Конспект уроку на тему: "Царство грибів!"

Про матеріал
Вивчення нової теми з природознавства: "Царство гртбів". ознайомити дітей з будовою грибів; їстівними та отруйними грибами та різноманітністюцарства грибів.
Перегляд файлу

Тема. Подорож в царство грибів

Мета. Формувати  уявлення про різноманітність грибів у природі (шапинкові, цвільові, сажкові, дріжді), про значення грибів у природі і цінність для людей, їх охорону; формувати уявлення про їстівні та отруйні гриби, вміння їх розрізняти; дати інформацію про найпошириніші гриби в своїй місцевості та занесені до Червоної книги України. Розвивати вміння узагальнювати, висловлювати судження і перевіряти їх правильість. Виховувати обережність поводження в природі, прагнення  не зашкодити власному здоровю, естетичні почуття під час сприймання обєктів природи, бажання і вміння охороняти природу, оцінне ставлення до вчинків інших людей у природі.

Обладнання: карта  України, ілюстрації до  теми «Гриби» (шапинкові: їстівні, отруйні, гриби з Червоної книги України), хлібина на рушнику, скоринка хліба, вкритого цвіллю, пачка хлібних і спиртових дріждів, мікроскоп тощо для проведення досліду із розмноження дріждів, посудина з теплою водою, цукор, малюнки «Фітофтора на картоплі»,  «Іржа на пшениці», «Сажковий гриб на кукурудзі», заборонний знак «Не топчи отруйні гриби», в’язка сушених грибів, банка консервованих грибів, кошичок зі штучними грибами, одяг та аптечка для «лікаря», білі халати для лаборанта та вчителя.

 

 

Хід уроку

І. Організація класу.

 

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Щоб урок минув не марно,

Треба сісти рівно, гарно.

Не базікать на уроках,

Як папуга чи сорока.

 

ІІ. Підготовча частина.

    Вчитель. Я запрошую вас на гостини до одного царства, до якого саме ви згодом дізнаєтеся. Але перед тим як вирушити в дорогу, треба знати, яка погода на вулиці.

 

  1. Спостереження  за природою.

    Вчитель. Що говорять синоптики? ( Температура повітря, стан неба, вітер, опади). Що розкажуть юннати про зміни в житті тварин і рослин? (Розповіді учнів).

    Синоптики прогнозують чудову погоду, тому можемо вирушати на гостину.

    (Звучить аудіозапис «Звуки лісу»)

 

ІІІ. Робота над темою уроку.

 

  1. Створення проблемної ситуації.

Вчитель. Бачу нетерпіння у ваших очах. До  кого йдемо?

Нашому господарю всього-навсього якихось 150 млн років. Хоча...

                             В теплий дощик народився,

                             Парасолькою накрився.

                             Може б з лісу пострибав,

                             Якби другу ногу мав. (Гриб)

     Виховані люди обовязково беруть подарунок. Як вибрати доречний подарунок? Пропоную два  варіанти відповіді, спробуйте оплесками визначити правильнішу:

     А) потрібно мати достатньо грошей;

     Б) знати все або дуже багато про самого іменинника і його уподобання.

     Я згодна з вашим вибором.

 

     2. Оголошення теми і мети уроку.

     Вчитель. Сьогодні ми спробуємо дізнатися якомога більше про все, що ховають у собі поки що малознайомі для вас слова: Царство Грибів.

 

 3.Проблемна ситуація на визначення ознак грибів.

     Вчитель. З якими царствами живої природи ви  вже знайомі? (Царство Тварин і Царство Рослин).

     Гриби – це тварини чи рослини? (Учні висловлюють свої думки). Отак і вчені-мікологи (мікологія – це наука про гриби: «мікос» від грецького гриби, «логос» - наука) сперечалися між собою багато десятків років. І провівши безліч дослідів, дійшли висновку: гриби – це не рослини і не тварини, а представники особливого царства. Але мають у собі ознаки і рослин, і тварин.  Спробуємо дослідити, які саме. (Під час обговорення визначаємо, що гриби, як  і рослини та тварини, мають форму, живляться, ростуть, розмножуються, дихають, гинуть. На дошці зявляється відповідна таблиця).

      На що вказують всі ці ознаки? (Що гриби належать до живої природи). Запишіть цю важливу думку в зошити.

 

 4. Бесіда на визначення видів грибів.

  

 4.1. Сімя шапинкових.

    Вчитель. Царство Грибів – це велика родина – народ, який складається з окремих сімейств. І перша сім’я – це шапинкові гриби. Допоможіть мені назвати членів цієї сім’ї. (Діти називають, вчитель доповнює, вивішуючи відповідні ілюстрації, одразу розміщуючи за групами: їстівні, неїстівні, не називаючи термінів).

 

  Сироїжка                                                                    Мухомор

    Опенки                                                                        Несправжні опеньки

    Білий гриб                                                                  Сатанинський гриб

    Підосичник                                                                Бліда  поганка

    Хрящ-молочник

    Лисички

    Підберезник

    Маслюк

    Зморшок конусовидний

 

4.2. Завдання веселих лисичок.

   Якось червневого світанку на лісовій галявині зібралися гриби: руді лисички, чепурні сироїжки, веселі маслюки, шляхетний боровик, старий груздь. А покликали всіх веселі лисички. Вони підготували  завдання, щоб перевірити, чи вміють гриби швидко і правильно розвязувати нелегкі вправи. Ви також можете спробувати свої сили.

 Відгадайте загадки. Пропущені слова запишіть. (Загадки записані на відповідному плакаті)

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відровідь. Опеньки. Мухомор. Лисички. Підосичник. Маслюки. Сироїжки. Боровик.

  • Що у них спільного?

 4.3. Визначення будови шапинкових грибів. (Вивішується малюнок-схема.  Нові терміни заносяться на особливу частину дошки під назвою «Словник»).

 

 Питання до бесіди.

    - З яких частин складається шапинковий гриб? Спробуйте назвати. (Шапинка, ніжка, грибниця).

    - Ніжка і шапинка – це орган розмноження гриба. З нижнього боку шапинки утворюються маленькі «насінинки». Вони називаються спори. За допомогою спор гриб розмножується. А росте за рахунок  білої, схожої на цвіль маси, пронизує своїми ниточками грунт біля того місця, де росте ніжка. Тіло гриба називають грибницею. В 7 класі на уроках біології ви дізнаєтесь ще одну назву – міцелій.

    -  Чи знаєте , чим живляться гриби? (Відмерлими рештками рослин і тварин).

    -  Який можемо зробити висновок? (Гриби – санітари лісу).

 

    4.4. Порівняльна характеристика видів шапинкових грибів.

 

    Вчитель. На Землі багато видів шапинкових грибів . Але всі їх можна поділити на дві великі групи. (Їстівні, неїстівни). Назвемо представників цих груп.

 

Повідомлення енциклопедичної служби.

     На території Європи  росте до 500 видів їстівних грибів. Але  люди  добре знають лише 80-100 видів. Треба мати великий досвід та багато знань , щоб розпізнати їстивний гриб.

    Вчитель. Люди часто плутають чортів гриб з їстівним, який у народі називають синяком. Запамятайте! У сатанинського гриба шапинка зверху майже біла, а у синяка – світло-коричнева. І ще помиляються люди у визначенні справжніх  і несправжніх опеньків. Уважно роздивіться і назвіть відміності. Вікторія, що в тебе на столі за кошичок?

    Вікторія. А я вже грибів назбирала.

    Вчитель. А вони всі їстівні?

    Вікторія. А як же!

    Вчитель. Перевіримо?

    (Учениця демонструє штучні «гриби» класу, учні сигнальними картками доводять правильність її вибору).

    Отже, над їстівними грибами кріпимо кружечок зеленого кольору. Що він означає? (Бери гриба). Над отруйними – червоного кольору. (Стоп. Небезпека).

 

 

4.5. Інсценівкая «Неприємний випадок»

    Віктор. Ой, болить...

    Вчитель. Що з тобою?

    Віктор. Живіт болить, голова...

    Вчитель. Дійсно,  лоб гарячий, мабуть, температура піднялася, а не паморочиться?

     Віктор. Так.

     Вчитель. Та це грип! А може зїла  щось несвіже?

     Віктор. Та... гриби їв.

     Вчитель. Ви що, самі з сестричкою готували?

     Віктор. Мами і татка вдома ще не було. Ой-ой-йой!

     Вчитель. Що робити? Хто памятає  номер виклику швидкої допомоги? (03). Юрко, викликай! (Забігає «лікар» - хлопчик у білому халаті з аптечкою в руках).

    Лікар (швидко оглядає хворого). Я знаю діагноз! Це – отруєння грибами! Хворого – в ліжко! Перед цим  - промити шлунок, дати 3-4 склянки солоної води і викликати блювання. Після цьго – дати  випити маленькими ковтками міцного чаю, кави або молока і зігріти ноги. Швидко, адже треба ще оглянути  сестричку!

    Вчитель. От що може статися, коли готувати гриби без контролю дорослих. Вони обо язково  повинні перевірити! Ви у лісі збирали гриби? Чи знаєте якісь правила?

    Вікторія. Я коли йду в ліс, усі гриби зриваю, дома бабуся розбереться!

    Вчитель. Чи правильно чинить Вікторія? Що б ви їй порадили? (Вивішую заборонний знак «Не зривайте отруйні гриби»). Доведіть, що природі потрібні і отруйні, і їстівні  гриби А чим корисні гриби гриби для людей? (Під час розмови вивішую вязку сухих та виставляю баночку консервованих грибів). Який висновок можша зробити? (Гриби – це цінний продукт харчування).

 

   4.6. Аналітична робота з підручником.

   Завдання. У статті «Стережись отруйних грибів» знайдіть нову для себе інформацію.

    Перевірка роботи з підручником.

 

    4.8. Бесіда з метою ознайомлення з грибами Червоної  книги України на основі індивідуальної  пошукової роботи.

    Вчитель. Дещо  цікаве про гриби розповість  Карінка.

    Каріна.  Коли я готувала свою роботу про заповідну зону рідного села – Ситняки, то дізналася, що 30 видів грибів, які ще інколи зустрічаються у наших лісах, занесені  до Червоної книги України. (По ходу розвішуються ілюстрації). Серед них:

Боровик королівський;

Боровик темно-каштановий;

Гриб-зонтик дівочий;

Зморшок степовий;

Цезарів мухомор;

Печериця таблитчаста;

Рижик червоніючий;

Сироїжка синювата;

Трюфель літній;

Хрящ-молочник золотисто-жовтий тощо.

    Вчитель. До речі, трюфелі – улюблені гриби францюзів. Хоча пахнуть вони не дуже приємно. Цим запахом гриби приваблюють диких свиней, які поїдають їх і спори розносять по лісу. Ростуть трюфелі під корінням дерев. Від дерев беруть поживні речовини, а в грунт виділяють речовини, які потрібні  дереву. Така собі природна економіка, яка в науці називається симбіозом.

    Отже, запамятайте ці гриби! Якщо ви раптом зустрінете їх у лісі, помилуйтеся ними, задумайтесь і ... пожалійте, не зірвіть, це буде ваш невеличкий внесок у велику справу збереження рідкісних та зникаючих шапникових грибів.

 

4.9.Головне правило грибника.

   Якщо ви збираєтеся в ліс по гриби, вам необхідно памятати, що збирати можна лише їстівні гриби. Отруйні гриби не можна навіть торкати руками. Проте нищити їх також не можна. Адже ці гриби їдять окремі лісові звірі.
Запам’ятайте, які гриби найчастіше зустрічають у лісах.

 

5. Сімейство грибів – дріжджі.

5.1. Проблемна ситуація.

   Вчитель. Як ви думаєте, чи всі гриби мають шапинку, ніжку, грибницю? (Беру до рук хлібину на рушнику, вдихаю аромат). Що треба, щоб спекти хліб? (Борошно, сіль, яйце, масло, духовку або піч, дріжджі). (Беру коробочку). У цій коробочці один із компонентів рецепту, який ви щойно назвали. Заплющіть очі і спробуйте в пізнати його за запахом, але вголос не називайте. (Діти впізнають дріжджі). Дріжджі – це також гриби. Бувають у вигляді сухих крупинок і однорідної маси. Для  чого використовують дріжджі? (Для випікання хліба, виготовлення спирту, пива). Дріжджі бувають хлібні і спиртові.

 

5.2. Проведення досліду з розмноження дріжджів.

   Вчитель. Хочете побачити щось цікаве? Я запрошую вас до лабораторії. Сьогодні лаборантом буде Діана. З вашого дозволу я буду науковим керівником Діани. (Вчитель і учениця одягають білі халати).

   Отже, Діана, візьми стакан теплої води, вкинь ложечку цукру, розмішай.  Що утворилося? (Розчин цукру). А тепер подрібни частинку маси дріжджів. Постав на столик для дослідів. Підійдіть і роздивіться, що вийшло. А тепер я пропоную вам запастися терпінням і продовжити подорож.

 

  1. Підсумки досліду.

   Вчитель. Лаборанте, чи відбулися зміни в посудині з компонентами?

   Лаборант. У посудині з водою зявилися бульбашки, пухирці коричневого кольору.

   Вчитель. Діти, ви тільки що стали свідками процесу розмноження грибів – дріжджів. Ви бачите пухирці – це газ, яким дихають дріжджі. Я пропоную вам роздивитися в мікроскоп клітинки цих грибів. Більше про них ви дізнаєтесь на уроках біології в середніх та старших класах.

 

   6. Сімейство грибів – цвіль.

   Вчитель. Я приготувала для вас ще одну  несподіванку, ще одного гриба, але він вже з іншої  сімї. (Виймаю  з іншої коробочки... скоринку хліба вкриту цвіллю). Що це? Це – цвіль. Це також гриб!

   А ось  яку цікаву історію я почула в учительській.  Вчителька запитала учня, до  якої групи грибів належить цвіль. Учень відповів, що це – паразити. А чому? – здивувалася обізнаністю учня вчителька. Так вона жмій хліб поїдає, - авторитетно пояснив школяр.

   Ось такий кумедний випадок. А люди навчилися використовувати цвіль: з неї виготовляють ліки.

   7. Сімейство грибів – сажкові.

   Вчитель. У Царстві   Грибів є і гриби-паразити, вони  паразитують на рослинах. Сажкові гриби – на кукурудзі, на картоплі – фітофтора, на зернових культурах – іржа. Вони дуже шкодять рослинам. Вчені працюють над цими проблемами, шукають способи боротьби зі шуідниками.

 

 

Домашнє завдання.

   Вчитель. Запишіть, яке значення мають представники Царства Грибів для всіх нас. Виконайте це завдання вдома, порадившись з підручником, а ще -  пригадайте все те, про  що йшлося сьогодні на уроці.

  1. Підсумки досліду.

   Вчитель. Лаборанте, чи відбулися зміни в посудині з компонентами?

   Лаборант. У посудині з водою зявилися бульбашки, пухирці коричневого кольору.

   Вчитель. Діти, ви тільки що стали свідками процесу розмноження грибів – дріжджів. Ви бачите пухирці – це газ, яким дихають дріжджі. Я пропоную вам роздивитися в мікроскоп клітинки цих грибів. Більше про них ви дізнаєтесь на уроках біології в середніх та старших класах.

  1. Творча робота в двійках.

   Вчитель. Діти ми побували з вами на гостинах у грибів. На початку уроку ми з вами вирішили, що найкращим подарунком будуть для господарів Ваші знання про них. То ж давайте розповімо за допомогою мікрофона, що ви  дізналися про них.

V. Підсумок уроку.

   Вчитель. Наша подорож не закінчилась! І я впевнена, що  кожен з вас не один раз ще таки потрапить на гостину до того чи іншого сімейства грибів. 

   То ж бережіть та поповнюйте свої знання і надалі про різноманітність грибів.

- Якщо вам сподобався урок – поплескайте в долоні. Ці аплодисменти – вам! Дякую за гарну роботу.

 

 

doc
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
22 березня 2020
Переглядів
856
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку