8 клас
Урок №13
УКРАЇНА НА КАРТІ ГОДИННИХ ПОЯСІВ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА №3.
Мета: формувати в учнів наукові поняття про місцевий, поясний, літній, декретний час; формувати вміння розраховувати місцевий і поясний час; надати відомості про лінію зміни дат; продовжувати удосконалювати навички роботи з картою.
Обладнання: карта півкуль, глобус, фізична карта України, карта годинних поясів, картки із завданнями на визначення місцевого й поясного часу.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Географічна номенклатура: Гринвіч, Київ, свій населений пункт.
Очікувані результати: учні навчаться:
- визначати різні види часу, що існують у міжнародній системі його відліку;
- наводити приклади регулювання часу у країнах світу;
- давати визначення науковим поняттям «місцевий час» та «поясний час»;
- характеризувати особливості регулювання системи відліку часу в країнах світу;
- аналізувати карту годинних поясів світу;
- показувати на карті лінію зміни дат;
- визначати місцевий і поясний час, час у країнах світу та в Україні;
- працювати з картою годинних поясів.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Методичний прийом «Бліцопитування»
- Охарактеризуйте географічне положення України?
- Яка протяжність території України із заходу на схід у кілометрах та градусах?
- У якому напрямку обертається Земля?
- Назвіть країні точки України.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Методичний прийом «Мозковий штурм»
Спостерігаючи за новинами по телевізору, ми часто бачимо, що у нас за вікном темрява, а кореспондент у режимі онлайн перебуває у світлі. Може, це диво? Переїжджаючи в іншу країну, ми вимушені накручувати стрілки годинника. Чим це обумовлено? У багатьох вас на лівій руці є годинник, навіщо він вам? Яка його функція? Відповісти на запитання «Що таке час?» нелегко. У загальному розумінні час — це безперервна низка явищ, що змінюють одне одного. Головна властивість часу полягає в тому, що він невпинно рухається вперед. Простір можна й охопити поглядом, й обмежити, а час — ні обмежити, ні зупинити. На Землі його відлік пов’язаний із рухом нашої планети навколо Сонця. Саме за сонячним годинником людина живе і працює.
Разом з учнями формулюємо тему та завдання уроку.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прагнення впорядкувати час у світовому масштабі виникло порівняно недавно — наприкінці XIX ст. До цього кожне місто жило за власним місцевим часом. Але з появою залізниць, розкладу руху й електричного телеграфу необхідність єдиного підходу в цій справі стала очевидною. Раніше гринвіцький час за межами Британії був необхідний лише мореплавцям і вченим, особливо географам — для точного виміру різниці довгот між спостережними пунктами.
На Вашингтонській міжнародній меридіанній конференції (1884 р.) відбулося правове закріплення так званого всесвітнього часу й поділ планети на годинні пояси. Кожні 15 градусів довготи почали відповідати одній годині. Проте в Росії аж до революції продовжували відраховувати місцевий час. Коли у Санкт-Петербурзі був полудень (12 годин), у Володимирі годинники показували 12 годин 40 хвилин і 28 секунд, у Якутську — 18 годин 37 хвилин і 52 секунди. Різниця у 29 хвилин і 4 секунди існувала навіть між Петербургом і Москвою. Тільки 1918 р. «з метою встановлення однакового з усім цивілізованим світом рахунку часу протягом доби» був виданий декрет, за яким уся територія країни поділялася на годинні пояси.
Методичний прийом «Рольова гра»
Клас умовно об’єднується в чотири групи, назвавши кожну: «Ранок», «День», «Вечір», «Ніч». Учитель називає час в Україні — кожна група називає країну або місто, якій відповідає час доби з назви групи.
Для зручності відліку часу земну поверхню поділили на 24 смуги по 15° довготи кожна — годинні пояси. У кожному поясі по центру проходить середній меридіан. Місцевий час цього середнього меридіана домовилися вважати однаковим у даний момент для всіх пунктів у межах одного годинного поясу. Місцевий час середнього меридіана поясу називають поясним. Кожному годинному поясу надано певний номер від 0 до 23. Пояс з Гринвіцьким меридіаном, що має довготу 0°, вважають початковим (або нульовим). Решті годинних поясів у напрямку від нульового поясу на схід присвоєно номери 1-й, 2-й і т. д. до 23-го. Початок нової доби починається на 180-му меридіані, який називається лінією зміни дат. (Пригадайте історію з кругосвітньою подорожжю Магеллана, коли він «загубив» добу.)
Методичний прийом «Картографічний практикум»
Знайдіть на карті Гринвіцький меридіан, місто Київ, свій населений пункт — у яких годинних поясах вони розташовані?
Час деяких годинних поясів має особливі назви. Наприклад, час нульового поясу називають західноєвропейським, час 1-го поясу — середньоєвропейським, час 2-го поясу в зарубіжних країнах називають східноєвропейським.
Більша частина території України розташована в 2-му годинному поясі. І хоча в крайніх західних і східних пунктах нашої країни місцевий час відрізняється від поясного більш як на півгодини, для зручності на всій території України запроваджено єдиний для всіх місцевостей поясний час. Середній меридіан 2-го годинного поясу (30° сх. д.) проходить майже через Київ. Тому час 2-го поясу на території України називають київським. За київським часом здійснюють рух поїздів, автобусів і літаків, міжміський телефонний зв’язок.
У багатьох країнах у літній період годинники накручують на 1 год вперед. Це роблять для того, щоб ефективніше використати сонячне освітлення та економити електроенергію. Такий «переведений» час називають літнім. Тобто літній час — це час, що йде на 1 год вперед відносно основного часу, прийнятого в даній країні. Літнім часом користуються понад 100 країн світу. В Україні стрілки годинників накручують на 1 годину вперед наприкінці березня. Наприкінці жовтня літній час відміняють, годинники накручують на 1 годину назад — відновлюється поясний час.
Методичний прийом «Час підручника»
Уважно прочитайте текст параграфа та визначте різницю між Києвом і містами Нью-Йорком, Парижем, Стамбулом, Тегераном, Пекіном, Канберрою.
Декретний час — час у Росії, накручений ще на 1 годину вперед (за декретом радянської влади в 1918 р.), тож московський час випереджає київський на 1 годину.
Методичний прийом «Розв'язуємо географічні задачі»
Алгоритм розрахунку місцевого і поясного часу.
Щоб дізнатися місцевий час, слід довготу помножити на 4 хв. Ми дізнались, на скільки час відрізняється від Гринвіча.
Ваші родичі перебувають на відпочинку в Майямі (США), ви маєте намір зателефонувати їм о 16 годині 45 хвилин. Розрахуйте, який час буде в Майямі.
Який місцевий час у точці з координатами 49° пн. ні., 34° сх. д., якщо на 12° пд. ш., 34° сх. д. зараз 12 година 30 хв.?
Визначте, який поясний час у Сумах (34° 48' сх. д.), якщо в Лондоні 1 година ночі.
Визначте поясний і декретний час Москви (37° сх. д.), якщо в Парижі (2° сх. д.) 22 години.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Методичний прийом «Бесіда»
Визначте, що є наслідком обертання Землі навколо своєї осі. У якому напрямку обертається Земля навколо своєї осі? За який час відбувається повний оберт? Використовуючи знання математики, поясніть, яким на вигляд буде шлях будь-якої точки поверхні Землі за добу. На скільки градусів вона повертається? Поясніть, чому Магеллан і його супутники, обігнувши Землю під час навколосвітнього плавання, загубили одну добу. З’ясуйте, чи можна відсвяткувати Новий рік двічі або тричі.
Виконання практичної роботи (у зошиті для практичних робіт)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
У Назвіть ключові поняття, які ви сьогодні вперше почули. Поясніть, для чого знадобилося введення поясного часу.
Територія України розташована в межах трьох годинних поясів, але для зручності час для всієї території визначається за другим (східноєвропейським) часовим поясом, у якому розташована більша частина території України, оскільки серединний меридіан другого годинного поясу проходить поблизу Києва, час, що діє на території всієї України, називають київським. Нульовим годинним поясом є Гринвіцький. На практиці користуються поясним часом, який визначають за середнім меридіаном кожного поясу.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати § 11 підручника.
- Розв’яжіть завдання, наведені в кінці параграфа підручника.
- Підготуйте доповідь про те, як і коли ви змінювали час на годиннику.
- Дослідження. Сплануйте маршрут мандрівки країнами світу з визначенням різниці в часі в них порівняно з київським.
- Підготуватися до узагальнюючого уроку.
1