Конспект уроку розроблений для учнів 8-го класу на основі додаткового матеріалу з курсу "Зеленего пакета", а саме ігри: "Хто я", "Чи знаєте ви нас?", гра дилема; мультфільм "Час спливає" та інше. Основна мета уроку - це сформувати в учнів взаємозв'язок між біорізноманіттям і станом довкілля свого населеного пункту.
Тема. Біологічне різноманіття великого міста та його збереження. Стан міського середовища. Чинники, які впливають на міське біорізноманіття
Мета: вивчити рослинний і тваринний світ великого міста, чинники, які впливають на міське біорізноманіття; продовжувати розвивати в учнів спостережливість; організувати дослідження біологічного різноманіття міста та сприяти усвідомленню важливості його збереження, продемонструвати складний і динамічний взаємозв’язок між біорізноманіттям і станом довкілля; розвинути навички з оцінювання довкілля та біорізноманіття; виховувати бережливе ставлення до рослин, тварин і до всього живого, що є в місті.
Тип уроку: формування нових знань.
Методи: бесіда, мозковий штурм, перегляд відеоматеріалів із «Зеленого пакету», робота із картою.
Обладнання: матеріали «Зеленого пакету»
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда з учнями:
1. Яка роль рослин у природі?
2. Яке значення рослин і тварин у житті і господарській діяльності людини?
3. Чому ми називаємо рослини – легенями планети?
4. Чи потрібно охороняти рослини?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Діти, ми кожного дня спілкуємося з природою, а чи задумувалися ви, щоб було з нами, якби ми жили в місті без рослин і без братів своїх менших тварин, які нас оточують кожний день, а ми їх навіть не помічаємо. Тож давайте на сьогоднішньому уроці поговоримо про біологічне різноманіття нашого населеного пункту і прослідкуємо в якому воно стані, чи вміємо ми його берегти.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
Територія міст раніше належала дикій природі, яка зараз витіснена за межі населених пунктів. Хоч багато рослин і тварин зникли або були змушені переселитися у нові місця існування, деяким організмам вдалося успішно пристосуватися до змінених умов та чудово співіснувати з людьми. Ці організми продемонстрували унікальну здатність до пошуків житла, води та їжі. Все це вони знайшли у містах. (За матеріалами «Зеленого пакету»)
Гра « Чи знаєте ви нас?»
Клас об’єднується у чотири групи. Кожна група повинна написати на листку за 2 хвилини як найбільше рослин і тварин, які живуть у нашому селищі. Потім одна з груп зачитує свої рослини і тварини, а інші викреслюють ті, які в них повторюються. Виграє та група, в якої залишилися особини, які не повторювалися.
Гра дилема за матеріалами «Зеленого пакету»
Гра «Хто я?» (за матеріалами «Зеленого пакету»)
Перед класом виходить учень і стає обличчям до дошки, йому закріплюється листок на спині, на якому намальована тварина, яка проживає в нашому селищі.
Учень має задавати класу такі запитання, відповідями, на які мають бути «так» або «ні», та намагатися вгадати назву тварини. Подібне можна зробити так і з рослинами.
Висновок. Отже існують рослини, які оселяються близько до житла або в інших місцях, що були змінені внаслідок людської діяльності. А тому ми називаємо їх синантропними рослинами. Представники синантропної групи включають багато місцевих видів, що знайшли придатне середовище існування не тільки у полях та при дорозі, але й у населених пунктах, яких ви бачили у нашому селищі. Синантропні рослини здатні завойовувати будь-який клаптик землі, навіть дуже малий.
А тепер давайте поговоримо про тварин які живуть серед нас.
Матеріали «Зеленого пакету»
Вчитель просить завершити учнів наступні речення:
А тепер поговоримо про значення рослин для нашого населеного пункту.
Один з учнів, якому було дано завдання завчасно, розповідає:
За матеріалами «Зеленого пакету»:
Вчитель.
Отже, діти ви бачите яке значення мають рослини для міст.
* А чи бачили ви як у нашому населеному пункті ставляться до рослин?
* Які види тварин ви бачили вдома або поблизу? Скільки? Де їх можна частіше знайти?
* Які заходи вживаєте для боротьби з небажаними живими істотами, що з’являються у вас вдома? Який з цих способів найбільш ефективніший?
- захисні сітки,
- механічні пристрої,
- хімічні речовини для знищення небажаних істот,
- біологічні засоби.
V. Закріплення набутих знань.
Учні переглядають мультфільм «Час спливає» (За матеріалами «Зеленого пакету») і роблять по ньому висновок.
Сформулюйте моральний кодекс мешканця міста, закінчивши такі речення (за матеріалом «Зеленого пакету»):
VІ. Завдання додому.
Проведіть опитування ваших сусідів щодо кількості тварин (не тільки домашніх)у них вдома. Намагайтесь отримати достатню кількість відповідей та визначити якомога повне різноманіття видів.