Учні сформують вміння та навички безпечної поведінки пасажира легкового і вантажного автомобілів: користуватися засобами безпеки легкового автомобіля, додержуватися правил перевезення пасажирів у вантажному автомобілі; сформувати вміння розпізнавати знаки, якими по¬значають небезпечні вантажі; розвивати потреби додержуватися Правил дорожнього руху
Тема уроку: Безпека на дорозі
Мета уроку:
формувати вміння та навички безпечної поведінки пасажира легкового і вантажного автомобілів: користуватися засобами безпеки легкового автомобіля, додержуватися правил перевезення пасажирів у вантажному автомобілі; сформувати вміння розпізнавати знаки, якими позначають небезпечні вантажі;
розвивати потреби додержуватися Правил дорожнього руху;
виховувати культуру поведінки на дорозі.
Очікувані результати: учні знають вимоги до перевезення пасажирів у вантажному автомобілі; розпізнають знаки, якими позначають небезпечні вантажі; вміють користуватися підголівниками і пасами безпеки; вміють дотримуватися правил використання засобів безпеки в автомобілі
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, зошит; сигнальні картки кольорів світлофора, дорожні знаки, малюнки автомобілів, завдання для гри «Сигнал», приклади ситуацій, картки із завданнями, мультимедійна презентація
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчально-пізнавальної і здоров’язбережувальної діяльності учнів
ІV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку
За статистикою, щогодини на дорогах світу гине дев’ятеро дітей. У тридцяти випадках зі ста їхня загибель пов’язана з їх власною неправильною поведінкою на дорозі, а не з помилкою водія. Чому так відбувається? Що треба робити для того, щоб дороги стали безпечнішими?
На автомобільних дорогах будь-якої країни можна побачити різноманітний транспорт, який різниться маневреністю, швидкістю руху, що створює перешкоди і незручності на їхньому шляху, а отже й небезпечні ситуації. Обстановку ускладнюють і пішоходи. Всі вони є учасниками дорожнього руху (особа, яка бере безпосередню участь на дорозі як пішохід, водій, пасажир, погонич тварин).
Полегшити учасникам руху сприйняття й оцінку обстановки можуть знання правил дорожнього руху в поєднанні з нормальною організацією дорожнього руху.
V. Вивчення нового матеріалу
На дорогах гине так багато людей, що дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею номер один». Половина всіх ДТП пов’язана з наїздом на пішохода. На превеликий жаль, найчастіше під колеса транспорту потрапляють саме діти.
Так, адже ви часто, слухаючи музику, не знімаєте навушників, коли переходите дорогу, продовжуєте вести розмову по мобільному телефону, не чуєте попереджувальних сигналів, не стежите за ситуацією на дорозі, яка швидко змінюється.
І група – пасажири легкового автомобіля: паси безпеки (стр. 25 (Бойченко Т.Є.) або стр. 38 (Бех І.Д.)
ІІ група – підголівники (стр. 26 (Бойченко Т.Є.) або стр. 38-39 (Бех І.Д.)
ІІІ група – подушки безпеки (стр. 26 (Бойченко Т.Є.) або стр. 39 (Бех І.Д.)
ІV група – пасажири вантажного автомобіля (стр. 27 (Бойченко Т.Є.) або стр. 40 (Бех І.Д.)
V група – небезпечні вантажі (стр. 28 (Бойченко Т.Є.) або стр. 41-42 (Бех І.Д.)
Кожен школяр буває не тільки пішоходом, але й пасажиром автотранспорту.
Перш за все, ви повинні знати, що саме цей транспорт є найнебезпечнішим. Тому кожен автомобіль має бути оснащений засобами безпеки.
Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає увагу на те,
що є засоби безпеки, які починають працювати в момент аварії і забезпечують зменшення або усунення загрози для життя та здоров’я пасажирів і водія.
Розповідь учителя
В автомобілі обов’язково є сукупність засобів безпеки, що дозволяють зберегти життя пасажирів під час аварії. До таких засобів належать: подушки безпеки, м’які елементи передньої панелі, колонка керма, яка може складатися, травмобезпечний педальний вузол, який зменшує ризик пошкодження ніг водія. Є в автомобілі й дитячі системи безпеки: кріплення, крісла, паски безпеки.
Підголівники на сидіннях захищають від серйозних травм шию пасажира при ударі автомобіля. Безпечне скло автомобіля при руйнуванні розсипається на безліч негострих осколків.
Паски безпеки — найголовніший захисний механізм, який є в машині. Пасажири обов’язково мають бути пристебнутими пасками безпеки. Сьогодні вже майже не трапляються паски, які доводиться підганяти вручну. Це саморегулювальні пристрої, що дають людині повну свободу руху і водночас надійно фіксують тіло в момент зіткнення.
Відмова від використання пасків безпеки є другою за кількістю жертв причиною загибелі людей в ДТП, спричинених перевищенням швидкості: 92 % загиблих людей не були пристебнуті пасками безпеки в момент зіткнення автомашин. У більшості цивілізованих країн застосування пасків безпеки є обов’язковим. Водій та пасажири, які ігнорують цю вимогу, отримують штрафи і позбавляються страхових виплат.
(Пасажиру не слід торкатися ручок дверей, гратися гострими предметами, висовувати з вікна руки, голову, пити гарячі напої з відкритого посуду, викидати сміття та інші предмети. Ніколи не слід бавитися пасками безпеки, їхніми замками. Пасажиру забороняється відчиняти двері автомобіля під час руху, відволікати увагу водія, заважати йому. Посадку й висадку пасажир повинен здійснювати з боку тротуару або узбіччя й лише після повної зупинки транспортного засобу.)
; Обговорення ситуації
Уявіть собі таку ситуацію:
Павло та Ігор їхали в автомобілі, їм було нудно і вони стали гратися пасками безпеки: то вставлять їх у замок, то виймуть. Яку проблему може створити така гра?
Вантажний автомобіль за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів, але в ньому можна перевозити і пасажирів. Треба знати, що дітей до 16-річного віку забороняється перевозити в кузові будь-якого вантажного автомобіля!
Вантажний автомобіль, що використовується для перевезення пасажирів, за правилами дорожнього руху повинен бути обладнаний сидіннями, закріпленими в кузові на відстані не менш як 0,3 м від верхнього краю борту і 0,3-0,5 м від підлоги. Сидіння, що розташовані вздовж заднього або бокового борту, повинні мати міцні спинки. Перед поїздкою водій вантажного автомобіля повинен проінструктувати пасажирів про їхні обов’язки та правила посадки, висадки, розміщення і поведінки в кузові.
Машини, що їдуть по дорозі, можуть перевозити небезпечні вантажі. До небезпечних вантажів належать речовини, матеріали, вироби, відходи виробництва, які в процесі перевезення можуть завдати шкоди довкіллю, спричинити вибух, пожежу або ушкодження транспортних засобів, а також загибель, травмування, отруєння, опіки чи захворювання людей і тварин.
Є різні види небезпечних вантажів. Вони можуть бути, наприклад, вибухонебезпечними, самозаймистими, небезпечними під час реакції з водою або з іншими речовинами, підвищеної отруйності, виділяти токсичні гази при горінні, радіоактивними тощо.
Перевезення небезпечних вантажів дозволяється лише за умов дотримання встановлених правил. Якщо в аварію потрапила машина, що везла небезпечний вантаж, то на це треба зважати під час ліквідації наслідків аварії. У такому разі треба якнайшвидше покинути місце аварії.
Ознайомтеся зі знаками, якими позначають речовини й вироби, що містять небезпеку.
VI. Систематизація, узагальнення та застосування засвоєних знань, умінь і навичок
1.
2.
3. До кожної назви добери відповідний знак. Запиши результат у таблицю.
1. Інформаційна таблиця небезпечного вантажу. 2. Радіоактивна речовина. 3. Вогненебезпечно. 4. Токсична речовина. 5. Вибухонебезпечна речовина. 6. Позначення вантажу, що виступає за габарити транспортного засобу.
4. Познач літерою Б безпечні вантажі, а літерою Н — небезпечні
5. Заповни схему правилами, щоб поїздка в легковому автомобілі була безпечною
6. Напиши, які правила перевезення пасажирів порушено в наведених ситуаціях
Ситуація 1 ______________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ситуація 2 ______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
VІІ. Підсумок уроку
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності
ІХ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання
Опрацювати §5 (стр. 25-29 (Бойченко Т.Є.) та §6 стр. 35-42 (Бех І.Д.)
Виконати завдання «Моделюй» (стр. 29 Бойченко Т.Є.)
* Виконати завдання на стр. 42 (Бех І.Д.)