Конспект уроку на тему: Леонід Глібов " Лебідь, Щука і Рак".

Про матеріал
Підручник для 4 класу закладів загальної середньої освіти . Українська мова та читання 4 клас, 2 частина Оксана Вашуленко. Конспект уроку на тему: Леонід Глібов " Лебідь. Рак і Щука".
Перегляд файлу

                    

 

 

 

Тема: Л. Глібов «Лебідь, щука і рак»

Мета: повторення поняття “байка”,формувати вміння інтонаційно виділяти слова, важливі для розуміння тексту; вчити аналізувати байки, передавати в інтонації характери дійових персонажів, оцінювати їхні вчинки, виявляти мотиви їхньої поведінки; збагатити знання учнів про тварин; виховувати вміння співпрацювати в колективі, взаємодіяти, взаєморозуміти один одного, формувати колектив.

Обладнання: портрет Л. Глібова, виставка книг Л. Глібова, презентація, аудіо запис байки Л. Глібова «Лебідь, Щука і Рак».

Хід уроку

  1. Організаційний момент

1."Вітання". 

Діти стоять у колі, кожен з учнів називає своє ім’я так, як йому подобається,

щоб його називали; говорить слова-вітання, „ввічливі слова”.

Учитель:

Давайте привітаємось,

Давайте посміхнемося,

Давайте в очі глянемо,

І нам тепліше стане.

Раз рука, два рука,

Раз плече, два плече.

Голова вліво, вправо подивилась,

Посміхнулась, привіталась.

2.Вправа «Очікування»

- Я очікую, що на уроці,що ви будете: уважно слухати, виразно читати, відгадувати загадки, міркувати, відповідати на запитання, здобувати нові знання, поповнювати свій словничок.

- А чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

II. Перевірка домашнього завдання

Гра «Загадай — я відгадаю»

- Що було задано додому? (Вивчити дві загадки, скласти свою загадку)

1) Як побудована загадка? (У формі питального або розповідного речення, у якому слова римуються. Називається не сам предмет, а подібний до нього за істотними ознаками)

2) Які твори належать до усної народної творчості? (Казки, народні пісні, колядки, щедрівки, веснянки, мирилки, приказки, прислів’я)

3) У чому особливості чарівних казок? (У них герої мають надзвичайну силу, відбуваються дивовижні перетворення, події)

4) Які події в казці «Кривенька качечка» засвідчують, що це чарівна казка? (Перетворення качки на дівчину і навпаки)

5) Про кого з персонажів прочитаного розділу можна сказати прислів’ям — «Без охоти немає роботи»? (Жартівлива народна пісня «Грицю, Грицю»)

III. Актуалізація опорних знань

1.Оголошення теми і мети завдання.

- Діти, твори яких жанрів ми вже читали?

- Сьогодні ми ознайомимося з новим жанром. А яким, ви скажете, якщо правильно розташуєте пазли з буквами.

    ( Б) (А) (Й) (К) (А).

- Ми сьогодні з вами починаємо працювати над новим розділом, який називається «Байки».

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Дослідження.

- А хто знає, що ж таке байка?

- Про це ми дізнаємося з двох джерел: тлумачного словника та підручника.

- Чи є бажаючі бути сьогодні дослідниками?

- Всі інші прочитайте, що таке байка в підручнику на с. 93.

- Словник — це джерело знань, де інформація викладена в науково-популярному стилі. Підручник - це джерело знань, де в доступній формі пояснюють дітям вашого віку поняття «байка».

- Отже, що таке байка?

- Яка головна особливість байки? (Висновок, з якого читачі можуть зрозуміти, що схвалюється, а що засуджується. Байка служить зразком життєвої мудрості).

V. Підготовка до сприймання нового матеріалу

1. Біографічна довідка

- Прочитайте з дошки вислів про байку.

Як ви розумієте цей вислів?

  1. Опрацювання творчості Л.Глібова.

Леонід Глібов біографія скорочено

Леонід Глібов є першим байкарем класиком нової української літератури.

Леонід Іванович Глібов народився 21 лютого (5 березня) 1827 на Полтавщині у селі Веселий Поділ Хорольського повіту в родині управителя маєтків магнатів Родзянків. Початкову освіту він здобув дома за допомогою матері, яка у 7 років навчила його читати, а пан Родзянко у якого служив батько давав йому уроки арифметики.

В 1840р. вступив до Полтавської гімназії, де почав писати вірші і де виходить його перша збірка російською мовою «Стихотворения Леонида Глебова» (1847).Леонід Глібов свій перший вірш написав у 13 років.

До жанру байки Глібов звертається під час навчання у Ніжинському ліцеї вищих наук, тоді ж деякі з них друкує у газеті «Черниговские губернские ведомости».

Після закінчення ліцею (1855) Глібов працює вчителем історії та географії в Чорному Острові на Поділлі, а з 1858 р. — у Чернігівській чоловічій гімназії, гаряче захищає прогресивні педагогічні методи. Навколо сім’ї Глібова групується чернігівська інтелігенція. Учнем Глібова був Петро Косач (батько Лесі Українки).

Свої байки та вірші Глібов друкував у журналі “Основа“, що з 1861 p. виходив у Петербурзі. 1861 pоку письменник стає видавцем і редактором новоствореної газети «Черниговский листок». На сторінках цього тижневика часто з’являлися соціально гострі, спрямовані проти місцевих урядовців, поміщиків-деспотів, проти зловживань судових органів, матеріали. За зв’язки з членом підпільної організації «Земля і воля» Андрущенком у 1863 р. Глібова було позбавлено права вчителювати, встановлено над ним поліцейський нагляд.

Глібов відомий як байкар, перша збірка «Байки Леоніда Глібова», що містила 36 творів, вийшла у Києві 1863 р., але майже весь тираж її був знищений у зв’язку з валуєвським циркуляром.

Два роки поет живе у Ніжині, а 1865 р. повертається до Чернігова та деякий час працює дрібним чиновником у канцелярії губернатора. З1867 р. він стає управителем земської друкарні, продовжує активну творчу працю, готує збірки своїх байок, видає книги-«метелики», друкує фейлетони, театральні огляди, публіцистичні статті, поезії російською мовою, твори для дітей.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/leonid-glibov-biografiya-korotko

3.Фізкультхвилинка.

Очима швидко обертаймо,

Та головою не хитаймо.

Ліворуч – раз, два, три, чотири.

Праворуч – стільки ж повторили.

По колу очі обертаймо,

І все навколо розглядаймо.

Раз коло, два і три, чотири.

Щільніше очі ми закрили.

На п’ять і шість їх потримали

По колу знов пообертали.

VІ. Робота над новим матеріалом

1. Слухання аудіо запису байки

- Що нагадує вам цей твір? (Віршовану казку)

2. Словникова робота

- Які слова вам незрозумілі?

Безладдя — непорядок.

Катма — немає.

Хура — віз.

Морока — клопіт.

- Зараз інтонаційно прочитаємо слова...

Лад, морока, безладдя, хура, катма, узялись, приставить, упирається, запряглись.

VIІ. Опрацювання байки с. 94

1. Самостійне читання байки учнями

2. Читання учнями вголос

-А тепер читаємо кожне наступне слово.

-Продовжуємо читати байку нумеруючи кожне слово. Наприклад: 1 У 2 товаристві 3 лад - 4 усяк 5 тому

6 радіє;7 дурне 8 безладдя 9 лихо 10 діє...

 - А тепер читаємо ззаду наперед.

 - Продовжуємо читати рахуючи кількість букв у слові; кількість звуків

 у слові...

3. Аналіз байки з елементами вибіркового читання.

— За яку роботу взялися Лебідь ,Рак,Щука?

— Чи могли вони зрушити віз?

— Можливо, багаж був великим? (Ні, багаж був не дуже великий.

А в тексті про це сказано, що «невелика, бачся, штука...».)

— То в чому ж тоді справа? Прочитайте про це.

— Яку помилку зробили тварини? (Тварини домовились «приставити хуру», але діяти спільно не зуміли.)

— Як ви думаєте, чи випадкові герої байки — птах, риба і рак? (Ні, автор дібрав таких персонажів, які не могли порозумітися, бо були дуже різні.)

— Який висновок робить автор? Прочитайте рядки про це.

— У чому полягає причина того, що віз і досі там? (Нерозуміння одне одного, відсутність погодженості дій.) Як про це пише сам байкар? Прочитайте.

— Який висновок зробив оповідач байки, спостерігаючи цю картину? Прочитайте. («І діло, як на гріх, не діло — тільки сміх».)

— На що схожі ці слова? (На прислів’я)

— Чого вони нас учать?

— Чи є ще слова, що нагадують прислів’я?

5. Робота над змістом ілюстрації до байки.

— Розгляньте ілюстрацію до цієї байки. Кого ви там бачите?

  1. Робота в парах.
    — А зараз попрацюйте в парах. Визначте зачин, основну частину
  2. і кінцівку байки.

7. Визначення моралі байки та головної думки

— Чому ж вчить нас ця байка, яка ж її головна думка?

— Отже, автор висміює людей-егоїстів, які не хочуть взаємопорозу-

мітися і знайти вихід здавалося б ну зовсім в безвихідній ситуації.

— Тобто вони не хочуть взаємодіяти. А хто знає, що означає це слово?

— Взаємодія — це коли люди щось роблять разом і допомагають одне

 одному.

VІII.Закріплення вивченого матеріалу.

1.Встав пропущені слова байки(завданн на листочку)

2. Гра «Я почну, а ви продовжіть»

— Я читаю початок речення, а ви дочитуєте до кінця.

ІХ. Підсумок

1.Гра ”Мікрофон”.

— З яким новим жанром ми познайомилися на сьогоднішньому уроці?

— А з яким відомим байкарем ви познайомились?

— Чим байка відрізняється від вірша? (Має повчальний висновок)

— Давайте повернемося до запитання, яке прозвучало на початку уроку. Чому ж байки Л. Глібова знають багато поколінь українських дітей? (Ці байки цікаві, повчальні, змістовні.)

— А чи ваші очікування від уроку справдилися?

— А завдяки чому вдалося виконати всі завдання нашого уроку? (Завдяки тому, що працювали наполегливо, швидко, старанно, в групі взаємодіяли)

ХІ. Домашнє завдання.

 

 

 

1

 

doc
Додано
20 березня
Переглядів
466
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку