Матеріал містить конспект уроку, презентації учнів (результати власних досліджень) будуть додані у "Матеріали до уроків". Урок побудовано згідно сучасних вимог - учні самостійно знайомляться з новим матеріалом під керівництвом учителя. Одинадцятикласники об'дналися у три групи, кожна з яких досліджувала певний матеріал (від мене діти отримали тему дослідження та запитання, на які вони повинні дати відповіді, висновок робили самі). У своїх презентаціях школярі, звичайно, відобразили і теоретичний матеріал, проте найбільш цікавою частиною стали саме результати їх досліджень. Буду рада, якщо наша робота надихне Вас на нові ідеї!
Тема: Поняття про мінливість і спадковість. Модифікаційна мінливість.
Мета: розширити уявлення про мінливість, підвести учнів до розуміння, що організм формується за активної взаємодії генотипу і навколишнього середовища, сформувати поняття про модифікаційну мінливість, показати її статистичний характер, показати на конкретних прикладах як середовище може впливати на фенотипи організмів, які розвиваються в ньому, розвивати вміння спостерігати, аналізувати, порівнювати , робити висновки. виховувати відчуття єдності з природою
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник.
Основні терміни і поняття:
модифікаційна мінливість, генотип. фенотип, норма
реакції, варіаційний ряд, варіаційна крива.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
Доброго вам дня. Шановні одинадцятикласники, ми з вами вже багато дізналися про спадковість і мінливість, а саме спадкову або генотипну, але ці знання будуть далеко неповними, якщо ми не дізнаємося про інші види мінливості.
І. Актуалізація знань учнів
Говорять, коли час від часу не повторювати раніше вивчене, ми уподібнюємося до візника, який їде і не турбується про те, що вантаж поступово губиться в міру просування вперед.
Повторення (експрес-опитування).
Тема – Спадковість і мінливість організмів
Більшість живих організмів здатні набувати нових ознак і властивостей. Це явище називають мінливістю. Мінливість буває («Шпаргалка» - заповнюється перший стовпчик):
Мінливість
Спадкова (?) ?
? Мутаційна ?
Рекомбінація генів ?
Зміни умов середовища
Летальні
Сублетальні
?
Геномні
?
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Дивуй» В. Гюго в романі "Людина, яка сміється" пише: "В Китаї існувало мистецтво, яке можна було б назвати формуванням живої людини. Дворічну дитину саджали у фарфорову вазу дивовижної форми, але без кришки і дна, щоб голова і ноги вільно проходили. Вдень вазу тримали і вертикальному положенні, а вночі - в горизонтальному, щоб дитина могла спати. Дитина росла тільки вшир, заповнюючи своїм тілом і скривленими кістками простір усередині посудини. Це вирощування тривало декілька років. В результаті жертва виявлялася покаліченою назавжди. Деякі навіть замовляли собі потвору будь-якої форми."
- Як ви гадаєте, чи будуть перелічені вище зміни успадковуватися?
- Таким чином, як можна назвати цю мінливість? (неспадкова – записати у схему)
Неспадкові зміни називають модифікаціями, а мінливість – модифікаційною (у схему) і виникає вона при змінах навколишнього середовища.
Сьогодні на уроці ми повинні підтвердити або ж заперечити твердження, що організм (рослина або тварина), якщо його перевести в інші умови, відмінні від попередніх, зміниться.
Оголошення теми (Записати тему уроку)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вплив умов зовнішнього середовища на розвиток і виявлення ознак
Селекціонер помітив на ниві рослину пшениці з дуже великим колоском. Він відірвав цю рослину і наступного року посіяв її насіння на окремій ділянці. Із насінин виросли рослини із звичайними колосками.
Проблемне запитання:
Чому не одержали потомства з великими колосками?
Але, шановні, хочу наголосити, якщо розглядати організм людини, не тільки природно-кліматичні фактори мають певну роль, а і культурні, соціально-економічні умови: виховання, освіта, трудова діяльність, вплив колективу, суспільства та ін. Адже фенотип людини це не тільки зовнішній вигляд, а і поведінка, характер тощо.
До вашої уваги презентація, результат дослідження Наташі, Маші, Насті та Тимура.
(презентація учнів)
Властивості модифікаційної мінливості
Ми вже зрозуміли, що модифікаційна мінливість викликана тим, що всі організми живуть у різних умовах, а тому змушені по-різному реагувати на фактори навколишнього середовища. Саме цим пояснюються властивості модифікаційної мінливості, їх досліджували Віка, Таня, Влада і Катя.
(презентація учнів)
Питання після перегляду презентації (заповнити «Шпаргалку»):
Навіщо їм змінюватися, пристосовуватися? (5-та властивість)
Межі модифікаційної мінливості. Норма реакції
На чистопородних кроленятах одного приплоду було поставлено такий експеримент. Частину кроленят щедро годували, решта ж отримували мінімальний раціон. Дорослі кролі відрізнялися між собою. Проте як би не годували кроленят із першої групи, більшими за певну величину вони не ставали, і навпаки, як би мало не годували тварин із другої групи, меншими за певні розміри вони також не ставали.
Чому так відбулося, досліджувала третя група – Микита, Олег, Рамінь і Славік
(презентація учнів)
Питання після перегляду презентації: (про статистичні закономірності модифікаційної мінливості)
1) Чи може організм змінюватися до безкінечності? ( Будь-яка ознака може змінюватись лише у певних межах).
2) Розмах норми реакції завжди однаковий? (Різні ознаки мають різний розмах норми реакції.)
3) Чи впливають на розмах модифікаційної мінливості зовнішні умови? (так)
4)Від чого залежить розмах варіацій? ( залежить від генотипу).
5) Чому ж більшість організмів мають величину ознаки середню або близьку до середньої величини? ( Поєднання тільки сприятливих або лише несприятливих умов трапляється рідко, тому більшість організмів мають величину ознаки середню або близьку до середньої величини.)
6) Як ви вважаєте, від чого залежить довжина варіаційного ряду? (від умов довкілля: чим сталіші умови розвитку даних особин, тим коротший варіаційний ряд, і навпаки)
Ми ознайомилися ще з одним видом мінливості – модифікаційною мінливістю, визначили її властивості, ознайомилися зі статистичними закономірностями цієї мінливості, залишилося нам спробувати побудувати варіаційний ряд та варіаційну криву.
ІV. Закріплення. Лабораторна робота.
V. Підсумок уроку. Оцінки за урок.
Живий організм – це відкрита система, його спадкова програма реалізується при взаємодії генотипу та довкілля.
Завдяки мінливості підтримується різноманітність організмів одного виду. Завдяки спадковості з покоління в покоління зберігаються специфічні якості кожного біологічного виду.
Домашнє завдання.
Прочитати параграф
Заповнити таблицю «Порівняння спадкової та не спадкової мінливості».
«П’ять речень» (значення модифікаційної мінливості у житті людини та в природі)
Рефлексія
Як я засвоїв матеріал?
Отримав глибокі знання
Засвоїв частково
Мало що зрозумів
Моя думка про урок
Було цікаво
Не всі етапи уроку зацікавили
Урок був нудний
«ШПАРГАЛКА»
Опорна схема «мінливість»
Мінливість
Спадкова ?
? Мутаційна ?
Рекомбінація генів ? Зміни умов середовища
Летальні
Сублетальні
?
Геномні
?
П’ять речень
Властивості модифікаційної мінливості
Порівняльна характеристика форм мінливості |
||
Властивість |
Неспадкова (модифікаційна) |
Спадкова |
Об'єкт змін |
|
|
Фактор виникнення |
|
|
Успадковування ознак |
|
|
Значення для особини |
|
|
Значення для виду |
|
|
Роль в еволюції |
|
|