Конспект уроку на тему: "Безпека на дорозі"

Про матеріал

Учні сформують вміння та навички безпечної поведінки пасажира легкового і вантажного автомобілів: користуватися засобами безпеки легкового автомобіля, додержуватися правил перевезення пасажирів у вантажному автомобілі; сформувати вміння розпізнавати знаки, якими по¬значають небезпечні вантажі; розвивати потреби додержуватися Правил дорожнього руху

Перегляд файлу

Урок № ____          Дата: __________

 

Тема уроку: Безпека на дорозі

Мета уроку:

формувати вміння та навички безпечної поведінки пасажира легкового і вантажного автомобілів: користуватися засобами безпеки легкового автомобіля, додержуватися правил перевезення пасажирів у вантажному автомобілі; сформувати вміння розпізнавати знаки, якими по­значають небезпечні вантажі;

розвивати потреби додержуватися Правил дорожнього руху;

виховувати культуру поведінки на дорозі.

Очікувані результати:  учні знають вимоги до перевезення пасажирів у вантажному автомобілі; розпізнають знаки, якими позначають небезпечні вантажі; вміють користуватися підголівниками і пасами безпеки; вміють дотримуватися правил використання засобів безпеки в автомобілі

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: підручник, зошит; сигнальні картки кольорів світлофо­ра, дорожні знаки, малюнки автомобілів, завдання для гри «Сигнал», приклади ситуацій, картки із завданнями, мультимедійна презентація

Хід уроку

I. Організаційний момент

  • Привітання, створення позитивного настрою
  • Перевірка готовнос­ті учнів до роботи на уроці, налаштування на активну працю
  • Вправа «Світлофор»
  • Учитель «вмикає» (показує картки відповідного кольору) сигнали світлофора та коментує:
  • червоний сигнал світлофора - заспокоїтися, встати біля парт;
  • жовтий сигнал світлофора - увага, налаштуватися на ро­боту;
  • зелений сигнал світлофора - побажати одне одному плід­ної праці та гарного настрою.
  • Учитель також з’ясовує настрій учнів, з яким вони почи­нають роботу на уроці (лунає фрагмент із циклу «Звуки при­роди»). На прохання вчителя учні піднімають («сигналять») власні картки різного кольору, колір картки відповідає на­строю кожного школяра:
  • жовтий колір – учень пасивний, замріяний, незосереджений;
  • червоний – учень активний, має швидку реакцію на по­дії, життєрадісний, готовий до сприйняття нового матеріалу;
  • зелений – учень замріяний, реакція повільна, думає не про навчання, а про щось інше.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Виконання завдання «Моделюй» (стр. 24 Бойченко Т.Є.)
  • Знайдені в періодичних виданнях приклади виправданого ризику

ІІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчально-пізнавальної і здоров’язбережувальної діяльності учнів

  • Гра «Сигнал»
  • Учитель читає запитання, учні відповіда­ють за допомогою заздалегідь підготовлених сигнальних кар­ток (наприклад, зелена - так, червона - ні)
  • Запитання:
  1. Якщо горить жовтий або червоний сигнал, йти не мож­на, навіть якщо на дорозі немає машин (Так
  2. Пішоходи можуть переходити дорогу лише по пішохід­них переходах (Ні)
  3. Перш ніж зійти з тротуару на проїжджу частину з дво­бічним рухом, необхідно оглянути проїжджу частину, упевнившись у повній безпеці початку руху (Так)
  4. Пішоходи повинні очікувати автобус, тролейбус, трам­вай, автомобіль таксі на посадкових майданчиках (Так)
  5. На трамвайних зупинках, не обладнаних посадковими майданчиками, починати перехід проїжджої частини дороги дозволяється до повної зупинки трамвая (Ні)
  6. Рухатися на велосипеді по дорозі дозволяється з 12 ро­ків (Ні)
  7. Якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза пе­рехрестям, велосипедист повинен пропустити інші транспортні засоби, що рухаються по дорозі (Так)
  8. Велосипедист може перевозити двох пасажирів (Ні)
  9. Під час руху велосипедист може триматися за інший транспортний засіб (Ні)
  10. Дозволяється перевозити дітей, які не досягли 12-літ- нього віку, на передньому сидінні легкового автомобі­ля у спеціальному дитячому сидінні (Так)
  11. Найнебезпечніше для пасажира місце у салоні лег­кового автомобіля - переднє сидіння поруч із водієм (Так)
  12. Під час переходу проїжджої частини або руху по ній пішоходи повинні бути уважними (Так)

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

  • Обговорення ситуації

За статистикою, щогодини на дорогах світу гине дев’я­теро дітей. У тридцяти випадках зі ста їхня загибель пов’яза­на з їх власною неправильною поведінкою на дорозі, а не з по­милкою водія. Чому так відбувається? Що треба робити для того, щоб дороги стали безпечнішими?

На автомобільних дорогах будь-якої країни можна побачити різ­номанітний транспорт, який різниться маневреністю, швидкістю руху, що створює перешкоди і незручності на їхньому шляху, а отже й не­безпечні ситуації. Обстановку ускладнюють і пішоходи. Всі вони є учасниками дорожнього руху (особа, яка бере безпосередню участь на дорозі як пішохід, водій, пасажир, погонич тварин).

Полегшити учасникам руху сприйняття й оцінку обстановки можуть знання пра­вил дорожнього руху в поєднанні з нормальною організацією дорож­нього руху.

  • Запис теми уроку до зошиту

V. Вивчення нового матеріалу

  • Розповідь учителя з елементами бесіди про безпеку на дорозі

На дорогах гине так багато людей, що дорожньо-тран­спортні пригоди називають «убивцею номер один». Половина всіх ДТП пов’язана з наїздом на пішохода. На превеликий жаль, найчастіше під колеса транспорту потрапляють саме діти.

  • Як ви вважаєте, чому?

Так, адже ви часто, слухаючи музику, не знімаєте навуш­ників, коли переходите дорогу, продовжуєте вести розмову по мобільному телефону, не чуєте попереджувальних сигна­лів, не стежите за ситуацією на дорозі, яка швидко зміню­ється.

  • Робота в групах
  • Вчитель об’єднує учнів у групи. Учні працюють з підручником. Потім розповідають всім. Після виступу кожної групи, учні письмово дають відповіді на завдання

І група – пасажири легкового автомобіля: паси безпеки (стр. 25 (Бойченко Т.Є.) або стр. 38 (Бех І.Д.)

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image34.jpeg

ІІ група – підголівники (стр. 26 (Бойченко Т.Є.) або стр. 38-39 (Бех І.Д.)

ІІІ група – подушки безпеки (стр. 26 (Бойченко Т.Є.) або стр. 39 (Бех І.Д.)

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image33.jpeg

ІV група – пасажири вантажного автомобіля (стр. 27 (Бойченко Т.Є.) або стр. 40 (Бех І.Д.)

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image32.jpeg

V група – небезпечні вантажі (стр. 28 (Бойченко Т.Є.) або стр. 41-42 (Бех І.Д.)

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image38.jpeg

  • Обговорення результатів роботи, підсумки роботи в групах
  • Додаткова розповідь учителя з елементами бесіди про безпеку пасажира легкового автомобіля та засоби безпеки — легкового автомобіля  (в разі невиконання роботи)

Кожен школяр буває не тільки пішоходом, але й паса­жиром автотранспорту.

  • Що треба знати, якщо ви стали пасажиром легкового автомобіля?

Перш за все, ви повинні знати, що саме цей транспорт є найнебезпечнішим. Тому кожен автомобіль має бути осна­щений засобами безпеки.

  • Які засоби безпеки автомобіля ви знаєте?

Учитель вислуховує відповіді учнів і звертає увагу на те,

що є засоби безпеки, які починають працювати в момент ава­рії і забезпечують зменшення або усунення загрози для жит­тя та здоров’я пасажирів і водія.

Розповідь учителя

В автомобілі обов’язково є сукупність засобів безпеки, що дозволяють зберегти життя пасажирів під час аварії. До таких засобів належать: подушки безпеки, м’які елементи передньої панелі, колонка керма, яка може складатися, травмобезпечний педальний вузол, який зменшує ризик пошко­дження ніг водія. Є в автомобілі й дитячі системи безпеки: кріплення, крісла, паски безпеки.

Підголівники на сидіннях захищають від серйозних травм шию пасажира при ударі автомобіля. Безпечне скло автомобіля при руйнуванні розсипається на безліч негострих осколків.

Паски безпеки — найголовніший захисний механізм, який є в машині. Пасажири обов’язково мають бути при­стебнутими пасками безпеки. Сьогодні вже майже не трапля­ються паски, які доводиться підганяти вручну. Це саморегу­лювальні пристрої, що дають людині повну свободу руху і водночас надійно фіксують тіло в момент зіткнення.

Відмова від використання пасків безпеки є другою за кількістю жертв причиною загибелі людей в ДТП, спричине­них перевищенням швидкості: 92 % загиблих людей не були пристебнуті пасками безпеки в момент зіткнення автомашин. У більшості цивілізованих країн застосування пасків безпеки є обов’язковим. Водій та пасажири, які ігнорують цю вимогу, отримують штрафи і позбавляються страхових виплат.

  • Як ви вважаєте, чого не слід робити пасажиру авто­транспорту?

(Пасажиру не слід торкатися ручок дверей, гратися гострими предметами, висовувати з вікна руки, голову, пи­ти гарячі напої з відкритого посуду, викидати сміття та інші предмети. Ніколи не слід бавитися пасками безпеки, їхніми замками. Пасажиру забороняється відчиняти двері автомобіля під час руху, відволікати увагу водія, заважати йому. Посадку й висадку пасажир повинен здійснювати з бо­ку тротуару або узбіччя й лише після повної зупинки тран­спортного засобу.)

; Обговорення ситуації

Уявіть собі таку ситуацію:

Павло та Ігор їхали в автомобілі, їм було нудно і вони стали гратися пасками безпеки: то вставлять їх у замок, то виймуть. Яку проблему може створити така гра?

  • Які автомобілі називають вантажними?

Вантажний автомобіль за своєю конструкцією та об­ладнанням призначений для перевезення вантажів, але в ньо­му можна перевозити і пасажирів. Треба знати, що дітей до 16-річного віку забороняється перевозити в кузові будь-якого вантажного автомобіля!

Вантажний автомобіль, що використовується для пере­везення пасажирів, за правилами дорожнього руху повинен бути обладнаний сидіннями, закріпленими в кузові на від­стані не менш як 0,3 м від верхнього краю борту і 0,3-0,5 м від підлоги. Сидіння, що розташовані вздовж заднього або бокового борту, повинні мати міцні спинки. Перед поїздкою водій вантажного автомобіля повинен проінструктувати паса­жирів про їхні обов’язки та правила посадки, висадки, роз­міщення і поведінки в кузові.

  • Які це небезпечні вантажі?

Машини, що їдуть по дорозі, можуть перевозити небез­печні вантажі. До небезпечних вантажів належать речовини, матеріали, вироби, відходи виробництва, які в процесі пере­везення можуть завдати шкоди довкіллю, спричинити вибух, пожежу або ушкодження транспортних засобів, а також за­гибель, травмування, отруєння, опіки чи захворювання людей і тварин.

Є різні види небезпечних вантажів. Вони можуть бути, наприклад, вибухонебезпечними, самозаймистими, небезпеч­ними під час реакції з водою або з іншими речовинами, під­вищеної отруйності, виділяти токсичні гази при горінні, ра­діоактивними тощо.

Перевезення небезпечних вантажів дозволяється лише за умов дотримання встановлених правил. Якщо в аварію по­трапила машина, що везла небезпечний вантаж, то на це тре­ба зважати під час ліквідації наслідків аварії. У такому разі треба якнайшвидше покинути місце аварії.

Ознайомтеся зі знаками, якими позначають речовини й вироби, що містять небезпеку.

 

 

VI. Систематизація, узагальнення та застосування за­своєних знань, умінь і навичок

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image37.jpeg1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image36.jpeg

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. До кожної назви добери відповідний знак. Запиши результат у таблицю.

1. Інформаційна таблиця небезпечного вантажу. 2. Радіоактивна ре­човина. 3. Вогненебезпечно. 4. Токсична речовина. 5. Вибухонебезпечна речовина. 6. Позначення вантажу, що виступає за габарити транспортного засобу.

 

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image35.jpeg

4. Познач літерою Б безпечні вантажі, а літерою Н — небезпечні

 

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image39.jpeg

 

5. Заповни схему правилами, щоб поїздка в легковому автомобілі була без­печною

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image40.jpeg

6. Напиши, які правила перевезення пасажирів порушено в наведених ситуа­ціях

 

C:\Users\98AF~1\AppData\Local\Temp\FineReader12.00\media\image41.jpeg

 

Ситуація 1 ______________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Ситуація 2 ______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________

VІІ. Підсумок уроку

  • Підсумкова бесіда:
  1.       Чому дорожньо-транспортні пригоди називають «убив­цею номер один»?
  2.       Чому саме діти найчастіше потрапляють під колеса транспорту?
  3.       Який транспорт є найнебезпечнішим?
  4.       Який найголовніший захисний механізм є в машині?
  5.       Які засоби безпеки починають працювати в момент аварії?
  6.       Які дитячі системи безпеки є в автомобілі?
  7.       Доведіть, що дорога потребує уваги.
  8.       Чому в більшості цивілізованих країн застосування пасків безпеки є обов’язковим?

ІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

ІХ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання

Опрацювати §5 (стр. 25-29 (Бойченко Т.Є.) та §6 стр. 35-42 (Бех І.Д.)

Виконати завдання «Моделюй» (стр. 29 Бойченко Т.Є.)

* Виконати завдання на стр. 42 (Бех І.Д.)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Lidia
    Цікавий матеріал, допоможе іншим вчителям у підготовці до уроку та годин спілкування.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
18278
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку