Тема: Календарно-обрядові пісні
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про календарно-обрядову поезію і пов*язані з нею звичаї та обряди українців; розвивати навички самостійного пошуку інформації, уміння аналізувати поезію, розвивати акторські здібності; виховувати культуру поведінки, естетичні смаки, пошану до культурної спадщини свого народу
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, пізнавально-пошукова гра "Шукачі скарбів"
Обладнання: шкільна дошка, учнівські ілюстрації, репродукції картин А.Петрицького "Сільська вулиця" та С.Васильківського "Весна в Україні", костюми "Весна", "Літо", "Зима"
Міжпредметні зв*язки: література, народознавство, музика, театральне мистецтво
Теорія літератури: художні засоби творення, діалог, інсценівка, пісня, обряд
Епіграф: "Українська пісня - це бездонна душа українського народу, це його слава" О.Довженко
План уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Основна частина: пізнавально-пошукова гра "Шукачі скарбів"
VІ.Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Учні молодших класів у костюмах пір року парами заходять у кабінет, виконуючи фрагменти колядки, веснянки, жниварської пісні:
1) "Добрий вечір тобі, пане господарю!"
2) "Ой весна, весна - днем красна..."
3) "А сонечко котиться, котиться..."
ІІІ. АОЗ
Запитання до класу:
- Які з видів календарно-обрядових пісень виконали наші гості?
ІV. Слово вчителя:
- Одними з найдавніших серед народних пісень є календарно-обрядові, до яких і належать колядки, щедрівки, русальні, купальські, жниварські пісні. На попередніх уроках ми познайомилися з календарно-обрядовими піснями різних календарних циклів. Сьогодні ж у формі пізнавально-пошукової гри спробуємо узагальнити і систематизувати наші знання про цей вид творчості українського народу. Отже, тема нашого уроку... ( учні зачитують напис на дошці).
Звернімо увагу на епіграф до уроку. Дійсно, великий наш народ, і великі, прекрасні його духовні скарби. Серед них уже віки тривожить і радує серця людей народна пісня, в якій поєднуються нетлінне слово, глибина душевності та чарівність мелодії.
Народна пісня - фольклор - усна народна творчість. Музичний фольклор містить в собі пісенну та інструментальну творчість народу, що відбиває його історію, побут, вірування, прагнення, думи.
- Які ж завдання ми поставимо перед собою, починаючи урок?
( Запис на дошці запропонованих учнями завдань)
Після цього уроку я зможу:
- пояснювати, що таке календарно-обрядові пісні;
- розрізняти календарно-обрядові пісні;
- висловлювати власне ставлення до календарно-обрядової поезії;
- аналізувати календарно-обрядові пісні.
V. Основна частина
Клас заздалегідь поділено на три команди, які мають назви: "Коляда", "Ярило", "Дажбог". Вибрано трьох помічників учителя та капітанів команд. Команди отримали випереджаюче завдання: підготувати девізи, їх захист, підготувати емблеми команд. Помічникам учителя роздано листки оцінювання, за якими ведеться облік роботи усіх членів команди.
1. Презентація команд
2. Оголошення умов гри:
- Команди, змагаючись між собою, повинні знайти скарби. Вчитель залишає конверти із завданнями кожній команді. Команда, яка виконує завдання першою, отримує додаткові бали за швидкість і паперові пелюстки різного кольору (зелену, жовту, червону, синю, білу). Помічники вчителя фіксують результати.
3. Виконання конкурсних вправ.
Вправа 1: сформулювати завдання до розгаданого кросворду.
1-ша команда: 1.колядка; 2.епітет; 3.дідух; 4.мавка; 5."Меланка"
2-га команда: 1. веснянка; 2. вертеп; 3. Дажбог; 4.порівняння; 5.русалка
3-тя команда: 1.щедрівка; 2. Купайло; 3. анафора; 4."борода"; 5. Ярило
Вправа 2. Завдання однакове для усіх команд: зробити аналіз колядки "Нова радість стала". Художні засоби, якими досягається поетична краса пісні позначаються сніжинками різних кольорів: епітет - зелена сніжинка, порівняння - червона, синонім - біла, звертання - жовта.
Команда, яка виконає завдання першою, демонструє свій ланцюжок, обгрунтовуючи свою відповідь.
Вправа 3."Блеф-клуб"
Завдання: придумати по три запитання для команд, які б починалися словами: " Чи вірите ви,що...". Перша команда задає питання другій команді, друга - третій, третя - першій. На дошці написано опорні слова: християнство, русалки, купальські пісні, зажинкові пісні, щедрівка, колядка, князі, бояри, щедрувальники.
Можливі запитання:
1) Чи вірите ви, що обрядова поезія виникла після прийняття християнства?
2) Чи вірите ви, що про русалок складали русальні пісні, бо вони (русалки) були добрими істотами?
3) Чи вірите ви,що купальські пісні виконувались під час купання в річці?
4) Чи вірите ви, що жниварські пісні поділялись на зажинкові, власне жниварські, обжинкові?
5) Чи вірите ви, що у колядках і щедрівках простих людей називали князями, боярами, панами?
6) Чи вірите ви, що обрядові пісні мали для наших предків магічну
силу?
7) Чи вірите ви, що у жниварських піснях прославляється хліборобська праця?
8) Чи вірите ви, що веснянки були сумними піснями?
9) Чи вірите ви, що щедрувальники - це господарі, які накривали щедрий стіл своїм гостям?
Вправа 4. "Школа театрального мистецтва"
Випереджаюче завдання: вивчити по одній щедрівці, колядці, веснянці, жниварській, купальській пісні.
Завдання: інсценоване виконання календарно-обрядових пісень. Час і кількість обмежені, елементи костюмів додаються ( необхідно вибрати із загальної кількості). Не називаючи завдання, продемонструвати його виконання. Інші дві команди мають відгадати, що саме було відтворено.
VІ. 1.Попереднє виставлення оцінок, оголошуння команди-переможниці.
2. Слово вчителя:
- Ось ми з вами і знайшли скарби, духовні скарби нашого народу - пісні, звичаї, обряди. Відновили у пам*яті традиції українців, зазирнули у минуле наших пращурів. Тепер давайте складемо наші квітки з різнибарвними пелюстками. З яким видом календарно-обрядових пісень у вас асоціюється кожен колір пелюстки? Чому?
3. Заключне слово вчителя:
- Ось і підійшов до завершення наш урок-гра. Ми вже знаємо: хто отримав перемогу, хто краще, а хто трішечки гірше орієнтується у календарно-обрядовій поезії. Але, погодьтесь, пісня - то душа українського народу. Пісня супроводжує людину в горі та в радості, у праці та під час відпочинку.
- Скажіть, дивлячись на завдання, що ми поставили на початку уроку, чого нам вдалося досягти? (відповіді учнів)
VІІ. 1.Оголошення оцінок.
2. Домашнє завдання: продовжувати збирати матеріал про календарно-обрядову поезію нашого краю.
Тема: Календарно-обрядові пісні
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про календарно-обрядову поезію і пов*язані з нею звичаї та обряди українців; розвивати навички самостійного пошуку інформації, уміння аналізувати поезію, розвивати акторські здібності; виховувати культуру поведінки, естетичні смаки, пошану до культурної спадщини свого народу
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, пізнавально-пошукова гра "Шукачі скарбів"
Обладнання: шкільна дошка, учнівські ілюстрації, репродукції картин А.Петрицького "Сільська вулиця" та С.Васильківського "Весна в Україні", костюми "Весна", "Літо", "Зима"
Міжпредметні зв'язки: література, народознавство, музика, театральне мистецтво
Теорія літератури: художні засоби творення, діалог, інсценівка, пісня, обряд
Епіграф: "Українська пісня - це бездонна душа українського народу, це його слава" О.Довженко
План уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ІV. Оголошення теми і мети уроку
V. Основна частина: пізнавально-пошукова гра "Шукачі скарбів"
VІ.Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Учні молодших класів у костюмах пір року парами заходять у кабінет, виконуючи фрагменти колядки, веснянки, жниварської пісні:
1) "Добрий вечір тобі, пане господарю!"
2) "Ой весна, весна - днем красна..."
3) "А сонечко котиться, котиться..."
ІІІ. АОЗ
Запитання до класу:
- Які з видів календарно-обрядових пісень виконали наші гості?
ІV. Слово вчителя:
- Одними з найдавніших серед народних пісень є календарно-обрядові, до яких і належать колядки, щедрівки, русальні, купальські, жниварські пісні. На попередніх уроках ми познайомилися з календарно-обрядовими піснями різних календарних циклів. Сьогодні ж у формі пізнавально-пошукової гри спробуємо узагальнити і систематизувати наші знання про цей вид творчості українського народу. Отже, тема нашого уроку... ( учні зачитують напис на дошці).
Звернімо увагу на епіграф до уроку. Дійсно, великий наш народ, і великі, прекрасні його духовні скарби. Серед них уже віки тривожить і радує серця людей народна пісня, в якій поєднуються нетлінне слово, глибина душевності та чарівність мелодії.
Народна пісня - фольклор - усна народна творчість. Музичний фольклор містить в собі пісенну та інструментальну творчість народу, що відбиває його історію, побут, вірування, прагнення, думи.
- Які ж завдання ми поставимо перед собою, починаючи урок?
( Запис на дошці запропонованих учнями завдань)
Після цього уроку я зможу:
- пояснювати, що таке календарно-обрядові пісні;
- розрізняти календарно-обрядові пісні;
- висловлювати власне ставлення до календарно-обрядової поезії;
- аналізувати календарно-обрядові пісні.
V. Основна частина
Клас заздалегідь поділено на три команди, які мають назви: "Коляда", "Ярило", "Дажбог". Вибрано трьох помічників учителя та капітанів команд. Команди отримали випереджаюче завдання: підготувати девізи, їх захист, підготувати емблеми команд. Помічникам учителя роздано листки оцінювання, за якими ведеться облік роботи усіх членів команди.
1. Презентація команд
2. Оголошення умов гри:
- Команди, змагаючись між собою, повинні знайти скарби. Вчитель залишає конверти із завданнями кожній команді. Команда, яка виконує завдання першою, отримує додаткові бали за швидкість і паперові пелюстки різного кольору (зелену, жовту, червону, синю, білу). Помічники вчителя фіксують результати.
3. Виконання конкурсних вправ.
Вправа 1: сформулювати завдання до розгаданого кросворду.
1-ша команда: 1.колядка; 2.епітет; 3.дідух; 4.мавка; 5."Меланка"
2-га команда: 1. веснянка; 2. вертеп; 3. Дажбог; 4.порівняння; 5.русалка
3-тя команда: 1.щедрівка; 2. Купайло; 3. анафора; 4."борода"; 5. Ярило
Вправа 2. Завдання однакове для усіх команд: зробити аналіз колядки "Нова радість стала". Художні засоби, якими досягається поетична краса пісні позначаються сніжинками різних кольорів: епітет - зелена сніжинка, порівняння - червона, синонім - біла, звертання - жовта.
Команда, яка виконає завдання першою, демонструє свій ланцюжок, обгрунтовуючи свою відповідь.
Вправа 3."Блеф-клуб"
Завдання: придумати по три запитання для команд, які б починалися словами: " Чи вірите ви,що...". Перша команда задає питання другій команді, друга - третій, третя - першій. На дошці написано опорні слова: християнство, русалки, купальські пісні, зажинкові пісні, щедрівка, колядка, князі, бояри, щедрувальники.
Можливі запитання:
1) Чи вірите ви, що обрядова поезія виникла після прийняття християнства?
2) Чи вірите ви, що про русалок складали русальні пісні, бо вони (русалки) були добрими істотами?
3) Чи вірите ви,що купальські пісні виконувались під час купання в річці?
4) Чи вірите ви, що жниварські пісні поділялись на зажинкові, власне жниварські, обжинкові?
5) Чи вірите ви, що у колядках і щедрівках простих людей називали князями, боярами, панами?
6) Чи вірите ви, що обрядові пісні мали для наших предків магічну силу?
7) Чи вірите ви, що у жниварських піснях прославляється хліборобська праця?
8) Чи вірите ви, що веснянки були сумними піснями?
9) Чи вірите ви, що щедрувальники - це господарі, які накривали щедрий стіл своїм гостям?
Вправа 4. "Школа театрального мистецтва"
Випереджаюче завдання: вивчити по одній щедрівці, колядці, веснянці, жниварській, купальській пісні.
Завдання: інсценоване виконання календарно-обрядових пісень. Час і кількість обмежені, елементи костюмів додаються ( необхідно вибрати із загальної кількості). Не називаючи завдання, продемонструвати його виконання. Інші дві команди мають відгадати, що саме було відтворено.
VІ. 1.Попереднє виставлення оцінок, оголошуння команди-переможниці.
2. Слово вчителя:
- Ось ми з вами і знайшли скарби, духовні скарби нашого народу - пісні, звичаї, обряди. Відновили у пам'яті традиції українців, зазирнули у минуле наших пращурів. Тепер давайте складемо наші квітки з різнибарвними пелюстками. З яким видом календарно-обрядових пісень у вас асоціюється кожен колір пелюстки? Чому?
3. Заключне слово вчителя:
- Ось і підійшов до завершення наш урок-гра. Ми вже знаємо: хто отримав перемогу, хто краще, а хто трішечки гірше орієнтується у календарно-обрядовій поезії. Але, погодьтесь, пісня - то душа українського народу. Пісня супроводжує людину в горі та в радості, у праці та під час відпочинку.
- Скажіть, дивлячись на завдання, що ми поставили на початку уроку, чого нам вдалося досягти? (відповіді учнів)
VІІ. 1.Оголошення оцінок.
2. Домашнє завдання: продовжувати збирати матеріал про календарно-обрядову поезію нашого краю.