Конспект уроку на тему: Кислоти: класифікація та номенклатура. Фізичні властивості й поширення в природі.

Про матеріал
Конспект уроку для проведення уроку на тему "Кислоти: класифікація та номенклатура. Фізичні властивості й поширення в природі"
Перегляд файлу

Тема уроку: Кислоти: класифікація та номенклатура. Фізичні властивості й поширення в природі.

Мета уроку:

освітня: розширити і закріпити знання про класифікацію неорганічних кислот; ознайомити учнів із класифікацією кислот та номенклатурою; розглянути фізичні властивості; ознайомити з поширеністю кислот у природі та їх використанням, розвивати вміння логічно та критично мислити, творчо використовувати отриману інформацію, порівнювати та систематизувати;

розвиваюча: розвивати увагу, вміння логічно та критично мислити, творчо використовувати отриману інформацію, порівнювати та систематизувати;

виховна: виховувати самостійність, почуття відповідальності за свої вчинки, бережне ставлення до здоров'я.

Обладнання: комп’ютер, презентація, Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця «Основні класи неорганічних сполук»

Базові поняття й терміни: кислота, кислотний залишок, одноосновна кислота, двоосновна кислота, триосновна кислота, оксигеновмісна кислота, безоксигеновмісна кислота.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Форма уроку: фронтальна, ідивідуальна.

Ключові компетентності: вільне володіння українською мовою; саморозвиток і самоосвіта – створення проблемних ситуацій; інформаційна – розуміння та усвідомлення отриманої інформації, вміння робити висновки й узагальнення, складання опорних схем.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (слайд 1)

Привітання вчителя. Перевірка усіх присутніх учнів та їхня готовність до уроку (1-2хв).

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (слайд 2)

 

 

 

 

 


                               (фото із презентації)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Сьогодні ми вивчатимемо ще один клас неорганічних сполук, а який саме, я вам пропоную розгадати за допомогою ребусу (демонстація слайду 3)


 

Перший малюнок – кит. Останню літеру забираємо, залишається «ки». Другий малюнок масло. Із цього слова забираємо «ма», а залишається «сло». Третій малюнок переклад із англійського слова «you» - «ти».

Отож, виходить слово «Кислоти». ІV. Оголошення теми і мети уроку (демонстрація слайду 4). Учні записують тему в зошит.

  1. Вивчення нового матеріалу (демонстація слайду 5)

Кислоти це складні речовини, до складу яких входять атоми Гідрогену й кислотний залишок.

Кислота утвориться тоді, коли до складної речовин приєднати кислотний залишок та атом (атоми) гідрогену.              Опорна схема:


Складна речовина + Атом (атоми) Гідрогену + Кислотний залишок = Кислота

Важливо: Валентність кислотного залишку дорівнює числу атомів Гідрогену в молекулі кислоти.

 

 

 

 

 

Запитання учням: чому? (бо валентність Гідрогену завжди дорівнює І)

Завдання: назвати зображену кислоту. Це сульфатна кислота.

 

Переглядаємо підручник на сторінці 120 (таблиця усіх кислот). Наголошення, що учням обов’язково потрібно її самостійно вдома опрацювати.

Класифікація кислот. Учні записують у зошит (слайд 6)

 

Кислоти класифікують:

 

  1. за числом атомів Гідрогену

 

  • одноосновні (HBr, HCl)

 

  • двоосновні (H2S, H23)

 

  • триосновні (H3РО4)

 

  1. за наявністю атомів Оксигену

 

  • оксигеновмісні (H23, HNО3)

 

  • безоксигеновмісні (HBr, HCl, H2S)

 

(Демонстрація слайду 7). Дайте характеристику кислотам: назвіть їх, вкажіть валентність та кислотний залишок: Н2SO4 , НСl, НNО3.

Учні за бажанням коментують кожну кислоту.

 

Фізичні властивості кислот (слайд 8)

 

Більшість кислот при нормальних умовах (t=0°C) - це безбарвні рідини (сульфатна H2SO4, нітратна HNO3, хлоридна HCl), відомі також тверді кислоти (ортофосфатна H3PO4, метафосфосфатна HPO3, боратна H3BO3). Майже всі кислоти розчинні у воді. Практично нерозчинною є силікатна кислота.

Розчини кислот мають кислий смак: багатьом плодам надають кислий смак кислоти, що містяться в них. Звідси назви кислот: лимонна, яблучна і т.д.

Деякі кислоти є летючими і в концентрованому вигляді мають різкий запах (концентровані нітратна і хлоридна кислоти).

Поширення в природі (слайд 9)

 

Деякі продукти, скисаючи, також стають кислими, завдяки утворенню у них кислот. Наприклад, при скисанні молока утворюється молочна кислота. Утворюється вона і при скисанні капусти.


 

 

 

Кислотні опади та їх екологічні наслідки - Основи екології - Навчальні  матеріали онлайнСлайд 10. Наприклад, дощова вода на перший погляд здається чистою. Насправді в ній є чимало інших речовин. За рахунок розчинення вуглекислого газу з атмосфери вона є розчином карбонатної кислоти. Після літньої грози в дощовій воді

утворюється нітратна кислота, що поповнює запаси азоту в ґрунті. Виверження вулканів і згоряння палива сприяють появі в дощовій і сніговий воді сульфатної кислоти.

 

VІ. Узагальнення та систематизація знань.  

 

 Завдання. Гра «Ланцюжок» (слайд 11)

Учні детально аналізують кожну кислоту, по порядку виписують в рядок кислоти по відповідних групах.

 

 

VІІ. Домашнє завдання (слайд 12)

  1. Опрацювати параграфи 20 (с.119-121), 25.
  2. Заповнити і вивчити таблицю (слайд 13)

 

Формула кислоти

 

Назва кислоти

Кислотний залишок

Назва солі

HCl

 

Хлоридна (соляна)

Cl-

Хлорид

HBr

 

 

Br-

Бромід

 

Йодидна

 

I-

Йодид

HF

Фторидна

 

 

Фторид

 

Сульфідна

 

S2-

 

HNO3

Нітратна (азотна)

 

NO3-

Нітрат

H2CO3

(вугільна)

 

Карбонат

H2SiO3

Силікатна (кремнієва)

 

 

 

 

Сульфітна (сірчиста)

 

SO32-

 

 

Сульфатна (сірчана

)

 

Сульфат

 

Ортофосфатна

 

(фосфорна)

 

PO43-

 

 

VІІІ. Підбиття підсумків уроку (слайд 14).

«Вільний мікрофон»: пропонується учням закінчити речення

  • Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась) про ...
  • Сьогодні на уроці я вивчив (вивчила)
  • Мені сподобалось,

 

docx
Додав(-ла)
Lukach Halyna
Пов’язані теми
Хімія, Матеріали до уроків
Додано
31 травня 2023
Переглядів
493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку