Авторська розробка уроку на тему «Музична подорож»
Мета:
навчальна: закріпити набуті знання і вивчені музичні поняття, знання про засоби музичної виразності - мелодія, лад, динаміка, познайомити з новим засобом музичної виразності-тембром.
розвивальна: розвивати в учнів музичний слух, почуття ритму, уяву, творчі здібності в грі; вміння виражати власне ставлення до музики, в музикуванні на дитячих музичних інструментах.
виховна: виховувати зацікавленість та любов до музики, бажання слухати її та виконувати, потребу у спілкуванні з мистецтвом, пізнавальний інтерес.
Дидактичний матеріал: А. Островський , пісня «До, ре, мі, фа, соль...», пісня « Літачок» (ф-ма), музичні твори: П. Чайковський «Хвороба ляльки», «Нова лялька!, «Осіння пісня», В.Косенко «Дощик»», А Вівальлі «Осінь».
Обладнання: музичний інструмент; фонохрестоматія, нотна хрестоматія; картки з назвами нот, картки –смайлики, нотка-іграшка, хустинка, диригентська паличка, дитячі музичні інструменти, мультимедійна дошка, презентація.
Тип уроку: нетрадиційний, комбінований.
Форма проведення: урок-подорож-гра.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід
(А. Островський , пісня «До, ре, мі, фа, соль...»)
I. Організаційний момент
Перевірка готовності класу до уроку.
Музичне вітання:
Добрий день вам,
Посміхнись скоріше,
І тепер усім нам стане веселіше.
Добрий, добрий, добрий день, добрий день вам, учні,
Добрий, добрий, добрий день, добрий день вам , вчитель.
Учитель: Я бачу, що у вас гарний настрій, поділіться ним з нашими гостями, посміхніться і привітайтеся.( вітаються)
II. Мотивація навчальної діяльності
Дітки, ви з задоволенням вивчаєте предмет «музичне мистецтво» і вже знаєте, що музичні звуки, об’єднуючись між собою, дарують нам чарівну і прекрасну музику, без якої ми не можемо уявити свої життя. Також ви вже знаєте, що у музики є помічники, з якими ми вже почали знайомитися, вони допомагають музиці змінюватися, розвиватися, звучати цікаво, яскраво та виразно. Сьогодні на уроці я пропоную відправитися в подорож до казкового музичного Королівства, де згадаємо помічників музики, яких вже вивчили і продовжимо знайомитися з його мешканцями. Але перед тим, як туди відправлятися, давайте дещо згадаємо про музику за допомогою гри «Спіймай запитання».(Учитель ставить запитання і кидає хустинку дитині, та відповідає і кидає назад учителю)
III Актуалізація опорних знань
Гра «Спіймай запитання»
Учитель: Молодці, тепер ми готові відправитись в подорож. На якому виді транспорту ми зможемо добратися туди скоріше всього? (відповіді дітей) Ну, звичайно ж, на літаку. Приготувались до польоту, заводимо мотори-полетіли… (фото літака) А щоб нам не сумно було летіти - давайте заспіваємо пісеньку про літачок, яку ми вивчили ще в першому класі.
Пісня «Літачок»
Учитель: Ось ми і в музичному Королівстві, і на зустріч з нами будуть приходити його мешканці і грати з вами в ігри. Ось нас вже зустрічає головна помічниця королеви Музики-це принцеса Мелодія і її подружки нотки. (слайд ) Вони зраділи, що ми завітали до них у гості і дуже хочуть погратися. На наших уроках ми вже встигли з ними познайомитися і тому ігровим завданням від них будуть музичні ребуси. Прочитайте слова, де заховалися нотки.
«Музичні ребуси» (слайд )
Учитель: А тепер самі придумайте слова, де заховалися ноти.
Молодці, з завданням впоралися, а тепер гра, де потрібно знати правильне розташування нот. Давайте швиденько пригадаємо і заспіваємо звукоряд
Спів гами з модуляцією в 3 тональності. Молодці, готові пограти в гру?
Гра «Веселий звукоряд»
Учитель: А ми знаємо пісню, де звучать імена нот, давайте принцесі і ноткам подаруємо пісню, їм буде дуже приємно.
Пісня «До, ре, мі, фа, соль...»
Учитель: принцеса Мелодія і нотки дуже задоволені, прощаються з вами, а на зустріч пос бпішають брати-Лади, ми вже знаємо, що один лад веселий і усміхнений, якого звуть Мажор, а другий завжди сумний, якого звуть Мінор. Весела музика так і називається - мажор, а сумна - мінор. Брати-Лади хочуть пограти з вами в гру.
Гра «Весело-сумно» (Смайлики)
Учитель: Молодці, гарно відчули, де мажорна музика, а де мінорна. Лади прощаються з нами, а на зустріч йде ще одна принцеса – Динаміка, яка навчає вас розпізнавати музику за гучністю звучання. Ми знаємо, шо музика може звучати голосно та тихо. Голосне звучання називається «Форте» і позначається таким знаком, а тихе звучання називається «Піано», воно позначається таким знаком. Якщо ми з’єднаємо ці два слова, то що ми отримаємо? Правильно, назву музичного інструменту – «Фортепіано». А зараз принцеса Динаміка пропонує пограти в гру, яка називається «Форте-Піано» і просить нотку ій допомогти.
Гра «Форте-Піано».
Учитель: Молодці, впоралися з завданням, і перш ніж познайомитися ще з одним мешканцем музичного Королівства, пограємо в таку гру. Я співаю – ви повторюєте. А тепер послухайте звучання дитячих шумових інструментів. Що ви почули? Усі голоси людей і «голоси» музичних інструментів розрізняються за своїм забарвленням. Це в музиці називається словом «Тембр». Ось він, ще один мешканець країни Музики - Пан Тембр. Він пропонує пограти в гру, де ви будете відгадувати тембр голосу своїх однокласників. Гра називається «Сліпий диригент».
Гра «Сліпий диригент».
Учитель: Ну а як же без гри на дитячих музичних інструментах. Давайте зробимо подарунок пану Тембру і заграємо у веселому оркестрі.
Гра на дитячих музичних інструментах «Веселий танок».
Учитель: На жаль нам потрібно повертатися додому, але ми ще обов’язково повернемося і продовжимо знайомство з мешканцями Королівства. Пропоную додому поїхати на потязі. Сідаємо зручніше по «вагонах». Поїхали!
Гра «Паровоз «Комашка»»
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Учитель: Ось ми і вдома. Молодці, дітки. Ви втомилися від подорожі? З гарним настроєм повернулися додому? Я з вами прощаюсь, до нової зустрічі на наших уроках.
Музичне прощання.