Камерно- інструментальні жанри: токата, прелюдія.
Епіграф до уроку:
Мета музики – чіпати серця. – Йоганн Себастьян Бах.
Мета. Визначити особливості музичної мови у творах В.Барвінського. Розвивати вокально-хорові навички, творчі виконавські здібності учнів, збагачувати їхній емоційно-естетичний досвід. Виховувати інтерес до камерно- інструментальної музики, творчості В.Барвінського, а також розвивати ритмічні навички.
Музичний та візуальний матеріал:
Луї Дакен. Зозуля (клавесин)
Жан-Фліпп Рамо. Перекличка птахів (фортепіано).
Отторіо Респігі. Прелюдія. Токата «Зозуля»
Василь Барвінський. «Сорока-ворона», «Горобчик». Прелюдія № 2 для фортепіано.
Сергій Борткевич. «Гидке качення», «Соловейко» із циклу «Музичні картинки» за казками Г.К.Андерсона
Муз. і вірші У.Соколишин «Така зима лише на Україні»
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: музичні інструменти (фортепіано), темброві-шумові інструменти, нотна дошка, магнітофон (музичний центр, DVD), портрети В.Барвінського,О.Респігі.
ХІД УРОКУ
1. Організаційний етап уроку.
Вхід учнів до класу (кабінету) під Отторіо Респігі. Прелюдія «Зозуля».
Музичне вітання.
2. Актуалізація музичного досвіду учнів.
— Яка музика: прозвучала на початку уроку? Лірична чи святкова,драматична чи піднесена?
— Проведення гри «Музичне інтерв'ю».
Уявний кореспондент бере інтерв'ю в учнів за орієнтовними запитаннями.
— Яке враження справила на вас музика?
— Як вона називається?
— Які інструментальні твори ви знаєте?
— Хто їх може виконувати?
-Які інструменти прозвучали ? Дерев'яні духові чи мідно- духові інструменти?
3. Виконання пісні “Колядуй, Україно”.
— З яким характером ми виконували пісню «Колядуй, Україно»?
— Які інструменти ви обрали б для супроводу пісні? Виконання пісні з імпровізованим ритмічним супроводом.
4. Мотивація музично-творчої діяльності учнів.
-Чому Василя Барвінського вважають визначним представником української музичної культури XX століття?
— В її історію він увійшов як композитор, піаніст, музичний критик, педагог, диригент.
— Чи допоможе музика, яка звучала на уроці, дати відповідь на це запитання?
— Його музика викликає у нас неповторні почуття?
Барвінський був прекрасним піаністом. Яких би жанрів не торкався у своїй творчості – камерно-інструментального, сольного, хорового чи симфонічного – він постійно залишався собою. Як музикант був глибоким ліриком, який умів доторкнутися ніжних і потаємних закутків людської душі.
5. Слухання Отторіо Респігі. Прелюдія. Токата «Зозуля».
Перед слуханням учитель показує репродукцію картини «Зозуля» художника Кошуба Леся.
— Що ми можемо уявити під слухання цього твору ?
— Який настрій у нас викликає даний твір?
— Чим відрізняється вона від інших мелодій?
— До якого жанру ми відносимо даний твір?
Можемо зробити висновок,що відомий італійський композитор Отторіо Респігі створив чудовий камерно- інструментальний твір.
— Що означає камеркамерно-інструментальні твори?
— По перше,це музичні твори, тобто,це різновид творів, що виконуються невеликим складом інструментів.
— Зверніть увагу, як проходить розвиток мелодії в даному творі ?
Гра «Диригент»
— Хто з вас спробує уявити себе диригентом хору, рухами рук передати характер музики, показати вступ музичних інструментів?
Проведення гри «Хормейстер».
Звучить Луї Дакен. Зозуля (клавесин)
Жан-Фліпп Рамо. Перекличка птахів (фортепіано)
Розв'язування пісні.
Муз. і вірші У.Соколишин «Така зима лише на Україні»
8. Підсумок уроку.
— Яка музика звучала на сьогоднішньому уроці?
— Які її особливості?
— Який музичний твір справив на вас найбільше враження?
— Що ви можете сказати про роль українського композитора В.Барвінського?
Оцінювання музично-творчої діяльності учнів на уроці.
9. Домашнє завдання.
Слухати музику за власним вибором, звертаючи увагу на камерно-інструментальні твори.Спробувати намалювати малюнок(зозулі) до прелюдії О.Респігі.
10.Вихід учнів із класу (кабінету) під звучання музики, обраної за їхнім бажанням.