Урок 28
Тема: Музика народів Закавказзя (Грузія, Вірменія, Азербайджан)
Мета: 1) визначити особливості національного колориту музики народів Закавказзя, ознайомитись з танцями, музичними інструментами регіону;
2) розвивати емоційну чутливість, культуру сприймання, вокально-хорові навички;
3) виховувати ціннісне ставлення до музичної культури інших народів
Музичний матеріал: Грузинський народний танець "Лезгинка",
А. Хачатурян, гопак із балету "Гаяне", муз. Г. Гусейнлі "Курчатка".
Тип уроку: поглиблення теми.
Обладнання: фортепіано, підручник, ноутбук, відеоматеріал.
Хід уроку:
1.Організаційний етап
Щоб зрозуміти музику народів Закавказзя, необхідно, перш за все, ознайомитися з їхньою природою.
Ланцюжки гір Великого Кавказу зі сніжними вершинами, глибокі ущелини, на дні яких стрімко біжать гірські річки, ліси на схилах гір, зелені долини з садами та виноградниками, морський прибій, який то набігає на берег з тихим шелестом, то розбивається об прибережні скелі з ревінням та гуркотінням, – така природа Закавказзя.
Своєрідні, надзвичайно цікаві народи цього регіону – грузини, вірмени та азербайджанці.
2. Мотиваційний етап
Яскравим є і національний колорит музики кавказьких народів, адже на характері музики відбивається вдача народу, особливості народного говору. Музика кавказьких народів, здебільшого стрімка й запальна, буває дуже співучою і ліричною.
- Як називається кавказький народний танець?
-Які особливості музичного колориту кавказців?
3. Етап засвоєння нових знань
Лезгінка - стародавній швидкий кавказький народний танець.
Танцюристи, наче змагаючись, демонструють віртуозність, вправність, спритність, невтомність. Виконують як сольний чоловічий танець, а також у парі з жінкою.
У танці використовуються 2 образи. Чоловік рухається в образі «орла», чергує повільний і стрімкий темп. Найбільш важкими і ефектними рухами є танцювальні рухи чоловіка, коли він на носках, розкидає руки в різні сторони. Жінка рухається в образі «лебідки», зачаровуючи граціозною поставою і плавними рухами рук. Жінка збільшує темп свого танцю слідом за чоловіком. Рухи танцівниці плавні, граційні, не позбавлені величі і водночас ніжності.
Грузинський народний танець «Лезгінка» допоможе нам відчути колорит національної музики цього народу, його темперамент.
Послухаємо «Лезгінку» та визначимо характерні особливості цього танцю.
Сприймання музики: Грузинський народний танець «Лезгінка»
https://www.youtube.com/watch?v=ZEtSRZG7ESw
Грузинській музиці властиві: «гострий» ритм, яскраві акценти, які здобуваються завдяки ударним інструментам
Чи схожий танець з українським гопаком?
Інша країна Південного Кавказу – Вірменія – славиться відомимим музикантами, зокрема, неперевершеним композитором Арамом Хачатуряном. Його музика привертає увагу тим, що в ній утілюється темперамент, життєрадісність вірменського народу. У більшості творів Хачатуряна можна почути народні мелолодії.
Перші музичні враження маленького Арама – це народні пісні у виконанні матері. Хлопчикові дуже подобалося слухати і народних співаків - ашугів, які виконували грузинські, вірменські та азербайджанські пісні.
Ашуги були співаками й поетами, виконували героїчні пісні у супроводі тару.
Традиційні азербайджанські музичні інструменти – тар, нарога, саза.
А вірменські - зурна, доол, дудук.
Тар - струнний щипковий інструмент. Слово «тар» із перської мови, одна із найдавніших у світі , означає «струна, нитка».
Прослухайте музичний твір вірменського автора.
Сприймання музики: А. Хачатурян. Гопак з балету «Гаяне»
https://www.youtube.com/watch?v=2gqwKViQIsM
Балет – це музично-хореографічна вистава, в якій органічно поєднані музика, танець, драматична дія та образотворче мистецтво.
Які риси переважають: вірменські чи українські?
У виконанні оркестру ми чуємо своєрідне звучання знайомого нам українського танцю. Це схоже на український гопак із вірменським колоритом.
Приведіть приклад музичних композицій, в яких поєднуються музичні риси кількох народів (пісні К. Меладзе, пісні у виконанні В.Павлика тощо)
Сусідом Грузії й Вірменії є Азербайджан. Азербайджанські діти із великим задоволенням співають пісню «Курчатка».
Мелодія азербайджанської пісні „Курчатка” рухається плавно, водночас примхливо і вигадливо, наче змійка. Це надає твору особливого національного колориту.
Слухання пісні «Курчатка»
https://www.youtube.com/watch?v=LUdTacEyaFk
Як і в українських піснях, у ній є розспіви. Однак в українській музиці вони поглиблюють почуття пісенності, а в азербайджанській – підкреслюють танцювальну основу, прикрашають мелодію своєрідним орнаментом.
4. Розучування пісні Г.Гусейнлі «Курчатка»
5. Етап закріплення засвоєних знань
- Який зарактер танцю «Лезгінка»?
-Які його особливості у виконанні жінками? Чоловіками?
- Оберіть слова, які характеризують гопак.
6. Підсумки уроку
Якою б не була музика, яку ми слухаємо, якому б народу вона не належала, ми завжди зможемо відчути її танцювальний характер.
Музика закавказьких народів яскрава, емоційна і втой же час співуча та лірична. Особливе звучання характерне для національних інструментів.
7. Рефлексія
- Як називається кавказький народний танець?
- Який композитор написав балет "Гаяне"?
- З музикою якого народу пов'язаний уривок із балету, який прослухали сьогодні на уроці?
- Про які музичні інструменти сьогодні йшла мова?