Урок української літератури за твором Всеволода Нестайка "Тореадори з Васюківки" для учнів 6 класу "Аналіз поведінки героїв, їхніх учинків. Характеристика улюбленого героя, риси його вдачі."
Тема : Аналіз поведінки героїв, їхніх учинків. Характеристика улюбленого героя, риси його вдачі.
Мета: аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характеризувати улюбленого героя, аргументуючи свій вибір; розкривати риси його вдачі, особливості поведінки; розвивати вміння школярів акумулювати здобуті знання під час відповідей-висновків, узагальнень, раціонально використовувати навчальний час, толерантно і аргументовано доводити свою думку, відстоювати власну позицію; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру, пунктуальність, почуття любові до української літератури.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Методи й прийоми: слово вчителя, робота у групах, асоціативний кущ, прийом «Мікрофон», схема-конспект, твір-мініатюра.
Обладнання: схема-конспект, асоціативний кущ «Дружба»,картки з прислів’ями про дружбу,
Хід уроку
А коли я став по-справжньому дорослим, мені страшенно захотілося повернутись
назад у дитинство — догратися, досміятися, добешкетувати...
Вихід був один — стати дитячим письменником.
Так я й зробив. І, пам’ятаючи своє невеселе дитинство,
я намагався писати якомога веселіше.
Всеволод Нестайко
Прекрасні люди – незрівнянні, неповторні! Якщо я не доживу
До нового навчального року , то тільки завдяки їм.
Так вони мені життя вкорочують своєю поведінкою.
Галина Сидорівна
ХІД УРОКУ
І Мотивація навчальної діяльності
1. Прийом «Мікрофон»
Які риси характеру ви цінуєте у своїх друзях? Чому? (Підтримка, чуйність, вірність, доброта)
Чи вважаєте ви, що ваші друзі найкращі, зможуть вас підримати у важку хвилину? (Дружба – велика сила; важливо мати поруч вірного і відданого товариша, який піде за тобою в огонь і у воду, не зрадить, завжди допоможе в скрутній ситуації.)
2. Асоціативний кущ «Дружба»
3. Робота з прислів’ями про дружбу
II. Актуалізація опорних знань.
Зверніть увагу на слова Всеволода Нестайка (зачитати).
Які твори автора ви знаєте?
Ми читали уривки з трилогії «Тореадори з Васюківки» - розташуйте правильно частини.
трилогія «Тореадори з Васюківки» («Пригоди Робінзона Кукурузо» 1964, «Незнайомець з 13-ї квартири» 1966, «Таємниця трьох невідомих» 1970)
Перед вами слова шкільної вчительки Галини Сидорівни про кого вони? (епіграф уроку)
Чим імпонують вам Павлуша і Ява – герої твору? (Васюківські «тореадори» завжди мають благородні наміри, але через брак досвіду і знань, на жаль, іноді потрапляють у прикрі ситуації. Нерозлучні друзі, обмірковуючи вчинки, вміють усвідомити помилки й намагаються їх не повторювати, хоча відразу ж вигадують і здійснюють нову «авантюру.
III. Сприйняття та узагальнення навчального матеріалу.
А які вони? Запишімо на дошці те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку не красить підлітка. (учні висловлюють власну думку)
+ ПАВЛУСЬ ―
ЯВА
+ доброта і чуйність, справедливість, винахідливість, гумористи, здатні на вигадку;
- бешкетники, завдають клопотів оточуючим, зневажливо ставляться до навчання
Випишіть риси характеру притаманні нашим героям :
Бешкетники, неслухняні, необачні, не бажають учитися, кмітливі, винахідливі, люблять тварин, веселі, кмітливі, розумні, неслухняні, несерйозні, допитливі, необережні, дотепні, боягузи, добрі, сміливі, покірні, недисципліновані із почуттям гумору, вміють дружити .
Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами. Усі пригоди хлопців описано весело , цікаво , смішно ,використано різні художні засоби .
Розподільно – вибіркова робота
1 ряд |
2 ряд |
З ряд |
Метафори |
Епітети |
Порівняння |
|
|
|
Нам’яти вуха; сталь, а не характер; прекрасна, благородна ідея; причепилося те ім’я до нього, як реп’ях до собачого хвоста; найкращий друзяка; мисливець завзятий; розлючений бик; червоний, мов рак; півдня загоряв на ізоляторах (на стовпі); все, що було поганого на дорозі, ми підібрали на свої штани і сорочки; очі, наче тракторні фари; славний, знаменитий, могутній єгипетський фараон; землю гребе, як екскаватор; схожий, як свиня на коня; червоно-біло-зелена каша; репаються смугасті бомби; страшнюче мурмило; ллється червона кавуняча кров; вітер гуляє по сцені; ми жували слова.
ІV Застосування знань, умінь і навичок
Тестування
1. Яке прізвище було в Павлуші:
а) Завгородній; б) Собакевич; в) Рень; г) Нестайко.
2. Скільки коштуватиме проїзд у метро у Васюківці для вчительки арифметики:
а) три копійки; б) безкоштовно; в) одна копійка; г) п’ять копійок.
3. Чому будову метро хлопці вимушені були призупинити:
а) не вистачило будматеріалів; б) побачив тато і заборонив;
в) у підземелля потрапила свиня і все зруйнувала; г) лили сильні дощі.
4. Яке хобі було в діда Яви:
а) полювати; б) рибалити; в) доглядати за худобою; г) обробляти город.
5. Ким була Явина мати:
а) бригадир на заводі; б) ланкова кукурудзоводів; в) кухар; г) вчителька.
6. Яке лихо вчинив бугай Петька:
а) розбив сусідську огорожу; б) зіпсував комбайн Явиного діда;
в) загнав дачника на телеграфний стовп; г) зламав сторожовий курінь.
7. Хто став другою кандидатурою на участь у кориді:
а) льоха Манюня; б) корова Манька; в) бик Нафаня; г) цап Жора.
8. Яку шкоду вчинив цап Жора:
а) з’їв усю капусту; б) розбудив усіх посеред ночі;
в) з’їв сорочку Павлуші, поки той купався в калабані;
г) зайшов у будинок Павлуші.
9. До тореадорського реманенту друзів належали:
а) відро і хустка матері; б) простирадло і міцна мотузка;
в) капелюшок і килимок; г) ланцюг та червоний рушник.
10. Після чого Контрибуція розлютилася на хлопців:
а) коли її почали кусати мухи; б) коли вона захотіла пити;
в) коли один із хлопців ударив її по губі; г) коли Ява відбив їй ріг.
11. Як друзі врятували цуценя:
а) витягли його з криниці; б) нагодували;
в) витягли його з озера; г) знайшли йому господаря.
12. Як хлопчики назвали врятоване цуценя:
а) Полкан; б) Жучка; в) Шарик; г) Собакевич.
Робота за варіантами . Складаємо сенкан - характеристику
1 – Ява 2 – Павлуша
Зачитування учнями сенканів - характеристик героїв
V . Підсумок уроку
Чи сподобалися вам пригоди Івана та Павла? Згадайте , як поєдналися мрії та дійсність у творі
VІ Оцінювання
VІІ Домашнє завдання
.