Тема: Загальна інформація про табличний процесор. Основні поняття. Робота з інформацією: ведення, редагування, форматування. Використання статистичних функцій.
Мета: Ознайомити учнів з інтерфейсом табличного процесора Microsoft Excel. Сформувати навички роботи з даними, розташування в комірках, на прикладах виконання найпростіших операцій.
Дидактичні матеріали: картки із завданнями.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
1. Організація класу (1 хв).
2. Актуалізація опорних знань учнів (3 хв).
У чому полягає основне призначення Microsoft Word?
Текстовий процесор допомагає у формуванні текстового документа практично будь-якого рівня складності.
Згадайте найперше призначення комп’ютера, яке походить від англійського слова computer (обчислювач). Необхідність обробки числових даних і дотепер не втратила своєї актуальності. Більшість числових даних, що підлягають обробці в різноманітних сферах людської діяльності, можуть бути подані у вигляді таблиць. До того ж, у вигляді таблиць можна подати текстові дані. Назвіть приклади текстових даних (імена, назви товарів, назви міст тощо). У вигляді таблиць можна подати дані, які містять дати.
3.Мотивація вивчення теми (3 хв).
Ми починаємо вивчення програми, яка допоможе нам опрацьовувати дані, подані у вигляді таблиці. Це наступна частина пакета Microsoft Office – табличний процессор Мicrosoft Excel.
Як би ви переклали слова Executable та cell ?
Executable – той, що може бути виконаний, cell – комірка. Тобто це – комірка, яка може бути виконаною. Іноді еxcel перекладають як „жива комірка”.
4. Викладання нового матеріалу (12 хв).
Електронні таблиці – це клас прикладних програм, які призначені для опрацювання інформації, поданої в табличній формі.
Вони дають змогу виконувати бухгалтерські та різні математичні розрахунки, розв’язувати задачі з планування, прогнозування та оптимізації виробництва. За допомогою електронних таблиць мож-на нараховувати зарплатню, планувати випуск продукції, вести облік матеріалів на складах тощо.
Запуск Мicrosoft Excel .
1. Знайдіть спільні елементи інтерфейсу Мicrosoft Excel і Microsoft Word.
2. Знайдіть відмінності в інтерфейсі Мicrosoft Excel і Microsoft Word.
3. Як ми змінюємо ширину стовпця або висоту рядка у Microsoft Word?
Навівши курсор на межу між рядками чи стовпцями перетягуємо її.
Попробуйте це зробити у Мicrosoft Excel.
4. Як ми виділяємо, а потім фор матуємо таблиці у Microsoft Word?
Виділяємо клітинки за допомогою лівої кнопки миші, а потім надаємо їй бажаного вигляду.
Попробуйте це зробити у Мicrosoft Excel.
5. Введемо дані у комірку. Де відобразилися введені дані?
У комірці і у рядку під панеллю інструментів. Цей рядок називається рядком формул.
Редагувати дані можна як безпосередньо в комірці, так і в рядку формул.
6. Ви, напевно грали в „Морський бій”. Як у цій грі позначаються клітинки? Наведіть приклади.
Стовпчики позначаються буквами, а рядки – цифрами.
Такий самий принцип покладений і в основу адресації комірок в Мicrosoft Excel. Скористаємось прокруткою вікна і подивимось на спосіб задання координат. Зверніть увагу, що стовпчики позначаються латинськими літерами. Якщо ми бажаємо звернутися до кількох комірок, що утворюють неперервний блок, то повинні вказати координату лівого верхнього і правого нижнього кутів блоку, розділених двокрапкою. Наприклад, С1:F10. Такі блоки називають діапазонами.
Виділіть діапазон клітинок С3:С6, А1: А8, А2 :С5, В6: Е9.
Практична робота №1.(20 хв).
Тема: Введення, редагування та форматування табличних даних. Статистичні функції.
Мета: Формування практичних навичок створення, редагування та форматування електронних таблиць.
Хід роботи
І. Мотивація навчальної діяльності.
Для того, щоб навчитись застосувати знання на практиці нам потрібно вибрати для прикладу таблицю. Ми використаємо таблицю тривалості життя деяких тварин. Але нам потрібно пригадати статистичні функції, з якими ми знайомились при вивченні текстового редактора. Пригадайте, що це за функції?
Вставивши у таблицю відповідні функції, ми зможемо визначити середнє, мінімальне, максимальне значення тривалості життя різних тварин. Проаналізувавши наші результати зробимо певні висновки.
ІІ. Виконання практичної роботи.
1. Увімкніть комп’ютер, завантажте табличний Тривалість життя тварин
процесор Мicrosoft Excel.
Тварини |
Тривалість життя, роки |
Щуки |
300 |
Сардини |
100 |
Лящі |
95 |
Коропи |
150 |
Черепахи |
175 |
Жаби |
16 |
Змії |
30 |
Чайки |
44 |
Папуги |
90 |
Ворони |
70 |
Гуси |
80 |
Страуси |
40 |
Шуліки |
115 |
Орли |
104 |
Сороки |
162 |
Коні |
25 |
Бики |
27 |
Вівці |
13 |
Кози |
23 |
Собаки |
21 |
2. Для заданої таблиці створіть електронну таблицю, відредагуйте й відформатуйте її.
3. Переконайтесь, що в таблиці немає помилок.
4. Внесіть до створеної таблиці такий рядок:
Коти |
11 |
5. Замість „Гуси” внесіть „Дикі гуси”.
6.Кожен вид тварин (риби, земноводні, птахи, ссавці) виділіть у таблиці іншим кольором фону і букв.
7. Вставте у таблицю додаткові рядки, як у таблиці 2.
8. Вставте у таблицю статистичні функції, відповідно до поданої таблиці 2.
7. Покажіть таблицю вчителю, збережіть її під назвою Таb_2.
ІІІ Аналіз результатів виконання практичної роботи.
1. Які тварини живуть найменше?
2. Які тварини живуть найдовше?
3. Порівняйте середню тривалість життя різних класів тварин.
4. Зробіть відповідні висновки.
Тривалість життя тварин Таблиця 2.
Тварини |
Тривалість життя, роки |
Щуки |
300 |
Сардини |
100 |
Лящі |
95 |
Коропи |
150 |
Середня тривалість життя риб |
|
Черепахи |
175 |
Жаби |
16 |
Змії |
30 |
Чайки |
44 |
Папуги |
90 |
Ворони |
70 |
Гуси |
80 |
Страуси |
40 |
Шуліки |
115 |
Орли |
104 |
Сороки |
162 |
Середня тривалість життя птахів |
|
Максимальна тривалість життя птахів |
|
Мінімальна тривалість життя птахів |
|
Коні |
25 |
Бики |
27 |
Вівці |
13 |
Кози |
23 |
Собаки |
21 |
Середня тривалість життя птахів |
|
Максимальна тривалість життя птахів |
|
Мінімальна тривалість життя птахів |
|
5. Підсумок уроку (4 хв).
Закрийте вікно табличного процесора Мicrosoft Excel. Вимкніть комп’ютер.
Демонстрація презентації Мicrosoft Excel.
6. Домашнє завдання (2 хв).
Конспект.