Тема: Коли твір відкриває таємниці. Ігор Калинець « Про що розповіла нагідка»
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного; розширювати світогляд учнів; виховувати любов до художнього слова.
Обладнання: підручник Науменко 2 клас, сюжетні малюнки, портрет Ігоря Калинця.
Тип уроку — вивчення нового твору.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пролунав уже дзвінок
Починається урок
Встаньте всі рівненько
Привітаємось гарненько
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Півень півневі співав:
«Я сьогодні рано встав!»
Потім вилетів на пліт —
Заспівав на цілий світ:
«Я співати так люблю,
Що ніколи не мовчу».
Г. Чубач
— Молодці, ви гарно прочитали цей віршик!
2. Слухайте, відповідайте — так чи не так?
Кожен з вас, звичайно, знає,
Хто під хмарами літає,
Тож швиденько говоріть:
Хто летить, хто не летить.
Летить-летить щиглик? (Так!)
Летить-летить півник? (Так!)
Летить-летить віник? (Ні!)
Летить-летить лялька? ...(ні)
Летить-летить майка? ...(ні)
Летить-летить чайка? ...
Летить-летить гайка? ...
Летить-летить стріла? ...
Летить-летить бджола? ...
Летить-летить зала? ...
Летить-летить юрок? ...
Летить-летить грибок? ...
Летить-летить урок? ...
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
— Учні, що вам було на домашнє завдання? Хто хоче прочитати «Біле поле полотняне» ( 2-3 учні читають)?
IV.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— На сьогоднішньому уроці ми з вами прочитаємо твір українського письменника Ігоря Калинця .
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО ТВОРУ
Народився Ігор Калинець 9 липня 1939 року на Львівщині в сім'ї службовця. Усе життя пройшло в селі,. Дитячі спогади були важкі, спотворені війною, трагедіями. Він покинув рідне містечко,коли йому було сімнадцять років, закінчив середню школу й Львівський університет. У доробку поета чимало творів і для дітей, наприклад, «Книжечка для Дзвінки».
— А зараз ми з вами розгадаємо кросворд, слухайте мене уважно, я буду зачитувати загадки, а ви відгадувати. Після всіх відгаданих загадок у кросворді вийде ключове слово, яке пов’язане з нашою темою.
Золотисте ситечко
Покотилось в літечко.
Загляда в віконечко,
Наче справжнє сонечко
(Соняшник)
Перший раз цвіла—
Жовтою була,
Як дозріла—побіліла,
Схопилася, полетіла
Знову десь рости
Й жовто зацвісти
(Кульбаба)
І комасі, і дитинці
припаса вона гостинці:
і нектар, і кашу,
ще й корівці пашу.
(Гречка)
Перша квіточка весняна
тихо під сніжком куняла.
Дмухнув вітерець тепленький,
і з’явився цвіт біленький.
(Підсніжник)
Квіточки маленькі —
Суконьки синенькі.
Радо сонечко вітають,
Ніжним співом зустрічають.
— Добрий день, комашки,
І жучки, й мурашки,
З добрим ранком, коники, —
Радо дзвонять...
(Дзвоники)
Наче сонце, серединка,
пелюстків біла хустинка.
Знає бджілка і мурашка,
звуть цю квіточку … (ромашка).
Отже, ключове слово це НАГІДКА.
Нагідки — жовтогарячі квітки або жовтогарячо-червоні, що ростуть на подвір'ї. Їхнє зернятко нагадує ніготь, тому їх інколи називають Нігтики або Календула. Цвіте вона довго починаючи з червня і до жовтня. Календула витримує навіть заморозки до мінус дев’яти градусів. Батьківщина цієї рослини – центральна і південна Європа. В них є цілющі властивості, і ця рослина є лікарем-рятівником від багатьох хвороб ангіни.
— Про яку квітку іде мова у творі?
— Чи вирушила вона в похід побачити сніг?
4.Словниково-лексична робота
— Чи знайомо вам слово цілющий?
Цілющий — який має лікувальні властивості.
Нівроку — нічого собі, непогано, так як треба.
Мандри майданах
багряним цілющими
безкоштовно знайомий
пам’ятник незабаром
Читання слів «луною» за вчителем.
5.Читання казки учнями
— А тепер ви будете читати твір індивідуально. Той, кому на парту покладу книжечку, починає читати інші слідкують адже книжка буде подорожувати по класу з парти на парту. А зараз ми будемо читати твір ланцюжком один за одним по 2 речення.
Фізкультхвилинка.
1-2 рівно встали.
3-4 пострибали.
5-6 всі присіли.
7-8 тихо за парти сіли.
— Де жила нагідка, і як вона називалася?
— Як їй жилося в Італії?
— Про що довідалася квітка?
— Про що вона почала мріяти?
— Як утілила в життя свою мрію?
6. Робота в групах
—На вашу думку як нагідка пережила зиму, яке можливе продовження казки? Хто як думає?
7. Гра «День і ніч »
— А зараз знайдіть на сторінці 101 продовження казки, яке розпочинається зі слів «Так я і залишилася в країні…» . Знайшли? Під команду «день» ви читаєте хором напівголосно, а коли я скажу «ніч» ви лягаєте на парти, ніби спите. «День» — продовжуєте читати.
— Як прозвали Календулу на новій Батьківщині?
— Чому її називають Нігтики?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Який твір ми сьогодні з вами вивчали?
— Хто його автор?
— Що ви запам’ятали про Нагідку?
— Сьогодні на уроці активними були і гарно відповідали на питання…, вони отримують подарунки від Тітоньки Сови.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
На домашнє завдання вам потрібно навчитися виразно читати і переказувати казку.