Урок №
Затвердив
Вчитель математики
Ясногірської ЗОШ
І-ІІІ ступенів
Ю. І. Єленець
_________________
________________р.
Тема: Об’єм тіла обертання. Площа сфери.
Мета уроку: домогтися засвоєння формули для обчислення об’єму кулі; сформувати вміння розв’язувати задачі на обчислення об’єму кулі; розвивати обчислювальні навички, просторову уяву, бажання пізнавати нове, прививати інтерес до математики; виховувати почуття відповідальності, вміння швидко і правильно приймати відповідні рішення, старанність у навчанні.
Очікувані результати: учні повинні вміти записувати формулу для обчислення об’єму кулі, розв’язувати задачі, у тому числі практичного змісту, на обчислення об’єму кулі.
Основні поняття: куля, об’єм кулі.
Компетенції, що формуються: математична – уміння застосовувати формулу для обчислення об’єму кулі до розв’язування задач, зокрема прикладного змісту; ключові – спілкування державною мовою; основні компетентності у природничих науках і технологіях; ініціативність і підприємливість; соціальна та громадська.
Обладнання: підручник, роздавальні матеріали.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
ХІД УРОКУ:
І Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
№23.10
Розв’язання: 50π= π∙r2∙ 6; r2 = 25→r=5 (см)
№ 23.13
Дано: ВО=4 см, ВАС=30º
Знайти: V - ?
Розв’язання: ∆АВО: tg 30º = → АО = 4 (см)
V = π∙r2∙h = π∙48∙4 = 64 π (см3)
№23.31
Дано: ОВ = ; ОВМ = 60º; МОР = 60º
Знайти: V - ?
Розв’язання: V = π∙r2∙h = (см3)
№23.45
Дано: СВ =а; АВС = β;
Знайти: Vт.о. - ?
Розв’язання: cos α = → AB = →CM =
V = V1 + V2 = π∙a3∙sin β ∙ tg β (см3)
Варіант 1
А |
Б |
В |
Г |
72 π см3 |
24 π см3 |
648 π см3 |
216 π см3 |
А |
Б |
В |
Г |
2 см2 |
2 π см2 |
3 π см2 |
6 см2 |
А |
Б |
В |
Г |
16 π см3 |
48 π см3 |
25 π см3 |
75 π см3 |
А |
Б |
В |
Г |
30º |
Arctg3 |
60º |
45º |
Варіант 2
А |
Б |
В |
Г |
48 π см3 |
16 π см3 |
36 π см3 |
12 π см3 |
А |
Б |
В |
Г |
4 см |
см |
4 π см |
12 см |
А |
Б |
В |
Г |
200 π см3 |
384 π см3 |
640 π см3 |
128 π см3 |
А |
Б |
В |
Г |
30º |
Arctg |
60º |
45º |
Відповіді:
Варіант 1 Варіант 2
1 |
2 |
3 |
4 |
Г |
Б |
А |
Г |
1 |
2 |
3 |
4 |
Г |
А |
Г |
А |
ІІІ. Актуалізація опорних знань
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
Тіла обертання |
||
Циліндр |
|
V = π∙r2∙h, V=Sh |
Конус |
V = π∙r2∙h, V=Sh |
|
Зрізаний конус |
V = π∙h∙(r2 +r+R+R2) |
|
Куля |
|
IV.Повідомлення теми і мети уроку.
V. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово вчителя
- Вивчення властивостей кулі було актуальне у різні історичні епохи, важливими вони залишаються і в наш час.
- Діти, ваше домашнє завдання було з’ясувати походження термінів та понять пов’язаних із кулею.
2. Вправа «Уявний мікрофон»
Учень1. Початкові відомості про властивості геометричних тіл люди знайшли, спостерігаючи навколишній світ і в результаті практичної діяльності.
До Фалеса в світі геометрії ніхто не займався. У геометричних фігур не було назв. Тому люди почали вигадувати їм свої назви. М’яч (з грецької) має назву сфера. Тому фігура, яка обмежує кругле тіло обертання називається сфера.
Учень 2. Відомо, що перерізом кулі є круг. У своїй праці «Вимірювання круга» Архімед встановив відношення довжини кола до його діаметра. Він визначив число π= 3,14 з точністю до 0,01. Це число називається архімедовим.
Вчитель. – Діти а ви знаєте коли день народження числа Пі?
Доповнює вчитель. (Я вам допоможу. Поміняйте місцями дробову та цілу частину числа Пі. Крім того, 14 березня відзначають день народження творця теорії відносності Альберта Ейнштейна)
-Де зустрічають кулю в повсякденному житті?
Учень. Земля, на якій ми живемо, одна з 9 планет сонячної системи. Як і всі планети, Земля має форму кулі, середній діаметр якої 12750 км. Планета наша дещо приплюснута: її полярний радіус на 21 км менший від екваторіального. Моделлю земної кулі є глобус. У глобуса радіус у мільйони разів менший, тому приплюснутість на глобусі показати неможливо.
Учень. Іспанська фірма, що займається винаходом інноваційних видів транспорту, придумала спосіб, що дозволяє ходити по воді.
Учень. Кулі зустрічаються техніці. В цьому можна переконатися, якщо подивитися на форму різних приладів, агрегатів. Найпростіша деталь автомобіля - підшипник. В ньому кульки вставляються однакового розміру. Вони зазнають найменшого тертя під час роботи підшипників.
Доповнення учня. Ще кулі використовують:
а) при перемиканні передач — кульки не дають змоги увімкнути відразу дві передачі;
Вчитель Усе це свідчить про те, що такі тіла обертання, а саме куля, широко застосовуються в різних галузях діяльності людини.
VІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Кулею називається тіло, утворене обертанням круга навколо діаметра
Сферою називається фігура, утворена обертанням кола навколо діаметра. (Демонструються моделі куль (сфер).)
Можна дати й інші означення сфери і кулі.
Сферою називається поверхня, яка складається з усіх точок простору, що розташовані на даній відстані (яка називається радіусом) від даної точки (яка називається центром).
Відрізок, який сполучає центр сфери з точкою сфери, називається радіусом сфери. Відрізок, який сполучає дві точки сфери і проходить через центр сфери, називається діаметром сфери. На рис. 279 точка О — центр сфери, ОА, ОВ — радіуси сфери, АВ — діаметр сфери.
Кулею називається тіло, що складається з усіх точок простору, які розташовані від даної точки на відстані, не більшій за дану. Ця точка називається центром кулі, а дана відстань — радіусом кулі.
Площина, яка проходить через центр кулі (сфери), називається діаметральною площиною.
Переріз кулі (сфери) діаметральною площиною називаються великим кругом (великим колом).
Строгі міркування (ми їх не. наводимо) показують, що площа сфери в 4 рази більша від площі великого круга.
Отже, якщо радіус сфери — R, то її площа: S = 4πR2.
Об'єм кулі обчислюється за формулою V = π∙r3.
Куля (сфера) |
|
|
Куля (сфера) — фігура, утворена обертанням круга (кола) навколо його діаметра. О — центр кулі (сфери); ОА, ОВ — радіуси; АВ — діаметр |
|
Площа поверхні кулі (площа сфери) S = 4πR2 Об'єм кулі V = π∙r3 |
VІІ. Осмислення нового матеріалу
(Учні об’єднуються в 3 команди, самостійно розв’язують різнорівневі задачі протягом 20 хв. Виконані задачі презентують на дошці.)
І команда
Відповідь: у вісьмох.
ІІ команда
Відповідь: 64 : 1.
Якщо циліндр, описаний навколо кулі, то цей циліндр рівнобокий.
Нехай R — радіус кулі, тоді радіус циліндра дорівнює R, а висота циліндра 2R.
ІІІ команда
2. (а)
3. У кулі, радіус якої дорівнює 10 см, просвердлений циліндричний отвір уздовж його діаметру. Обчислити об'єм решти кулі, якщо радіус отвору дорівнює 6 см. Значення числа π в обчисленнях округлити до 3.
VІІІ. Підбиття підсумків уроку
Мудрець сказав: Дві людини, які обмінялись золотими монетами, не стали багатшими. Але якщо вони обмінялись думками, то кожний з них стає вдвоє багатшим. Ця істина – проста, але зміст її – глибокий. І ви, я впевнена, обмінюючись сьогодні думками, ідеями, знаннями, стали багатшими інтелектуально, бо вчилися практичному застосуванню отриманих знань до розв’язування задач.
Я бажаю вам щоб знання, які ви отримали на уроці, стали вам в нагоді. В першу чергу бажаю успіхів при складанні ЗНО та ДПА.
ІХ. Домашнє завдання
Диференційоване домашнє завдання.
1.§ 6, пункт 23, №23.19 , № 23.21, №23.38
2. Знайти та підготувати повідомлення про цікаві факти з життя та діяльності видатного вченого, педагога Михайла Васильовича Остроградського.
Додатково: скласти задачу прикладного змісту по темі « Об’єм кулі».
1