Ви все правильно виконали.
5. Виконання завдання 2 на сторінці 32.
Вчитель: Діти, зараз вам треба виконати письмово завдання 2 на сторінці 32.
Вам треба полічити в кожній групі жовті й зелені кружечки.
Скільки жовтих кружечків у першій групі?
Діти: Вісім.
Вчитель: Правильно. Скільки зелених кружечків у першій групі?
Діти: Три.
Вчитель: Правильно. Отже, яких кружечків більше у першій групі?
Діти: Жовтих.
Вчитель: Правильно. А яких кружечків менше у першій групі?
Діти: Зелених.
Вчитель: Правильно. Отже, вам треба записати, що жовтих кружечків більше, ніж зелених.
(Діти виконують завдання 2 на сторінці 32 за допомогою вчителя)
Вчитель: Діти, скільки жовтих кружечків у другій групі?
Діти: Вісім.
Вчитель: Правильно. А скільки зелених кружечків у другій групі?
Діти: П᾿ять.
Вчитель: Правильно. Отже, яких кружечків більше у першій групі?
Діти: Жовтих.
Вчитель: Правильно. А яких кружечків менше у першій групі?
Діти: Зелених.
Вчитель: Правильно. Отже, вам треба записати, що жовтих кружечків більше, ніж зелених.
Записали?
Діти: Так!
Вчитель: Молодці діти. А зараз ми трохи відпочинемо і виконаємо фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Час прийшов для відпочинку,
Проведемо фізкультхвилинку.
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Дружно всі присіли, встали.
І руками помахали.
Три! Чотири! Нахилились.
Зі струмочка гарно вмились.
П᾿ять! Шість! Всі веселі
Крутимось на каруселі.
А тепер всі руки в боки.
Як зайчата скоки-скоки!
Сім! Вісім! В потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев᾿ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
6. Виконання завдання 3 на сторінці 32.
Вчитель: Діти, зараз вам треба виконати письмово завдання 3 на сторінці 32.
(Діти виконують письмово завдання 3 на сторінці 32 з допомогою вчителя)
Вчитель: У цьому завданні вам треба порахувати скільки всього фруктів на трьох тарілках.
Поданий, у підручнику приклад, вам необхідно записати до себе у зошити та вирішити його.
Вчитель: Діти, ви вже виконали завдання?
Діти: Так!
Вчитель: Молодці діти. Так скільки ж усього фруктів.
Діти: Шість.
Вчитель: Правильно. Як ви лічили?
Діти: До числа один додали спочатку число два, а потім число три.
Вчитель: Правильно. Молодці діти.
7. Виконання завдання 4 на сторінці 32.
Вчитель: Діти, а зараз давайте виконаємо завдання 4 на сторінці 32.
У цьому завданні вам треба прочитати числа від 1 до 8, а потім навпаки, від 8 до 1.
Назвати «сусідів» числа 7. Сказати, яке число передує числу 6? Яке число наступне за ним? Назвати всі числа, менші від 7.
Діти, прочитайте числа від 1 до 8.
Діти: Один, два, три, чотири, п’ять, шість, сім, вісім.
Вчитель: Молодці діти, правильно. Тепер прочитайте числа від 8 до 1.
Діти: Вісім, сім, шість, п’ять, чотири, три, два, один.
Вчитель: Молодці діти. Правильно. А зараз назвіть «сусідів» числа 7.
Діти: Сусіди числа 7 – 6 та 8.
Вчитель: Правильно. Діти, яке число передує числу 6?
Діти: Передує числу 6 число 5.
Вчитель: Правильно. А яке наступне число за числом 6?
Діти: Наступне за числом 6 число 7.
Вчитель: Правильно. Діти, назвіть всі числа, менші від 7.
Діти: Числа, менші від 7 – це 6, 5, 4, 3, 2, 1.
Вчитель: Правильно. Молодці діти. Ви дуже добре впоралися з цим завданням.
8. Виконання завдання 5 на сторінці 32.
Вчитель: Діти, зараз я пропоную вам виконати завдання 5 на сторінці 32.
У цьому завданні вам треба сказати скільки днів у навчальному тижні. Назвати їх. Назвати «сусідів» середи.
Діти, Скільки днів у навчальному тижні?
Діти: У навчальному тижні 5 днів.
Вчитель: Правильно. А тепер назвіть їх.
Діти: Понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця.
Вчитель: Правильно. Назвіть «сусідів» середи.
Діти: «Сусіди» середи – вівторок та четвер.
Вчитель: Правильно. Молодці діти. Ви дуже швидко впоралися із завданням.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розв᾿язування логічних задач.
Вчитель: Діти, зараз вам треба розв’язати логічні задачі. Я буду читати умови логічних задач, а ви будете їх усно розв’язувати.
(Вчитель читає умови логічних задач, а діти їх усно розв’язують)
1). Сім пташок зліпив Семенко
І одну мала Оленка.
Друзі, ви б не полічили,
Скільки діти птиць зробили?
Вчитель: Діти, скільки птиць зробили Семенко та Оленка?
Діти: Вісім птиць.
Вчитель: Правильно. Як ви полічили?
Діти: До числа сім додали число один.
Вчитель: Правильно. Молодці діти. Слухайте уважно умову наступної логічної задачі.
2). У садку ростуть дерева
Є два дуба і п’ять кленів
Скільки у садку дерев?
Вчитель: Діти, скільки всього росте дерев у садку?
Діти: Сім дерев.
Вчитель: Правильно. Як ви полічили?
Діти: До двох додали п’ять.
Вчитель: Правильно. Молодці діти. Ви дуже добре впоралися із завданням.
2. Гра «Яке число сховалось?».
На дошці запис:
8 = 6 + … (2) 8 = 2 +… (6)
8 = 5 + … (3) 8 = 1 + … (7)
8 = 4 + … (4) 8 = 3 + … (5)
Вчитель: Діти, зараз я пропоную вам пограти у гру, яка називається «Яке число сховалось?». Вам треба по черзі виходити до дошки та вирішувати приклади.
(Діти по черзі виходять до дошки та розв’язують приклади з допомогою вчителя)
Вчитель: Анастасія, виходь до дошки. Яке число треба додати до числа шість, щоб отримати число вісім?
Анастасія: Число два.
Вчитель: Записуй його на дошці та перевіряй приклад.
Анастасія: Якщо до числа шість додати два, то в результаті отримаємо число вісім.
Вчитель: Правильно, повертайся на своє місце. Артем, виходь до дошки. Яке число треба додати до числа п’ять, щоб отримати число вісім?
Артем: Число три.
Вчитель: Записуй його на дошці та перевіряй приклад.
Артем: Якщо до числа п’ять додати число три, то в результаті отримаємо число вісім.
Вчитель: Правильно, повертайся на своє місце. Марія, виходь до дошки. Яке число треба додати до числа чотири, щоб отримати число вісім?
Марія: Число чотири.
Вчитель: Записуй його на дошці та перевіряй приклад.
Марія: Якщо до числа чотири додати число чотири, то в результаті отримаємо число вісім.
Вчитель: Правильно, повертайся на своє місце. Софія, виходь до дошки. Яке число треба додати до числа два, щоб отримати число вісім?
Софія: Число шість.
Вчитель: Правильно. Записуй його на дошці та перевіряй приклад.
Софія: Якщо до числа два додати число шість, то в результаті отримаємо число вісім.
Вчитель: Правильно, повертайся на своє місце. Олександра, виходь до дошки. Яке число треба додати до числа один, щоб отримати число вісім?
Олександра: Число сім.
Вчитель: Правильно. Записуй його на дошці та перевіряй приклад.
Олександра: Якщо до числа один додати число сім, то в результаті отримаємо число вісім.
Вчитель: Правильно, повертайся на своє місце. Людмила, виходь до дошки. Яке число треба додати до числа три, щоб отримати число вісім?
Людмила: Число п’ять.
Вчитель: Правильно. Записуй його на дошці та перевіряй приклад.
Людмила: Якщо до числа три додати число п’ять, то в результаті отримаємо число вісім.
Вчитель: Правильно, повертайся на своє місце.
Вчитель: Молодці діти. Ви дуже добре впоралися із завданням.
V. Підсумки.
Вчитель: Діти, з яким числом і цифрою ми познайомилися сьогодні на уроці?
Діти: З числом та цифрою 8.
Вчитель: Правильно. На уроці ми писали?
Діти: Так!
Вчитель: Правильно. На уроці ми рахували?
Діти: Так!
Вчитель: Правильно. Молодці діти. На уроці ви були дуже активними та кмітливими. До побачення!
Діти: До побачення!