25 червня о 18:00Вебінар: Компетентнісні завдання з природничої грамотності: від документів PISA до розширеного світогляду

Конспект уроку "Музична культура Білорусії та Молдови"

Про матеріал

Конспект уроку для 4 класу (ІІ семестр) "Музична культура Білорусії та Молдови". Мета: визначити своєрідність та риси спорідненості української та білоруської музики".

Перегляд файлу

4  КЛАС    I І СЕМЕСТР

ТЕМА: " Музика єднає світ "

18 – й  урок

Тема  уроку:   Музична культура Білорусії та Молдови

Мета уроку:   визначити своєрідність та риси спорідненості української

                         та  білоруської  музики

 

Завдання:   

  • вчити визначати спільні риси та своєрідність народної музики;
  • розкрити  особливості музики двох   народів – українського та білоруського;
  • збагатити емоційно – естетичний досвід учнів;
  • розвивати вокально – хорові навички, творчі та музичні здібностей дітей;
  • виховувати  інтерес  та повагу до білоруської народної творчості

Музичний матеріал:  Коцерт " Пустотливі чатівки "(фрагмент), Р.Щедрін;

                                    " Бульба ", білор. нар. пісня-танець;

                                   ″ Білоруський танець ″, К.М’ясков;

                                   "Перепілонька",білоруська нар. пісня

Обладнання:  музичний інструмент, музичний центр, диски,презентація

                        до уроку                            

Тип уроку:  урок поглиблення теми

ХІД  УРОКУ

I.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

      1. Вхід до класу: Концерт "Пустотливі частівки", Р.Щедрін

        2. Музичне вітання. Розспівування.

IІ.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

         -  Яка музика звучала на початку уроку?

          - Що таке частівка, які її характерні особливості?

         - Як на Русі називалися мандрівні музиканти-акробати?

         - Які спільні риси має музична мова російського та українського народів?

  IІІ. МОТИВАЦІЯ МУЗИЧНО – ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ     

        Сьогодні на нас чекає нова музична подорож до країни, де проживають ще одні наші  брати – слов’яни – білоруси. Сподіваюсь, що ця подорож поглибить ваші уявлення про особливості музики білоруського народу.

 IV. БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ

         Білорусія – це ще один наш північний сусід.

       Край   расcкинулся   мой   у   Днепра   и   Двины,

      Там ,   где   слышится   гул   беловежской   сосны,

      Где   беcкрайны   пространства   лесов   и   лугов,

     Где  на   пашнях   немолкнущий   гром   тракторов,

      Где   для   дум   соколиных   высокий   полет  ,

Где   живет   работящий   и   сильный   народ  ,

Где   Купалы   и   Коласа   песни   звенят ,

Где   леса   партизанскою   славой   шумят .

Так   писав    про   свою   рідну   Бєларусь   поет    Максим Танк.

Білоруси, як і українці, і росіяни,   походять   від   слов’ян .  У ІХ-  ХІ   століттях   територія   сучасної   Білорусі    входила до   складу   давньоруської   держави    Київської   Русі , яка   пізніше   розділилася   на    окремі   князівства      так почалося   формування   білоруської   народності ,   її   мови  культури, звичаїв .

Якою  ж   є    білоруська   музика ?

Музика білоруського народу має не менш тривалу історію.  У своїх піснях білоруси відобразили свою любов до волі, міць духу, віру в добро і справедливість,гумор.

V.     СЛУХАННЯ МУЗИКИ

1. Як і всі слов’янські народи, білоруси дуже полюбляють співати й танцювати. Найвідомішим білоруським народним танцем є бульба, що означає «картопля». Тож не складно здогадатися, що саме прославляє цей танець: звісно, свою годувальницю – картоплю. У цьому танці рухами зображають посадку картоплі, вирощування та збір урожаю.

Завдання перед слуханням:  білоруський народний танець ″ Бульба ″ та  визначте елементи музичної мови цього твору.

Слухання: "Бульба", білоруський  нар. пісня-танець

            -  Який характер мелодії танцю?

            - Чи відчуваються у ньому спільні риси з українськими танцями?

           Виконання білоруського народного танцю " Бульба " із ритмічним

 супроводом.

2. Завдання перед слуханням: послухайте ″ Білоруський танець ″ українського  композитора Костянтина М’яскова, скажіть, яку народну пісню використав композитор у своєму музичному творі?(мелодію білоруської народної пісні" Перепілонька ")

             Виконання: " Перепілонька ",  білоруська  народна пісня

           (виконання пісні у формі концертного номера, чергуючи спів солістів і хору)

 -  Які особливості звучання цієї пісні? Що зближує її з українською музикою? (наспівність, протяжність, розспівування складів)          

                  - А  як звучить ця мелодія у творі для баяна?  (чисто по-українські;  повільна мелодія пісні перетворюється на швидку, танцювальну і з сумної – на веселу).

 

 VІ.   БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ

  Велика кількість білоруських народних пісень і танців виконуються під акомпанемент народних інструментів.

  • Для якого інструмента написаний твір К.М’яскова?
  • До якої групи інструментів належить баян? 

  (Порівняти народні  струнні щипкові інструменти: українську бандуру,  російські гуслі,  білоруські цимбали)

            - Що у них спільного?

 

             Гра " Композитор" ( скласти пісеньку на текст білоруського вірша)

   Без цимбалав, без дуди

   Ходзяць ножкі не туди.

   А як дуду пачуюць –

   Самі ножки танцуюць.

(Порівняти народні  духові інструменти: українську сопілку,  російську дуду,  білоруську жалейку)

            - Що у них спільного? 

           Молдавський фольклор також багатий на народні пісні та танці, гуморески,чарівні народні казки.

           Робота з підручником (молдавська нар. казка «Про що співають жайворонки» с. 78-79)

  • Яка головна думка казки?
  • Чи можна назвати музику головною дійовою особою казки?Чому?

  VІІ.  СЛУХАННЯ МУЗИКИ

           Найпопулярнішим молдовським танцем є молдовеняска.  Коло, яким зазвичай розпочинають ″ Молдовеняску ″ повторюється після кожної нової фігури.

Завдання перед слуханням: послухайте молдавський народний танець схарактеризуйте прослухану музику, скориставшись підказкою королеви мелодії та короля Ритму (с.78 підручника)

          Слухання: "Молдовеняска",  молдавський народний танець

           - Які інтонації зустрічаються у танці? 

 

 

 

 

            Створення інструментального супроводу до танцю.

 

    VІІІ.  ПІДСУМОК УРОКУ

               - Із музикою якого народу ви познайомилися на цьому уроці?

   - Які спільні риси має музична мова білоруського та українського народів?

Багатий і різноманітний білоруський фольклор. Він складається з трудових і обрядових, ліричних і жартівливих, танцювальних пісень – як і наш український. Пісенна творчість білоруського народу має спільну основу і характерні ознаки з українськими піснями, танцями, з фольклором інших  слов’янських народів,адже   їх   об’єднує історична,  мовна   та   культурна   спорідненість.

 

    IX.   ВИХІД:  "Бульба", білоруський нар. танець

docx
Додано
13 грудня 2018
Переглядів
1375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку