Опис досвіду роботи вчителя хімії Кирилюка В.М.

Про матеріал
Блочне викладання хімії е одним із різновидів модульно – розвивальної системи навчання, що відображає новітні досягнення педагогіки та психології. В поєднанні з комп’ютерними технологіями воно має надзвичайно потужні можливості стосовно організації навчального процесу. В основному цей потенціал пов’язаний з такими факторами активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці, як наочність, емоційність, індивідуалізація навчання
Перегляд файлу

Опис досвіду роботи вчителя хімії

Струсівського обласного мистецького ліцею

Кирилюка Василя Михайловича

ФОРМУВАННЯ ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ ХІМІЇ ЧЕРЕЗ БЛОЧНЕ ВИКЛАДАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Останнім часом світ, що нас оточує невпізнанно змінився і продовжує змінюватися. Двадцять перше століття кидає виклик усьому, і людство живе з надіями на краще майбутнє в сфері усіх напрямків.

Робота вчителя – постійний пошук. Сьогодні, в умовах лавини інформації, яка звалюється на кожного учня, від учителя вимагається велика майстерність, щоб підтримати стійкий інтерес своїх вихованців до навчання.

Завдання вчителя – розвивати розумову активність учня, пропонуючи йому завдання, які відповідають його індивідуальним нахилам, спонукають його до активної співпраці, сприяють формуванню основних груп компетентностей.

Жив собі мудрець, який знав усе. Один з його учнів вирішив довести, що той знав не все. Зажавши у долонях метелика, він спитав: “Скажи, мудрецю, який метелик в мене в руках: живий чи мертвий?” А сам думає: “Якщо скаже живий - я знищу цього метелика, скаже мертвий – відпущу?”. Мудрець  подумав і дав таку відповідь: “Усе в твоїх руках”.

     Якщо перевести цю притчу в площину організації навчально-виховного процесу, в ході якого навчається і виховується особистість, то,  звичайно, все - в руках УЧИТЕЛЯ. Сьогодні молода людина повинна  уміти критично і творчо мислити, бути більш мобільною, інформованою, а отже, і більш мотивованою до самонавчання і саморозвитку. Щоб виховати таку людину, учителю слід сформувати в учня ключові  компетентності, тобто людину, яка не лише володіє певною сумою знань, а й уміє застосовувати набуті знання на практиці, адекватно діяти в певних життєвих ситуаціях, брати на себе відповідальність, успішно вирішувати практичні завдання. Міжнародна спільнота компетентнісний підхід вважає дієвим інструментом поліпшення якості освіти. Так, у доповіді Міжнародної комісії ЮНЕСКО з освіти для XXI століття  було сформульовано чотири принципи, на яких має базуватись освіта: навчитися жити разом, навчитися набувати знання, навчитися працювати, навчитися жити. Ці принципи, по суті, є глобальними компетентностями.       Програма з хімії, розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти визначає, що основною метою навчання хімії є формування засобами навчального предмета ключових компетентностей учнів, необхідних для соціалізації, творчої самореалізації особистості, розуміння природничо-наукової картини світу, вироблення екологічного стилю мислення і поведінки та виховання громадянина демократичного суспільства.

      Ця мета буде здійснена тоді, коли під час викладання хімії учитель зможе сформувати  основні  ключові компетентності учнів :

 Інформаційно-пізнавальні

 Самоосвітні

 Соціальні

 Громадянські

 Комунікативні

 Полікультурні

 Здоров’язберігаючі

    Ключові  компетентності – це конкретні життєві знання, вміння, навички, які є необхідними як у професійній діяльності, так і в повсякденному житті будь-якої людини, незважаючи на її стать, вік, переконання, освіту, фах, соціальний статус. Безумовно, що від рівня сформованості компетентностей залежить чи буде людина готовою до вимог життя, чи буде успішною, чи досягне тих вершин, яких спроможна досягти, чи розвинеться як особистість. Якщо в недалекому минулому дітей готували до життя в суспільстві, яке за своєю суттю було схожим на те, в якому жили їхні батьки, то теперішнім дітям доведеться жити у світі, що істотно відрізнятиметься від того, в якому живуть батьки і вихователі. Більше того, кожен, хто здобув освіту, рано чи пізно вступить у відносини конкуренції на ринку праці, і якщо освіта справді конкурентоспроможна, вона має забезпечити переваги тим, хто її здобув.

Тому існує суперечність між потребою суспільства у випускниках школи, які повинні бути компетентними у різноманітних видах діяльності, та реальними результатами освітнього процесу.

Питання про формування ключових компетентностей учнів на даний час розглядається часто епізодично, бо не існує поки що чітких методик формування в учнів даних  компетентностей. Адже не існує технології, яка б формувала усі групи компетентностей учнів. Цього можна досягти лише шляхом використання цілої системи методик, технологій. Такою системою я вважаю блочну систему навчання з використанням інформаційних технологій. Саме це я й використовую,   працюючи  на проблемою «Формування ключових компетентностей учнів через блочне викладання з використанням інформаційних технологій»

    Актуальність даної проблеми визначається змінами, що відбуваються в умовах реформування середньої освіти. Зміст та завдання шкільного курсу хімії вимагають нових підходів до організації навчального процесу, спрямованих на розвиток здібностей школярів, формування навичок самостійного наукового пізнання та самореалізації особистості. Тільки індивідуалізація навчання дає можливість створити оптимальні умови для виявлення та розвитку інтересів та здібностей кожного, формування ключових компетентностей.

Новизна проблеми – переосмислення змісту та розробка нових підходів до вивчення хімії в умовах застосування активних методів навчання та самостійної навчальної діяльності учнів.   В умовах традиційного навчання  учитель веде активну роботу, а більшість учнів пасивні . Вони не відчувають відповідальності за результати навчання, їх цікавлять тільки оцінки.  Частка самостійної роботи в умовах традиційного навчання , комбінованого уроку низька, а навчання орієнтується в основному на середнього учня. А як же розвиватися слабшим, сильнішим? Індивідуальна робота на уроці часто зводиться до виконання диференційованих завдань,  які  не завжди складені відповідно до  критеріїв  оцінювання.  Це приводить до того, що не усі учні хочуть і можуть опанувати навчальний матеріал. Багато втрачають  віру в свої сили і перестають готуватися до уроків. Учитель не відчуває задоволення від такого уроку, а для більшості учнів не створюється ситуація успіху, яка є важливим стимулом навчання. Тому основне завдання вчителя сьогодні – пошук і впровадження таких методів навчання і форм роботи, які б розвивали творче і логічне мислення, учили учнів діяти, застосовувати знання, вчили досягати мети, розвивали ініціативу і створювали ситуацію успіху для учня.

Основна ідея  досвіду – створення таких умов навчання, які б задовольнили освітні потреби кожного учня, підкреслили його індивідуальність, навчили мислити, самостійно здобувати знання, творчо розв’язувати проблеми. Навчання кожного учня  здійснювати  на оптимальному для нього рівні   складності, а цього можна досягти за допомогою диференціації  процесу  навчання  і  зростання   ролі  самостійної роботи кожного.  Ця тема є провідною у моїй роботі. Протягом цього часу вона не була сталою, а постійно поповнювалась новими гранями передового педагогічного досвіду  інших вчителів, інтерактивними, інформаційними технологіями, особистим досвідом.  Над уроком працюю з позиції наставника, лідера, який спрямовує роботу на уроці таким чином, щоб кожна дитина відчувала себе зручно і комфортно, була якомога активнішою, виконувала ролі і завдання «до душі», відчувала себе соціально значимою особистістю, невід’ємною і дуже важливою часточкою групи, пари, а від того успішною людиною. Прагну зорієнтувати своїх вихованців на критичне осмислення будь-якої проблеми, своєї ролі в її розв’язанні, власної здатності до індивідуальної чи групової роботи.  Тільки таким чином виховується компетентна, конкурентоспроможна особистість.

   Засобом реалізації мною було обране блочне викладання з використанням інформаційних технологій.

Блочне викладання хімії е одним із різновидів модульно – розвивальної

системи навчання, що відображає новітні досягнення педагогіки та психології.

В поєднанні з комп’ютерними технологіями воно має надзвичайно потужні

можливості стосовно організації навчального процесу. В основному цей

потенціал пов’язаний з такими факторами активізації пізнавальної діяльності

учнів на уроці, як наочність, емоційність, індивідуалізація навчання

В основі викладання хімії блочним методом лежить лекційно-семінарська,

комбінована система навчання М.П. Гузика.

Весь базовий матеріал з хімії розбитий на блоки. Під час пояснення нового

матеріалу блок висвітлюється на мультимедійній дошці, а учням роздається роздруківка або вони записують цей блок в зошит. В основному матеріал блоку викладається за один урок, але якщо в блоці викладається більше п’яти нових понять, то його слід пояснювати на декількох уроках, які йдуть один за одним.

Кінцева мета уроку подачі нового блоку – засвоєння кожною дитиною

учбового матеріалу на рівні впізнання.

Далі йде серія уроків по відпрацюванню даного блоку.

1. Заняття по фронтальному опрацюванню.

Мета: доопрацювати процес засвоєння шляхом багаторазового повторення

(особливо ефективно у 8-9 класах). До цих уроків можна віднести і

практичні роботи.

2. Заняття по індивідуальному опрацюванню учбового блоку.

Мета: доопрацювати матеріал блоку в гомогенних групах на різних рівнях

складності, враховуючи індивідуальні особливості учнів. Рівень

складності учні обирають самі.

А- творчий рівень, де за допомогою хімії навчають прийомам розумової

діяльності ( аналіз, синтез, абстрагування).

В- навчає технології порівняння по заданому алгоритму.

С- просте відтворення матеріалу.

На заняттях по індивідуальному опрацюванню блока не тільки

доопрацьовується учбовий матеріал, але й проводиться робочий (поточний)

контроль за рівнем знань учнів. Ці оцінки виставляються в журнал і фактично виконують діагностичну функцію, яка ставить за мету виявлення успіхів та  прогалин при вивченні певного блоку.

3. Контролюючі заняття з хімії після вивчення теми (4-5 на рік).

Методика їх різноманітна. Від індивідуальних письмових робіт, тестових

завдань до творчих групових робіт.

Для якісної діагностики ми використовуємо тестові завдання в яких

запропоновано інтерпретацію навчанності учнів за п’ятьма рівнями у вигляді

відкритих та закритих тестів.

1) Початковий ( репродуктивний)

2) Середній ( репродуктивно_ продуктивний)

3) Достатній ( репродуктивно- продуктивний)

4) ,5) високий ( продуктивний).

Висновки.

Таке викладання хімії дозволяє:

1.Бачити матеріал , як єдине ціле.

2.Навчити дітей добре орієнтуватись в учбовому матеріалі.

3.Чітко виділяти з маси інформації найголовніше для запам’ятовування .

4.Шляхом багаторазового повторення розвивати довгострокову пам'ять дітей.

5.Здійснювати індивідуальний підхід до кожного учня, тобто розвивати

здібності кожної дитини.

6.Навчити здійснювати самоконтроль за своїми знаннями.

7.Працювати в групах, розподіляючи свої обов’язки .

8.Планувати всі можливі види робіт та навчальні завдання, які будуть

оцінюватись та складати графіки їх проведення з подальшим доведенням його до відома учнів

9.Активно залучати всіх учнів до учбового процесу.

Блочна технологія навчання дозволяє поєднувати вивчення теорії та формування практичних навичок. Це все інтенсифікує навчальну діяльність на всіх її етапах.

docx
Пов’язані теми
Хімія, Інші матеріали
Додано
5 червня 2023
Переглядів
1133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку