Урок № 19
Тема.Хорова музика
Мета:
навчальна:
навчати учнів виявляти спільне й відмінне між музикою та літературою у відображенні навколишнього світу, характеризувати особливості вираження життєвого змісту вокальними жанрами; ознайомити учнів із поняттями «хор», «хормейстер», «а капела», «унісон»;
розвивальна:
формувати художньо-естетичну культуру учнів, естетичні критерії у ставленні до різних проявів світового мистецтва; формувати вміння виражати власну точку зору, виразно виконувати народні та композиторські пісні, дотримувати правил фразування І дихання під час виконання музики;
виховна:
прищеплювати толерантність, зацікавленість питаннями культури.
Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія, нотна хрестоматія; портрети С. Рахманінова,
Дж. Гершвіна.
Музичний матеріал: С. Рахманінов «Вокаліз» (у виконанні дитячого хору); Дж. Гершвін «Clap your hands» (у виконанні дитячого хору); І.Карабиць «Пісня на добро».
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований урок.
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання
ІI. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання теми і завдань уроку
Розподіл на групи.
Учитель. На попередньому уроці ми слухали сольний спів — вокальну музику у виконанні співаків-солістів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Закінчити речення»
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Робота з поняттями
Тему сьогоднішнього уроку ми дізнаємось, якщо виконаємо вправу.
Виконання вправи
по одному представнику від групи підходять до вчителя, він пошепки називає слово.
Представники малюють це слово. Завдання групи: відгадати слово.
У концертних залах, у філармонії можна почути хоровий спів. Яка гармонія, яке забарвлення, яка чарівність звучання! Як зародилося хорове мистецтво — поговоримо про це на уроці.
Хор (у перекладі з грецької «толпа») — великий колектив співаків, які разом виконують який-небудь вокальний твір. Мелодія кожного голосу — кожна хорова партія — обов'язково виконується групою співаків. Хорові колективи викопують твори як із інструментальним супроводом, так і без нього. Найдосконаліша форма хорового виконавства — хоровий спів без супроводу, а капела (a capella).
Професійні співаки та хори у Єгипті в давню епоху брали участь у культових дійствах, що були пов'язані з релігійними ритуалами та обрядами. Про це свідчить історія.
У Давній Греції хор був однією з головних дійових осіб вистави. Він коментував усе, що відбувається на сцені. Музика у виконанні хорів звучала під час Олімпійських та Піфійських ігор. Олімпійські ігри — це спортивно-військові змагання, а Піфійські — змагання поетів, співаків, музикантів на честь бога Аполлона. Саме тоді виникає хейрономія — спосіб управління співаками за допомогою умовних рухів рук, пальців, міміки, рухів голови.
Хори бувають двох типів: однорідні та змішані. До однорідних належать хори чоловічі, жіночі й дитячі. Жіночий хор складається з сопрано та альтів, чоловічий хор — з тенорів та басів. Змішаним називається хор, у якому чоловічі голоси об'єднані з жіночими або дитячими. Вокальна музика та хоровий спів — найдавніші форми музичного виконавства в історії мистецтва.
Робота з поняттями
Керівник і диригент хору, якого зараз ми називаємо хормейстером — хоровим майстром.
У давню епоху хорову музику виконували переважно одноголосо. Такий одноголосний спів називають унісон.
Поступово хоровий спів набув великого значення, тому що він сприяв об'єднанню людей, їх примиренню.
На попередніх уроках ви слухали «Вокаліз» Сергія Рахманінова.
Слухання «Вокалізу» С. Рахманінова у виконанні дитячого хору
Послухайте також; пісню Дж. Гершвіна «Clap your hands».
Слухання пісні Дж. Гвршвіна «Clap your hands» у виконанні дитячого хору
V. Музична пауза (фізхвилинка).
Розспівування
Виконання пісні І.Карабиця «Пісня на добро»
VII. Підсумок уроку.
Виконання вправи «Мистецький квадрат»
VIIІ. Оцінювання .
ІХ. Рефлексія.
Вправа «Рефлексивний екран»
Х. Домашнє завдання
1