Мета: повторення поняття “байка”,формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту; вчити аналізувати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; збагатити знання учнів про тварин; виховувати вміння співпрацювати в колективі, взаємодіяти, взаєморозуміти один одного, формувати колектив.
Обладнання: портрет Л. Глібова, виставка книг Л. Глібова, презентація, аудіо запис байки Л. Глібова «Лебідь, Щука і Рак».
Хід уроку
1."Вітання".
Діти стоять у колі, кожен з учнів називає своє ім’я так, як йому подобається,
щоб його називали; говорить слова-вітання, „ввічливі слова”.
Учитель:
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемося,
Давайте в очі глянемо,
І нам тепліше стане.
Раз рука, два рука,
Раз плече, два плече.
Голова вліво, вправо подивилась,
Посміхнулась, привіталась.
2.Вправа «Очікування»
- Я очікую, що на уроці,що ви будете: уважно слухати, виразно читати, відгадувати загадки, міркувати, відповідати на запитання, здобувати нові знання, поповнювати свій словничок.
- А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
II. Перевірка домашнього завдання
Гра «Загадай — я відгадаю»
- Що було задано додому? (Вивчити дві загадки, скласти свою загадку)
1) Як побудована загадка? (У формі питального або розповідного речення, у якому слова римуються. Називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками)
2) Які твори належать до усної народної творчості? (Казки, народні пісні, колядки, щедрівки, веснянки, мирилки, приказки, прислів’я)
3) У чому особливості чарівних казок? (У них герої мають надзвичайну силу, відбуваються дивовижні перетворення, події)
4) Які події в казці «Кривенька качечка» засвідчують, що це чарівна казка? (Перетворення качки на дівчину і навпаки)
5) Про кого з персонажів прочитаного розділу можна сказати прислів’ям — «Без охоти немає роботи»? (Жартівлива народна пісня «Грицю, Грицю»)
III. Актуалізація опорних знань
1.Оголошення теми і мети завдання.
- Діти, твори яких жанрів ми вже читали?
- Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А яким, ви скажете, якщо правильно розташуєте пазли з буквами.
( Б) (А) (Й) (К) (А).
- Ми сьогодні з вами починаємо працювати над новим розділом, який називається «Байки».
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Дослідження.
- А хто знає, що ж таке байка?
- Про це ми дізнаємося з двох джерел: тлумачного словника та підручника.
- Чи є бажаючі бути сьогодні дослідниками?
- Всі інші прочитайте, що таке байка в підручнику на с. 93.
- Словник — це джерело знань, де інформація викладена в науково-популярному стилі. Підручник - це джерело знань, де в доступній формі пояснюють дітям вашого віку поняття «байка».
- Отже, що таке байка?
- Яка головна особливість байки? (Висновок, з якого читачі можуть зрозуміти, що схвалюється, а що засуджується. Байка служить зразком життєвої мудрості).
V. Підготовка до сприймання нового матеріалу
1. Біографічна довідка
- Прочитайте з дошки вислів про байку.
Як ви розумієте цей вислів?
Леонід Глібов біографія скорочено
Леонід Глібов є першим байкарем класиком нової української літератури.
Леонід Іванович Глібов народився 21 лютого (5 березня) 1827 на Полтавщині у селі Веселий Поділ Хорольського повіту в родині управителя маєтків магнатів Родзянків. Початкову освіту він здобув дома за допомогою матері, яка у 7 років навчила його читати, а пан Родзянко у якого служив батько давав йому уроки арифметики.
В 1840р. вступив до Полтавської гімназії, де почав писати вірші і де виходить його перша збірка російською мовою «Стихотворения Леонида Глебова» (1847).Леонід Глібов свій перший вірш написав у 13 років.
До жанру байки Глібов звертається під час навчання у Ніжинському ліцеї вищих наук, тоді ж деякі з них друкує у газеті «Черниговские губернские ведомости».
Після закінчення ліцею (1855) Глібов працює вчителем історії та географії в Чорному Острові на Поділлі, а з 1858 р. — у Чернігівській чоловічій гімназії, гаряче захищає прогресивні педагогічні методи. Навколо сім’ї Глібова групується чернігівська інтелігенція. Учнем Глібова був Петро Косач (батько Лесі Українки).
Свої байки та вірші Глібов друкував у журналі “Основа“, що з 1861 p. виходив у Петербурзі. 1861 pоку письменник стає видавцем і редактором новоствореної газети «Черниговский листок». На сторінках цього тижневика часто з’являлися соціально гострі, спрямовані проти місцевих урядовців, поміщиків-деспотів, проти зловживань судових органів, матеріали. За зв’язки з членом підпільної організації «Земля і воля» Андрущенком у 1863 р. Глібова було позбавлено права вчителювати, встановлено над ним поліцейський нагляд.
Глібов відомий як байкар, перша збірка «Байки Леоніда Глібова», що містила 36 творів, вийшла у Києві 1863 р., але майже весь тираж її був знищений у зв’язку з валуєвським циркуляром.
Два роки поет живе у Ніжині, а 1865 р. повертається до Чернігова та деякий час працює дрібним чиновником у канцелярії губернатора. З1867 р. він стає управителем земської друкарні, продовжує активну творчу працю, готує збірки своїх байок, видає книги-«метелики», друкує фейлетони, театральні огляди, публіцистичні статті, поезії російською мовою, твори для дітей.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/leonid-glibov-biografiya-korotko
3.Фізкультхвилинка.
Очима швидко обертаймо,
Та головою не хитаймо.
Ліворуч – раз, два, три, чотири.
Праворуч – стільки ж повторили.
По колу очі обертаймо,
І все навколо розглядаймо.
Раз коло, два і три, чотири.
Щільніше очі ми закрили.
На п’ять і шість їх потримали
По колу знов пообертали.
VІ. Робота над новим матеріалом
1. Слухання аудіо запису байки
- Що нагадує вам цей твір? (Віршовану казку)
2. Словникова робота
- Які слова вам незрозумілі?
Безладдя — непорядок.
Катма — немає.
Хура — віз.
Морока — клопіт.
- Зараз інтонаційно прочитаємо слова...
Лад, морока, безладдя, хура, катма, узялись, приставить, упирається, запряглись.
VIІ. Опрацювання байки с. 94
1. Самостійне читання байки учнями
2. Читання учнями вголос
-А тепер читаємо кожне наступне слово.
-Продовжуємо читати байку нумеруючи кожне слово. Наприклад: 1 У 2 товаристві 3 лад - 4 усяк 5 тому
6 радіє;7 дурне 8 безладдя 9 лихо 10 діє...
- А тепер читаємо ззаду наперед.
- Продовжуємо читати рахуючи кількість букв у слові; кількість звуків
у слові...
3. Аналіз байки з елементами вибіркового читання.
— За яку роботу взялися Лебідь ,Рак,Щука?
— Чи могли вони зрушити віз?
— Можливо, багаж був великим? (Ні, багаж був не дуже великий.
А в тексті про це сказано, що «невелика, бачся, штука...».)
— То в чому ж тоді справа? Прочитайте про це.
— Яку помилку зробили тварини? (Тварини домовились «приставити хуру», але діяти спільно не зуміли.)
— Як ви думаєте, чи випадкові герої байки — птах, риба і рак? (Ні, автор дібрав таких персонажів, які не могли порозумітися, бо були дуже різні.)
— Який висновок робить автор? Прочитайте рядки про це.
— У чому полягає причина того, що віз і досі там? (Нерозуміння одне одного, відсутність погодженості дій.) Як про це пише сам байкар? Прочитайте.
— Який висновок зробив оповідач байки, спостерігаючи цю картину? Прочитайте. («І діло, як на гріх, не діло — тільки сміх».)
— На що схожі ці слова? (На прислів’я)
— Чого вони нас учать?
— Чи є ще слова, що нагадують прислів’я?
5. Робота над змістом ілюстрації до байки.
— Розгляньте ілюстрацію до цієї байки. Кого ви там бачите?
7. Визначення моралі байки та головної думки
— Чому ж вчить нас ця байка, яка ж її головна думка?
— Отже, автор висміює людей-егоїстів, які не хочуть взаємопорозу-
мітися і знайти вихід здавалося б ну зовсім в безвихідній ситуації.
— Тобто вони не хочуть взаємодіяти. А хто знає, що означає це слово?
— Взаємодія — це коли люди щось роблять разом і допомагають одне
одному.
VІII.Закріплення вивченого матеріалу.
1.Встав пропущені слова байки(завданн на листочку)
2. Гра «Я почну, а ви продовжіть»
— Я читаю початок речення, а ви дочитуєте до кінця.
ІХ. Підсумок
1.Гра ”Мікрофон”.
— З яким новим жанром ми познайомилися на сьогоднішньому уроці?
— А з яким відомим байкарем ви познайомились?
— Чим байка відрізняється від вірша? (Має повчальний висновок)
— Давайте повернемося до запитання, яке прозвучало на початку уроку. Чому ж байки Л. Глібова знають багато поколінь українських дітей? (Ці байки цікаві, повчальні, змістовні.)
— А чи ваші очікування від уроку справдилися?
— А завдяки чому вдалося виконати всі завдання нашого уроку? (Завдяки тому, що працювали наполегливо, швидко, старанно, в групі взаємодіяли)
ХІ. Домашнє завдання.
1