19 серпня о 18:00Вебінар: Ментальна арифметика: розвиваємо обидві півкулі головного мозку

Конспект уроку "Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї». Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня"

Про матеріал

Мета: формування предметних компетентностей: навчити визначати міфологічні, пригодницькі й побутові елементи, характеризувати стиль гомерівської оповіді, образи Одіссея, жанрову своєрідність; висловлювати ставлення до літературних персонажів; узагальнювати результати аналізу творів, свої знання про літературу античності; обговорювати філософсько-етичні проблеми; оцінювати цінності, ідеали, стани духовного життя і вчинків літературних персонажів; робити висновки про значення прочитаних творів для світового культурного поступу в цілому і розвитку українського культурного середовища зокрема; формування ключових компетентностей: збагачувати власне мовлення крилатими висловами з «Одіссеї»;

Перегляд файлу

Клас: 10

Предмет: Зарубіжна література

Тема: Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї». Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея

Мета: формування предметних компетентностей: навчити визначати міфологічні, пригодницькі й побутові елементи, характеризувати стиль гомерівської оповіді, образи Одіссея, жанрову своєрідність; висловлювати ставлення до літературних персонажів; узагальнювати результати аналізу творів, свої знання про літературу античності; обговорювати філософсько-етичні проблеми; оцінювати цінності, ідеали, стани духовного життя і вчинків літературних персонажів; робити висновки про значення прочитаних творів для світового культурного поступу в цілому і розвитку українського культурного середовища зокрема; формування ключових компетентностей: збагачувати власне мовлення крилатими висловами з «Одіссеї»; установлювати  причиново-наслідкові зв’язки між подіями твору; застосовувати цифрові технології для пошуку необхідної інформації; створювати електронну продукцію для популяризації прочитаних творів; використовувати різні види читання; здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію, визначати у творах актуальні соціальні проблеми та ідеї; усвідомлювати роль античності в розвитку української і світової культури.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їхній основі вмінь і навичок.

Форма уроку: психологічне дослідження.

Обладнання: портрет Гомера, мультимедійна презентація з музичним супроводом, цитати, епіграфи уроку, картка-самооцінювання, анкета — характеристика, «Цитати для душі від Гомера».

Методи і прийоми критичного мислення: «Мозковий штурм»,  «Продовжіть речення», «Асоціативне гроно», «Поетична хвилинка», «Займи позицію», «Кроссенс», «Цитати для душі від Гомера», «Фразеологічна скарбничка», «У мистецькому колі «Одіссеї», «творче самовираження», картка-самооцінювання, складання сенкану,  анкета — характеристика,  заповнення таблиці, музикотерапія.

Епіграф уроку:                            «Одіссея» дихає величавим спокоєм,

                                                      вона сповнена духовної краси і величі та            

                                                      є завершеним втіленням класичної епопеї.

                                                                                                       Е. Ауербах

                                                     Злови свій океан, або Кожен сам собі  Одіссей.

                                                                                            Володимир Єрмоленко

                           Перебіг уроку

І. Організаційний момент. З’ясування емоційної готовності до уроку.

Психологічне налаштування. Музикотерапія (звучить музика моря). Прийом «Поетична хвилинка»

Пакуй валізу у подорож до забутих світів

І нехай вже ніхто нас ніколи спиняти не сміє.

Поки місяць за небо вечірнє повільно злетів, 

І ці зорі затемнити небо ще поки зуміють.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Плавання Одіссея – це шлях у незвідане, осягнення й освоєння незнаного, шлях до самого себе й формування власної особистості. Легендарний герой виступає в гомерівській поемі як представник усього людства, яке відкриває і пізнає світ. В образі Одіссея втілено все багатство людської натури, її чесноти й слабкості, велич і незбагненність. Не випадково до цього образу звертались уславлені письменники, художники, композитори, кіномитці…

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з поемою «Одіссея»; визначатимемо міфологічні, пригодницькі й побутові елементи, характеризуватимемо стиль гомерівської оповіді, образ Одіссея, його вчинки, оцінюватимемо цінності, ідеали духовного життя і вчинків літературних персонажів; висловлюватимемо ставлення до літературних персонажів; узагальнюватимемо результати аналізу творів, свої знання про літературу античності; обговорюватимемо філософсько-етичні проблеми; збагачуватимемо власне мовлення крилатими висловами; здійснюватимемо самооцінювання результатів власної діяльності.

Робота з епіграфом

  • Поясніть епіграф уроку. Чи вдало він підібраний?
  • Поясніть слова Е. Ауербаха, В. Єрмоленка.

ІV. Актуалізація опорних знань

Прийом критичного мислення «Мозковий штурм»

  • Чи існував Гомер насправді як конкретна історична особа, чи це вигаданий образ?
  • У чому полягає суть Гомерівського питання?
  • Чи «Іліаду» й «Одіссею» створила одна людина (автор), чи ці  епоси складалися в різний час у різних еллінських землях, різними людьми спонтанно, а потім були зібрані якимсь «упорядником» (Гомером)?

 V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

Обмін враженнями про почуте на первинне сприйняття тексту (реакцію читача)

  • Які враження справив на вас прочитаний твір?
  • На які питання ви хотіли б отримати відповідь на уроці?
  • На які жертви Одіссей пішов заради здійснення мрії?
  • З якими небезпеками зустрічався Одіссей та які якості виявив у них?
  • На матеріалі вивчених уривків схарактеризуйте персонажа.
  • Хто є героями поеми «Одіссея»? 
  • Розкажіть про подвиги славетного героя та його подвиги.
  • Що в його образі вас приваблює, а що ні?
  • Які  риси  характеру  проявив  головний  герой,  коли  відпливав  з  острова феаків? Як це характеризує художню майстерність Гомера?
  • Підберіть епітети-цитати до образу.

Прийом критичного мислення «Асоціативне гроно». Підбери епітети

Одіссей    -    Ніхто

                                     «хитромудрий», «велемудрий»

    «багатостраждальний»

    «богорівний»

    «розумний»

    «городоборець»

    «мужоборець»

    «невпинний в трудах і лукавстві»

    з давньогрец. мови «сердитий», «гнівний»

    Улісс (так називали римляни)

Прийом критичного мислення «Продовжіть речення»

Одіссей  -    мореплавець, ватажок

                            хоробрий воїн і розумний воєначальник

    досвічений дипломат і відважний мореплавець

    майстерний тесляр, мисливець, торговець,

                            дбайливий господар

    цікавий оповідач

    розбійник

    шаман

    рішучий, запальний

    відповідальний за долю друзів

    марнославний, глузливий, нерозсудний

    жорстокий у своїй помсті

    здатний визнавати свої помилки

    відданий друг, вірний чоловік і батько

    любить батьківщину

Прийом критичного мислення «Дискусія»

  • Які з цих рис характеру можна вважати позитивними, а які негативними. Чому? Наведіть приклади.
  • Використовуючи міф, наведіть приклади лідерських якостей Одіссея, а також вчинків його товаришів і ставлення до них героя.
  • Як ви думаєте, чому деякі супутники Одіссея загинули, а він вижив і досягнув своєї мети?
  • Назвіть міфологічних персонажів, які згадуються в пісні 8 «Одіссеї». Які міфи з ними пов’язані?
  • Поясніть, чому плакав Одіссей. Це свідчить про силу чи слабкість героя?
  • Які образи називають «вічними»? Поясніть.

Прийом критичного мислення «Займи позицію»

  • Чи можна назвати Одіссея патріотом? Доведіть.

VІ. Застосування знань, умінь і навичок

Анкета — характеристика Одіссея. Заповніть самостійно таблицю (робота в парах). Надається таблиця-відповідь.

  1. Ім’я 

Одіссей

 

2. Герой якого твору

Головний герой поеми Гомера «Одіссея»

 

3.Місце народження та проживання

Острів-держава  Ітака

4. Батьки   

Лаерт, Антіклея

 

5.Соціальний статус       

Цар Ітаки

 

6.Сімейний стан

Одружений, дружина Пенелопа, син Телемах

7. Рід занять

Брав участь у Троянській війні, відзначився там військовою

хитрістю, сміливістю та відвагою

8.Риси характеру

Позитивні: мудрий, сміливий, відважний, рішучий, сильний духом, допитливий, передбачливий, кмітливий, патріот, любить свою сім’ю, дбає про товаришів, чутливий, навіть дещо сентиментальний.

Негативні: хитрий, жадібний, марнославний,    запальний, гнівливий, часто необачний, не дослухається до голосу розуму та порад товаришів, буває навіть жорстоким.

9.Ставлення богів до героя

Афіна підтримує, допомагає; Посейдон ненавидить, перешкоджає поверненню Одіссея додому, прагне помсти за осліплення Поліфема; Зевс переважно безсторонній, зважає лише на прохання інших богів, зокрема Афіни Паллади

10. Ставлення автора

Автор захоплюється своїм героєм, співчуває йому, називає богорівним, однак не ідеалізує, не приховує недоліків

Прийом критичного мислення «Кроссенс». Розшифруйте кроссенс. Про які епізоди і про яких персонажів «Одіссеї» він нагадав вам?

Прийом критичного мислення «Фразеологічна скарбничка»

Одіссея – тривалі мандри.

Праця Пенелопи – нескінченна робота, яка не просувається вперед.

Повернення до Ітаки – успішне завершення довгих блукань.

Циклопічна  споруда —  вживають  тоді,  коли  говорять  про  величезну  будівлю.

Сізіфова праця — так називають безплідну, важку, нескінченну роботу.

Танталові муки —  терпіти  страшні  страждання  через неможливість  досягти бажаної мети.

Прийом критичного мислення «Цитати для душі від Гомера» (хвилина роздумів). Наведіть приклади крилатих висловлювань з «Одіссеї». Поясніть родзинки.

  • «Яке слово скажеш, таке й почуєш у відповідь».
  • « Про дещо треба говорити, про інше — мовчати».
  • «Час на все є: є свій час для бесіди, свій час для спокою».

Прийом пошукової критичної роботи. Таблиця «Міфологічні, пригодницькі  й побутові елементи в «Одіссеї»

  • Підсумуйте прочитане, обговорене і самостійно заповніть таблицю.

Міфологічні елементи

Пригодницькі елементи

Побутові елементи

    Небожителі — Зевс (Кронід), Афіна Паллада, Посейдон, Гермес.

      Німфи, чарівниці, сирени — Каліпсо, Іно, Кіркея; чудовиська Сцилли та Харибди.

    Розповідь про фраків – ідеальне царство.

 

   Кіклоп Поліфем його з товаришами закрив у печері.

 Зла чарівниця Кіркея перетворила на свиней його військо.

   Одіссей упорався з женихами, які надокучали його дружині Пенелопі.

 

   Зображено батальні сцени, поєдинки героїв, військові звичаї та хитрощі.

   Дізнаємося про побут давніх греків.

   Царівна феаків Навсікая сама їде на берег моря прати білизну, дбає про чистоту одягу всієї родини.

Складання сенкану

Одіссей.

Мудрий, відважний.

Мандрує, передбачає, дбає.

Любить батьківщину, вірний чоловік.

Цар Ітаки.

Прийом критичного мислення «У мистецькому колі «Одіссеї»

Уважно розгляньте репродукцію картини «Апофеоз Гомера» французького художника Ж.-О.-Д. Енгра. Що на ній зображено? Розкрийте її символічний зміст .

Опишіть картину Дж. В. Вотергауса «Одіссей  і сирени». Висловте  власне ставлення до мистецького твору. Кого  «Одіссея» Гомера з представників образотворчого мистецтва надихала?

  • У чому, на ваш погляд, секрет популярності «Одіссеї» та «Іліади» серед читачів різних країн і різних поколінь?

VІІ. Підбиття підсумків уроку

 Отже, в «Одіссеї» Гомер створив безсмертний образ Одіссея, воїна, ватажка, мандрівника, патріота, батька, сина, чоловіка, людини сміливої, розумної, винахідливої, допитливої, для якої важливим є покликання жити не лише для себе, а й для народу.

Чи згодні ви, що головною ідеєю «Одіссеї»  -  любов до батьківщини та свого роду, заради якої Одіссей здатен на героїчні вчинки, виявляє розум, винахідливість, фізичну та духовну силу й інші якості…

Сподіваюсь що так, а ця мудра епічна поема навчить вас правильно приймати рішення, любити і бути відданим своїй батьківщині, своєму роду. 

VІІІ. Рефлексія «Незакінчене речення» 

  • Сьогодні на уроці я дізнався
  • Мені було до вподоби…
  • Я замислився над тим, що …

ІХ. Самооцінювання «Збір діамантів». Картка-самооцінювання

№/п

Завдання

Максимальна кількість балів

1.

Виконання домашнього завдання

2 бали

2.

Робота на уроці (участь у дискусії, переказ тексту, асоціативне гроно…)

3 бали

3.

Заповнення анкети-характеристика Одіссея

2 бали

4.

Заповнення таблиці «Міфологічні, пригодницькі  й побутові елементи в «Одіссеї»

3 бали

5.

Складання сенкану

2 бали

6.

Загальна кількість балів

 

Х. Диференційоване домашнє завдання 

1. Опрацювання підручника.

2. Творче самовираження. За допомогою Інтернету знайдіть 5–7 ілюстрацій до запропонованих тем. Обєднайтеся в пари та підготуйте повідомлення-презентацію на одну з тем:

  1. Образ Одіссея в образотворчому мистецтві.
  2. Теми і сюжети «Одіссеї» у світовому мистецтві.
  3. «Одіссея» в кіно та мультиплікації.
docx
Додано
2 вересня 2018
Переглядів
6337
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку