Конспект уроку для 4 класу (ІІ семестр) "Музична культура Білорусії та Молдови". Мета: визначити своєрідність та риси спорідненості української та білоруської музики".
4 КЛАС I І СЕМЕСТР
ТЕМА: " Музика єднає світ "
18 – й урок
Тема уроку: Музична культура Білорусії та Молдови
Мета уроку: визначити своєрідність та риси спорідненості української
та білоруської музики
Завдання:
Музичний матеріал: Коцерт " Пустотливі чатівки "(фрагмент), Р.Щедрін;
" Бульба ", білор. нар. пісня-танець;
″ Білоруський танець ″, К.М’ясков;
"Перепілонька",білоруська нар. пісня
Обладнання: музичний інструмент, музичний центр, диски,презентація
до уроку
Тип уроку: урок поглиблення теми
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Вхід до класу: Концерт "Пустотливі частівки", Р.Щедрін
2. Музичне вітання. Розспівування.
IІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
- Яка музика звучала на початку уроку?
- Що таке частівка, які її характерні особливості?
- Як на Русі називалися мандрівні музиканти-акробати?
- Які спільні риси має музична мова російського та українського народів?
IІІ. МОТИВАЦІЯ МУЗИЧНО – ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Сьогодні на нас чекає нова музична подорож до країни, де проживають ще одні наші брати – слов’яни – білоруси. Сподіваюсь, що ця подорож поглибить ваші уявлення про особливості музики білоруського народу.
IV. БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ
Білорусія – це ще один наш північний сусід.
Край расcкинулся мой у Днепра и Двины,
Там , где слышится гул беловежской сосны,
Где беcкрайны пространства лесов и лугов,
Где на пашнях немолкнущий гром тракторов,
Где для дум соколиных высокий полет ,
Где живет работящий и сильный народ ,
Где Купалы и Коласа песни звенят ,
Где леса партизанскою славой шумят .
Так писав про свою рідну Бєларусь поет Максим Танк.
Білоруси, як і українці, і росіяни, походять від слов’ян . У ІХ- ХІ століттях територія сучасної Білорусі входила до складу давньоруської держави – Київської Русі , яка пізніше розділилася на окремі князівства – так почалося формування білоруської народності , її мови культури, звичаїв .
Якою ж є білоруська музика ?
Музика білоруського народу має не менш тривалу історію. У своїх піснях білоруси відобразили свою любов до волі, міць духу, віру в добро і справедливість,гумор.
V. СЛУХАННЯ МУЗИКИ
1. Як і всі слов’янські народи, білоруси дуже полюбляють співати й танцювати. Найвідомішим білоруським народним танцем є бульба, що означає «картопля». Тож не складно здогадатися, що саме прославляє цей танець: звісно, свою годувальницю – картоплю. У цьому танці рухами зображають посадку картоплі, вирощування та збір урожаю.
Завдання перед слуханням: білоруський народний танець ″ Бульба ″ та визначте елементи музичної мови цього твору.
Слухання: "Бульба", білоруський нар. пісня-танець
- Який характер мелодії танцю?
- Чи відчуваються у ньому спільні риси з українськими танцями?
Виконання білоруського народного танцю " Бульба " із ритмічним
супроводом.
2. Завдання перед слуханням: послухайте ″ Білоруський танець ″ українського композитора Костянтина М’яскова, скажіть, яку народну пісню використав композитор у своєму музичному творі?(мелодію білоруської народної пісні" Перепілонька ")
Виконання: " Перепілонька ", білоруська народна пісня
(виконання пісні у формі концертного номера, чергуючи спів солістів і хору)
- Які особливості звучання цієї пісні? Що зближує її з українською музикою? (наспівність, протяжність, розспівування складів)
- А як звучить ця мелодія у творі для баяна? (чисто по-українські; повільна мелодія пісні перетворюється на швидку, танцювальну і з сумної – на веселу).
VІ. БЕСІДА ЗА ТЕМОЮ УРОКУ
Велика кількість білоруських народних пісень і танців виконуються під акомпанемент народних інструментів.
(Порівняти народні струнні щипкові інструменти: українську бандуру, російські гуслі, білоруські цимбали)
- Що у них спільного?
Гра " Композитор" ( скласти пісеньку на текст білоруського вірша)
Без цимбалав, без дуди
Ходзяць ножкі не туди.
А як дуду пачуюць –
Самі ножки танцуюць.
(Порівняти народні духові інструменти: українську сопілку, російську дуду, білоруську жалейку)
- Що у них спільного?
Молдавський фольклор також багатий на народні пісні та танці, гуморески,чарівні народні казки.
Робота з підручником (молдавська нар. казка «Про що співають жайворонки» с. 78-79)
VІІ. СЛУХАННЯ МУЗИКИ
Найпопулярнішим молдовським танцем є молдовеняска. Коло, яким зазвичай розпочинають ″ Молдовеняску ″ повторюється після кожної нової фігури.
Завдання перед слуханням: послухайте молдавський народний танець схарактеризуйте прослухану музику, скориставшись підказкою королеви мелодії та короля Ритму (с.78 підручника)
Слухання: "Молдовеняска", молдавський народний танець
- Які інтонації зустрічаються у танці?
Створення інструментального супроводу до танцю.
VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
- Із музикою якого народу ви познайомилися на цьому уроці?
- Які спільні риси має музична мова білоруського та українського народів?
Багатий і різноманітний білоруський фольклор. Він складається з трудових і обрядових, ліричних і жартівливих, танцювальних пісень – як і наш український. Пісенна творчість білоруського народу має спільну основу і характерні ознаки з українськими піснями, танцями, з фольклором інших слов’янських народів,адже їх об’єднує історична, мовна та культурна спорідненість.
IX. ВИХІД: "Бульба", білоруський нар. танець