Конспект уроку на тему "Біологічне різноманіття великого міста та його збереження. Стан міського середовища. Чинники, які впливають на міське біорізноманіття"

Про матеріал

Конспект уроку розроблений для учнів 8-го класу на основі додаткового матеріалу з курсу "Зеленего пакета", а саме ігри: "Хто я", "Чи знаєте ви нас?", гра дилема; мультфільм "Час спливає" та інше. Основна мета уроку - це сформувати в учнів взаємозв'язок між біорізноманіттям і станом довкілля свого населеного пункту.

Перегляд файлу

Тема. Біологічне різноманіття великого міста та його збереження. Стан міського середовища. Чинники, які впливають на міське біорізноманіття

Мета: вивчити рослинний і тваринний світ великого міста, чинники, які впливають на міське біорізноманіття; продовжувати розвивати в учнів спостережливість; організувати дослідження біологічного різноманіття міста та сприяти усвідомленню важливості його збереження, продемонструвати складний і динамічний взаємозв’язок між біорізноманіттям і станом довкілля; розвинути навички з оцінювання довкілля та біорізноманіття; виховувати бережливе ставлення до рослин, тварин і до всього живого, що є в місті.

Тип уроку: формування нових знань.

Методи: бесіда, мозковий штурм, перегляд відеоматеріалів із «Зеленого пакету», робота із картою.

Обладнання:  матеріали «Зеленого пакету»

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда з учнями:

1. Яка роль рослин у природі?

2. Яке значення рослин і тварин у житті і господарській діяльності людини?

3. Чому ми називаємо рослини – легенями планети?

4. Чи потрібно охороняти рослини?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Діти, ми кожного дня спілкуємося з природою, а чи задумувалися ви, щоб було з нами, якби ми жили в місті без рослин і без братів своїх менших тварин, які нас оточують кожний день, а ми їх навіть не помічаємо. Тож давайте на сьогоднішньому уроці поговоримо про біологічне різноманіття нашого населеного пункту і прослідкуємо в якому воно стані, чи вміємо ми його берегти.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

Територія міст раніше належала дикій природі, яка зараз витіснена за межі населених пунктів. Хоч багато рослин і тварин зникли або були змушені переселитися у нові місця існування, деяким організмам вдалося успішно пристосуватися до змінених умов та чудово співіснувати з людьми. Ці організми продемонстрували унікальну здатність до пошуків житла, води та їжі. Все це вони знайшли у містах. (За матеріалами «Зеленого пакету»)

Гра « Чи знаєте ви нас?»

Клас об’єднується у чотири групи. Кожна група повинна написати на листку за 2 хвилини як найбільше рослин і тварин, які живуть у нашому селищі. Потім одна з груп зачитує свої рослини і тварини, а інші викреслюють ті, які в них повторюються. Виграє та група, в якої залишилися особини, які не повторювалися.

Гра дилема за матеріалами «Зеленого пакету»

  • Забудовник придбав ділянку лісу, озера та болота поблизу вашого міста. забудовник осушить озеро та болото й побудує будинки. Ця ділянка є місцем відпочинку мешканців міста. Ви вирішуєте подати запит в органи місцевого самоврядування щодо законності будівництва. Які аргументи ви використаєте у зверненні?

Гра «Хто я?» (за матеріалами «Зеленого пакету»)

Перед класом виходить учень і стає обличчям до дошки, йому закріплюється листок на спині, на якому намальована тварина, яка проживає в нашому селищі.

Учень має задавати класу такі запитання, відповідями, на які мають бути «так» або «ні», та намагатися вгадати назву тварини. Подібне можна зробити так і з рослинами.

 Висновок. Отже існують рослини, які  оселяються близько до житла або в інших місцях, що були змінені внаслідок людської діяльності. А тому ми називаємо їх синантропними рослинами. Представники  синантропної групи включають багато місцевих видів, що знайшли придатне середовище існування не тільки у полях та при дорозі, але й у населених пунктах, яких ви бачили у нашому селищі. Синантропні рослини здатні завойовувати будь-який клаптик землі, навіть дуже малий.

А тепер давайте поговоримо про тварин які живуть серед нас.

  • Чи всі вони приносять нам користь?
  • Яке значення вони мають особисто для вас?
  • Яких тварин ви любите, а яких ні і чому?

Матеріали «Зеленого пакету»

Вчитель просить завершити учнів наступні речення:

  • Якби я був/була рослиною я б хотів/хотіла бути _____________ тому що _________;
  • Якби я був/була твариною, я б хотів/хотіла бути_____________ тому що _______

А тепер поговоримо про значення рослин для нашого населеного пункту.

Один з учнів, якому було дано завдання завчасно, розповідає:

За матеріалами «Зеленого пакету»:

  • У містах особливо у літню спеку, на висоті 80-90 метрів збирається брудна хмара, що складається з часточок пилу та газів, які заважають вертикальному руху повітря. За розрахунками нормальний щорічний осадок пилу на 1 м² становить 7,6 тонн, але у містах ця цифра набагато більша. Технічні рішення та методи, що застосовуються для очищення повітря, часто неефективні. У таких випадках на допомогу приходять міські рослини. Вони виробляють кисень, підвищують вологість повітря, уловлюють часточки пилу листям та поглинають шкідливі гази, а далі перетворюють їх на органічні сполуки, необхідні людині. Одне десятирічне дерево ( береза або тополя ) виробляє стільки кисню, скільки його потребує одна людина за рік. Однак рослинність гине, коли пил та шкідливі викиди досягають великих концентрацій.

Вчитель.

Отже, діти ви бачите яке значення мають рослини для міст.

* А чи бачили ви як у нашому населеному пункті ставляться до рослин?

          * Які види тварин ви бачили вдома або поблизу? Скільки? Де їх можна частіше знайти?

          * Які заходи вживаєте для боротьби з небажаними живими істотами, що з’являються у вас вдома? Який з цих способів найбільш ефективніший?

- захисні сітки,

- механічні пристрої,

- хімічні речовини для знищення небажаних істот,

- біологічні засоби.

V. Закріплення набутих знань.

Учні переглядають мультфільм «Час спливає» (За матеріалами «Зеленого пакету») і роблять по ньому висновок.

Сформулюйте моральний кодекс мешканця міста, закінчивши такі речення (за матеріалом «Зеленого пакету»):

  • Люди у містах завжди живуть поруч з…
  • Рослини і тварини мають право…
  • Без інших живих організмів…
  • Майбутні покоління мають право…
  • Щоб жити в гармонії і розумінні…

VІ. Завдання додому.

Проведіть опитування ваших сусідів щодо кількості тварин (не тільки домашніх)у них вдома. Намагайтесь отримати достатню кількість відповідей та визначити якомога повне різноманіття видів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
1174
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку