Конспект уроку на тему: Еволюційні чинники

Про матеріал
Конспект уроку на тему: Еволюційні чинники. Допоможе у вивченні теми Еволюція органічного світу.
Перегляд файлу

Конспект уроку

Тема уроку: Еволюційні чинники.

Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учня: учні називають  основні поняття вид, популяція, еволюція, природний добір; наводять приклади еволюційних факторів та зміни, які вони спричинюють; пояснюють елементарні фактори еволюції, види природного добору.

Навчальна мета: продовжити формувати поняття про еволюцію; ознайомити з основними факторами еволюції, видами природного добору на конкретних прикладах; розкрити механізми первинних еволюційних змін, значення природного добору та інших факторів для еволюції;

Розвиваюча мета: розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, увагу, пам’ять, гнучкість мислення, мову, уміння порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки;

Виховна мета: дбайливе ставлення до всього живого; формувати навички роботи в групі; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета, розвивати уміння логічно мислити та робити висновки та узагальнення.

Тип уроку: комбінований.

Методи і методичні прийоми: словесні (бесіда,пояснення, розповідь) наочні (демонстрування), практичні.

Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: екологія, біологія 7 клас.

Основні поняття і терміни: еволюційні фактори, дрейф генів, хвилі життя, ізоляція, міграція, природний добір, стабілізуючий добір, рушійний добір, дизруптивний добір.

Обладнання: комп’ютерна техніка, мультимедійна презентація, підручник, робочий зошит.

Хронометраж уроку :

1. Оpганiзацiйний момeнт ………………………………………..…1-2 хв

2. Актуалiзацiя опоpних знань та життєвого досвiду учнiв……....3-7 хв

3. Мотивацiя навчально-пiзнавальної дiяльностi учнiв …..………3-5 хв

4. Вивчeння нового матepiалу………………………………………..15-25 хв

5.Узагальнeння та систeматизацiя знань…………………….………10 хв

6.Підсумок уроку………………………………………………………2 хв

7. Домашня pобота……………………………………………………..2 хв

ХІД УРОКУ:

1. Організаційний момент

Привітання, відмітка відсутніх. Перевіримо готовність до уроку. Для роботи нам потрібні: підручники, зошити, щоденники, увага, мислення, пам'ять і гарний настрій.

2. Актуалiзацiя опоpних знань та життєвого досвiду учнiв

Вправа “Розумний куб”

На гранях куба написані терміни: еволюція, популяція, спадковість, мінливість, генофонд, вид.

 Учні дають визначення даних термінів.

3. Мотивація навчальної діяльності

(Слайд 1) Проблемне запитання. Сонечко двокрапкове має дві форми – чорну і червону. Науковці вивчали співвідношення червоних і чорних форм і встановили, що восени в популяціях переважає червона форма. Червоні сонечка краще розмножуються. Навесні у великій кількості трапляються чорні: чорні: вони краще зимують. Як ви гадаєте, чому? (Забарвлення пов’язане з обміном речовин. Чорні сонечка холодостійкіші, а червоні – плодючі.)

4.Вивчення нового матеріалу

План уроку

  • Чинники еволюції
  • Ізоляція
  • Хвилі життя , або популяційні хвилі
  • Рушійні чинники еволюції

Чинники еволюції:

Еволюційні чинники- це чинники, які призводять до адаптивних змін організмів, популяцій і видів.

Сучасними екологічними дослідженням встановлено, що:

а) на кожному рівні організації живого є свої чинники еволюції;

б) усі екологічні чинники, якщо вони діють зі сталою інтенсивністю або остання періодично змінюється, є водночас чинниками еволюції;

в) стосовно популяції як одиниці еволюції розрізняють внутрішньовидові (міграції, хвилі життя) та міжвидові (симбіоз, конкуренція, виїдання та ін.) еволюційні чинники.

Чинники еволюції діляться на:

  • Рушійні (мають спрямовуючий закономірний характер)

1)Боротьба за снування;

2)Природній добір;

  • Елементарні (мають неспрямовуючий випадковий характер)

1)Хвилі життя

2)Дрейф генів

3)Ізоляція

Матеріальною основою дії чинників еволюції є спадкова мінливість.

ЕЛЕМЕНТАРНІ ЧИННИКИ ЕВОЛЮЦІЇ – це впливи, що спричиняють зміни організмів, популяцій, видів  мають неспрямовуючий випадковий характер.

Ізоляція-виникнення будь-яких перешкод, що порушують вільне схрещування – панміксію.

Форми ізоляції: географічна та екологічна.

Географічна ізоляція:

  • Форма ізоляції, коли популяції роз’єднані непрохідними для них географічними бар’єрами (річками, гірськими хребтами, пустелями, лісами, степами).
  • Особливо впливає на малорухливі види рослин  деякі види тварин.
  •  Зустрічається у рухливих видів, репродуктивний період яких приходиться на одні і ті ж місця.

Білий  бурий ведмеді географічно ізольовані пристосувалися до життя в різних екологічних умовах.

Дніпро є межею ареалів двох видів ховрахів: на правому берез мешкає краплистий, а на лівому — сірий.

Екологічна ізоляція:

Еконаслідкомлогічна ізоляція – це ізоляція, яка є розмежування різних популяцій одного виду різними екологічними умовами середовища снування.

Популяцї живуть на спільній території, але в різних місцях проживання  тому один з одним не зустрічаються.

 

Екологічна ізоляція ділиться на:

  • харчова
  • етологічна
  • сезонна
  • репродуктивна

Харчова ізоляція

Розмежування за рахунок живлення різною їжею. Відомі раси жука горохової зернівки, одні з яких живляться бобами гороху, ніш – квасолі тощо. В період розмноження внаслідок різного просторового розміщення кормових рослин ці раси між собою не контактують.

Етологічна (поведінкова) ізоляція

Залежить від особливостей поведінки організмів. Наприклад, в озер Севан (Вірменія) мешкає кілька стад форелі, як живляться разом, однак кожне стадо на нерест відправляється в певну річку, чим  досягається репродукційна ізоляція.

Неспарювання внаслідок відмінностей у сексуальній поведінці (у догляді, спів, танцях, демонстраціях, цвітінні). Шлюбне забарвлення, поведінку  сигнали самців сприймають лише самками того ж виду. У ссавців важливу роль відграють хімічні сигнали.

Сезонна (часова) ізоляція

Сезонна ізоляція спостерігається у раз розмноження особин одного виду в різні терміни. Наприклад, лучні трави одного виду цвітуть залежно від часу припинення весняної повен: особини, що довше перебували під водою, цвітуть пізніше від тих, як взагалі не затоплювались чи підлягали дії повен короткий час.

Репродуктивна ізоляція

Поділ генофондів популяцій в деяких випадках веде до утворення нових видів. Репродуктивна ізоляція може здійснюватися шляхом запобігання заплідненню або шляхом утворення нежиттєздатних або стерильних гібридів, як, наприклад, у випадку мула і ослюка.

Хвилі життя або популяційні хвилі

Періодичні або неперіодичні випадкові коливання чисельності популяцій, ( наприклад, сезонні коливання чисельності комах, мишей)

Рушійні чинники еволюції-чинники, які спрямовують різні елементарні зміни, що виникли внаслідок мутації, у бік формування пристосувань організмів до змін умов довкілля.

5.Узагальнeння та систeматизацiя знань

1. Наслідком дрейфу генів може бути зміна генетичної структури популяції. (ТАК)

2. Ізоляція може виникнути через різні строки розмноження особин одного виду. (ТАК)

3. Дрейф генів має пристосувальний характер. (НІ)

4. Популяції мають високу адаптивну здатність до умов довкілля.

(ТАК)

5. Синтетична гіпотеза еволюції пояснює механізми еволюції всіх видів живих організмів. (НІ)

6. Різні фактори довкілля діють на генотип. (НІ)

6. Підсумок уроку

Слово вчителя: «Уміння - це товар, який можна купити так само, як ми купляємо цукор або каву. І я заплачу за це вміння більше, ніж за щось інше на світі»

Джон Девісон Рокфеллер

Шановані учні! Я не Рокфеллер, на жаль, грошей платити не можу, але ваша праця повинна бути оцінена.

7. Домашня робота

Опрацювати параграф 45 відповісти на контрольні питання (усно), виконати завдання с. 193 письмово.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
22 квітня 2022
Переглядів
1739
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку