Урок географії "Ландшафти Полісся"

Про матеріал

Матеріал уроку об'єднує знання про особливості природної зони мішаних та широколистяних лісів України; підібрана комплексна характеристика на основі узагальнення та систематизації знань про різні природні компоненти, їхній взаємозв`язок; вчить використовувати раніше отримані знання у нових ситуаціях; застосовувати теоретичні знання для виконання практичних завдань; розвиває навички дбайливого господаря своєї держави, відповідальне ставлення до збереження лісових ресурсів, вміння користуватися різними джерелами географічної інформації; розширити міжпредметні зв`язки з українською літературою; виховувати любов до природи, рідної мови, формувати в учнів почуття свідомих громадян, господарів своєї країни, виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до лісів.

Перегляд файлу

Троїцька гімназія Троїцької районної ради Луганської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

з географії 8 клас

 

                                                  Урок- подорож «Ландшафти Полісся»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель географії вищої категорії

Мірошниченко Лариса Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  2018 р
                                Урок- подорож «Ландшафти Полісся»

Мета:

сформувати знання про особливості природної зони мішаних та широколистяних лісів України; дати їм  комплексну характеристику на основі узагальнення та систематизації знань про різні природні компоненти, їхній взаємозв`язок; навчити використовувати раніше отримані знання у новій ситуації; застосовувати теоретичні знання для виконання практичних завдань; розвивати навички дбайливого господаря своєї держави, відповідальне ставлення до збереження  лісових ресурсів, вміння користуватися  різними джерелами географічної інформації; розширити знання учнів про творчість українських письменників; виховувати любов до природи, рідної мови, формувати в учнів почуття свідомих громадян, господарів своєї країни, виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до лісів.

Обладнання: презентації про Полісся,  картки-завдання.

Форма проведення уроку:  урок - подорож

ХІД УРОКУ.

І.   Організаційний момент.

Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми відправляємося у подорож мальовничими поліськими ландшафтами.

ІІ.  Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Учитель.  Наша подорож проляже до однієї з природних зон України. А щоб дізнатися, до якої саме природної зони ми здійснимо екскурс, нам допоможе вірш.

Звучить лірична музика.

Є дивний край під небом голубим,

Де навіть крихітна рослинка серце гріє.

«Котячих лапок» сухоцвітний дим

У дотику всіх ласкаво леліє.

Тендітної росички білий цвіт

Там в очі дивиться беззахисно і чисто.

А на болотах журавлиний слід

Обсипав хтось рубіновим намистом.

Там синє небо впало у поля.

Палахкотить вогнем зеленкуватим,

І кучерявиться співанками земля,

Коли на роси льон кладуть дівчата.

Там до молитви кличе хвойний ліс,

До танцю зве березове узлісся.

Хто в цім краю родився, жив і ріс,

Той коренем душі у нього врісся.

              Степан Пальчевський

 

  • Що це за природна зона? (Лісова)

Отож сьогоднішня наша мандрівка до зони мішаних лісів України. Ліс як найбільш могутній тип рослинного покриву, основний компонент біосфери, має неоціненне різнобічне значення. В процесі фотосинтезу ліс виділяє кисень. Ліс — дуже важливий чинник регулювання клімату й балансу води в природі. Незамінна допомога лісу в сільському господарстві. «Ліс — це волога, волога — це врожай, а врожай — це життя,» — навчає народна мудрість. Ліс знижує швидкість вітру, захищаючи поля від ерозії; з опалого листя і хмизу утворюється гумус. Ліс відіграє велику роль у народному господарстві: дає сировину для деревообробної, меблевої, будівельної, паперової, фармацевтичної та хімічної промисловості.

Тож сьогодні, як ви вже зрозуміли, ми спробуємо охарактеризувати природні особливості зони мішаних лісів. А також звернемо увагу на мальовничий куточок Полісся — урочище Нечимне як типовий представник цієї природної зони.

 Ліс милує наше око, пробуджує почуття захоплення, підносить настрій, надихає на творчість. Т. Г. Шевченко писав: «З деякого часу, з тих пір, як мені дозволено усамітнюватися, я надзвичайно полюбив усамітнення. Миле усаміт­нення! Ніщо не може бути в житті солодшим від чарів усамітнення, особливо перед лицем усміхненої квітучої красуні Матері Природи. Під її солодким чаром людина мимоволі занурюється сама в себе і бачить Бога на землі...» Тому навколишня природа, зокрема ліс, стала прообразом багатьох літературних здобутків українських поетів і письменників.

 

II.   Актуалізація опорних знань учнів.

Звичайно, будь-яка подорож починається з покупки квитків. Наша подорож теж почалася з придбання квитків. В цьому нам допоможуть ваші знання.

Виступ етнографа

Чому зону мішаних лісів називають Поліссям?

Уперше назва Полісся зафіксована у Іпатіївському літописі в 15 ст. У джерелах 14-16 ст. ця назва найчастіше функціонувала у вигляді спільнокореневих слів Подлесьє, Полясє, Полєсє. Назва «Полісся» означає «район суцільного поширення лісів». Мовознавці стверджують, що східнослов'янська етимологія назви Полісся закорінена у семантиці лісу (лісиста місцевість, лісок). Вона має балтський аналог (Pala, Pelesa, Pelysa), що в литовській і латиській мовах має значення болотистий лісок. Це може свідчити про спільний балто-слов'янський корінь назви Полісся, а отже - про паралелі між східнослов'янським етнонімом поліщуки (уперше зафіксований в документах XVII ст.) і давнім екзоетнонімом polexiani.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Зупинка 1. «Користь лісу»

Учитель. Чим же корисні людям ліси? Яке вони мають значення? Все це ми з’ясуємо на нашій зупинці.

«Спасибі людям, що зростили ліс»

Спасибі людям, що зростили ліс:

За всі дуби, ялини в пишнім гіллі

І за красу отих зелених кіс,

В яких стоять гнучкі берізки білі.

Коли б не ліс, не знали б ми про те,

Що є фіалка й пролісок на світі,

Як у маю конвалія цвіте —

Найкраща, найніжніша поміж квітів.

Від суховіїв сохнула б земля,

Була б вона подібна до пустелі.

А ліс накличе хмару на поля —

Дощі проллються весняні, веселі...

Спасибі ж людям, що зростили ліс:

За всі дуби, ялини в пишнім гіллі

І за красу отих зелених кіс,

В яких стоять гнучкі берізки білі.

                Марія Познанська

Ліс як найбільш могутній тип рослинного покриву має різнобічне значення.

  •      Кліматотвірне значення

У процесі фотосинтезу 1 га лісу виділяє 3 т кисню на рік

1га столітнього дубового лісу за весняно-літній період випаровує мінімум 2000т води, 1 га діброви 1200т.

Ліс здатен підвищити вологість повітря на 11% оскільки випаровує воду інтенсивніше, ніж водна поверхня, що займає таку ж площу.

Ліс регулює температуру, знижуючи її влітку на 40С, а взимку підвищуючи на 3,50С.

На заліснених територіях випадає на 5-15% опадів більше, ніж на безлісих.

Ліс накопичує сонячну енергію, відбиваючи її лише на 10-18%

  •      Ґрунто- та водозахисне значення

«Ліс – це волога, волога – це врожай, а врожай – це життя», – говорить народна мудрість.

Ліс знижує швидкість вітру на 2/3, захищаючи поля від надмірного випаровування вологи.

Регулювання надходження і стоку води захищає землю від ерозії, підвищує родючість ґрунту.

Корені лісу закріплюють ґрунт.

З опалого листя і хмизу утворюється гумус, який концентрує азот в ґрунті.

Ліси бережуть повноводність річок.

  •      Санітарно-гігієнічна роль

У лісових насадженнях завдяки фітонцидам, що їх виділяють рослини, повітря практично стерильне.

Улітку 1 га листяного лісу в середньому виділяє за добу 2 кг фітонцидів.

У повітрі лісу міститься близько 200 біологічно активних речовин, які сприятливо впливають на людський організм.

  •      Народногосподарське значення

Ліс дає сировину для деревообробної, меблевої, будівельної, паперової, целюлозної та хімічної промисловості.

З деревини добувають спирт, глюкозу,оцтову кислоту, штучний шовк, дьоготь, патоку тощо.

Однак деревина – не єдиний продукт лісу. Він дає нам ліки, технічні рослини, горіхи, сировину для дубильної, фарбової, ефірної промисловості.

Продукція мисливства (копитні) — 620 кг.Дикорослі ягідники (чорниця, брусниця, лохина, малина, ожина, суниця) — 170–450 кг.

Учень-дослідник: Однак ліс має ще й культурно-естетичне значення. Ліси навчають нас вічної мудрості природи, сприяють поповненню духовних сил, учать «плекати добро в серці».

Також ліси сприяють активному відпочинку людей. Мають рекреаційне значення.

Ліси мають лікувальне значення. В лісовій скарбниці, як уже зазначалося, дають людині багато лікарських трав та ягід.   Ліс приносить спокій людській душі, додає сили.

Ліс — джерело натхнення. Художні полотна І.Шишкіна і А.Грицая, музика П.Чайковського і М.Скорульського та багато інших шедеврів створено під враженнями від краси лісу. А скільки поетів та письменників прославили у своїх творах чарівну красу лісу.

      Зупинка 2 «Природні умови Полісся»

      Учитель. Однак ліс – це складний природний комплекс. Характер рослинності насамперед залежить від природних умов. З ними нас ознайомлять наші дослідники на зупинці «Природні умови Полісся». Запрошуємо до слова наших дослідників.

Виступи дослідників:

     Зупинка 3. «Рослинний та тваринний світ Полісся»

На цій зупинці ми познайомимося з мешканцями лісів.

Презентація.

Ліс густий, дрімучий, темний,

Споконвічний ліс росте,

Не проб’ється навіть сонце

Крізь гілля його густе.

Велетенські граби, вільхи,

Сосни, явори, дуби

Раз в століття полягають

Після віку боротьби.

       О. Олесь

Значна зволоженість сприяла розвиткові лугової, болотної та лісової рослинності.

Ліси - це основа природної зони, бо вони покривають площу більше 2,5 млн. гектарів. Основними породами дерев при цьому є сосна (58%), дуб (21%), береза (11%), чорна вільха, граб.  У лісах рослини ростуть ярусами. Верхній ярус – дерева, середній (підлісок) – кущі, а нижній – трав’янисті рослини й гриби.

Переважають бори (соснові ліси), субори (дубово-соснові ліси) та сугрудки (сосново-дубово-грабові ліси). Є значні ділянки грудів та дібров (дубових лісів), рамені (ялинові ліси), березняки, дубово-липових, вільхово-березових і ясенево-вільхових лісів. У лісах чітко виділяється ярусність. Верхній ярус утворюють дерева, середній, підлісок, — кущі, нижній — трав'янисті рослини, гриби. У північній частині переважає сосна звичайна і дуб звичайний. Південніше частішають в лісах граб, береза, липа, осика, клен, вільха. Серед підліску зустрічається ожина, шипшина, барбарис, ліщина, малина. На заболочених місцях поширені брусниця і чорниця. Навесні в лісі першими зацвітають підсніжники, проліски, ряст, анемона. Пізніше — конвалія, фіалки, купина, сон-трава. Влітку під деревами вегетують лише вологолюбиві, тіневитривалі рослини — папороті, мохи, копитняк. Інші трав'янисті рослини ростуть на галявинах і узліссях. Серед них: звіробій, деревій, валеріана, ромашка, іван-чай. У мішаних лісах багато грибів. Восени дерева скидають листя, більшість трав'янистих рослин відмирає. Опале листя і відмерлі рослини утворюють лісову підстилку, яка затримує вологу в ґрунті.

У зоні мішаних лісів водяться травоїдні звірі: зубр, лось, олень благородний, козуля, заєць, миші. Хижі — вовк, лисиця, рись, тхір чорний, куниця лісова. Всеїдні: дика свиня, борсук, вивірка, їжак. Біля лісових водойм селяться бобри, видри, ондатри. Більшість птахів прилітає навесні: солов'ї, зозулі, шпаки, мухоловки, вивільга звичайна, лелека білий, журавель сірий, кулики, лебеді. Постійними мешканцями зони мішаних лісів є орябок, глухар, тетерук, сова сіра, дятел великий. З рептилій живуть гадюки, вужі та ящірки. У водоймах багато жаб, тритонів. Річки й озера багаті на рибу (понад 30 видів). У лісовій підстилці, під корою дерев, на рослинах живе багато комах.

 

Зупинка 4 «Краєвиди Полісся»

Наш потяг їде все далі і далі. На горизонті видніється наступна зупинка. Помилуємося неймовірними поліськими краєвидами.

Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадливо,

усе, як є, - дорога, явори,

усе моє, все зветься Україна.

Така краса, висока і нетлінна,

що хоч спинись і з Богом говори...

               Ліна Костенко

Українське Полісся за особливостями поєднання ландшафтів поділяється на такі фізико-географічні області: Волинське Полісся, Житомирське Полісся, Київське Полісся, Чернігівське Полісся, Новгород-Сіверське Полісся.    Презентація краєвидів Полісся.

      Зупинка 5 «Природоохоронна»

На цій зупинці ми дізнаємося про екологічні проблеми Полісся.

Виразно прочитайте вірш М.Рильського «Розмова з другом». Поміркуйте: чому автор називає ліс другом.

Ліс зустрів мене як друга

горлиць теплим воркуванням,

пізнім дзвоном солов'їним,

ніжним голосом зозулі,

вогким одудів гуканням,

круглим ципанням дроздів.

Ліс зустрів мене як друга

тінню від дубів крислатих,

смутком білої берези,

що дорожчий нам за радість,

кленів лапами густими,

сосен гомоном одвічним.

І до друга я звернувся

із промовою такою:

— Ти рости на втіху людям,

бережи нам світлі ріки,

що полям несуть вологу.

1. Екологічні проблеми Полісся:

1. Вирубка лісів

2. Осушення боліт

3. Видобуток нафти

4. Промислові забруднення

5. Гранітні кар`єри

6. Забруднення хімічними препаратами

7. Чорнобильська трагедія

2. Заповідні території

Дослідивши взаємодію природного середовища та людського суспільства, маємо зазначити, що НТК зони мішаних лісів змінені господарською діяльністю людини (вирубування лісів, меліорація земель, розорювання, добування корисних копалин, будівництво шляхів). Це район інтенсивного сільськогосподарського виробництва та лісового господарства.

Широке використання земельних, лісових, водних, мінерально-сировинних, біологічних і рекреаційних ресурсів потребує проведення, природоохоронних заходів. Із цією метою створено: Поліський заповідник, Шацький природний наці­ональний парк, Дніпровсько - Тетерівське заповідне лісомисливське господарство, урочище Нечимне, заказники та інші природозаповідні території.

 Фрагмент фільму Поліський заповідник

3. Червона книга України

«Заходи, до яких вдаються для стримування процесу вимирання, абсолютно недостатні. «Червоні книги» найчастіше виявляються надмогильними плитами, а не керівництвом для порятунку» /О. В. Яблоков, російський еколог/

Дерева вже тримаються за стіни,

Вони ідуть із міста ледь живі.

Невже і їх уже не стане,

Ні коника в реліктовій траві?

Сухі гілки — це вже вінок терновий,

Останній клен світ за очі забіг.

Залишиться один лиш лист кленовий,

Бетонний лист — розв’язкою доріг.

                        Л.Костенко

Регіон відносно пізно почав освоюватися людиною - до 18 ст. фауна мала тільки тиск промислового полювання. За цей період відомо тільки зникнення тура та тарпана. Починаючи з 18 ст. зникає зубр, стає рідкісним ведмідь, росомаха та бобер. З другої половини 19 ст. зменшення чисельності всіх лісових видів та зникнення окремих – росомахи, ведмедя, бобра, глухаря.

      Зупинка 7 «Дива Полісся»

Наша мандрівка триває. У нас знову привал. Ви отримали завдання віднайти дивовижні місця Полісся. Тож давайте поділимося враженнями.

Скільки років землі — і мільярд, і мільйон, а яка вона й досі ще гарна!

                                              Л. Костенко

V. Закріплення нових знань і вмінь.

Отже наша подорож завершилася. Давайте поділимося враженнями про неї.

1. Інтерактивний метод «Мікрофон».

- Пропоную відповісти на питання: «Де можуть вам знадобитися знання про зону мішаних лісів?

VIІ. Підсумок уроку.

Ось такою дивовижною вийшла наша подорож.

Природа в нас одна, вона така беззахисна перед людиною. Бережімо її, рятуймо!

     VI.  Домашнє завдання

  1. Міні-твір «Мої враження від подорожі»

 

 

 

 

                Список використаних джер

        1. Дітчук І.Л., Заставецька О.В., Брущенко І.В:Прем'єр, Запоріжжя, 2008

  1. http://geobav.at.ua/load/urok_geografii/konspekti_urokiv/konspekti_urokiv_z_geografiji_8_klas_2016_rik/27-1-0-200
  2. http://pidru4nik.com/publ/8_klas/geografija/geografija_8_klas_bojko_v_m_2016/112-1-0-2198
  3. Кононенко П. П. Українознавство: Підручник — К., 2006
doc
Додано
7 липня 2018
Переглядів
2401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку